7 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתראה בנתב"ג
(צילום: שירי הדר)
שנת 2022 הייתה השנה שבה ענף התיירות החל לחזור לשגרה לאחר תקופת הקורונה שפגעה בו קשות. אך כיצד תתפתח שנת 2023? שוחחנו עם גורמים שונים בתעשייה ומסביב לה בניסיון להבין את המגמות הצפויות.
אבישי כהן, מנכ"ל חברת אמדאוס ישראל שמספקת פתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות ומערכות הזמנות לסוכני נסיעות, אמר כי היעדים שיובילו בקרב הנוסעים הישראלים, על פי הזמנות שכבר נעשו, הם דובאי (29%), בטומי (11%), איסטנבול (11%), אתונה (7%) ובודפשט (6%), לצד יעדים נוספים כגון ברצלונה, אנטליה ומרוקו. "הגורמים המשמעותיים, הן בשנה החולפת והן בשנה החדשה, הם המחיר והקרבה ליעד", אמר כהן.
מנכ"ל אמדאוס ישראל ציין כי בשנת 2022 יצאו כ-7.2 מיליון איש מנתב"ג, לעומת 8.2 מיליון שיצאו בשנת 2019 לפני מגפת הקורונה. "ניתן לזהות מגמה של צניחה במחירי החבילות ליעדים המובילים בהשוואה לינואר אשתקד", אמר כהן שהתייחס גם למחירי החופשות. "הפערים מתחילים מ-15% ויכולים אף להגיע עד ל-50%. אפשר בהחלט לראות מגמה של ירידת מחירים בתחילת 2023, פרט לחבילות הסקי שהמחירים שלהן נשארו באותה רמה, ובמקרים מסוימים אף עלו".
7 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
דובאי - כבשה את לב הישראלים בסערה
(צילום: shutterstock)
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמרה בשיחה עם ynet כי "שנת 2022 הייתה שנת היציאה מהקורונה, תעשיית התיירות עברה בבת אחת מאפס למאה, וצווארי הבקבוק שנוצרו כתוצאה מביקושי שיא והיצע נמוך נפתחו באיטיות במשך חודשים ארוכים. תהליך זה עוד לא הסתיים, ויימשך גם לתוך 2023. גם אם הקורונה עוד תפתיע ותשבית מוקדי תיירות לזמן קצר, כפי שקורה כרגע בסין, הרי שתעשיית התיירות חוזרת לשגרה.
"עם זאת, יש גורמים חדשים שנוספו הש, והם עדיין תקפים, כמו המלחמה באוקראינה, האינפלציה, הריבית הגבוהה והחשש ממיתון עולמי – אלה עלולים לתת את אותותיהם בשנה הקרובה ולהיות הברבור השחור של תעשיית התיירות. הצפי הוא שביקושי השיא יימשכו עד שלהי הקיץ. ברבעון האחרון של השנה - המיתון הצפוי, יחד עם דעיכה הדרגתית בצמא האדיר שהתפרץ ליציאה לחו"ל לאחר הקורונה, עשויים ליצור האטה יחסית בביקושים".

חוזרים לנוהל "הזמנה מוקדמת" בניסיון להוריד עלויות

ומה לגבי המחירים? "המחירים הגבוהים שראינו עם היציאה מהקורונה לא צפויים לרדת, אך קצב עלייתם יתמתן", העריכה כהן עורקבי. "תעשיית התיירות עובדת לטווח ארוך, וחברות התעופה והמלונאות תלויות בהלוואות ובמימון שהריבית עליהם התייקרה. זאת במקביל לאינפלציה שגורמת למחירי השירותים והסחורות להמשיך לעלות. המשמעות היא שהשנה הישראלים יחזרו לנוהל 'הזמנה מוקדמת' כדי להוזיל ככל האפשר את המחירים לעומת מחירי הרגע האחרון.
ומה לגבי היעדים? "עונת החורף הקרובה מסמלת את החזרה למזרח הרחוק. הישראלים כבר נופשים בהמוניהם בתאילנד, ובחודשים הקרובים הם יחזרו ובגדול לווייטנאם, קמבודיה, ודרום קוריאה, בעיקר במסגרת נופש מאורגן. הטיסות המתחדשות של אל על ליפן, שיחלו בחודש מרץ, צפויות לשים גם את היעד הזה חזק מאוד על המפה. נכון לעכשיו האישור לטוס מעל סעודיה מתעכב, אך אם העניין ייפתר, המזרח הרחוק יקבל דחיפה נוספת בשוק הישראלי.
