5 צפייה בגלריה
שלט בכביש 171
שלט בכביש 171
השלט החדש בכביש 171
(צילום: דוברות רמת הנגב)
כביש 171 שמוביל לאתרי טיול פופולריים בנגב נפתח הבוקר (יום א') מחדש - שבועיים וחצי אחרי שההחלטה לסגור אותו לתנועת אזרחים נחשפה ב-ynet. השלט שאסר על הנסיעה בכביש הוסר ובמקומו הוצב שלט שמזהיר מפני כביש משובש. כמו כן, מהירות הנסיעה בכביש הוגבלה ל-50 קמ"ש.
הפרסום על אודות סגירת הכביש הוביל לסערה ואף לאיומים בפנייה לבג"ץ מצד החברה להגנת הטבע, לשכת מארגני תיירות נכנסת ומורי דרך מהנגב. מדריכי טיולים רבים ביטלו סיורים בעקבות ההחלטה, שהתקבלה ימים ספורים לפני חגי תשרי. מדובר בכביש שמלבד להוביל אל הבסיס הצבאי בהר חריף שעל גבול מצרים, מוביל גם אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור – בהם שמורת בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליה, הר רמון, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ונחל עקרב.
לביא זמיר, מנכ"ל חוגי הסיירות של קק"ל, היה אמור להוביל בסוכות טיול של עשרות בני נוער באזור - ובעקבות סגירת הכביש החל לתכנן חלופות. כעת הוא מקווה לחזור לתוכנית הטיול המקורית. "אנחנו שמחים שהכביש פתוח, וגאים ביכולת שלנו להתאחד כגופי חברה ישראלית ולפעול נגד עוולות סביבתיות", אמר זמיר שהיה שותף למכתב שנשלח לרשויות בדרישה לפתוח מחדש את הכביש.
5 צפייה בגלריה
השלט החדש שהוצב בכביש 171
השלט החדש שהוצב בכביש 171
"הנסיעה אסורה": השלט שהוצב בחודש שעבר בכביש 171 - וכעת הוחלף בשלט אחר
(צילום: שרון פישר)
מנכ"ל חוגי הסיירות של קק"ל הוסיף ואמר: "אנחנו שמחים לחזור לטייל בהר הנגב, אבל צר לי שהפתרון הוא זמני. הכביש עדיין מסוכן ועדיין אין תקציב או משרד ממשלתי שלוקח אחריות על הכביש, לא סביר שהאחריות תחנה אצל מועצה אזורית רמת נגב בלי העברת משאבים מתאימים".
המטיילת חובבת האזור שרון פישר, שהבחינה בשלט החדש ביום סגירת הכביש, אמרה בשיחה עם ynet כי היא "שמחה ששרת התחבורה וראש המועצה ערן דורון מצאו פתרון והכביש נפתח. אבל זה עוד לא סוף הסיפור, חייבים למצוא פתרון ארוך טווח ולקבוע מי צריך לקחת אחריות על תחזוקת הכביש כדי לאפשר לקהל המטיילים להגיע למקומות הכל כך יפים האלה שבהר הנגב הגבוה".
5 צפייה בגלריה
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
(צילום: גלעד כרמלי)
5 צפייה בגלריה
סתוונית הקליפות מבשרת את הסתיו בה הנגב
סתוונית הקליפות מבשרת את הסתיו בה הנגב
סתוונית הקליפות מבשרת את הסתיו בה הנגב
(צילום: גלעד כרמלי)
על סגירת הכביש, נזכיר, החליט ראש המועצה דורון, שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה והסביר כי "הכביש הזה משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות". בעקבות הסערה שהתעוררה התערבה שרת התחבורה מרב מיכאלי בנושא וביקשה מדורון לשקול את הגבלת מהירות הנסיעה ולהציב את התמרורים לאורך הכביש, כחלופה להחלטה על סגירתו.
במכתב ששלחה לדורון כתבה מיכאלי כי "בהיוועצות עם גורמי המקצוע, נמסר לי כי יש בסמכותך כרשות התמרור ולשיקולך, להציב את תמרור 426 להגבלת המהירות ל50 קמ"ש, וכן את תמרור 101 להגדרת כביש משובש, כחלופה לאור מצב הכביש". מיכאלי הודיעה כי בכל מקרה תכנס לאחר החגים פגישה עם כלל הגורמים הרלוונטיים כדי לבחון פתרונות אפשריים לסוגיית האחריות על תחזוקת הכביש.
קריאתה של מיכאלי נפלה על אוזניים קשובות וביום שישי שעבר ראש המועצה האזורית רמת הנגב הודיע כי הכביש ייפתח מחדש לאחר ראש השנה. "אני מודה לשרת התחבורה, שנכנסה לנושא 'הכבישים ללא אבא, אחרי שנים ארוכות של התעלמות מצד משרד התחבורה", אמר דורון. "יש קשר ישיר בין היעדר חוק וסדר בדרום לבין התנערות המדינה מאחריותה הבסיסית לטפל בכבישיה, גם כשמדובר בכביש 171 שהוא משרת את כוחות הביטחון ואת ציבור המטיילים. הם זכאים לכבישים בטוחים".