חלון נוסעים, מצפן ואפילו תא טייס – חלקים שונים ממטוס הבואינג 707 ההיסטורי של אל על, שפעל בישראל החל משנת 1961 תחת הרישום 4X-ATB וכמעט נחטף ב-1970 על ידי מחבלי החזית העממית לשחרור פלסטין, עומדים למכירה ברשת לאחר שהמטוס עבר גריטה.
נתחיל ממבוא קצר לגריטת מטוסים. כלי טיס שיוצאים משירות עוברים הליך גריטה שבמהלכו מפרקים את המטוס לגורמים, מעבירים למחזור את החומרים שניתן למחזר, מוכרים חלקים שעשויים לשמש לצרכים טכניים או הדרכתיים ומשליכים לאשפה את מה שנותר.
בשנים האחרונות נוספו להליך זה תוספות יצירתיות שכוללות מכירה של חלקי מטוסים למי שמעוניין לקשט איתם את ביתו. וכאן נכנס לתמונה המטוס ההיסטורי ששימש בעבר את אל על. חברת מכרזים פומביים מגרמניה בשם Troostwijk Auctions רכשה את החלקים שלו שנותרו מהגריטה וכעת היא מוכרת אותם יחד עם חלקים של מטוס בואינג 707 אחר.
החברה מציעה למכירה כ-300 חלקים מכל מטוס בטווח מחירים של בין כמה אירו בודדים עבור חלקים קטנים כגון פנסי תאורה, מחוונים שונים מתא הטייס וחלקי מושבים, ועד לאלפי אירו עבור כן נסע ותאי הטייס עם אבזור חלקי. בין לבין ניתן למצוא חלקים כמו חלון נוסעים, חלון מתא הטייס, חלקים מהדלת ושורת מושבים. בקיצור, אם אתם מתגעגעים למושבי המטוסים של פעם זאת הזדמנות נהדרות לרכוש שורה ולשים בסלון או בגינה. החלקים נמכרים בשיטת מכרז כך שההצעה הגבוהה ביותר בתום הזמן המוקצה היא המנצחת.
חברה נוספת שפועלת בתחום היא AviationTag שרוכשת מחברות תעופה חלקי גוף ממטוסים שנגרטו לאחר שהוצאו משירות והופכת אותם למחזיקי מפתחות. לאחרונה הם שיתפו פעולה עם אל על ויצאו עם קולקציה מחלקי מטוס 747 שנגרט בשנה שעברה לאחר שיצא משירות. החלקים מוצעים למכירה רגילה באתר של החברה.
סיפורו של ה-707 המיתולוגי
המטוס פעל, כאמור, בישראל החל משנת 1961 תחת הרישום 4X-ATB. ב-6 בספטמבר 1970 מחבלי החזית העממית לשחרור פלסטין, ליילה חאלד ופטריק ארגואלו, ניסו לחטוף אותו במהלך טיסת אל על 219 מלוד לניו יורק.
ניסיון החטיפה אירע מעל שמי לונדון, זמן קצר לאחר שהמטוס המריא מחניית ביניים באמסטרדם לכיוון ניו יורק. שני מחבלים שנכנסו למטוס שלפו אקדח ורימוני יד, ואיימו לפוצץ אותו אם לא יפתחו להם את דלת הקוקפיט. הקברניט אורי בר לב והקצין הראשון אריה עוז, ששמעו ברשת הקשר במקביל על חטיפת שני מטוסי נוסעים אחרים, הצליחו בקור רוח לטלטל את המטוס באוויר בעזרת ההגאים כדי שהמחבלים יאבדו את שיווי משקלם.
ואכן, במהלך קרב יריות סמוך לתא הטייסים, המחבל נורה למוות על ידי מאבטח חמוש ואילו המחבלת חאלד רותקה לרצפה על ידי נוסעים לאחר שהרימון שהיה בידה נשמט לרצפה ולא התפוצץ. הדייל הראשי, שלמה וידר, נפגע מהירי ולאחר נחיתת החירום פונה לבית החולים.
הוא קיבל לאחר מכן את אות האומץ. בתעודה שהעניק לו שר התחבורה נכתב: "וידר הסתער, יחידי ובידיים ריקות, על מחבל חמוש, שנע לכיוון הטייס של המטוס. תוך מאבק נפצע וידר. פעולתו בלמה את הסתערות המחבלים ומנעה את חטיפת המטוס. היה זה מעשה גבורה שנעשה בעת מילוי תפקיד, תוך חירוף נפש, שיש בו גילוי אומץ לב בלתי רגיל".
ניסיון החטיפה היה חלק ממבצע חטיפות נרחב יותר. באותו יום חטפו מחבלים שני מטוסים של חברות תעופה מערביות והנחיתו אותם בשדה תעופה בירדן. לאחר כמה שבועות שוחררה חאלד במסגרת עסקה, שבה שוחררו גם בני ערובה שנחטפו לירדן. כמה ימים לאחר שחרורה אמרה חאלד ל"אל אהראם": "לעולם לא אבין מדוע לא התפוצצו הרימונים שנשאתי".
חאלד, ששוחרה יחד עם שישה מחבלים נוספים שהיו כלואים באירופה, סיפרה ששני הרימונים נפלו מידיה לאחר ששותפה לניסיון החטיפה נורה. "לפתע הסיט הטייס את המטוס בחדות הצידה", היא אמרה. "איבדתי את שיווי המשקל ונפלתי על רצפת המטוס. אחד הרימונים התגלגל על הרצפה ואז הוקפתי שומרים. מה שהפליא אותי שאף אחד מהרימונים לא התפוצץ".
בחזרה להיסטוריה של המטוס. הוא נמסר לאל על בשנת 1961 והחל לפעול במסגרת קווי החברה ברחבי העולם. בשנת 1966, לקראת פרוץ מלחמת ששת הימים, הופעל המטוס, אז עוד במסגרת חברת התעופה הלאומית, לפינוי אזרחים זרים ממדינת ישראל. בשנת 1984 המטוס הוחכר למשך שנתיים לחברת ארקיע ובהמשך חזר לפעול מחדש במסגרת אל על.
בשנת 1986 המטוס נרכש על ידי יצרנית המטוסים בואינג במטרה לפרק חלקים ממנו עבור חלקי חילוף למטוסי תדלוק של חיל האוויר האמריקני. בהמשך, לרגל חגיגות 750 שנה להקמת העיר ברלין, החליטה בואינג להעניק את המטוס למוזיאון התובלה והטכנולוגיה של ברלין. לצורך כך נצבע המטוס בצבעי חברת התעופה הלאומית של גרמניה לופטהנזה.
במשך שנים המטוס הוזנח וסבל מאירועי ונדליזם רבים, עד שלבסוף נגרר לתוך שטח נמל התעופה ושימש בעיקר את צוות השדה לתרגולי כיבוי אש ואימוני חילוץ בני ערובה במטוסים. לאחר סגירת נמל התעופה טגל נגרט המטוס.