7 צפייה בגלריה
טוקיו
טוקיו
טוקיו - בקרוב שוב על מפת התיירות של הישראלים
(צילום: shutterstock)
"טורקיה, שהתיירות הישראלית אליה חוותה מספר טלטלות השנה, מסיימת את השנה כיעד המבוקש ביותר בקרב הישראלים. בקיץ הקרוב, מונטנגרו תתחרה בטורקיה. המדינה הדרום אירופית מככבת מאז הקורונה בשוק הישראלי ומשלבת הרים ירוקים עם מפרצי תכלת – והכול במרחק טיסה של שעתיים וחצי. ביוון ניתן לראות מגמה מעניינת – הישראלים 'שבעים' מרודוס ומכרתים ומחפשים אזורי נופש חדשים, במיוחד בצפון יוון או במפרצי הפלופונס בדרום יוון. עוד צפויים לככב: מדינות הסכמי אברהם – איחוד האמירויות ומרוקו.
מודל הלואו-קוסט, שאומץ בהרחבה גם על ידי חברות התעופה המסורתיות, יחד עם החשש מאובדן מזוודות, יצרו מודל טיול קליל של טיסות עם טרולי בלבד. עבור הישראלים, המשמעות היא התחזקות היעדים באירופה ובסביבה הקרובה המאפשרים חופשות קצרות וספונטניות.
7 צפייה בגלריה
בודווה, מונטנגרו
בודווה, מונטנגרו
בודווה, מונטנגרו
(צילום: shutterstock)
יוסי פישר, מומחה בינלאומי לתיירות, מלונאות ותעופה, ציין שש מגמות מובילות:
1. המיתון העולמי ומשבר האנרגיה שפקד את העולם בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ממתנים את מגמת החזרה לשגרה שאפיינה את שנת 2022.
2. הקורונה גרמה לשינוים טקטוניים בסגנון התיירות שהתיירים מחפשים. מתרכזים ב"חוויה התיירותית" ופחות באמצעי האיכסון. בשנת 2023 נראה העמקה של ביקושים לאמצעי איכסון אלטרנטיביים על חשבון המלונאות הקלאסית. יותר השכרה לטווח קצר ואכסניות מסוגים שונים – דוגמה טובה לכך היא רשת סלינה וחופשות גלמפינג – שילוב של קמפינג עם אלמנטים יוקרתיים.
3. השינויים הדמוגרפיים הפכו למשמעותיים מאוד בתעשיית התיירות העולמית. מעל 50% מצריכת התיירות בעולם נעשית על ידי דורות המילנייאלז ודור ה-Z . הם יצרו ביקושים לתיירות מסוג אחר כמו מעמד ה-Global Nomads - צעירים וצעירות שאין להם משרד והם מסתובבים בעולם ועובדים מיבשות שונות וממדינות שונות. מדינות כמו ספרד ויוון, מעצמות תיירות אירופאיות ובינלאומיות, מכירות בקהל הזה ומאפשרות להם לקבל ויזות שהייה לטווחים ארוכים.
7 צפייה בגלריה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
באירופה רוצים את הנוודים הדיגיטלים
(צילום: shutterstock)
4. חזרה של הרכבות באירופה כאמצעי תחבורה משמעותי על חשבון טיסות פנים. משבר האנרגיה, המודעות לתופעת גזי החממה, זיהום האוויר וזיהום הרעש הביאו מדינות באיחוד האירופי לתקן תקנות שמגבילות טיסות פנים לטווחים קצרים. בצרפת ובבלגיה, ובקרוב גם בהולנד ואפשר להעריך שגם בגרמניה, יאסרו טיסות לטווח של שעה עד שעה וחצי. הנוסעים יתבקשו לעבור לרכבות האולטרה מהירות. אמנם הנסיעה ברכבת לוקחת יותר זמן מהטיסה, אך חוסכת את העיכובים בשדה התעופה ומגבלות המטענים. בשנת 2022 התבשרנו על מספר קווי רכבת פנים אירופים שחוזרים לרכבות לילה, כך שהנוסעים חוסכים את הלינה במלון ובמקום זה ישנים ברכבת שינה.
