7 באוקטובר, 2024, יום השנה הראשון למתקפת הטרור הנוראית של חמאס נגד ישראל, יחול ביום שני בחלון הזמנים שבין ראש השנה ליום כיפור. מדובר ביום חול רגיל שלא אמור למשוך תשומת לב בלוח השנה התיירותי, אולם גורמים שונים מענף התיירות ששוחחו עם ynet הצביעו על מגמה מסתמנת לפיה ישראלים רבים מנסים לתזמן את חופשת החגים שלהם כך שלא יהיו בארץ בתאריך זה. הביקוש החריג הוביל לעליית מחירים שמטפסים בשלב זה בטווח של עד 25% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.
2 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
(צילום ארכיון: shutterstock)
"חלק מהציבור יבחר לא להיות בארץ בתקופה שבה יציינו את יום השנה לטבח, ואנשים יעדיפו לקחת ימי חופש שיכללו גשר בין ראש השנה ליום כיפור", אמר אחד מאותם גורמים ששוחח עם ynet. "הדבר משפיע באופן ישיר על מלאי הטיסות והחבילות והמחיר כמובן עלה ביחס לשנה שעברה.
"אם ממוצע הלילות עמד בחג שעבר על ארבע לילות לחופשה, הרי שהשנה הממוצע עלה לחמישה-שישה לילות. בנוסף אנחנו מזהים הזמנות ליעדים רחוקים, כמו תאילנד וארה"ב, עם ממוצע של שמונה-עשרה לילות בכמויות גדולות יותר מאשר בשנים קודמות.
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה: "השנה יש מגמת התייקרות כללית בשל היצע נמוך של טיסות וביקושים גבוהים. המחירים בין ראש השנה ליום כיפור עלו בכ-25% לעומת השנה שעברה. תאריכי הזהב לחופשה בחגים השנה הם לאחר יום כיפור ועד שמחת תורה (13 עד 26 באוקטובר). סוכות ושמחת תורה יוצאים באמצע השבוע ולכן מאפשרים לצאת לחופשה ארוכה במינימום ימי עבודה. היעד המבוקש ביותר אצלנו הוא יוון, שתפסה את מקומה של טורקיה - השנה אנחנו רואים פיזור גדול מבחינת יעדים, לא רק רודוס וכרתים, אלא גם הפלופונס, קורפו, סלוניקי, סנטוריני חלקידיקי ועוד. לצד יוון הישראלים ממשיכים לבחור ביעדים קרובים ובטוחים – מונטנגרו, סרביה, גיאורגיה, רומניה, וחופשות ארוכות בתאילנד וארה"ב".
אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות השטיח המעופף, אמר בשיחה עם ynet: "אנו רואים עלייה משמעותית בביקושים ליציאות מיד לאחר ראש השנה הנעה סביב 30 אחוזים. אחת הסיבות העיקריות לכך נובעת מירידת מחירים דרמטית (יחסית לתאריכים של החגים עצמם – אל"ק) - חברות התעופה ממשיכות להקצות מושבים רבים ליעדים הפופולריים עד לסוף חודש אוקטובר, וצריכות למלא את המטוסים גם בתקופות שבין החגים עצמם. לפיכך, משפחה יכולה לצאת לחופשה של חמישה ימים, הכל כלול בסביבת מחיר של 6,000 שקל. השנה הישראלים מבקשים לצאת לחופשת התאווררות ולהשתחרר מהלחץ של התקופה האחרונה וזו אחת מהסיבות העיקריות לעלייה בביקושים. איי יוון וקפריסין הם היעדים הבולטים והמועדפים, שם מזג האוויר צפוי להיות חמים ונעים והאווירה ידידותית ומסבירת פנים".
2 צפייה בגלריה
חוף פטרי בקפלוניה
חוף פטרי בקפלוניה
חוף פטרי בקפלוניה - איי יוון וקפריסין יהיו בין היעדים הבולטים בחגים
(צילום: shutterstock)

"אי אפשר לשכוח, אבל אפשר להמשיך לחיות"

בקבוצת הפייסבוק של קהילת "טיסות סודיות" התעורר היום דיון סביב חופשות ב-7 באוקטובר. גולש בשם ר' כתב: "אני מרגיש רע עם כל טיסה בימים אלו, וכל עוד לא חוזרים החטופים אין שום סיכוי שב-7 באוקטובר אני אטייל לי באיזה יעד בעולם. ולא, להעלות תמונה מהטיול ולכתוב שזוכרים את החטופים לא שווה כלום, רק למרק את המצפון העצמי".
גולשת בשם א' כתבה: "אנחנו אישית החלטנו לא לטוס כי נרצה ללכת לטקסים. אבל זו התחושה שלנו השנה. אנחנו לא יודעים מה נרגיש בשנה הבאה, אבל אנחנו לא רואים משהו רע בלנסוע. זה לא שתשכחו את האסון הזה ברגע שתהיו באוויר. גם בואו נודה על האמת, במדינה הזו, כל תאריך בכל השנה נופל על זיכרון של משהו. אנחנו לא שוכחים. תעשו מה שאתם מרגישים".
גולש אחר בשם ו' כתב: "אם אני לא במילואים בתאריך הזה, יש סבירות לא קטנה שאני בורח מפה לשבוע הזה, הספיק לי לחוות את זה בלייב פעם אחת, לא חובה לחיות מחדש כל שנה".
גולשת בשם ע' הוסיפה: "יש ב-7 באוקטובר הופעה של הלהקה האהובה עליי במדינה האהובה עליי, ובהתחלה באמת חשבתי על זה כבעיה, אבל אז הבנתי כמה סימבולי זה לטוס ולחוות את הדבר שאני הכי אוהבת בעולם דווקא ביום הזה. כי כשאני אהיה שם, מאושרת מתמיד, ואזכר בלפני שנה שהייתי בטוחה שכולנו הולכים למות, זה כמו סוג של ניצחון, לדעת ששרדתי תקופה כזו קשה, ומגיע לי באמת ליהנות ולעוף על החיים, לשכוח אי אפשר, לנצח אי אפשר לשכוח, הסרטונים כבר צרובים בנפש. אבל אפשר להמשיך לחיות ולחגוג את זה שאנחנו בחיים. אז כן, לטוס ולעשות מה שעושה טוב".