"זה אירוע מטורף שלא יעלה על הדעת, זו הפרה בוטה של הסכם תעופה בילטרלי בין ישראל לטורקיה שהוא עדיין בתוקף". כך אמר בצהריים (יום ב') נרי ירקוני, ראש מינהל התעופה האזרחית לשעבר, שהתייחס בשיחה עם ynet לתקרית אמש כאשר בנמל התעופה באנטליה סירבו לתדלק מטוס אל על שנאלץ לבצע שם נחיתת חירום בשל מקרה רפואי.
1 צפייה בגלריה
דגך טורקיה, מטוסי אל על בנתב"ג
דגך טורקיה, מטוסי אל על בנתב"ג
התנכלות טורקית למטוס אל על
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun/File Photo, Shutterstock)
אתמול בערב מטוס אל על שהמריא מתל אביב לוורשה נאלץ לבצע נחיתת חירום בשדה הטורקי, אך עובדים מקומיים בשדה סירבו לתדלק את מטוס החברה כדי לאפשר לו לשוב לישראל. לאחר התקרית, המטוס המריא לתדלוק ברודוס.
לדברי ירקוני, "מי שאמור להיכנס בטורקים על כך שקיבלו כזאת החלטה הזויה הם מנהל רשות התעופה הישראלי, שרת החבורה, שר החוץ וראש הממשלה שלעיתים גם מתערב במקרים כאלו. הרי לא יעלה על הדעת שמחר יעבור מטוס של חברה ישראלית מעל מרחב טורקיה ויאסרו עליו את המעבר. הגורמים המדיניים הרלוונטיים חייבים להגיב מיד ובעוצמה".
אמש פורסם כי מבדיקה שעשו גורמים שבקיאים בפרטים עלה כי גורם מקומי שקשור לחברה שאחראית לתדלוק המטוס סירב לתדלק אותו, אלא אם יקבל אישור בכתב. בישראל היו בקשר עם גורמים בטורקיה, ואלה לא הביעו התנגדות שטיסת אל על תתודלק, אולם בדרך היה נתק בתקשורת, ואותה חברה מקומית סירבה לתדלק והוחלט כי הטיסה תמריא לרודוס. הנוסעת שהורדה בנחיתת החירום פונתה לבית החולים כשהיא בהכרה ומתקשרת עם הקונסול שליווה אותה.
האירוע החריג התרחש על אף שבמגעים המדיניים בין המדינות, הטורקים הבהירו שיתאפשר לתדלק את המטוס. במהלך האירוע ניהלה השגרירה במדינה, אירית ליליאן, מגעים עם בכירים טורקים. צצו בעיות בתקשורת בין הצדדים, מכיוון שליליאן יושבת בישראל ולא בטורקיה. בישראל נמשכת בדיקת התקרית.
אלון לביא, ראש אגף שליטה מבצעית באל על, אמר אמש כי "העיכובים בטיפול הקרקעי במטוס באנטליה נמצאים בבדיקה על ידי גורמים מדיניים. חברת אל על שמה בראש מעיינה את בריאות נוסעיה וביטחונם ונדגיש כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לנוסעים ולצוות".

גם באיגוד הטייסים הישראלי התייחסו לתקרית וצייצו בחשבון רשת X: "האירוע החמור של סירוב טורקי לתדלוק מטוס אל על שביצע נחיתת חירום באנטליה, מנוגד לאמנת התעופה הבינלאומית עליה חתומות ישראל וטורקיה. התנהלות חמורה זו תחייב את ממשלות ישראל וטורקיה, את רשויות התעופה, החברות ואותנו לקיים הערכת מצב ולהוציא מסקנות ולקחים. הערכתנו לחבירנו הטייסים ולצוות המטוס על תושיה וקור רוח באירוע".