אירופה סגרה את המרחב האווירי בפני מטוסים רוסיים | דניאל סלאמה עם המשמעויות
(צילום: משי בן עמי)

מלחמת רוסיה-אוקראינה משפיעה, בין היתר, גם על ענף התעופה העולמי. מחירי הנפט שזינקו מושכים איתם את מחירי הדלק למעלה, ובמקביל סגירת השמיים של מדינות רבות למטוסים רוסיים, ובתגובה סגירת השמיים של רוסיה למטוסים ממדינות שמתנגדות לה ומגנות אותה – כל אלה יחד עם המשך העלייה בביקושים צפויים לגרום להתייקרות של של 15 עד 20 אחוזים במחירי הטיסות, תלוי ביעד.
אם חשבנו לרגע שהישראלים יאטו את קצב הזמנות החופשה לפסח מעבר לים בגלל המלחמה, הרי ההפך הוא הנכון. מוקדי ההזמנות של ספקיות התעופה עמוסים בהזמנות לחופשות בחו"ל, וכידוע - ככל שהביקוש עולה, כך גם המחיר.
לפני חודשיים, בשיא גל האומיקרון, דיווחנו על טיסות לואו-קוסט במחירי רצפה (10 עד 30 אירו לכיוון) ליעדים כמו איטליה, גרמניה, מלטה, הולנד ועוד, אך כעת ממוצע המחירים של כרטיסי לואו-קוסט לאותם יעדים נע ברוב המקרים סביב כ-120 אירו לכיוון.
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, אמר הבוקר (יום ג') בשיחה עם ynet: "המלחמה באוקראינה אינה משפיעה כלל על קצב ההזמנות, למעשה אנחנו ממשיכים לראות המשך של עלייה בהזמנות מאחר שאוקראינה ורוסיה זניחות למדי במפת התיירות, בטח בחודשי החורף, וממילא הן היו סגורות לחלוטין בשנתיים האחרונות.
"עם זאת ישנם מספר גורמים המשפיעים על עליית המחירים – ביקושים עזים, מחירי הדלק וסגירת המרחב האווירי ברוסיה ובאוקראינה. כבר כיום ישנה עלייה של 10 עד 15 אחוזים במחירי החופשות בשל העלייה המיידית במחירי הדלק וסגירת המרחב האווירי מעל רוסיה ואוקראינה, דבר המשפיע על הטיסות הארוכות לסרי לנקה, לתאילנד ועוד".

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, אמרה מנגד כי הגורם המשמעותי המשפיע על מחירי הטיסות הוא בעיקר עליית מחירי הדלק, ופחות הארכת נתיבי הטיסה שהשפעתה על יעדי הנופש מוגבלת. "החשיבות של איחוד האמירויות כהאב תעופתי עולה מאוד במשבר הזה", הסבירה כהן עורקבי, "נראה משם יותר טיסות המשך. ככל שהיעד יותר רחוק ההשפעה של מרכיב הדלק במחיר הכרטיס עולה, ולכן יש העדפה ליעדים קרובים לישראל, או כאלה שרחוקים מספיק מאזור המלחמה – כגון לפלנד, אתונה, איסטנבול, קפריסין ורומא".
יעקב אמסלם, מנכ"ל ובעלים של קבוצת אמסלם טורס, אמר ל-ynet: "מרכזי ההזמנות שלנו מוצפים בפניות בשבועות האחרונים ואנחנו רואים גידול של עשרות אחוזים בהיקף ההזמנות. ניכר כי רבים מבקשים לטוס לכל מקום בעולם ללא אבחנה, למעט כמובן לרוסיה ולאוקראינה. לצד זה, המחירים לפסח זינקו בעשרות אחוזים, בהשוואה לשבועות האחרונים והם צפויים להתייקר עוד יותר. בהתאם, אנו ממליצים ללקוחותינו להקדים את ההזמנות לחודשי הקיץ ולהבטיח מחירים סבירים עוד היום".
אילן שלו, סמנכ"ל שיווק קבוצת קווי חופשה, אמר גם הוא כי "הביקוש הרב לחגים והסרת מגבלות הקורונה שנכנסו היום לתוקף גם משפיעים על עליית המחירים, וככל שנתקדם אל חג הפסח אנחנו צופים עלייה נוספת במחיר. מי שיקדים להזמין במהלך מרץ ימצא מחירים סופר-אטרקטיביים גם לפסח וגם לקיץ 2022 שעדיין לא מגלמים את העליות הצפויות. הטיפ של קווי חופשה לפסח הוא לנוע עם תאריכי החופשה לכל אורך חופשת פסח של בתי הספר, ולא לחפש דווקא חופשה שעוטפת את ערב ליל הסדר שנופל השנה ביום שישי".
נושא נוסף שעדיין תלוי באוויר ולא ברור מה יעלה בגורלו הוא הטיסות לדובאי. אם לא יימצא פתרון לבעיית נוהלי האבטחה של טיסות מישראל, החל מ-8 במרץ חברות תעופה ישראליות לא יוכלו לטוס יותר לדובאי. "משבר הביטחון הביא לשורה של ביטולי טיסות של החברות הישראליות לדובאי, מה שגרם לעליית מחירים משמעותית לטיסות שיוצאות ליעד זה", אמר יעקב אמסלם. אבו-דאבי הפכה ליעד חליפי למי שמעוניין לטוס לאמירויות, אך גם מחירי הטיסות לשם התייקרו.