2 צפייה בגלריה
מטוס קומק ARJ21-700 של חברת צ'נגדו איירליינס הסינית
מטוס קומק ARJ21-700 של חברת צ'נגדו איירליינס הסינית
מטוס קומק ARJ21-700 של חברת צ'נגדו איירליינס הסינית
(צילום: shutterstock)
לראשונה מטוס מייצור סיני נמסר ללקוח מחוץ לסין. המטוס מדגם ARJ21 של חברת קומק (Comac), שבבעלות ממשלת סין, פעיל כבר משנת 2016, אך בחברות תעופה סיניות בלבד. השבוע קיבלה חברת הלואו-קוסט האינדונזית טראנסנוסה (TransNusa) את המטוס הראשון מתוך הזמנה כוללת של 30.
מדובר במטוס קטן שמכיל עד 95 נוסעים ומיועד לטיסות פנימיות קצרות. זאת הפעם הראשונה שחברה שאינה סינית מטיסה מטוס שעוצב, תוכנן, נבנה והורכב בסין. בדומה למטוס החדש והגדול יותר של החברה, מדגם C-919, גם במטוס זה יש מערכות מערביות מאירופה ומארצות הברית, אך התכנון וההרכבה כולם סינים.
המטוס צבוע בצבעי החברה האינדונזית

מוקדם יותר החודש סין מסרה לחברת צ'יינה איסטרן איירליינס את המטוס החדש מדגם C-919 שאמור להתחרות, בשלב הראשון בשוק הסיני בלבד, במקביליו מאיירבוס (A320neo) ומבואינג (737 MAX).
סין מבקשת להגביר את ייצור המטוסים מתוצרתה כדי להצליח להשתחרר מהתלות ביצרניות מערביות, בשוק שנשלט על ידי בואינג ואיירבוס. המעצמה מהמזרח שואפת להגדיל את הייצוא של המטוסים שלה למדינות נוספות.
2 צפייה בגלריה
מטוס קומק C-919 C בשדה התעופה הבינלאומי הונגצ'יאו
מטוס קומק C-919 C בשדה התעופה הבינלאומי הונגצ'יאו
מטוס קומק C-919 בשדה התעופה הבינלאומי הונגצ'יאו
(צילום: AFP)
המטוסים הסיניים נבנים לפי סטנדרטים מערביים כדי ליישר קו עם רוב העולם וכדי להקל על תהליכי רישוי מחוץ לסין. המטוס שנמסר לחברה האינדונזית דומה במראה למטוס אחר, גדול הרבה יותר, ה-MD-80 שכיום משמש ברחבי העולם לטיסות מטען בלבד. לטענת היצרתנית הסינית, עיצוב ותכנון המטוס הם סיניים לחלוטין.
עד לשנה זו לחברה לא היה אישור של רשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA). בנובמבר השנה דיווחה רשות התעופה הסינית כי ה-FAA הולכת לקבל אישור עקרוני לדגם ARJ21-700 ובסין מקווים שעל בסיס אישור זה יוכלו להמשיך עם תהליך הרישוי המלא שנחוץ כדי לאפשר לחברה למכור ולהטיס את המטוס מחוץ לאדמת סין.
ארגון הבטיחות בתעופה האירופאי EASA אישר את המטוס לטיסה. אם וכאשר תהליך הרישוי של ה-FAA יסתיים ויינתן האישור האמריקני, המשמעות היא שסין תוכל להציע את המטוס למכירה לכל חברות התעופה בעולם, ולא תהיה מניעה שהמטוס יטוס בשירות חברות אירופאיות, קנדיות ואף אמריקניות – ובכך להכניס עוד שחקן לתחרות בשוק התעופה העולמי.