גם הטיולים בחיק הטבע עומדים להתייקר. רשות הטבע והגנים צפויה לעדכן את אגרות הכניסה לאתרים אחרי הקיץ וחגי תשרי. מדובר יהיה בעליה של 3-2 שקלים לאדם, כאשר מחיר הכניסה הממוצע לאתרי הרשות לאדם בוגר נע בין 28 ל-35 שקל. עליית המחירים תיעשה כחלק מהסכם שחתמה רשות הטבע והגנים עם משרד האוצר, במסגרתו בתמורה להתייעלות והצמדת הכניסה לגנים הלאומיים למדד, האוצר ישפה את הרשות על הפגיעה הכלכלית בעקבות המלחמה.
2 צפייה בגלריה
טבילה חורפית בסחנה
טבילה חורפית בסחנה
גן השלושה (הסחנה) - גם הכניסה אליו תתייקר
(צילום: אסף קמר)
השיפוי של משרד האוצר יתבצע בשלוש פעימות. הפעימה הראשונה בסך כ-70 מיליון שקל הועברה בימים האחרונים, וכוללת 31 מיליון שקל בגין שנת 2023 ועוד 39 מיליון שקל על שנת 2024. בעצם, השיפוי יהיה הפער בין ההכנסות בפועל לבין ההכנסות הצפויות ללא המלחמה.
בישיבת המליאה של הרשות בחודש מאי האחרון עדכנה מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי כי "לאחר חודש של שיח מאוד אינטנסיבי עם האוצר גיבשנו מסמך המחייב את רט"ג בהתייעלות ובהצמדת אגרות הכניסה למדד, ומצד שני מציע מנגנון שיפוי בגין אובדן הכנסות".
ברשות הודיעו לפני כארבעה חודשים כי מיצו את צעדי ההתייעלות הפנים ארגוניים. עם פריצת המלחמה כ-340 עובדי הרשות גויסו למילואים, וכיום יש כ-130 עובדים במילואים. במהלך ההתייעלות ההנהלה הוציאה לחל"ת וסיימה את ההעסקה של כ-600 עובדים עונתיים ויומיים שהאתרים שבהם הם עובדים נותרו סגורים.
הארגון התכווץ ונשען מתחילת המלחמה על 1,400 עובדים חודשיים, כולל המילואימניקים. מדובר היה בצעדי התייעלות של כ-75 מיליון שקל שרובם בכוח האדם. הרשות עצמה מנהלת 569 גנים לאומיים ושמורות טבע מוכרזים, המשתרעים על תשעה מיליון דונם בקירוב, בהם 67 אתרים מוסדרים בתשלום. מנהל חטיבת הכספים ברשות, שלומי ישי, אמר בישיבת המליאה בחודש פברואר כי אין בכוונתם לסגור אתרים מטעמים תקציביים וכי הדבר לא בא בחשבון בעת הזו. "זה בגדר פגיעה לאומית ומורלית ממדרגה ראשונה", אמר ישי.
המלחמה שפרצה עצרה את התיירות, ובשלושת החודשים הראשונים הרשות נכנסה לגירעון של 57 מיליון שקל. בדרום הארץ כמעט כל אתרי הרשות היו סגורים עד סוף 2023. בשיחה עם ynet אמר ישי: "התיירות הייתה גורם דומיננטי לפגיעה הכלכלית. ב-2023 היו לנו הזמנות שלושה חודשים קדימה. הכל התאדה".
2 צפייה בגלריה
בריכת השכשוך בשמורת תל דן
בריכת השכשוך בשמורת תל דן
בריכת השכשוך בשמורת תל דן בימים יפים יותר. כעת המקום סגור
(צילום: לי בשור)
המנכ"לית רעיה שורקי אמרה: "אנשים חששו לבקר באתרי הרשות, האתרים ביהודה ושומרון ובמרכז הארץ היו סגורים, הכל התנהל לפי הנחיות פיקוד העורף. סבלנו מירידה מטורפת בכמות המבקרים. ההפסדים בשלושת החודשים הראשונים הסתכמו בכ-22 מיליון שקל לחודש בממוצע. כבר אז התחלנו בהתייעלות.
"אין תיירות נכנסת ובצפון יש אתרים, שבדרך כלל עמוסים מאוד, שלא נפתחו לציבור הרחב, כמו אכזיב, הבניאס ותל דן. יש כמה אתרים שאנחנו רואים בהם היום פעילות יפה של ישראלים, כמו בגן לאומי פלמ"חים, בית גוברין, אפק ירקון ועוד, אבל בשורה התחתונה אנחנו ממשיכים במגמה של ירידה חדה בכמות המבקרים. משנת 2024 אנחנו בירידה של 53% בכמות הישראלים שמבקרים באתרים ולנים בחניוני הלילה. וזה נובע מזה שחלק מהאתרים סגורים. אבל יש מקומות שאנשים חוששים להגיע אליהם. הגן הלאומי אשקלון פתוח והיינו רוצים שאנשים יבקרו בו.
"אני מסירה את הכובע בפני העובדים, הם קרעו את התחת, כיסו על עובדים שיצאו לחל"ת, עובדים שהפסקנו את העסקתם, מהלך שהיה מרכיב משמעותי בהתייעלות. קיצצנו בשעות נוספות, ביטלנו כנסים, קיצצנו בהוצאות דלק ועצרנו תוכניות עבודה".