רגע לפני שניפרד מ-2024 פנינו לגורמים בכירים בענף התיירות הישראלי כדי שישרטטו עבורנו את המגמות, החזון והתחזית שלהם לשנה הקרובה. באופן טבעי המלחמה והשפעותיה ניצבים גם השנה במרכז.
6 צפייה בגלריה
ברוכה הבאה 2025
ברוכה הבאה 2025
ברוכה הבאה 2025
(צילום ועיבוד: shutterstock)
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה כי "בפתחה של שנת 2025 ישראל ככל הנראה נמצאת בדרך לסיום המלחמה (נקווה בימים הקרובים ולהחזרת כל החטופים במהרה), או לפחות לצמצום משמעותי של הזירות הפעילות. בכל הקשור לתיירות, המצב מזכיר מעט את שנת היציאה מהקורונה – עם צפי לפריחה כלכלית והגברת הביקושים, אך עם הבדלים בולטים: הביקושים מוגבלים מסיבות שונות – בעיקר בצד ההיצע והכלכלה החבוטה לאחר יותר משנה של מלחמה מרובת חזיתות. אלו המגמות שיעצבו את שנת התיירות הקרובה:
"הצלחה או נפילה? התחזיות העולמיות הפסימיות שניתנו בתקופת הקורונה התבדו –וההתאוששות הכלכלית המהירה שהתרחשה לאחריה הפתיעו גם את טובי האנליסטים. גם השנה הקרובה בתיירות עלולה להיות 'הצלחה או נפילה', כתלות בהרבה מאוד גורמים: מועד סיום המלחמה, קצב ההתאוששות הכלכלית וחזרת חברות התעופה לישראל, הסכמי שלום אזוריים ועוד.
"התיירות העולמית שוברת שיאים - מחוץ לבועה הישראלית, התיירות העולמית נמצאת בצמיחה מהירה ושוברת שיאים. יותר ממיליארד וחצי תיירים גדשו השנה את אתרי התיירות, גידול של כ-15% לעומת השנה שעברה, ו-2% יותר משנת 2019 שנחשבה לשנת שיא בתיירות עד הקורונה. הצפי הוא שהביקושים לחופשות בשנה הקרובה, לאור הנתונים הכלכליים המעודדים והפחתת הריבית בארה"ב, ימשיכו לנסוק.
6 צפייה בגלריה
תיירות יתר בסנטוריני
תיירות יתר בסנטוריני
תיירות יתר בסנטוריני
(צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)
"מחסור עולמי במטוסים ובמלונות – בעולם ובמיוחד באירופה יש מחסור במטוסים בשל קשיי ייצור בבואינג ואיירבוס ובשל חוסר כדאיות כלכלית לטוס במטוסים ישנים שאינם יעילים. במקביל תיירים מארה"ב גודשים את אירופה, שגם כך סובלת ממחסור במלונות, במיוחד כאלה שמותאמים להתמודדות עם גלי החום שהפכו לשכיחים מאוד בשנים האחרונות. העדר ההיצע בצד המטוסים והמלונות, יחד עם ביקושי שיא לחופשות, הם הגורמים שמעצבים יותר מכל את השנה הקרובה בתיירות, מכתיבים מחירים גבוהים ו"מלחמה" על כל מושב במטוס וחדר במלון.
"חזרת חברות התעופה הזרות לישראל תימשך זמן - חברות התעופה הזרות יחזרו לישראל אך באופן הדרגתי ואיטי מהמצופה, עם תדירויות נמוכות יותר מבעבר. חברות התעופה הזרות יעדיפו להפעיל את צי המטוסים שלהן ליעדים יותר בטוחים מאשר המזרח התיכון שנתפס בעיניהן כלא יציב, וחלקן כבר ניתבו את המטוסים שלהן ליעדים אחרים לרבעונים הקרובים. בקיץ 2025 נתח הפעילות של החברות הזרות יגדל, אך החברות הישראליות ימשיכו לשלוט בשוק. בהתאמה, מחירי הטיסות לישראל וממנה יישארו גבוהים יותר מאשר לפני המלחמה.
"בומרנג של ביקושים – בתקווה שאכן המלחמה תסתיים בקרוב, או לפחות תצומצם משמעותית, הצפי הוא לביקושים חזקים מאוד מצד הישראלים לחופשות בשנה הקרובה, במיוחד בקיץ. זאת בעקבות חזרה לשוק של ישראלים רבים שדחו את חופשתם בעקבות המלחמה, שיפור כללי בהרגשת הביטחון של הישראלים בחו"ל שהתערערה בזמן המלחמה והתאוששות כלכלית שמאפיינת כלכלות לאחר מלחמה. עם זאת, הצורך לחופשות ייתקל בהיצע נמוך של טיסות ומלונות, והמצב הכלכלי – כולל הגזירות הצפויות - ישנו אצל חלק מהישראלים את תכנון החופשה, לחופשות קצרות יותר או זולות יותר מאלו שתכננו.