5. בישראל: מחירי התיירות הגבוהים יוסיפו להכביד על החזרה למספרי התיירים אותם אנו זוכרים מלפני הקורונה.
6. העמקת החדירה של חברות הלואו-קוסט הזרות בשנת 2023. ישראל סומנה כיעד כדאי מאוד עבור חברות החסך האירופאיות והן מחפשות לעשות שימוש מיטבי במטוסים שלהן. ככל שהמגבלות על טיסות פנים באירופה יתגברו הן יחפשו שימוש אלטרנטיבי למטוסים שלהן. ישראל נמצאת בטופ של היעדים, לא בשל הביקוש של התיירים להגיע הנה אלא בשל הביקוש הבלתי פרופורציונלי של ישראלים לטוס לחו״ל במחירים זולים. התיירים שטסים הנה בחברות לואו-קוסט משלמים כמעט בכל המקרים הרבה פחות מאשר הישראלים - על אותה הטיסה בכיוון ההפוך. הסכם "השמיים הפתוחים" עם האיחוד האירופי מאפשר לחברות התעופה האירופיות טיסה לישראל ללא מגבלת כמות.
7 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737 של חברת ריינאייר
מטוס בואינג 737 של חברת ריינאייר
ענקית הלואו-קוסט ריינאייר - פועלת בישראל באופן נרחב
(צילום: shutterstock)

לעולם בעקבות השמש

לדברי ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות במכללה האקדמית כנרת, תקופת הביקושים מצד אירופאים לתיירות שמש חורפית היא בחודשים דצמבר עד מרץ. לפי מחקר שוק שד"ר כתר ערך עבור נציבות התיירות של האיחוד האירופי, בחורף הקרוב כ-14% מהאירופאים ייסעו לחופשות ים ושמש. למעלה ממחצית מהם ייסעו ליעדים בתוך אירופה, כגון פורטוגל וספרד, ואילו היתר יבקרו במדינות כגון מרוקו, מצרים וישראל.
גם ד"ר כתר התייחס להשפעה של המצב הכלכלי העולמי על ענף התיירות: "מגמת תיירות החורף צומחת בשנים האחרונות כחלק מצמיחה רחבה יותר של תעשיית התיירות העולמית והרצון לצאת למספר חופשות בשנה ולכל אורך השנה. עלייה זאת בביקוש התיירותי הופסקה באופן זמני על ידי הקורונה וכעת מתחדשת. קצב הצמיחה המחודשת של התיירות בשנת 2023 נתון במתח בין הביקושים החזקים לפעילות תיירותית שנצברו בתקופת הקורונה - מחד, ובין הלחצים הכלכליים אשר באים לידי ביטוי באינפלציית מחירים, האטה כלכלית ועליית מחירי הטיסות, מאידך".
7 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת - צפויה לה תחרות קשה על ליבו וכיסו של התייר האירופאי
(צילום: shutterstock)
אייל שמואלי, מיזמי תערוכת התיירות הבינלאומית IMTM 2023 שתתקיים בחודש פברואר באקספו תל אביב, הצביע על מגמה נוספת: "יותר ויותר ישראלים טסים ליעדים חמים כשהטמפרטורות יורדות בחורף. מדובר במגמה שתופסת תאוצה בשנה האחרונה, כשהיעדים הפופולריים הם איי סיישל, זנזיבר, האיים הקאריביים, הוואי, אוסטרליה, דרום אמריקה ומרכז אמריקה והיעד החביב על הישראלים – תאילנד".
שמואלי הוסיף ואמר כי "לצד הביקוש ליעדים חמים, שכבר הגיע לשיא, הצפי הוא שקיצור הטיסות ליעדים רחוקים כמו תאילנד, וייטנאם והודו, דרך מדינות ערב, רק יגדיל את הטיסות הארוכות בחורף הקרוב ויגביר את המגמה שמתפשטת".
לדבריו, "לאחוז מסוים באוכלוסייה בשנת 2022 היה חשש מטיסות ארוכות בגלל ענייני כבודה ואיבוד מזוודות, מה שגרם להם לטוס ליעדים קרובים ללא תיקים. כעת, החשש בקרב הישראלים פג והם מוכנים לטוס לתקופות ארוכות וליעדים רחוקים יותר."