בחזרה מטורקיה
(צילום: בראל אפרים)

האגף ללוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי פרסם אתמול בבוקר חידוד לאזהרת המסע לטורקיה עבור מבקרים ישראלים בעקבות חיסולו של חסן סיאד חודאי בטהרן, שמיוחס לישראל. הבוקר (יום ג') הגענו לנתב"ג כדי לשוחח עם ישראלים שחזרו מנופש בטורקיה ולשאול אותם אם חשו בשינוי כלשהו בשטח. "היה מאוד מפחיד", סיפרה אושרית דוגמה שחזרה מאיסטנבול, "שמענו פחות עברית וגם לא דיברנו עברית, אפילו לא בינינו, גם לא בלחישה".
דוגמה הוסיפה ואמרה: "הבעיה היא בשווקים ששם מזהים אותנו מקילומטר. ביום האחרון, אתמול, אחרי הודעת אזהרת המסע כבר לא יצאנו מהמלון. הטיסה שלנו חזרה הייתה להיום בבוקר, אבל אם זה לא היה כך היינו מקצרות את הטיול כי קיבלנו המון הודעות מחברים ומשפחה".
4 צפייה בגלריה
אושרית דוגמה חזרה מטורקיה
אושרית דוגמה חזרה מטורקיה
אושרית דוגמה, הבוקר בנתב"ג
(צילום: בראל אפרים)

קפריסין ויוון מתחזקות על חשבון טורקיה

לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס: "ביממה האחרונה מורגשת האטה משמעותית בהזמנות החדשות לטורקיה וגם לא מעט ביטולים לחודש הקרוב. בהזמנות שכבר נעשו ליולי-אוגוסט הישראלים עדיין יושבים על הגדר ומחכים לראות איך יתפתחו הדברים".
מצד קפריסין, מגיע דיווח של רשת המלונות לואיס, לפיו "לאחר ההודעה על אזהרת המסע לטורקיה, ביומיים האחרונים נרשם ב-LOUIS HOTELS, רשת המלונות הגדולה בקפריסין, קפיצה של 50% בביקושים בקרב הישראלים לחופשות משפחתיות רובן ככולן על בסיס הכול כלול". כך מסרה סמנתה אדריאנו, מנהלת שיווק רשת מלונות לואיס בקפריסין.
גם באתר התיירות גוליבר מדווחים על ירידה חדה בהזמנות טיסות וחבילות הנופש לטורקיה בעקבות אזהרת המסע. "מאז התחממות היחסים, הפכה טורקיה ליעד המבוקש ביותר בקרב ישראלים. ביממה האחרונה, ישנה ירידה של כמעט 50% בהזמנות חבילות נופש, וכ-30% בהזמנת טיסות. אנחנו מכירים מניסיון עבר מאירועים דומים, שהמגמה צפויה להתאזן בתוך כמה ימים, כשבינתיים אנחנו רואים שאין שינוי בהיקף ההזמנות ואת מקומה של טורקיה תופסת יוון", אמר זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר.
4 צפייה בגלריה
אנשים בנתב"ג לאחר אזהרת המסע לטורקיה
אנשים בנתב"ג לאחר אזהרת המסע לטורקיה
צ'ק אין לטורקיה, הבוקר בנתב"ג
(צילום: יאיר שגיא)

מהן זכויותיכם אם תרצו לבטל את החופשה בטורקיה?

נתחיל עם חוק הגנת הצרכן הישראלי. לפיו כל אחד יכול לבטל הזמנה (שבוצעה באינטרנט, ולא פרונטלית), בתוך 14 ימים מיום ביצוע ההזמנה, כל עוד מדובר בשבוע לפני החופשה. אם עמדתם בתנאים אלו, אתם רשאים לבטל את העסקה מכל סיבה שהיא ולקבל החזר מלא בקיזוז מאה שקלים או חמישה אחוז משווי ההזמנה (הנמוך מביניהם).
אם עברו יותר מ-14 יום ממועד ההזמנה או שהחופשה שלכם אמורה לצאת לפועל תוך שבוע או פחות, כדאי לבדוק את חוזה ההזמנה מול חברת התעופה, בית המלון או ספק התיירות שדרכו הזמנתם את החופשה. לעיתים קרובות, ניתן להגיע להסדר או לפחות לדחות את החופשה למועד אחר.
אך שימו לב - במקרים אחרים כאשר אין אפשרות לשינוי, בתי העסק יכולים לגבות דמי ביטול מלאים, כשלעיתים מדובר בתמורה המלאה עבור ההזמנה, תלוי בדרך כלל כמה זמן נותר עד למועד החופשה.
"במקרים כאלה, אין תשובה חד משמעית באם בית המשפט יחייב את החברות להשיב לצרכנים את מלוא כספם. שכן, רק אם ייקבע כי הנסיבות הספציפיות שגרמו לביטול ההזמנה היוו סיכול חוזה, רק אז עשוי בית המשפט לחייב את החברות להשיב לצרכנים את כספם, או על השבה של מחצית מהתמורה", מסביר עו"ד אהוד פאי, העוסק בתחום התיירות והתעופה.
עם זאת, אם ההזמנה בוטלה על ידי העסק, ולא מצד הלקוח - על העוסק להשיב לצרכן את מלוא התשלום ששילם עבור העסקה או לספק לו זיכוי לצורך ביצוע הזמנה למועד אחר.

