יותר משפחות יוצאות לחופשה בספטמבר והכול נעשה זול יותר בגלל שער האירו
(צילום: סטס קופולו)

החו"ל משתלם: חודש אוגוסט היקר והעמוס מתקרב לסיומו וזה אומר שמייד אחריו מתחילה תקופת ההזדמנויות הזולות יותר לחופשה, עד החגים. השנה מדובר אף על מחירים זולים יותר מאשר בתקופה זו בשנים קודמות, הודות להתחזקות השקל לעומת הירידה בשערי האירו והדולר.
כך לדוגמה, טיסה לפריז ב-4.9.22 לארבעה לילות תעלה לזוג 1,520 אירו, שהם 5,010 שקלים. בשנה שעברה אותה חבילה באותה תקופה עלתה 5,680 שקלים.
והמחירים אף זולים יותר גם בחגים הקרובים: משפחה בת ארבע נפשות שתחליט לחגוג את ראש השנה בפאפוס, במלון לאורה על בסיס הכול כלול כולל פארק מים, תשלם 15,800 שקלים כאשר בשנה שעברה אותה חבילה עלתה 18,170 שקלים. מדובר בעשרות אלפי שקלים עבור משפחה.

"לא חוששים שהילדים יפסידו ימים בלימודים"

דודו בסיל (46) מקרית מלאכי, בחר לטוס לאנטליה עם אשתו וששת ילדיו דווקא בספטמבר, ב-8.9.22 ליתר דיוק במחיר 18,300 שקלים עבור שמונה נפשות לחמישה ימים. כלומר 2,287 שקלים לאדם בחופשה הכוללת הכול כולל הכול.
בריאיון לאולפן ynet בסיל הסביר את הבחירה דווקא במועד זה בשל הפערים הגדולים בין המחירים לחופשה באילת למשל ולעומת חודשים אחרים. "רק ארוחות הבוקר במלון באילת היו עולות לי יותר מהחבילה כולה לאנטליה. החלטנו לטוס בספטמבר כי באוגוסט זה היה 'שחיתה', לאילת אני לא אלך בחיים, לא שווה. פה אני טס, מקבל ארוחות, הכול כלול ויוצא יותר משתלם, אני לאילת לא נוסע יותר".
מחירי חבילות נופש ספטמבר 2022 לעומת 2021
לדבריו, פחות מפריע לו שהילדים יפספסו כמה ימי לימודים מאשר להרוויח חופשה במחירים זולים שכאלה. "אנחנו לא חוששים שהם יפסידו ימים חשובים בלימודים, מדובר בימים בודדים והילדים די גדולים ויכולים להשלים, יש רק אחד קטן ויהיה בסדר הוא ישלים".
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס: "הגאות בביקושים לחופשות ממשיכה השנה באופן יוצא דופן גם לתוך ספטמבר, שנחשב בדרך כלל לחודש עם ביקושים נמוכים. שערי הדולר והאירו הנמוכים תומכים במגמה הזאת ומוזילים את מחירי החופשה – גם בהזמנת הטיסות והמלונות וגם במשך השהות ביעד. מאחר והאירו ירד בחדות בתקופה האחרונה (גם לעומת הדולר), ההשפעה ניכרת בעיקר בחופשות לאירופה, שמשתלמות מאוד בתקופה זו".

13 אחוז פחות ממחירי החופשות בשנה שעברה

רונן קרסו, סמנכ"ל איסתא ליינס, מוסר כי הצניחה בשער האירו דרמטית וכי "זו בהחלט בשורה טובה לפני החגים וחופשות חנוכה וחג המולד. השקל החזק יאפשר לנו לשלם פחות על השהות במדינות מערב אירופה בכ-13 אחוז פחות משנה שעברה וזה כולל קניות, הצגות, מסעדות - הכול".
3 צפייה בגלריה
פריז
פריז
הפרש של 670 שקלים עבור חופשה בפריז השנה לעומת 2021
(צילום: shutterstock)
קרסו מסביר זאת בכך שמחירי הטיסות נקובים בדולרים והשהות לצד כל ההוצאות במדינות מובילות באירופה כמו גרמניה, איטליה, ספרד, צרפת ואפילו יוון הן באירו - מה שמוזיל משמעותית את מחירי החופשות. "אותן הוצאות ביעדים מהוות את העלות הכוללת של החופשה וזה מה שעשוי להוזיל את הנסיעות". זאת לעומת עליות מחירי הטיסות שראינו לאחרונה, שנבעו בעיקר מהעלייה החדה במחירי הנפט.
נסביר כי בארץ מרבית חברות התיירות מוכרות חבילות נופש בדולרים אך החיוב עצמו נעשה כאן בשקלים וכך נוצר מצב שהערך של הכסף הישראלי שווה הרבה יותר. וכאמור זה לא מסתיים ברכישת הטיסות והחבילות אלא גם ביעדים עצמם - שם מורגש היטב הפער בין האירו שנחלש משמעותית. היום שווי האירו הוא 3.26 שקלים לעומת היום בדיוק לפני שנה, ב-24.8.21 אז שוויו היה 3.77 שקלים - פער של 51 אגורות בשנה.

