בני הנוער מתנדבים בנתב"ג
(צילום: משרד החינוך)

מדריכים צעירים של של"ח (שדה, לאום, חברה) וידיעת הארץ הגיעו אתמול לנתב"ג כדי לסייע בהשבת מזוודות אבודות לבעליהן. בפוסט שפרסם משרד החינוך בפייסבוק נכתב: "תמיד באים לעזור: כאשר המש"צים (מדריכים צעירים) שמעו על בעיית המזוודות האבודות בנתב"ג, שנוצרה עקב מחסור בכוח אדם, הם מיד הגיעו לשדה התעופה. במהלך היום הם סייעו באיתור מזוודות רבות וביצירת קשר עם בעלי המזוודות. מנהלי הטרמינל הודו לנערים ואמרו ש'תוך מספר שעות הם עשו עבודה של מספר ימים'".

מדריכי של"ח צעירים הם בני נוער המשתתפים במסגרת "תוכנית מדריכי של"ח צעירים" של משרד החינוך, באמצעות אגף של"ח וידיעת הארץ במינהל חברה ונוער. פעילות ההתנדבותית אינה זרה להם, אך נשאלת השאלה האם ראוי שיסייעו באיתור מזוודות. לצד המחמאות, מגיבים רבים כתבו בתגובה לפוסט של משרד החינוך בפייסבוק כי הנערים היו צריכים לקבל תשלום על עבודתם.
"יש עניין של מחדל מצד הנהלת נתב"ג/ממשלה, ולכן מן הראוי שישלמו להם את השכר המגיע להם על פי חוק", כתבה אחת מהמגיבות. "כל הכבוד להם על רוח ההתנדבותית, אבל עדיין צריך לשלם ולו במעט במחיר סמלי".
מגיבה אחרת כתבה: "כל הכבוד לנוער שלנו, בושה לשדה התעופה! צריך לשלם להם! מדינה בפשיטת רגל!".
ובתגובה נוספת נכתב: "מדינה של שנוררים, למה לא שילמו להם יש מספיק כסף לרשות שדות התעופה?! אבל רגילים שרק אנחנו עוזרים לעצמנו!!! יאוש מכל מערכת במדינה הזו!!! מזל שיש לנו ערבות הדדית למרות כל הפילוג והלחץ, שצריך רק אנחנו עוזרים לעצמנו, בסלי מזון ובהתנדבות בבן-גוריון, יישר כח למתנדבים, אתם מחונכים כמו שצריך".
מגיבה אחרת כתבה: "בושה למשרד החינוך ולכל מי שרואה באי תשלום לילדים האלה התנדבות נאצלת. התנדבות זה מקסים לטובת החלשים בחברה. גוף מסחרי כמו רשות שדות התעופה ראוי שיעסיק עובדים בשכר ולא עבדים בעטיפה של מתנדבים. מגיע לילדים האלה תשלום מלא על עבודה!".
3 צפייה בגלריה
מדריכי של"ח צעירים מסייעים בהתנדבות להשיב מזוודות אבודות לבעליהן
מדריכי של"ח צעירים מסייעים בהתנדבות להשיב מזוודות אבודות לבעליהן
המתנדבים בפעולה
(צילום: משרד החינוך)

"הרווח שלנו זה השמחה של האנשים"

רונן כהן, מפקח של"ח במשרד החינוך, סיפר בשיחה עם ynet כי בני הנוער, שמתנדבים בדרך כלל בסיוע לניצולי שואה ובנושאים חברתיים נוספים, פנו אליו בבקשה שיסייע להם ליצור קשר עם גורמים בנתב"ג כדי שהם יוכלו לסייע עם משבר המזוודות. כהן חיבר בין הנערים לבין מנהל הטרמינל קובי אוזן.
"המש"צים פתחו קבוצת וואטסאפ והם כל היום מדברים שם ומעבירים תמונות וסרטונים של מזוודות", סיפר כהן שציין כי כרגע מדובר בחמישה מתנדבים שעובדים מ-09:00 עד 16:00. "הם לא מקבלים כסף, אבל דואגים להם למים ולמזון", אמר מפקח של"ח. "אנחנו לא מסתכלים על הצד של הביזנס של העניין, אלא על האדם שבקצה וזה שהם עוזרים לאנשים בקצה. מש"צים זה ראש ענק והם אדיבים בדרך כלל, תמיד מרוצים מהם".
3 צפייה בגלריה
מדריכי של"ח צעירים מסייעים בהתנדבות להשיב מזוודות אבודות לבעליהן
מדריכי של"ח צעירים מסייעים בהתנדבות להשיב מזוודות אבודות לבעליהן
מדריכי של"ח צעירים מסייעים בהתנדבות להשיב מזוודות אבודות לבעליהן
(צילום: משרד החינוך)
יאיר כהן, בן 16 מכפר סבא, אמר בשיחה עם ynet: "דנו על שאלת הכסף, אבל הרווח שאנחנו רוצים לקבל מההתנדבות הזאת זה השמחה של האנשים שאיבדו דברים שאי אפשר להעריך בכסף וזה הרווח שאנחנו שואפים להגיע אליו. החזרנו לאנשים 15 מזוודות, אבל לא רק זה - גם סידרנו מזוודות וסיווגנו אותם על פי חברות תעופה ועל פי הפרטים שיש עליהן, הצבנו שלטים מתי המזוודות הגיעו ומאיזו חברה.
3 צפייה בגלריה
מזוודות אבודות בנתב"ג
מזוודות אבודות בנתב"ג
מזוודות אבודות בנתב"ג כפי שצולמו לפני כמה ימים
(עודד קרמר)
בתחילת השבוע דיווחנו ב-ynet כי בנתב"ג שוכבות מאות מזוודות אבודות, אם לא יותר, שאיש לא מנסה להשיבם לבעליהן. בעקבות הסערה שהתעוררה שרת התחבורה מרב מיכאלי ערכה ביום שלישי בנתב"ג מסיבת עיתונאים שיוחדה לנושא המזוודות.
"הבעיה נובעת מבלגנים בשדות תעופה אחרים של חברות התעופה", אמרה מיכאלי. "יש כאן כל הזמן עבודה משמעותית להחזיר מזוודות, אבל גם להתמודד עם אלו שאין עליהן זיהוי, כאלו שלא שמו או נפלו בדרך. נעשה מאמץ ממוקד שכמה שפחות אנשים יאבדו את המזוודות שלהם".
ברשות שדות התעופה העריכו כי בין 100 ל-200 מזוודות נשארות מאחור בכל יום. מדובר לדברי גורמים במספר קטן לעומת 40 אלף המזוודות שעוברות בשדה. הסיבה להישארותן היא מעבר של עוד שיקוף ביטחוני לפני הטיסה והמחסור בכוח אדם שיעביר אותם מהשיקוף למטוס.