בסוף החודש שעבר תייר טורקי שביקר בישראל דקר שוטר בעיר העתיקה בירושלים, וחוסל ביריות במקום. הפיגוע, שהסתיים בפציעתו של השוטר באורח בינוני, עורר את השאלה – האם יש תיירות טורקית בישראל? התשובה לכך היא כן, יש תיירות טורקית, אך לא בהכרח במובן החיובי של המילה תיירות.
3 צפייה בגלריה
דגל טורקיה על רקע מסגד אל אקצא
דגל טורקיה על רקע מסגד אל אקצא
דגל טורקיה על רקע מסגד אל אקצא
(צילומים: shutterstock)
תיעוד מזירת הפיגוע
(צילום: לירן תמרי, תיעוד מבצעי מד"א)

מידי שנה נכנסים לישראל כ-30 אלף תיירים מטורקיה. מאחורי קבוצות התיירים מטורקיה עומדים כמה ארגונים ותנועות איסלאמיות קיצוניות מטורקיה כשהמרכזית והבולטת שבהם היא טיקה (Tika) - סוכנות הסיוע העולמית של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. סוכנות הסיוע פועלת באופן רשמי תחת משרד התרבות והתיירות הטורקי בראשות מהמט נורי ארסוי, אשר נחשב מקורב לנשיא הטורקי. שר התרבות והתיירות הטורקי הקודם ביקר בהר הבית בשנת 2017, והמליץ אז למוסלמים מהעולם להגיע ולבקר במקומות הקדושים.
השייח' עזאם אל-חטיב, מנכ"ל הווקף האחראי על המקומות האיסלאמיים הקדושים ובהם מסגד אל אקצא, אמר אז כי היה שמח לראות יותר מבקרים מטורקיה, וכי הביקורים הללו מסייעים להוכיח כי ירושלים והמסגד שייכים לאיסלאם.
בשנת 2023 ביקר נשיא טיקה בירושלים, בין היתר במרכז יבוס לתרבות ואמנות, וחנך במקום חדר מוזיקה במימון הסוכנות. המרכז מארח אמנים וסופרים המזוהים עם קו אנטי-ישראלי מובהק ואף עם ארגון החזית העממית. נשיא טיקה אירח גם סעודת איפטר במלון אמבסדור, שם האורח המרכזי היה השייח עכרמה סברי, לשעבר המופתי של ירושלים, שנעצר בעבר עקב הסתה חמורה.
מול הכניסה לכותל המערבי, מרחוב השלשלת, ניתן למצוא את "חאן אבו חדיג'ה", בית קפה שהקימה טיקה במטרה לארח תיירים טורקים. מספיק לגלול בדף הפייסבוק של החאן כדי ללמוד על הכמות האדירה של התיירים הטורקים והזיקה הברורה שלהם לאחים המוסלמים. לפי התמונות בדף הפייסבוק, על קירות בית הקפה מופיעות תמונות של הסולטן עבדול אל חמיד השני שטבח בארמנים וסירב להקמת המדינה היהודית בתקופת הרצל, כמו גם תמונתו של הנשיא ארדואן לצד דגלי טורקיה.
3 צפייה בגלריה
חאן אבו חדיג'ה
חאן אבו חדיג'ה
חאן אבו חדיג'ה, השבוע. היה סגור כשהגענו לצלם
(צילום: שלו שלום)

בחאן ניתן למצוא גם ספרים ומזכרות שכוללים דגלי אש"ף וטורקיה ובמרכזם הר הבית. המפעיל של החאן הוא עמאד אבו חדיג'ה תושב העיר העתיקה בירושלים. התיירים בבית הקפה מקבלים ספרון הדרכה מיוחד שמעצים את המסרים של ארדואן ותנועת האחים המוסלמים ביחס לירושלים - והכל במימון טורקי ממשלתי.
בשנת 2018 עצר השב"כ את הפרופסור הטורקי ג'מיל טקלי, שביקר בארץ כתייר, בחשד להעברת כספים מטורקיה לחמאס ביהודה ושומרון. לפי פרסומי הארגון, טקלי היה חלק מסניף חמאס בטורקיה בראשותו של ג'יהאד יע'מור. ממחקר של JCAP (מרכז ירושלים למדיניות יישומית) שייסד חיים סילברשטיין, לשעבר יועץ בכיר במשרד התיירות וכיום איש ההסברה ומוביל מיזם Keep Jerusalem, עולה כי התיירות האיסלאמית בהובלת טורקיה מגיעה גם מבירות אחרות באירופה ובמחירים מוזלים.
אחת ממובילי הקבוצות האיסלאמיות בירושלים היא חברת Golden Dome Travel האוסטרית. בעמוד הפייסבוק של החברה מופיעים תאריכי סיורים בירושלים בשפה הטורקית והאנגלית, כאשר הנרטיב המרכזי בתוכן הסיורים הוא הגברת תיירות איסלאמית כתחרות לתיירות הנוצרית והיהודית לירושלים. לפי טבלה שפרסמה החברה, רק כ-20 אחוזים מהתיירים בירושלים הם מוסלמים, ולדבריה זו פגיעה בהיאחזות האיסלאם בירושלים.
פרסומות לחבילות סיורים מאירופה בעמוד הפייסבוק של החברה:

