4 צפייה בגלריה
עם איזה הרכב אתם יוצאים לחופשה?
עם איזה הרכב אתם יוצאים לחופשה?
בדרך לחופשה משפחתחת
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
על רקע עליית האינפלציה והריבית בישראל, נראה כי הישראלים מהססים להזמין חופשות לקיץ וחברות התיירות נתקעו עם סטוקים על המדפים, ומתחילות להציע מבצעים יצירתיים כדי להיפטר מהסחורה. על הפרק: תוספת חינם של ילד בהזמנה, או לילה חינם בהזמנת כמה לילות למשפחה.
אבישי כהן, מנכ"ל חברת אמדאוס ישראל שרוב הסוכנים הישראלים עובדים על המערכות שלה, אמר בשיחה עם ynet כי בחברה מזהים מגמת ירידה במחירים בהשוואה לשנת 2022. "בעוד ששנת 2022 הייתה תחת ההשפעה של היציאה מקורונה כשאנשים היו להוטים לברוח ולטוס כמעט בכל מחיר כשההיצע היה מוגבל ויקר, כעת המגמות השתנו, ומחיר חבילות הנופש מתחיל לרדת.
"לצד זה, יוקר המחיה נותן את אותותיו ואנשים רבים מתמקדים בחיסכון. חלק ניכר מהספקים התחייבו למלונות ולטיסות מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות הכלכליות והגידול בהיצע הטיסות של חברות התעופה בפועל. כל זה מביא להנחה של כ-20% לעומת 2022, אך המחירים השנה עדיין גבוהים בכ-10% לעומת 2019. כוחות השוק בתחום התיירות אינם מאפשרים לחבילות נופש להמשיך במגמת הורדת המחיר, זאת מכיוון שענף המלונאות בישראל עדיין לא מוריד מחירים".
דוגמה לירידת מחירים שנעשית בדרך מבצע יצירתי ניתן לראות אצל חברת אשת טורס שהשיקה מבצע "ילד בחינם" למגוון יעדים למשפחות. שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה בשיחה עם ynet כי "המצב הכלכלי והפוליטי גורם לישראלים להשתהות עם הזמנת החופשות לקיץ, ולכן המחירים יורדים והתייר הישראלי מרוויח. עבור משפחה עם שני ילדים המבצע מגלם הנחה של כ-25%".
לדוגמה, טיול מאורגן למשפחות של אשת טורס בפריז, בריסל ואמסטרדם, כולל ביקור בפארקי שעשועים מובילים, יעלה במסגרת מבצע "ילד חינם" 1,275 דולר לאדם בהרכב של זוג ושני ילדים, זאת במקום המחיר המקורי שעמד על 1,699 דולר – כלומר, הנחה של יותר מ-400 דולר לאדם לעומת המחיר הרגיל.
4 צפייה בגלריה
מבצע "ילד חינם" באתר אשת טורס
מבצע "ילד חינם" באתר אשת טורס
מבצע "ילד חינם" באתר אשת טורס

"האטה בקצב ההזמנות שנובעת מחשש ממיתון"

