הישראלים שיחגגו את ראש השנה בחו"ל
(צילום: נדב אבס, משי בן עמי)
כ-30,600 אלף נוסעים צפויים לעבור היום (יום א') בנתב"ג, יממה לפני כניסת ראש השנה. מתוכם כ-20 אלף נוסעים יוצאים שיטוסו ב-135 טיסות יוצאות וכ-10,600 יחזרו ב-97 טיסות נכנסות.
בשנים "רגילות" מדובר בדרך כלל ביום העמוס ביותר בנתב"ג, היום שבו מתחיל למעשה חודש החגים והחופשות. ביום המקביל לזה בשנת 2019 עברו כ-108 אלף נוסעים בנתב"ג ובכל חודש החגים של אותה שנה היה מספר שיא של 2.4 מיליון נוסעים שעברו בנמל התעופה בן גוריון.
כך שהשנה מדובר ביום לא חזק במיוחד, בלשון המעטה, אפילו ביחס לתקופה זו. לצורך השוואה, בחודש אוגוסט האחרון נרשמו מספרים גבוהים יותר של כ-40 אלף נוסעים בימי ראשון וחמישי לאורך כמה שבועות.
גם מחר, ערב החג, לא צפויים עומסים גדולים עם מחצית מהנוסעים שיש היום. נראה שלמרות התמריץ להתחסן בחיסון השלישי ובכך להימנע מבידוד של שבוע ממרבית המדינות שאליהן ניתן לטוס מישראל, ישראלים רבים עדיין חוששים לטוס בתקופה זו. בחברת נסיעות מהגדולות בישראל אף מדווחים על ביטולים רבים ובאחרות מדברים על האטה בהזמנות.
2 צפייה בגלריה
מהיום הכי עמוס בשנה לריק כמעט לגמרי. נתב"ג יום לפני ראש השנה תשפ"ב
מהיום הכי עמוס בשנה לריק כמעט לגמרי. נתב"ג יום לפני ראש השנה תשפ"ב
מהיום הכי עמוס בשנה לריק כמעט לגמרי. נתב"ג יום לפני ראש השנה תשפ"ב
((צילום: גל הדר שפריר))
אבל יש גם נוסעים שלא יכלו לחכות יותר. שני ומיכאל וייס קרצמן המתינו הרבה זמן ליום הזה - שבו הם טסים לירח הדבש שלהם באיטליה.
"תכננו לברוח בחגים. אנחנו לא אוהבים להיות בארץ בחגים בארץ והמשפחה הייתה בסדר עם זה", סיפרו בריאיון לאולפן ynet. הזוג התחסן בחיסון השלישי. "איך שהיה אפשר להתחסן עשינו את זה ואז שמענו שיש פטור מהבידוד בחזור אז זה היה אחד פלוס אחד".
זוג נוסף שחיכה מעל שנה לחגוג את ירח הדבש הם גל ויובל שסוף-סוף מגשימים את החלום לנפוש ולחגוג את הנישואים, לאחר שהתחתנו ביוני 2020. כעת הם טסים לשבועיים ליוון. "היינו ספונטניים והזמנו את הכרטיסים רק שלשום, ואחרי חישובים וניהול סיכונים, הבנו שזה עכשיו או לעולם לא", סיפרו ל-ynet.

לאן אתם טסים הכי הרבה?

במקום הראשון במספר הטיסות היוצאות מנתב"ג היום מככבת, כצפוי, אוקראינה עם 30 טיסות. זאת כמובן הודות לעיר אומן שמושכת מדי שנה בתקופה זו עשרות אלפי, אם לא מאות אלפי בשנים "רגילות" ישראלים.
אינפו יעדים מבוקשים בראש השנה
במקום השני ארה"ב ואחריה יוון עם 12 טיסות ביממה הזאת. את העשירייה המבוקשת סוגרות הונגריה, בריטניה (על אף גל התחלואה הגובר בה) ורוסיה.
נזכיר כי הנוגריה הפכה למבוקשת מאוד בשבועות האחרונים, לאחר שפתחה שעריה למחוסנים מכל העולם ובתוכם ישראלים. הונגריה הייתה גם אחת מהמדינות ה"צהובות" המעטות, שמהן אין צורך לחזור לבידוד של שבוע עבור מחוסנים ומחלימים, גם מי שהתחסן רק בשני חיסונים.

