לראשונה אי פעם מטוס נוסעים מדגם איירבוס A340 נחת באנטרקטיקה. הנחיתה אירעה מוקדם יותר החודש. מטוס של חברת התעופה HiFly ביצע טיסה עבור חברת הנסיעות White Desert המתמחה במשלחות ובטיולים אתגריים במיוחד לאנטרקטיקה. בעבר נחתו כבר מטוסים רחבי גוף ביבשת הדרומית המבודדת, אך הפעם מדובר בטיסה של חברה מסחרית וככל הנראה מדובר במטוס הנוסעים הגדול ביותר שנחת באנטרקטיקה.
המטוס המריא מהעיר קייפטאון שבדרום אפריקה וטס הישר ליבשת הקרח. לאחר כחמש שעות הוא נחת בתחנת המחקר הרוסית Novolazarevskaya Station. המטוס שהה על הקרקע הקפואה כמעט שלוש שעות, והמריא בחזרה. מלבד תיירים ואנשי צוות היו על המטוס גם מדענים וציוד ואספקה לוגיסטי לצוותים הפועלים ביבשת.
בדרך כלל חברת הנסיעות המיוחדת מפעילה מטוסים קטנים יותר, כמו הגולף סטרים, אך בראיון לאתר Simple Flying שנערך לאחרונה סיפר מנכ"ל החברה פטריק וודהד כי החברה מתכננת להגדיל את צי המטוסים הפועלים בשירותה. "לשנת 2021 אנחנו מתכננים להוסיף מטוס רחב גוף, איירבוס 340, שיכול להטיס יותר מטענים ויותר מדענים לתחנות המחקר שלהם", אמר וודהד. "בזה שאנחנו מטיסים יחדיו גם מדענים וגם מבקרים אנחנו מסייעים בהבאת המדענים בצורה יעילה יותר, ובכך מפחיתים מהפגיעה הסביבתית".
בתחילת השנה ראינו גם בואינג 767 של חברת אייסלנדאייר נוחת באנטרקטיקה בשליחות ממשלת נורווגיה. המטוס השיב הביתה חוקרים וצוותי מדענים שפעלו שם.
איירבוס A340 הוא מטוס ענק שפועל עם ארבעה מנועים ומיועד לטיסות ארוכות טווח. בסיס האם של המטוס נמצא בשדה בז'ה בפורטוגל, משם המטוס יצא לקייפטאון ארבעה ימים לפני מועד הטיסה המתוכנן. בסך הכל נרשמו שתי טיסות בין קייפטאון לאנטרקטיקה, בהפרש של יומיים.
טיסה לאנטרקטיקה נחשבת למאתגרת במיוחד מבחינת התכנון והביצוע. גם המעקב אחריה באזור זה של כדור הארץ הוא לא שגרתי, זאת בשל היעדר כיסוי מכ"מ. קברניט מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, הסביר בשיחה עם ynet על אודות הקושי שבטיסה זו: "זה אזור קטבי ולכן יש בעיה של נטיה מנגטית. זה אזור שאין בו כיסוי טוב, גם של מכ"מ ולפעמים אפילו GPS, ולכן זה מייצר אתגרי ניווט משמעותיים.
"מזג האוויר הקר והיחודי משפיע על תפעול המטוס, ההתנעה והכיבוי, על הדלק, על מערכות שונות של המטוס. יש נהלים מיוחדים למקרים אלה. אנטרקטיקה זה מקום שהוא דל בתנועה, מצד אחד אין מי שיפריע לך, ומצד שני אין לך את הציוד הסטנדרטי שיש בכל מקום אחר בעולם, אין ציוד או שדות תעופה, כבאיות – אין את הדברים האלה שם ולכן זו טיסה מאוד מאתגרת. אם משהו משתבש אז הוא משתבש בגדול, אין לי ספק שגם הטייסים עצמם עוברים הכשרה לנחיתה על מסלולי קרח. זה לא דבר סטנדרטי שמטוס כזה גודל נוחת על משטח קרח".
רוצים גם אתם לטוס לאנטרקטיקה? זה לא מסובך מדי, בהנחה שיש לכם כמה עשרות אלפי דולרים פנויים גם אתם יכולים להיכנס לאתר של חברת White Desert ולהבטיח את מקומכם על הטיסה הבאה שיוצאת לשם, ולבקר באתר התיירות היוקרתי, כהגדרתו, שהם הקימו שם, לא רחוק מתחנת המחקר הרוסית Novolazarevskaya Station.