אילן שלו, סמנכ"ל השיווק של חברת הדקה ה-90, אמר ל-ynet כי "לאור האטה בקצב ההזמנות אשר נובעת מהחשש ממיתון בישראל, ומתוך הבנה שהישראלים יחפשו הקיץ הזה חופשות קרובות וזולות ולא יצאו הקיץ להרפתקאות רחוקות וארוכות שדורשות הוצאה כספית גבוהה למשפחה, סגרה קבוצת הדקה ה-90 שיתוף פעולה לקיץ 2023 עם חברת התעופה היוונית בלו בירד איירווייז ותציע טיסות במחיר של החל מ-69 אירו ליעדי הנופש הקרובים: כרתים, רודוס וקוס. בנוסף, הדקה ה-90 רכשה מסיטונאית התיירות קווי חופשה מלאי חבילות נופש למשפחות באישור מיידי גם כן ליעדים קרובים, דוגמת אנטליה, כרתים, רודוס, קוס ובורגס במחירים של החל מ-199 אירו לאדם לחבילה הכוללת טיסה העברות ושלושה לילות. קיץ 2023 הולך להיות זול יותר ותחרותי יותר ואנחנו נהיה שם לספק את מחירי הדקה ה-90 גם בהזמנות רחוקות יותר לתקופת הקיץ ולחגי תשרי".
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, אמר בשיחה עם ynet כי גם אצלו בחברה זיהו בחודש וחצי האחרונים ירידה בהזמנות לקיץ ולחגי תשרי.
הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש בקבוצת אמסלם טורס, אמר: "יותר מאשר בעבר, המחיר אכן הפך להיות שיקול מרכזי בהזמנת חופשה לחו"ל. הנוסע הישראלי לא מוכן לוותר על החופשה השנתית, אבל הוא מחפש אפשרויות יצירתיות להוזיל את מחיר החופשה, בין אם לשנות את היעד המבוקש ליעד זול יותר, להתגמש בתאריכים באופן שמביא להפסד של ימי לימוד לילדים, לטוס בשעות פחות נוחות, לקצר את מספר הלילות ולהגמש על רמת האירוח".
אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת השטיח המעופף, אמר ל-ynet: "את יוקר המחייה אנחנו מרגישים בעיקר בעליית הביקושים לחופשות משפחתיות זולות וקרובות. אם לפני הקורונה ישראלים רבים היו נופשים בקיץ ביעדי אירופה הקלאסיים, תאילנד וכדומה, היום אנחנו רואים שהישראלים רוצים חופשות משפחתיות זולות שבהן הכל-כלול. לכן החלטנו לפתוח השנה כל יום את אפליקציית הדילים שלנו 'בוא נעוף', שבעבר פעלה בימי רביעי בלבד. אנחנו רואים עלייה חדה בהזמנת חופשות ליעדי אנטליה, בטומי, בורגס איי יוון וקפריסין".
4 צפייה בגלריה
המחירים בסופר משפיעים על ההחלטה איפה נזמין נופש
המחירים בסופר משפיעים על ההחלטה איפה נזמין נופש
המחירים בסופר משפיעים על ההחלטה איפה נזמין נופש
(צילום: shuterstock)
שרית שרביט, מנכ"לית חברת איילה נסיעות, הודתה גם היא כי הצרכן הישראלי הססן יותר לקראת קיץ 2023. "לצערי", אמרה שרביט, "לצד המחירים האטרקטיביים, אנו עדים לחוסר יציבות במשק לצד שער הדולר שנמצא במגמת עלייה דרמטית. המצב הזה גורם לרבים להתלבט אם בכלל לצאת הקיץ לחופשה, או לחילופין לרכוש חבילות לחו"ל רק ברגע האחרון בתקווה שעד אז הדולר יירד".
לדבריה, "מחירי החופשות בקיץ לא עלו ביחס לשנה שעברה, ומעבר לכך יש גם היצע של יעדים במחירים נמוכים מהשנה שעברה. כך לדוגמה, אנחנו מציעים לסוף השבוע הקרוב דיל לקרפטוס, שלושה לילות על בסיס לינה וארוחת בוקר, במחיר של החל מ-469 אירו לאדם. בשנה שעברה דיל דומה על 640 אירו".
עדו ווג, מנכ"ל איסתא ספורט, אמר ל-ynet: "אנחנו רואים שככל שיותר יקר לנפוש בישראל, ככה ישראלים רוצים יותר לטוס לחו"ל. אחד התסמינים השכיחים ביותר הוא הארכת השהייה עצמה בחו"ל. אנשים אומרים לעצמם שאם הם כבר טסים, אז הם רוצים להיות כמה שיותר זמן בחו"ל. כך שבקיץ הקרוב אנחנו ממש שמים לב איך יוקר המחייה משפיע, כשמשפחות מבינות שלהעביר את החופש הגדול בישראל יעלה להם הון, עם תשלומים על קייטנות, אוכל, מסעדות, הצגות ובילויים, ומחליטות שעדיף להן לטוס לחו"ל ולהעביר חלק מהחופש בטיול חווייתי".