"הולכים על בטוח – היעדים הקרובים, הבטוחים והידידותיים ימשיכו להוות כתובת עבור רוב התיירים הישראלים – יוון, מונטנגרו, רומניה, גיאורגיה, פולין צ'כיה והונגריה. היעד שצפוי לבלוט השנה הוא יעד מוכר היטב לקהל הישראלי – קפריסין, שמפתחת עוד ועוד חלופות לתיירות הפנים (בדגש לאילת) - כולל פארקי מים וריזורטים בסגנון הכל כלול האהובים על הישראלים, ובמחירים זולים יותר. קווי התעופה ליוון ולקפריסין נחשבים ליציבים גם בשל היותם קצרים, ומשמשים גם כנקודת מעבר ליעדים אחרים באירופה. החזרה לטורקיה וסיני עדיין אינה נראית באופק. בטווחי הטיסה הארוכים יותר, ארה"ב יעדי המזרח הרחוק ימשיכו לככב – במיוחד תאילנד, קמבודיה, סרי לנקה, דרום קוריאה, והפיליפינים. סין נפתחת בהדרגה שוב לתיירות ישראלית.
"חוזרים לצפון – המגמה הבולטת ביותר בתיירות הפנים היא חזרה לחופשות בצפון שנעדר מלוח החופשות של הישראלים בשנה החולפת – שילוב של געגוע לנופי הצפון יחד עם רצון לתמוך בתושבים ובעסקים באזור. כבר כעת הביקושים לחופשה בישראל מזנקים עם צפי לתפוסה גבוהה במשך כל השנה. שובר החופשה הנוסף שתעניק המדינה למשרתי המילואים ב – 2025 צפויה גם היא להגביר את התפוסה במלונות בישראל.
"מהגרים ליעדים חדשים – המחסור בהיצע הטיסות והמלונות, גלי חום ואסונות טבע, המחירים הגבוהים, המאבק בתיירות היתר ביעדים מבוקשים והרצון לחקור ולגלות יעדים חדשים – גורמות לתיירים בכל העולם וגם לישראלים "להגר" לעבר יעדים שעד כה לא כיכבו במפת התיירות הישראלית. , כך למשל אזורים מתפתחים בקפריסין, פולין, מונטנגרו ומדינות הבלקן, או במדינות אחרות שהתיירות הישראלית מכירה אך יש בהן עוד הרבה לגלות".
6 צפייה בגלריה
אולצין ממעוף הרחפןל
אולצין ממעוף הרחפןל
אולצין ממעוף הרחפן. מונטנגרו תכבוש את לב הישראלים?
(צילום: shutterstock)
דרן רוזובסקי, מנכ"ל lastminute.co.il, אמר כי "אחרי הפיק של כריסמס וראש השנה האזרחית, אנו רואים התנהגות של המון window shopping לקראת הזמנות לחופשת פסח. יש את אילו שכבר נועצים הזמנות לפסח ואפילו לקיץ ויש את אילו שחושבים שאסטרטגיית ההמתנה תחזיר חברות תעופה נוספות לארץ ושתהיה הורדה במחירים. זה באמת תלוי יעד כי יש אכן יעדים עם המון תחרות כמו דובאי ואתונה למשל ששווה לסגור מראש ויש יעדים עם פחות תחרות שמי שממהר להזמין במחיר טוב גם סוגר עם קונקשן. אי אפשר לנבא את העתיד לגבי החזרה של החברות הזרות. ממה שאנו למדנו מתקופת המלחמה, יש המון פסיכולוגיה שמעודדת הזמנות. כל בשורה שקשורה לשחרור חטופים כנראה תביא את האופטימיות והרצון לסגור חופשה במיידי בפרופורציות שמעל המגמה הנוכחית".
טלי נוי, סמנכ"לית אסטרטגיה ושיווק של איסתא, אמרה כי "גם השנה קפריסין מסתמנת כיעד מרכזי. בנוסף, אנו צופים כי המשפחות הישראליות יבחרו בחופשות קיץ בכפרי נופש פופולריים ברחבי אירופה, הכוללים שימוש ברכב פרטי. פתרון זה מאפשר למשפחות ליהנות מטיולים מדהימים לפי לוחות הזמנים שלהן, במחירים נוחים".
6 צפייה בגלריה
קפריסין
קפריסין
קפריסין - תמשיך להוות יעד מרכזי
(צילום: shutterstock)
"אנו גם מזהים שהמגמה העיקרית ממשיכה להיות שריון טיסות ישראליות לחופשות, במיוחד בתקופות ביקוש גבוהות כמו פסח והקיץ, שבהן לא כדאי לקחת סיכונים מיותרים. במקביל, אנו רואים מגמת של הרשמה מוקדמת לחופשות קיץ, הנובעת מהרצון של משפחות לשריין את חופשותיהן מוקדם מצד אחד, ומהעדר היצע תעופתי רחב מצד שני. אי-הוודאות בנוגע לשער הדולר אף היא משפיעה על הצרכן הישראלי שמעדיף להזמין מוקדם כדי להבטיח את חופשתו ולהימנע מעלויות מיותרות".
הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בישראייר, הצביעה על המגמות הבאות:
טכנולוגיה ונגישות – שימוש בבינה מלאכותית לשיפור חוויית השירות, לצד פיתוח שירותים מותאמים לבעלי מוגבלויות.
ביטחון ביעדים – דגש על פתיחת יעדים חדשים ותחזוק יעדים קיימים שמעניקים תחושת ביטחון אישי לנופשים.
מוצרים ושירותים מקיפים – פיתוח "חוויית 360" המשלבת חוויות מותאמות לאורך כל שלבי הנופש.
טלי יטיב, מנכ"לית ובעלים של חברת ספיריט הפקות עולם', אמרה כי "בתקווה שהמלחמה תסתיים בהקדם, אנו מצפים לשוב לראות את היעדים המוכרים, כמו איי יוון וקפריסין, בתור המובילים לנופשים. נכון לעכשיו, טורקיה אינה צפויה לשוב למפת היעדים בקרוב. באשר ליעדי החורף, נותרה השאלה הגדולה לגבי המלדיביים, בעוד שסיישל ודובאי צפויות לשמור על הנתח שלהן.
6 צפייה בגלריה
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
המלדיביים - עדיין בסימן שאלה
(צילום: shutterstock)
"חזרת חברות התעופה לישראל, ובמיוחד קבוצת לופטהנזה והחברות האמריקניות יונייטד ודלתא, צפויה להביא להורדת מחירי הטיסות באופן מיידי. בסיום המלחמה, אנו מקווים גם לחזרת התיירים לארץ. בשנתיים האחרונות אנו עדים לעלייה בביקוש לחופשות בעלות ערך מוסף, שעושות טוב גם לנפש ולא רק לגוף. אנשים מחפשים חופשות שמשלבות פיטנס, יוגה ותכנים שמקדמים רוגע, איזון ובריאות. המגמה הזו משנה את פני עולם התיירות ומביאה לביקוש גובר ליעדים וחבילות שמתאימים לצרכים הללו".
יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, אמר כי "אנחנו צופים להתאוששות משמעותית בתיירות לארצות הברית, במיוחד עם חזרתן של החברות התעופה האירופאיות. בולטת במיוחד המגמה החדשה בקרב התייר הישראלי - חופשות שיט, כאשר הביקוש לקרוזים בקריביים זינק והפך לאופציית חופשה מועדפת. במקביל, ניכרת עלייה משמעותית בהזמנות מוקדמות לשיט בים התיכון ובאירופה, המעידה על שינוי בהעדפות הנופש של הישראלים. שינוי זה בדפוסי התיירות משקף מעבר מחופשות מסורתיות לחוויות תיירותיות מגוונות יותר, כשהביקוש לשייט מעיד על העדפת חופשות המשלבות נוחות, יוקרה וגיוון באטרקציות. התחזיות החיוביות לטיולים מאורגנים מרמזות על חזרה הדרגתית לשגרת התיירות הקבוצתית, והמגמות מצביעות על התאוששות משמעותית בענף התיירות הישראלי לאחר תקופת האטה".
אייל אטיאס, מנכ''ל MSC Cruises ישראל, אמר כי "עם חזרת הטיסות לישראל ומישראל לאחר תקופה ארוכה שלא היו זמינות (והטיסות שכן היו זמינות היו מאוד יקרות) הביקושים לקרוזים צפויים לעלות באופן משמעותי. כיום הישראלים צריכים לטוס לאחד מנמלי היעד על מנת להפליג בשיט בינלאומי וחזרת הטיסות תגביר את הביקושים להפלגות מיעדים שונים ברחבי העולם.
6 צפייה בגלריה
MSC World Europa עוגנת בגנואה
MSC World Europa עוגנת בגנואה
MSC World Europa עוגנת בגנואה
(צילום: maudanros / shutterstock)
"חזרת חברות התעופה יחד עם התחזקות השקל יובילו לירידת מחירי החופשות ולמרות התייקרות מסוימת בתחום ההפלגות המחיר הכולל של חופשה בחו''ל לישראלים צפוי להיות זול יותר בשנת 2025.
"אזורים כמו האיים הקריביים יהפכו ליעד מבוקש עוד יותר גם בזכות הטיסות הזולות שיחזרו לצפון אמריקה, אבל בעיקר עקב ביטול חובת הוויזה. בשנים האחרונות אנחנו רואים התעניינות גוברת מצד ישראלים להפלגות בקריביים והמגמה הזאת הולכת ומתחזקת. הישראלים, שאוהבים הפלגות ונחשבים מפליגים מתמידים, גילו השנה את תחום הפלגות היוקרה. ישראלים רבים מחפשים נופש יוקרתי ברמה גבוהה במיוחד שמציע חוויה יוצאת דופן בלב ים, נופש ששונה מהפלגות רגילות. הפלגות היוקרה כמו ההפלגות החדשות במגה יאכטה של המותג Explora Journeys זוכות לביקושים גבוהים היות שהן מספקות חווית נופש שונה לחלוטין".