לטוס בגבוה: לטוס במטוס פרטי זה כידוע, פריווילגיה ששמורה למעטים. לכן כשמגיעה תערוכה שבה ניתן להרגיש לרגע על גג העולם (רק על הקרקע) ולשוטט בין מטוסי יוקרה פרטיים - קשה שלא לקפוץ עליה.
אתמול (יום ג') התקיימה בנתב"ג תערוכת מטוסים פרטיים יוקרתיים שאירגנה חברת Jetsetter. החברה היא חברת שירותי תעופה ישראלית העוסקת ברכישה, מכירה וניהול מטוסים פרטיים. השנה קיימה החברה את כנס התעופה הפרטית והעסקית השביעי במספר. במסגרתו, נערכה לראשונה בישראל, תערוכת מטוסים פרטיים שכללה מטוסים של היצרניות המובילות בעולם בתחום זה.
מושבי יוקרה מעור ומסכי לד ענקיים שמזכירים יותר את הטלוויזיה שיש לכם בסלון, דיילים ודיילות המספקים שירות אישי וחדרים פרטיים שבהם אפשר באמת לשכב כמו שצריך ולישון על ספה נוחה עם ריפוד וכריות, או לחילופין - לקיים פגישות עבודה חשובות בחדר שיש בו גם מסכי ענק ושירותים מפוארים. זו חלק מההצה לחיי העשירים שהתערוכה מספקת.
מי הגיע לתערוכה?
מלבד עיתונאים וחובבי תעופה נלהבים של התחום, היו גם לקוחות ואנשי עסקים שהגיעו כדי להתלבט איזה מטוס פרטי יהיה המטוס הבא שלהם. באחד המטוסים שביקרנו, נציג החברה עדכן אותנו שממש בזמן שישבנו במטוס הגיעה בקשה מלקוח פוטנציאלי שמעוניין להגיע לטיסת התנסות כדי להחליט האם לרכוש את המטוס.
ממש כמו שעושים נסיעת מבחן באוטו חדש לפני הקנייה, רק שכאן הסיבוב היה בשמיים ועם דיילות שהגישו שמפניה בעוד טייס מטעם החברה מסביר לכם על היתרונות של המטוס.
הביקוש לתעופה פרטית עולה
השנתיים האחרונות היו מטלטלות בעולם התעופה ואת השינויים שהחלו בזמן הזה אנחנו נראה עוד זמן רב. מצד אחד ירידה משמעותית בנפח הפעילות הכללית מבחינת טיסות, ומצד שני, ביקוש גבוה בטיסות מטען וגם בטיסות פרטיות. יותר ויותר אנשי עסקים וחברות התחילו להבין שזה לא רעיון רע ובזבזני לשכור מטוס או אפילו לקנות מטוס פרטי. היתרונות בעולם העסקים עבור טיסה פרטית מאוד גדולים, וזאת הסיבה שלא מעט חברות במשק, ולא רק בתחום ההייטק, מבקשות לשכור מטוסים פרטיים כדי להטיס את עובדיהן על פני הגלובוס בצורה נוחה מאוד ומהירה מאוד.
טיסה במטוס פרטי מאפשרת לנוסע או לחברה המזמינה את הטיסה, גמישות תפעולית רבה, כאשר הפקטור הכי חשוב זה אי-תלות בלוח זמנים. כלומר הלקוח מחליט את שעת ההמראה שהוא רוצה, ואין צורך להגיע לשדה התעופה שעתיים או שלוש לפני (אלא אם כן ממש חשוב לכם לעבור בדיוטי פרי).
יתרון בולט נוסף הוא היכולת להגיע לכמעט כל נקודה בעולם, גם לשדות תעופה שאין אליהם טיסות ישירות מישראל. ויש כאן גם את אלמנט החשאיות. אם אדם או חברה, או אפילו גופים ממשלתיים, רוצים לטוס ממקום למקום בפרופיל נמוך - תעופה פרטית היא הדרך.
חשבתם שיקר להחנות בתל אביב?
המטוסים לא יכולים להישאר באוויר כמובן, וצריך למצוא להם חנייה, רק שאם הפעלת המטוס לא זולה, גם העסק לא. על כל יום שהמטוס חונה בנתב"ג יש אגרת חניה שהגובה שלה תלוי במספר אלמנטים כמו גודל המטוס, היכן הוא חונה, לכמה זמן ואילו שירותים הוא צורך. מדובר בסכומים שיכולים להגיע למאות דולרים ביום.
ולא דיברנו עוד על ביטוח. להחזיק מטוס פרטי טומן בחובו הוצאות נלוות שהן חובה כדי שיהיה ניתן להשתמש במטוס. על פי אחת ההערכות שניתנו בתערוכה, במידה שרכשתם את מטוס חלומותיכם בעשרות מליוני דולרים, תצטרכו להקצות עוד כ-1.6 מליון דולר בשנה עבור ביטוח המטוס, הוצאות דלק ושעות טייס וצוות לכ-300 שעות טיסה בשנה, שירותי תחזוקה ועוד שירותים מסביב כולל קייטרינג למשל.
הנוחות והפינוק של המטוס הפרטי שלכם לא מסתכמים רק במושבים מאוד מפנקים ובחדרים פרטיים. אם אתם מעוניינים, המטוס יכול להגיע עם WiFi על מנת לתת אפשרות לערוך שיחות זום באוויר, לשלוח מיילים, גישה מלאה לוואטסאפ או סתם להעביר את הזמן מול נטפליקס בגובה 43 אלף רגל.
למה לקנות כשאפשר לשכור?
לא כולם קונים מטוס לעצמם, למעשה חלק ניכר מהלקוחות שוכרים את המטוס. וזאת הסיבה שיש חברות שלמות שקונות ציים של מטוסים ומסוקים פרטיים ומעמידות אותם לרשות הלקוחות, על פי דרישה. כך למשל מספר לנו אודי טמיר, הבעלים של טמיר תעופה, שבבעלותו מספר מטוסים ומסוקים פרטיים, על האפשרות לשכור מטוס לחופשה משפחתית במחיר שאולי יפתיע אתכם קצת.
לדוגמה, על מנת שאוכל לקחת את משפחתי לנופש בקפריסין במטוס פרטי - השכרת מטוס מדגם AVRO 146 - ג'מבולינו, ל-26 נוסעים, הכולל שירותי קייטרינג וקביעת זמן ההמראה לפי צרכי הלקוח צפויה לעלות כ-25 אלף דולר, כך לדברי טמיר.
נכון, זהו מחיר יקר מאוד לטיסה אבל אם תחשבו על זה, מדובר על קצת פחות מאלף דולר לנוסע, ועם האפשרות לקבוע לעצמכם את שעות הטיסה ומה האוכל שיוגש, וכמובן ליהנות מטיסה במטוס מפנק עם ספות עור ומושבים יוקרתיים, זה אולי לא כל כך נורא?