יותר משפחות נופשות בספטמבר

לדברי אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק השטיח המעופף, את ההשפעה המיידית של הפערים בשערי המטבעות רואים כבר בחודש הקרוב. "ספטמבר היה בדרך כלל חודש ביניים. לא תקופה שיש בה ביקושי שיא כמו באוגוסט ובחגים. עכשיו אנחנו רואים שנכנסות המון הזמנות והוא נראה חודש מצוין. ספטמבר שלא נראה כמוהו הרבה שנים עם המון חופשות משפחתיות".
לדוגמה, חופשה באנטליה בספטמבר הקרוב הכוללת טיסות ישירות עם כבודה, לינה במלון ברמת חמישה כוכבים על בסיס הכול כלול עם פארק מים והעברות הלוך ושוב תעלה 399 דולר לאדם בהרכב של זוג פלוס שני ילדים, שזה 1,596 דולר למשפחה, בשקלים - 5,282 שקלים בלבד.
3 צפייה בגלריה
מלון Kremlin
מלון Kremlin
היעד המשתלם ביותר כרגע - אנטליה. "אנשים חוזרים עם מזוודות מלאות"
(צילום: באדיבות "השטיח המעופף")
זאת לעומת ספטמבר 2019 אז המחיר עמד על 6,986 שקלים עבור משפחה של זוג עם שני ילדים באותה חבילה בדיוק. ההשוואה במקרה הזה נעשתה מול ספטמבר 2019 ולא 2021 משום שלא היה ניתן לטוס לטורקיה בשנתיים האחרונות בשל מגבלות הקורונה.
כהן מגורי מסביר כיצד נוצר המצב הזה: "כל המשפחות שלא הספיקו לקנות חופשה באוגוסט או כי היה יקר להם מדי, קונות עכשיו חופשה בספטמבר, ונראה שגם הרבה אנשים הבינו, אולי כמסקנה מתקופת הקורונה, שלא יקרה כלום אם הילדים יפספסו כמה ימים של לימודים.
וכך, אותן משפחות שקונות למשל חופשה לספטמבר באנטליה מרוויחות בענק. גם המחירים זולים יותר בחודש מלכתחילה וגם הכסף שלהן שווה עכשיו הרבה יותר, ובטורקיה זה אפילו בולט יותר בגלל השער הנמוך של הלירה הטורקית (0.18), אנשים חוזרים משם עם מזוודות מלאות".

בשילוב עם הסיילים באירופה - רווח של עשרות אלפי שקלים

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, מחזק את הטענות הנ"ל ומוסיף כי: "ירידת שערי מטבעות האירו והדולר משפיעה על התייר השיראלי בכיס באופן ישיר וכאשר מדובר במשפחה של זוג עם שני ילדים ומעלה - ההפרשים מגיעים לאלפי שקלים".
לדוגמה, חבילה לרומא בסוף ספטמבר הקרוב, הכוללת ארבעה לילות במלון ברמת ארבעה כוכבים על בסיס לינה וארוחת בוקר, טיסות וכבודה תעלה השנה 749 אירו לאדם, שהם 2,442 שקלים. לעומת 868 אירו לאדם בחדר זוגי, שהם 2,823 שקלים עבור אותה חבילה ב-2021. פער של 16 אחוזים.
3 צפייה בגלריה
רומא בסתיו
רומא בסתיו
רומא בסתיו - משתלמת השנה יותר מבשנה שעברה
(צילום: shutterstock)
בנוסף, מזכיר מזור כי באירופה מתחילה תקופת הסיילים והשילוב של כל האלמנטים משתלם ביותר לתייר הישראלי. "אנו ממליצים להזמין כיום בשערי המטבע הנוכחיים חבילות לחגים וגם להסתכל כבר לחודשי נובמבר ודצמבר (כריסמס) ואף לכיוון פסח. המחירים כיום נמוכים ויעלו ככל שהזמן מתקרב למועד הנסיעה".
גם כהן מגורי מהשטיח המעופף אומר כי "אנחנו רואים שאנשים קונים גם חופשות רחוקות יותר כי עכשיו שער הדולר והאירו הוא זול ואין לדעת מה יהיה בהמשך. זו הוזלה משמעותית במיוחד כשמדובר בחופשה משפחתית, כך שזה תקף גם למי שרוכש כעת כרטיסים לאחרי החגים ולכריסמס".