יוקר המחייה בישראל פוגע גם בתיירות הנכנסת

דני אמיר, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת, אמר בשיחה עם ynet: "ללא ספק יוקר המחייה הוא עוד סיבה לפגיעה בתיירות הנכנסת. בעוד שעד לפני 12 שנה, היו בין 17 ל-20 טיסות צ'ארטר לאילת, הרי שהיום עקבה, שארם ה-שייח וסעודיה הפכו ליעדי תיירות משמעותיים ומועדפים על פני העיר אילת שהפכה לשממה, ולא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה.
"החופשות בישראל התייקרו משמעותית עבור התייר הממוצע. גם הצד הירדני של ים המלח תיירותי יותר, בעוד שבים המלח שלנו עיקר התיירות היא של גמלאים וחולי פסוריאזיס שמגיעים כחלק מתוכניות טיפול". אמיר אף טען כי ניתן לראות כבר עכשיו זליגה של תיירים לשטחי הרשות הפלסטינית בערים רמאללה ויריחו. לדבריו, גם המחאות וחסימות הכבישים מרחיקות פוגעות בתדמית של ישראל ומרחיקות תיירים.
4 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
גם התיירים מחו"ל מחפשים חלופות זולות יותר
(צילום: shutterstock)

הטבות נסתרות באתרי המלונות

כשמעוניינים להזמין חדר במלון בחו"ל באופן ישיר (לא דרך סוכנות) אנחנו יכולים להיכנס לאחד ממנועי החיפוש הבינלאומיים, כמו Booking.com, או להיכנס ישירות לאתר המלון. לרוב, ההפרש בין המחירים יהיו קטן. לאתרים של המלונות אין יותר מדי חופש משחק עם מחירי החופשות והדרך היחידה שלהם להניע אנשים להעדיף לבצע הזמנה באתר המלון היא דרך "הטבות שווה כסף". מדובר בהטבות שלא מופיעות באופן גלוי במחיר החבילה הראשוני והלקוח נדרש לשוטט באתר המלון, ולאתר אותן.
על הפרק: לילה חינם או הוספת שני ילדים ללא תוספת עלות או שדרוגים בסוג החדר או בארוחה נוספת בכל יום. כך למשל, רשת Louis Hotels הגדולה בקפריסין, מציעה באתר הבית שלה חופשה משפחתית (2+2) בת שישה לילות (7-13 ליולי) במלון Louis Phapos Breeze שבפאפוס במחיר של 10,331 שקל. באותה העת אתר Booking.com מציע את אותה החופשה ב- 10,908 שקל, הפרש זניח של כ- 600 שקל, בשל העובדה, כאמור, שאתר המלון לא יכול להציע בצורה גלויה חבילות אטרקטיביות בהשוואה למשווק הבינלאומי שלו.
מיד לאחר קבלת המחיר, מציע אתר המלון לגולשים שתי אפשרויות "סמויות" להוזלת החופשה. האחת, לבצע רישום לאתר, ללא תשלום, מה שמעניק לו הנחה אוטומטית של 5% ונפתחת אפשרות, פחות מוכרת, להיכנס ללשונית SPECIAL OFFERS ובה מגוון של הטבות "שווה כסף". במקרה הזה, לחיצה על הלשונית מפעילה הטבה של לילה שישי חינם ואז מחיר החבילה מתעדכן באופן אוטומטי ל-8,036 שקל.
כלומר, המחיר הראשוני של החבילה באתר המלון היה 10,331 שקל והמחיר הסופי ירד בכ-30% והוא כעת 8,036 שקל. מעבר לכך, הבדל המחירים בין אתר המלון ל- Booking.com שעמד על 120 שקל עומד כעת על 3,000 שקל. זו רק דוגמה אחת כמובן וניתן ומומלץ לחפש הטבות סמויות גם ברשתות אחרות.
ניר מזור מקשרי תעופה מציע טיפים נוספים: נסו לברוח מימי הביקוש הגבוהים ביותר- למשל, אל תזמינו ליום אחרי ערב חג, בעיקר בראש השנה, או בחול המועד סוכות, וכמובן לא בשבועיים האחרונים של אוגוסט. חופשה ביולי ובטח בימים שלפני תשעה באב, לפני ערבי החג או בכיפור עשויה להיות זולה יותר בכ-20%".