מדריך לנוסעים בתקופה הקרובה

אילו מדינות שינו מדיניות בנוגע להכנסת ישראלים לשטחן?
בסוף השבוע האחרון משרד החוץ של הולנד הודיע כי החל מהיום ישראל תיכנס לרשימת המדינות "בסיכון גבוה מאוד". המשמעות היא שישראלים שאינם מחוסנים לא יוכלו להיכנס להולנד. ישראלים מחוסנים יידרשו בבידוד של עשרה ימים, ומיום שני גם בהצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית.
2 צפייה בגלריה
חוף אגיוס דינאמי
חוף אגיוס דינאמי
אחרי אוקראינה וארה"ב: יוון במקום ה-3
(צילום: יוסי פישר)
פורטוגל הודיעה בשבוע שעבר שהיא אוסרת על כניסת ישראלים לשטחה, למעט תושבי האיחוד האירופי ומקרים מיוחדים. קצת אחריה גם שבדיה הודיעה הודעה דומה.
איטליה הקשיחה את תנאי הכניסה אליה עבור ישראלים אך היא אינה אוסרת כניסה. מה שזה אומר זה שמחוסנים ומחלימים יחויבו בבדיקה שלילית שנערכה עד 72 שעות לפני הטיסה ולא מחוסנים יידרשו להיכנס לבידוד של חמישה ימים עם כניסתם לאיטליה.
מהם צבעי המדינות המעודכנים ומהיכן לא צריך להיכנס לבידוד מלא?
את צבעי המדינות, ואת ההנחיות החלות על מי שטס אליהן או חוזר מהן, ניתן למצוא באתר משרד הבריאות.
ברשימה שלפניכם תוכלו לראות את צבעי המדינות מצד ישראל, רק שימו לב שההנחיות עבור השבים ארצה ממדינות "כתומות", השתנו החל מיום שישי האחרון, 3.9.21, ומאז מחוסנים בחיסון שלישי לא יידרשו להיכנס לבידוד של שבוע לאחר החזרה מהן, אלא לבידוד של 24 שעות בלבד או עד לקבלת תוצאה שלילית מהבדיקה בנתב"ג.
ובכך למעשה, השבים מחו"ל שהתחסנו בחיסון השלישי שיחזרו ממרבית המדינות, מלבד אלו שברשימה האדומה, לא יצטרכו להיכנס לבידוד של שבוע/שבועיים.
רשימת סיווג מדינות של משרד הבריאות החל מ31.8
מה גורל הנוסעים שטיסתם בוטלה בעקבות חברת התעופה? האם הם יראו את כספם בחזרה?
במקרה של ביטול הטיסה על ידי חברת התעופה, הנוסע זכאי להחזר מלא של כרטיס הטיסה מחברת התעופה. לעומת זאת, כאשר הטיסה יוצאת כסדרה, אך נוסע שלא עומד בקריטריונים שנקבעו (סיבות רפואיות והומניטריות וכו') או שאינו מורשה להיכנס למדינה, כמו במקרה פורטוגל ושבדיה, החברה עדיין אינה מחויבת להשיב את הסכום עבור כרטיס הטיסה לאותו נוסע.
ישנן חברות שיסכימו להמיר לכרטיס טיסה אחר, למועד או ליעד אחר. תלוי בנהלים המשתנים מחברה לחברה ולכן מומלץ לבדוק זאת מראש.
מה אם רכשנו ביטוח נסיעות לחו"ל?
פנו לסוכן או לחברת הביטוח ובדקו האם אתם זכאים להחזר בהתאם לפוליסה שרכשתם.
המועצה לצרכנות ממליצה לציבור לרכוש בימים אלו אך ורק כרטיסים הניתנים לביטול והחזר כספי מלא, או לרכוש ביטוח כנגד ביטול טיסה.
חשוב לדעת שאלו מקרים שאינם מכוסים בישראל על ידי חברות הביטוח באופן גורף:
1. תשלום על בדיקות קורונה לפני טיסה לחו"ל ובמדינת היעד.
2. שינוי מדיניות של ישראל באשר לחובת בידוד בחזרה לארץ או הגבלה להגעה ליעדים השונים.
3. שינוי מדיניות של מדינת היעד באשר לתיירות נכנסת.
אם לקוח רוצה לבטל את הטיסה או את חבילת הנופש שלו, הוא יקבל את כספו חזרה?
כיום יותר חברות תעופה וספקיות תיירות מאפשרות שינוי - חלקן ללא דמי שינוי, אך רובן לא ימהרו להשיב את הכסף ללקוח. כך למשל, ניתן לראות מצבים רבים שבהם הנוסע מעוניין לבטל את הטיסה ליעד מסוים והחברה תציע לו יעד חלופי או דחייה למועד אחר למימוש הטיסה בפועל.
מהן ההנחיות כרגע לחוזרים מחו"ל?
מי שחוזר ממדינות "כתומות", שהן רוב מדינות העולם, והתחסן בחיסון השלישי אינו מחויב בבידוד של שבוע אלא של 24 שעות או עד לקבלת תוצאה שלילית מהבדיקה שעשה בנתב"ג עם הנחיתה.
מי שלא התחסן בשלישית, מחויב בבידוד מלא (שבועיים). הבידוד יכול להתקצר לשבוע בכפוף לתוצאת בדיקה שלילית.
מי שחוזר ממדינות "צהובות" (הרשימה הנ"ל) אינו מחויב בבידוד אלא של 24 שעות. אל מדינות "אדומות" אין אישור לטוס כרגע, למעט מי שקיבל אישור מיוחד בוועד חריגים.