בסוף השבוע פרסם משרד החוץ שאלון עבור האזרחים הישראלים השוהים בחו"ל ומבקשים לשוב לישראל, במטרה לקבל עדכון על מיקומם. בסך הכל השיבו על השאלון כ-5,000 ישראלים, אך על פי הערכות מספר הנוסעים שתקועים בחו"ל גבוה אף יותר. במהלך היום (ב') צפויים לנחות בישראל כ-28,700 נוסעים, כך על פי הודעת רשות שדות התעופה.
מבין סיפורי התקועים מתבלט ביממה האחרונים סיפורם של עשרות נוסעי ארקיע שתקועים בפראג מאז שבוע שעבר ועוברים מסכת של טרטורים. זיות כהן, ששוחחה עם ynet, גוללה את השתלשלות האירועים: "ביום רביעי היינו אמורות לטוס חזרה ואז קיבלנו הודעה שהטיסה מתעכבת ורק ביום חמישי תהיה טיסה. הגענו בחמישי לשדה וחכינו שעות, אבל כלום ושום דבר, ואז נודע לנו שמתוכננות שתי טיסות ביום שישי וביום שבת, ראינו שאנחנו רשומות לשבת, אבל אנחנו שומרות שבת. ניסינו לעשות שינויים ולא הצלחנו. שכרנו מלון ועשינו שם את השבת. ביום ראשון הבנו שיש לנו טיסה של ארקיע וחשבנו שלא תהיה שוב דחייה. פתאום קיבלנו הודעה דחופה שחייבים להגיע לשדה, הגענו ועשינו צ'ק אין ואז גילינו שאין כלום ואנחנו תקועות ללא מידע מתי תהיה טיסה. הבוקר התברר שהמטוס תקוע בלרנקה".
מחברת ארקיע נמסר ל-ynet כי "המטוס שהיה אמור לקחת את הנוסעים אתמול היה תקול. לכן הקפצנו מטוס אחר שנמצא בדרך לפראג. הנוסעים מקבלים את ההודעות בשעה האחרונה לנייד שלהם. המטוס עושה עצירה בלרנקה ולקראת 12:00, שעון פראג, הנוסעים ימריאו. מאחר שמדובר במטוס קטן יותר, 53 מהנוסעים מוסרים מהטיסה הזו וברגעים אלו אנו עמלים בלחפש עבורם טיסה חלופית בהקדם".
זיות ומשפחתה נמצאות ברשימת הנוסעים של טיסת החילוץ, אך הם כבר מעריכים שהיא לא תצא בזמן. "הטיסה החלופית טרם יצאה מלרנקה, ויש לה עוד שלוש שעות טיסה. היינו יכולים כבר לטוס בחברה אחרת. ארקיע נוטעים תקווה ומאכזבים".
מי שבכל מקרה לא תזכה לעלות על אותה טיסה היא קרן כרמי חלק (52) שתקועה מאז יום שישי בבירת צ'כיה עם בעלה ושלושת ילדיה. אתמול קיבלה המשפחה הודעה שכנראה תהיה טיסה בארבע לפנות בוקר. החמישה נסעו בלילה לשדה, אך כשהגיעו נוכחו לדעת שעדיין אין טיסה באופק. "היינו במלון בערב", סיפרה בשיחה עם ynet.
"התחילו לרוץ הודעות בקבוצות שמבקשים מהחבר'ה של הטיסה הנוכחית להגיע לעשות צ'ק אין בשבע בערב במקום בחצות. היה בחור שהציע לבדוק היתכנות להשתחל לטיסה לכל מי שתקוע כמונו. אמרו לו שאין מקום באופן רשמי, אבל הוא המליץ לנו להגיע בכל זאת. ארזנו בדקות את הילדים שכבר היו במיטות והגענו לשדה. חיכינו עד שאחרון הנוסעים הרשמיים עשה צ'ק אין ואז קיבלו אותנו. עוד קצת תחנונים והסכימו להעלות אותנו לטיסה. הבחורות המקומיות בדלפק היו מתוסכלות ובעצמן על סף בכי ומכיוון שנשארנו איתן אחרונים, הן התלוננו על ארקיע ואמרו שמעולם לא פגשו התנהלות שערורייתית כל כך של חברת תעופה".