שימו לב למצב שבו הזמנתם טיסות ומלון בעצמכם

יש להבחין בין הזמנת טיסות לבין הזמנת מלונות, השכרות רכב וכו'. "בנוגע להזמנת טיסות, קיים בישראל חוק ספציפי הנקרא חוק שירותי תעופה. לפיו, אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה, עליה להשיב לנוסעים את כספם או לספק להם כרטיס לטיסה חלופית - על פי בחירת הנוסעים", מסביר עו"ד פאי.
אבל אם הטיסה בוטלה על ידי הנוסעים, הם לא יהיו זכאים לקבל החזר אוטומטית, ויהיו כפופים למדיניות הביטול של כל חברת תעופה.
בנוגע להזמנת חופשה בחו"ל - אם ההזמנה בוצעה בחברת תיירות ישראלית או בחברת תעופה שיש לה נציגות בישראל, הזמנה זו כפופה להוראות חוק הגנת הצרכן הישראלי, כולל ביטול העסקה לחלוטין.
"אבל אם ההזמנה בוצעה ישירות דרך חברת תיירות בחו"ל, או דרך חברת תעופה שאין לה נציגות רשמית בארץ, עסקאות אלה אינן כפופות לחוק הגנת הצרכן, ובמקרה כזה יהיו הנוסעים כפופים למדיניות הספציפית של אותה חברה, כמו גם לתנאי הביטול שנקבעו בתנאי ההזמנה", אומר עו"ד פאי.

האם החברות בארץ ישנו נהלים בעקבות המצב?

בבירור עם חברות התיירות שמוכרות חבילות נופש לטורקיה, עולה תשובה זהה מצד כולם והיא, כי היות שאין שינוי ממש, נכון לעכשיו, ברמת אזהרת המסע - המצב נשאר כפי שהיה עד כה. כלומר אם הזמנתם דרכן את החופשה ב-14 יום האחרונים - אתם רשאים לבטל את החופשה ולקבל החזר כספי מלא, לפי חוק הגנת הצרכן.
במקרים אחרים רצוי לפנות ישירות לחברה, ולברר על אפשרויות הזזת התאריך או שינוי היעד למשל לאיי יוון, קפריסין ומגוון יעדי קיץ קרובים נוספים.
4 צפייה בגלריה
הרון חי, חזר מטורקיה
הרון חי, חזר מטורקיה
הרון חי, הרגיש בטוח
(צילום: בראל אפרים)
מלשכת ראש הממשלה נמסר אתמול כי לפי גורמים במערכת הביטחון קיים איום ממשי כלפי ישראלים בזירה הטורקית. ההמלצה הרשמית כעת לישראלים היא להימנע מנסיעות שאינן חיוניות לטורקיה, ולמי שבכל זאת נוסע - ההנחיה היא לנהוג בצעדי זהירות מחמירים: הימנעות מיצירת קשר עם זרים, וגילוי חשדנות כלפי הצעות ופניות מצד גורמים בלתי מוכרים, גם אם מדובר בנותני שירותים מקומיים. כמו כן, במל"ל קראו להימנע ממסירת פרטים אישיים ופרטי נסיעה או מיקום מדויק בזמן אמת או מבעוד מועד, והמליצו להצטייד מראש במספרי הטלפון של שירותי החירום ביעד שבו מבקרים ושל הנציגות הישראלית.
ביממה הקרובה ייצאו לטורקיה כ-18 טיסות מנתב"ג ומספר זהה של טיסות ינחת, רחוק מהנהירה מאיסטנבול שחשבו במל"ל שאולי תהיה. "כמובן ששמעתי על אזהרות המסע מהתקשורת", סיפרה יהודית בקשה קרשנר סנדרווץ ששבה לישראל מאיסטנבול הבוקר, "אבל זה לא גרם לי לחזור ארצה במיוחד, אלא לפי הטיסה הרגילה שלי".
הרון חי ששב אף הוא מאיסטנבול סיפר כי החל מאתמול הפלאפון שלו היה מפוצץ בשיחות של מקורבים שדאגו לשלומו: "קיבלנו הודעות בווטסאפ עם האזהרה, הייתי ערני בכל תקופת הטיול, יצאנו לשדה בשעות הקטנות של הלילה כשאין תנועה שם. אני תמיד ערני אבל נקטתי משנה זהירות מעבר לכך. הייתה תחושת ביטחון, הייתה הרבה משטרה ולא היה לנו שום חשש. בסך הכל הטורקים אוהבים לעזור".
4 צפייה בגלריה
שוטרים באיסטנבול, ארכיון
שוטרים באיסטנבול, ארכיון
שוטרים באיסטנבול, ארכיון
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, אתמול שוחרר אזרח ישראלי שנעצר באיסטנבול לאחר שנחשד כי לקח טלפון של אזרח טורקי. מהפרטים הידועים לפי שעה, האזרח הישראלי קבע להיפגש עם האזרח שלו שייך הטלפון במלון שאליו הגיע לחופשה. עם הגעת האזרח הטורקי נעצר הישראלי על ידי בלשים - ובהמשך הובא לדיון בבית המשפט. משרד החוץ היה בקשר עם אשת הישראלי שנעצר.
בנובמבר האחרון נעצרו בטורקיה בני הזוג הישראלים מורדי ונטלי אוקנין, אחרי שצילמו את ארמונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. השניים שהו תשעה ימים במעצר בטורקיה, ובעקבות מאמצים של אנשי משרד החוץ ואנשי המוסד הם שוחררו.
פורסם לראשונה: 14:52, 31.05.22