אחוזי התפוסה במלונות תל אביב הגיעו בחודש ספטמבר לשפל של 45% בלבד. כך עולה מנתוני התאחדות המלונות בתל אביב שמקבלים את הנתונים ישירות מהמלונות. אורן דרורי מנכ"ל ההתאחדות אמר ל-ynet כי מדובר בנתון הנמוך ביותר מתחילת המלחמה.
2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
קו החוף של תל אביב. "הבעיה היא שאין אופק"
(צילום: shutterstock)
לדבריו, בחודשי המלחמה נעה התפוסה בממוצע בין 50% ל־60% (יש לזכור כי מאוקטובר 2023 עד לאחרונה היו מפונים שמילאו מלונות בעיר). בחודשי הקיץ היה שיפור בתפוסה של 66% ביולי ו-54% באוגוסט, אבל 75% מהנופשים בתל אביב היו ישראלים שיצאו לחופשה בעיר הגדולה.
"שרדנו בחודשי המלחמה הראשונים כיוון שהמפונים שוכנו בכל המלונות, קטנים וגדולים. היום נשארו 2,500 מפונים בכל מלונות תל אביב"
דרורי: "שרדנו בחודשי המלחמה הראשונים כיוון שהמפונים שוכנו בכל המלונות, קטנים וגדולים. היום נשארו 2,500 מפונים בכל מלונות תל אביב. התחזית הקודרת צפויה מנובמבר עד פסח, ומי יודע מה יהיה עד אז. כולם נכווים מהמצב. יש מלונות גדולים עצמאיים שסובלים ויישאו הפסדים, אבל זה מתחדד ברשתות קטנות, במיוחד אלו ששוכרות נכסים. אנחנו מנסים ללחוץ לסיוע ממשלתי למלונות, אך אין לדעת אם נצליח. אם התחזית הקודרת תתממש, זה יכול להרוס תשתית שנבנתה במשך שנים ולא בטוח שניתן יהיה להחזיר אותה. בנוסף לא ניתן יהיה לשמר את כוח האדם המקצועי בענף, שגם כך נמצא במחסור עובדים".
תל אביב נהנתה עד 7 באוקטובר ממוניטין של אחת מערי התיירות הטובות שיש בעולם. בנוסף לתיירים, היא הייתה גם מוקד לאנשי עסקים מחו"ל שכעת נמנעים מלבוא.
2 צפייה בגלריה
נמל תל אביב
נמל תל אביב
אחרי השיא של 2019 הגיעה הקורונה ואז המלחמה
(צילום: shutterstock)
בתל אביב יש כיום 13 אלף חדרים בכ-100 בתי מלון, 40 מתוכם קטנים בעלי 30 חדרים ומטה. חלק מבתי המלון הם מלונות עצמאיים שלא שייכים לרשת גדולה.
לאחר האופוריה של 2019, שנת השיא בתיירות עם כניסת כ-4.5 מיליון תיירים, תל אביב הייתה תחת תנופה של יזמים לפתיחת מלונות בוטיק ואחרים בהשקעות גדולות. אבל אז הגיעה הקורונה ועכשיו המלחמה.
כעת, יש בקרב המלונאים חשש כבד לגבי העתיד. הצפי הוא שעם סיום תקופת החגים בסוף חודש אוקטובר ותחילת החורף, תהיה נפילה בתפוסה ולא בטוח שכולם ישרדו - ללא מתווה סיוע ממשלתי, שבינתיים לא קיים. את עיקר הקשיים חווים מלונאים עצמאיים שהנכס שהם מפעילים הוא בשכירות, בעוד שההכנסות התכווצו ואינן מכסות את העליות.
רשת מלונות בראון שלאחרונה פורסם כי בשל קשיים חתמה הסכם למכירתה לקנדה-ישראל, היא דוגמה טובה לרשת בינונית שהתרכזה בתל אביב – והתקשתה לשרוד.
"אנחנו מאוד מודאגים ממה שיהיה בחודשי החורף לאחר החגים. הבעיה היא שאין אופק. אף אחד לא יודע מתי תסתיים המלחמה"
דני ליפמן, בעלי מלונות אטלס: "המצב קטסטרופלי. כבר שמעתי שיש כמה רשתות קטנות שמתנדנדות. צריך נס שהענף יתאושש. אם מישהו היה מבטיח לי שאסגור מלון ולא אשלם את ההוצאות שלו הייתי סוגר, אבל סגירה לא פוטרת משכ"ד, ארנונה, שמירה ותחזוקה. מלונות עסקים במיוחד בתל אביב שוממים מתיירים, הממשלה לא עושה כלום ואנחנו עוד נראה פה מלונות בחדלות פירעון".
חיים דוק ממלונות פרימה: "אנחנו מאוד מודאגים ממה שיהיה בחודשי החורף לאחר החגים. הבעיה היא שאין אופק. אף אחד לא יודע מתי תסתיים המלחמה, בינתיים אנחנו הודענו למנהלים שלנו שיבחנו הוצאה לחל"ת וצמצום הוצאות תפעוליות".