משפחת כרמי חלק כבר עשתה צ'ק אין ושלחה את המזוודות, אך בפועל אין עדיין טיסה באופק. "הבנו שהמטוס תקול ובכלל עוד לא נחת כאן. עדיין בלרנקה עם הנוסעים של הטיסה מישראל עליו. מדובר בטיסה שהייתה אמורה להמריא מפראג ב-4 לפנות בוקר וארקיע כרגיל - שום עדכון מאף אחד. זרוקים בשדה ללא שום נציג ועדכון. יש אנשים שהתבקשו להגיע לצ'ק אין מאתמול בערב. כלומר, הם מחכים כבר בשדה, ללא שום עדכון מארקיע, כבר כמעט 12 שעות. אם מישהו לפחות היה מעדכן משהו אולי היינו חוזרים למלון שעזבנו אתמול בבהילות ותופסים עוד כמה שעות שינה. אבל למה שיעדכנו".
לטוס או לא לטוס?
שאלה ששבה ועולה בימים האחרונים היא אם לצאת לחופשה שתוכננה מראש, כאשר החשש הוא שיהיה קשה לשוב ארצה והתשובה לכך מורכבת. החברות הישראליות הוכיחו שכל עוד המרחב האווירי של ישראל לא נסגר הן ממשיכות לטוס כרגיל. כמו כן, יש לקחת בחשבון שחלק מהטיסות של החברות הישראליות מבוצעות בפועל על ידי חברות זרות, כך שהן עלולות להתבטל כפי שכבר קרה בימים האחרונים.
אם ברשותכם כרטיס בחברה זרה קחו בחשבון שני דברים – הביטולים בקרב אותן חברות עלולים להתגבר גם ללא מתקפה וסגירה מוחלטת של המרחב האווירי, אלא רק בשל עלייה במתיחות ובחוסר הוודאות. כמו כן, תרחיש שבו ייסגר המרחב האווירי, גם אם לכמה שעות כמו שחווינו לפני כמעט ארבעה חודשים, יביא לגל ביטולים גדול בקרב מרבית החברות הזרות, דבר שיגרום לכך שישראלים רבים יתקשו לשוב מחו"ל. בכל מקרה מומלץ לרכוש כרטיסים עם הגנה מפני ביטולים ואפשרות להקדים או לדחות את הטיסה. לרוב מדובר בתוספת של בין 20 ל-30 דולר לכרטיס, ובתקופה זו של חוסר ודאות מדובר בהוצאה זניחה שעשויה להשתלם.
ומה אומר החוק בעניין? לדברי עורך דין אהוד פאי, שמתמחה בתחום התיירות והתעופה, "לפי חוק שירותי תעופה במקרה שבו בוטלה טיסה - על חברות התעופה להשיב לנוסעים את כספם או לספק להם כרטיס לטיסה חלופית (על פי בחירת הנוסעים).
"בנוגע להזמנת מלונות, השכרת רכב, טיסות פנימיות וכו' - אם ההזמנה בוצעה אצל חברת תיירות ישראלית או אצל חברת תעופה שקיימת לה נציגות בישראל, היא כפופה להוראות חוק הגנת הצרכן כולל הזכות לביטול העסקה. אם ההזמנה בוצעה ישירות דרך חברת תיירות בחו"ל הנוסעים כפופים למדיניות הספציפית של אותה חברה.
"החוק קובע כי במקרה שבו הטיסה בוטלה בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה, למשל כמו המצב הביטחוני - עשויה חברת התעופה להיות פטורה מלשלם לנוסעים פיצוי כספי עקיף על מלונות או אטרקציות שפוספסו. לעומת זאת, חברות התעופה עדיין מחייבות לספק לנוסעים הן כרטיסים לטיסה חלופית והן שירותי סיוע, לכן, ככל והיו לכם הוצאות עקב ביטול הטיסה, מומלץ לשמור את מלוא כל הקבלות עבורן".