הערכים העיקריים המשווקים לתיירים הטורקים הם איסלאם, היסטוריה והמורשת העות'מאנית. גולדן דום טרבל מציעה מחירים נוחים. חבילה של שישה ימים, כולל לינה, אוכל ומדריך צמוד, עולה בממוצע כ-5,000 שקל.
מטרת הסיור, לפי החברה, היא להפוך את המבקרים לשגרירים של אל-אקצא ברחבי העולם. החברה גם מציעה לכל משתתף לתרום עץ זית לחיזוק פלסטין. אחד הסלוגנים השיווקיים, כפי שמופיע בדף הפייסבוק, הוא "חוזרים היום. נחזור שוב. תמיד נהיה שם. לעולם לא נוותר", כאשר בתמונה מופיעה אישה חובשת חיג'אב על רקע כיפת הזהב.
חלק מהתיירים הטורקים שהשתתפו בסיורים בירושלים חזרו לארצם עם רושם עמוק. הצצה לתגובותיהם מאפשרת להבין את הנרטיב והתוכן המועברים באותם סיורים. לדוגמה, כמאל קהרמן כתב מאמר מסע שכותרתו "הדרך לירושלים". הוא ציין, בין היתר, שהמדריך שהוביל את הקבוצה עצר בבית קפה שחילק בחינם שתייה חמה עבור התיירים הטורקים ואמר להם כי לא צריך להשתמש במונח "ישראל" לגבי ירושלים, אלא רק במונח "פלסטין".
דוגמה נוספת היא של איסמעיל יאסין, תייר טורקי ששיתף את חוויותיו. "מעט מדי מוסלמים מבקרים בירושלים", כתב האזרח הטורקי. "היהודים רוצים להרוס את מסגד אל-אקצא ולכן מוסלמים חייבים לסגור את השורות ולמנוע זאת". יאסין גם טען כי שוטרי מג"ב בעיר העתיקה מייצגים את הכיבוש ואת טבח הילדים בעזה, הזכיר את הטבח של ברוך גולדשטיין במערת המכפלה ואת "השפלת האימאמים במסגדים" שצריכים לבקש את אישור המשטרה והצבא כדי לקיים פולחן דתי במסגד.
3 צפייה בגלריה
כיפת הסלע - במוקד הביקורים
כיפת הסלע - במוקד הביקורים
כיפת הסלע - במוקד הביקורים
(צילום: shutterstock)
רן ישי, ראש אגף המחקר ב-JCAP (מרכז ירושלים למדיניות יישומית), עוקב אחרי הפעילות הטורקית בבירה. בשיחה עם ynet אמר כי לא הופתע מזהות המחבל הטורקי וגם לא ממדיניות הנשיא ארדואן. "אני כן אהיה מופתע אם יעבור עוד שבוע ללא תגובה ישראלית הולמת לעובדה ההזויה שבה ברגעים אלה ממש ממשיכים לפעול בירושלים גורמים המקדמים הלכה למעשה את המדיניות של ממשלת טורקיה", אמר ישי. "אני קורא לעיריית ירושלים, משטרת ישראל ומשרד ראש הממשלה לכנס דיון חירום על צמצום ההשפעה הטורקית המסוכנת בבירה".
ישי, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד ירושלים ושגריר במשרד החוץ, הוסיף ואמר: "בשנת 2019 הכריז ישראל כץ כשר חוץ על מאבק בהשפעה הטורקית ובאותו רגע נעלמו הדגלים מהרחובות. עלינו לזכור כי התושבים הערבים מחכים שניתן את המענה החברתי והמדיני לטובת שיפור איכות החיים שלהם, אין סיבה שטורקיה תעשה זאת במקומנו בירושלים ובכל מקום אחר, תוך הסתה פרועה ותמיכה מורלית וכספית בטרור שמטרתו להחזיר את ירושלים לימי האימפריה הע'ותמאנית והחליפות האיסלאמית".