התאחדות המלונות פרסמה הבוקר (יום ד') את דו"ח התפוסות במלונות בארץ לחודשים ינואר עד יוני 24. מהדו"ח עולה כי אזורים המתבססים על תיירות נכנסת שרויים במצוקה עמוקה. כמו כן, באזורים שמארחים מפונים ומבוססי תיירות פנים בדגש על ים המלח ואילת נרשמו תפוסות גבוהות. עוד מזכירים מחברי הדו"ח כי המלונות ובתי הארחה באזור קו העימות בצפון סגורים כבר 10 חודשים מאז פרוץ המלחמה.
3 צפייה בגלריה
חמת גדר
חמת גדר
חמת גדר - המלון למבוגרים בלבד נסגר לאחר 4 חודשים בלבד
(צילום באדיבות חמת גדר)
"על כלל הגורמים הרלוונטיים לפעול יחד על מנת שמלונות לא ייסגרו וכדי להגדיל את הוודאות לענף שמוכיח מידי יום את היותו נכס אסטרטגי למדינת ישראל"
התאחדות המלונות בישראל מייצגת 450 מלונות ברחבי הארץ שבהם מועסקים כ-42 אלף עובדים. מנכ"לית ההתאחדות סיון דטאוקר אמרה כי "כ-10% מהמלונות ניצבים בפני סכנת סגירה ממשית ועוד רבים נוספים מצויים על סף הקריסה. השמירה על תעשיית התיירות היא אינטרס לאומי, על כלל הגורמים הרלוונטיים לפעול יחד על מנת שמלונות לא ייסגרו וכדי להגדיל את הוודאות לענף שמוכיח מידי יום את היותו נכס אסטרטגי למדינת ישראל".
לדבריה, "מפרוץ המלחמה מלונות ישראל היו הראשונים שעמדו בחזית המאמץ האזרחי ואירחו עשרות אלפי מפונים, מאמץ אשר נמשך עד היום. ובמקביל, נדרשו לקיים שגרת פעילות ואירוח נופשים במציאות כאוטית של מלחמה, ללא תיירים, וכאשר המצב הביטחוני מוסיף להיות מורכב. לכך נוסף גם מחסור משמעותי בעובדים וחוסר ודאות כלכלי שלא מאפשר לענף לתכנן את העתיד".
מנתוני הדו"ח עולה כי במחצית הראשונה של 2024 נרשמו כ-969 אלף לינות תיירים במלונות, מדובר בצניחה של 81% בהשוואה לינואר-יוני 2023 ולירידה של 84% לעונת ינואר-יוני 2019 (טרום הקורונה). "לפיכך ירידות בתפוסות נרשמו באזורים מוטי תיירות נכנסת: ירושלים, נצרת ותל אביב".
על פי נתוני משרד התיירות, מתחילת השנה ועד לסוף חודש יוני ביקרו בישראל כחצי מיליון תיירים בלבד, זאת לעומת כשני מיליון תיירים בתקופה המקבילה אשתקד.
3 צפייה בגלריה
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
ירידה חדה בכמות התיירים שהגיעו לישראל
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
מלונות על שפת הכינרת
מלונות על שפת הכינרת
מלונות על שפת הכינרת - ענף שלם בחוסר ודאות
(צילום: shutterstock)
לינות ישראלים הסתכמו בכ-10.4 מיליון – עלייה של 53% לעומת התקופה המקבילה של ינואר-יוני אשתקד. כמחצית מלינות הישראלים היו של מפונים. ברבעון הראשון עזבו רבים מהמפונים מדרום הארץ את המלונות ונותרו בעיקר מפונים מצפון הארץ. לפיכך, תפוסות גבוהות מהממוצע נרשמו באזורים שמארחים מפונים מהצפון: חיפה, טבריה, נתניה והרצליה. תפוסות גבוהות נרשמו גם באזורים החביבים על תיירות הפנים: אילת וים המלח.
תפוסת החדרים הארצית הסתכמה בכ-62% לעומת 63% במחצית המקבילה אשתקד ו-68% במחצית המקבילה ב-2019. בחיפה ובהרצליה נרשמה תפוסה של כ-76% כל אחת, באילת, תפוסה של כ-74%, בטבריה וסובב כנרת תפוסה של כ-73%, בנתניה תפוסה של 70%, בים המלח נרשמה תפוסה של כ-69%.
בתל אביב נרשמה תפוסה של כ-57% (ירידה של 11% לעומת אשתקד וירידה של 25% לעומת 2019), בירושלים נרשמה תפוסה של כ-41% (ירידה של 37% לעומת אשתקד וירידה של 43% לעומת 2019) בנצרת נרשמה תפוסה של 33% (ירידה של 40% לעומת אשתקד וירידה של 52% לעומת 2019). לנתוני הלינות המלאים - הקליקו.

"התיירות הנכנסת במשבר העמוק ביותר מאז קום המדינה"

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, אמר ל-ynet כי "למרבה התדהמה והכעס הנתונים והעובדות לפיהם ענף התיירות הנכנסת נמצא במשבר העמוק ביותר מאז קום המדינה לא מצליחים להגיע אל תשומת לב ותוכניות העבודה של האוצר. מדיניות ניהול המשבר הנוכחית של האוצר לפיה 'מידה אחת' של פתרון מתאימה לכל הענפים במשק מנותקת מכל היגיון ישר ושכל מקצועי.
"העובדות והנתונים מוכיחים כי התיירות הנכנסת חשובה לכלכלת ישראל ובמיוחד בפריפריה ומהווה נכס אסטרטגי למעמדה ותדמיתה של ישראל בעולם, כך לפי מסמכים מקצועיים שהוכנו במכון INSS. במקום להתעלם לגרור רגליים ולדרוש מאיתנו להיות מקבצי נדבות מהמדינה, היה ראוי להודיע לנו רשמית על סגירת הענף וביטולו לאור המצב. התנהלות המדינה כלפי ענף התיירות הנכנסת אינה נטועה בהיגיון מקצועי, אינה מוסרית ואף נבזית".