מטוס הנוסעים החשמלי אליס של חברת EVIATION הישראלית סינגפורית-אמריקנית המריא אתמול (שלישי) לטיסת בכורה משדה תעופה בוושינגטון שבארה"ב. המטוס שהה באוויר שמונה דקות והגיע לגובה של 3,500 רגל.
אחרי המכוניות מתחילה גם התעופה להתחשמל. בעולם המריאו כבר מספר מטוסים חשמליים קטנים לאוויר, אבל אליס הוא מטוס הנוסעים הראשון שתוכנן ונבנה מראש כמטוס חשמלי. איוויאשן הוקמה ב-2015 בידי אל"מ (מיל') אביב צידון ועומר בר יוחאי, ששימש עד לאחרונה כמנכ"ל שלה. ב-2019 נרכשו 70% ממניות החברה בידי קלרמונט הסינגפורית, והחברה השלימה גיוס של 200 מיליון דולר.
מטוס האליס מיועד לטיסות אזוריות, כמטוס נוסעים עם תשעה נוסעים ושני אנשי צוות, מטוס אח"מ או מטוס מטען. הוא מסוגל לטוס לטווח של עד 830 ק"מ, במהירות של עד 460 ק"מ, ולשאת משקל של 1.1 טון. יש לו שני מנועים בהספק 850 כ"ס כל אחד, וסוללות בקיבולת של 900 קילוואט שעה, כמו 15 מכוניות חשמליות עממיות. אולם הסוללות מהוות כ-60% ממשקל המטוס בעת ההמראה, מה שמקשה כרגע על בניית מטוס חשמלי לטווחים ארוכים יותר.
מרכז הפיתוח של החברה פועל באזור התעשייה קדימה שבשרון, אך טיסת הבכורה והרישוי יתקיימו בארה"ב, כדי להקל על המטוס לקבל את אישורי מנהל התעופה הפדראלי האמריקני. גם פס הייצור צפוי להיבנות בארה"ב. עד כה קיבלה איוויאשן מכתבי עניין לרכישת 127 מטוסים, בעיקר מחברות תעופה אמריקניות, ומחברת המטענים DHL. מחיר המטוס: 4 מיליון דולר.
"שבע שנים חיכינו ליום הזה, והמטוס החשמלי-ציוני הראשון סוף סוף באוויר", אמר אתמול צידון, שממשיך לשמש כחבר דירקטוריון ובעל מניות בחברה. "לפני שבע שנים היה לנו רעיון והלכנו דרך ארוכה. הייצור בארץ לא הסתייע, המדינה לא גילתה עניין, והתחלנו את המעבר לארה"ב. בעת המעבר היו בחברה 30 איש, היום יש 100. בניגוד לאחרים לא הסבנו מטוס להנעה חשמלית, בנינו אותו מראש ככזה, כמו טסלה. בגלל שאנחנו ראשונים בתחום פיתחנו את המטוס תוך התייעצויות עם מנהל התעופה האמריקני, כדי להקל עלינו כעת בשלב הרישוי הקריטי עוד יותר עבור חברה חדשה".
רוב ההנהלה של החברה אמריקנית כעת, כאשר ליאור זיוון הישראלי משמש כמהנדס הראשי שלה. בדירקטוריון שלה חבר גם הרמטכ"ל לשעבר דני חלוץ.
למרות הטווח המוגבל האליס אמורה להתאים לרוב הטיסות האזרחיות שמבוצעות בארה"ב, ולהציע עלויות תפעול נמוכות דרמטית משל מטוסי טורבו-פרופ בגודל שלו. לפי נתוני איווישן מדובר על כ-75% פחות. הסוללות אמורות להחזיק כ-3,000 שעות טיסה, ואז להיות מוחלפות בעלות של כ-250 אלף דולר, כמחצית מעלות שיפוץ מנועים קלאסיים אחרי תקופת שימוש דומה.