ישראל לא ממש על המפה - לפחות לא על זאת שבמטוסי חברת התעופה האמריקנית ג'ט בלו. החברה הצליחה להרגיז ולהביך נוסעים וגולשים ברשתות כשהציגה במסכי המפות שעל מושבי המטוסים שלה את מדינת ישראל ללא רמת הגולן, ותחת הכותרת השטחים הפלסטיניים (Palestinian territories) באותיות גדולות שכיסו כמעט את כל האזור.
2 צפייה בגלריה
"שטחים פלסטיניים" - הכיתוב על המפות של ג'ט בלו
"שטחים פלסטיניים" - הכיתוב על המפות של ג'ט בלו
"שטחים פלסטיניים" - הכיתוב על המפות של ג'ט בלו
נוסעים וגולשים תהו האם מדובר בטעות, מחדל או בכלל קריאה לחזון חדש לגמרי של גבולות, והתגובה של ג'ט בלו לא איחרה לבוא. "אפליקציית המפה במסכי גב המושב היא מפה אינטראקטיבית המאפשרת ללקוחות לראות לאן טס המטוס שלהם בכל זמן נתון", נמסר בתגובה לפניית ynet. "אפליקציית המפה מסופקת לנו על ידי חברת צד שלישי, שהיא נותנת רישיון מחברת טכנולוגיה מיוחדת (geofusion). מספר חברות תעופה אחרות ברחבי העולם משתמשות באותה תוכנת מפות במסכי גב המושב שלהן.
"אנחנו לא מאמינים שהספק ביצע עדכונים או שינויים במפה לאחרונה. נראה שהחשש שדווח לגבי גודל הגופן קשור לזמן שבו משתמש מתקרב למפה על אזור קטן בגודלו. כאשר מתקרבים למדינות וערים קטנות יותר, תוויות הגופנים גדלות באופן לא פרופורציונלי לשטח הארץ. כך פועלת הטכנולוגיה בכל אזורי הגלובוס ולא נראה שזו בחירה או אמירה מכוונת על ישראל.
"אפליקציית המפה נועדה בעיקר לראות לאן המטוס שלך טס, וג'ט בלו לא טסה לישראל או למזרח התיכון. לשם כך, לא סקרנו בעבר את הפונקציונליות של אפליקציית המפה באזור זה. פנינו לספק השירות שלנו כדי לקבל מידע נוסף על הפונקציונליות והדיוק של המפה".
גולשים ברשתות החברתיות לא נשארו אדישים לפרשיה. "למה לא לפנות קודם כל לשיעור גיאוגרפיה בסיסי, במקום להתעסק עם ספקים עלומים?", כתב גולש אחד.
גולש אחר כתב: "אולי בפעם הבאה כדאי קודם לבדוק מה באמת מופיע על המפה לפני שמעלים אותה לאוויר?".
חלקם לא יכלו להתאפק והשוו את המפה לזו שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו בתדרוך האחרון שלו – שגם היא לא כללה את הגדה המערבית. אחד מהם כתב: "למען ההגינות עם ג'ט בלו - גם ראש ממשלת ישראל בעצמו לא לגמרי בטוח מה גבולות המדינה שלו".
2 צפייה בגלריה
מטוס של חברת ג'ט בלו
מטוס של חברת ג'ט בלו
מטוס של חברת ג'ט בלו
(צילום: eddtoro / Shutterstock.com)
זאת לא הסערה הראשונה אליה נקלעה החברה מאז תחילת הלחימה בעזה. במאי האחרון היא הודיעה רשמית כי תשנה את הנהלים שלה בעקבות התקרית שבה נוסע יהודי מפלורידה התלונן על סיכת Free Palestine על מדי אחת הדיילות ובעקבות כך בוטלה טיסתו. המדיניות החדשה אוסרת על אנשי צוות הטיסה של החברה לענוד סיכות פוליטיות. "שינינו את המדיניות האחידה שלנו כדי להבהיר שהמטוס הוא לא המקום הנכון עבור אנשי הצוות לתמוך בעמדות בנושאים מסוימים או נושאים פוליטיים", נמסר מטעם החברה.
פול פאוסט, בן 54, נסע מביתו בפורט לודרדייל ללאס וגאס. במהלך הטיסה ראה פאוסט דיילת עונד מספר סיכות - כולל אחת עבור Black Lives Matter ועוד אחת עם הכיתוב Free Palestine. לדבריו, היא הבליטה את הסיכה הפרו-פלסטינית כדי לעורר פרובוקציה. הוא התלונן על כך לדיילת הראשית ולאחר שהמטוס נחת האשימו אותו אנשי הצוות בהפרעה לטיסה והוא כמעט נעצר. סרטון שפרסם ברשתות ובו גולל את הצד שלו בסיפור הוביל להתנצלות ולבסוף, כאמור, לשינוי הנהלים.