כיצד טסים אנשים מבוססים שמעוניינים בחוויית טיסה שאפילו מחלקת עסקים או מחלקה ראשונה לא יכולים לספק? כדי לענות על שאלה זו ביקרנו השבוע בתערכות המטוסים הפרטיים השנתית של ג'טסטר (Jetsetter) שנערכה בנתב"ג זו הפעם השמינית.
בתערוכה השתתפו חברות שמציגות מטוסים למכירה, חברות ניהול ציים וחברות לחכירת מטוסים. בין היצרנית הבולטים היו גאלף סטרים (Gulfstream) האמריקנית, פאלקון מבית Dassault הצרפתים ותאגיד הענק Textron האמריקני שהציג את הססנה סייטישן, אחד המטוסים הפופולרים ביותר בתחום המטוסים הפרטיים.
בסך הכל הוצגו בתערוכה תשעה מטוסים שמחירם נע בין כשלושה מיליון דולר, למטוסים הקטנים והישנים, ועד לכ-60 מיליון דולר ויותר למטוסים המפוארים יותר, כגון ה-G650 של Gulfstream, כוכב התערוכה, שיכול לבצע טיסה ישירה מישראל ועד לאוסטרליה במהירות של 0.9 מאך ובגובה מירבי של 50 אלף רגל.
ישראל, כך מתברר, היא אימפריית מטוסים פרטיים. "בארץ נמצאים למעלה מ-70 מטוסי מנהלים סילוניים, מה שמביא את ישראל ליחס מהגבוהים בעולם של מספר מטוסי המנהלים לגודל האוכלוסייה", אמר גל פלג יו"ר חברת ג'טסטר, שעוסקת ברכישה, מכירה וניהול של מטוסים פרטיים.
לדבריו, "השימוש והביקוש למטוסי מנהלים עלה באופן דרמטי בזמן מגפת הקורונה ששיתקה כמעט לחלוטין את התעופה המסחרית הרגילה והותירה את מטוסי המנהלים כאמצעי התחבורה היחידי בין יעדים רבים. גם כיום, לאחר שהתעופה המסחרית חזרה כמעט לגמרי לרמת הפעילות שהייתה טרם פרוץ הקורונה, נותרה רמת הפעילות של מטוסי המנהלים גבוהה והביקוש להם גבוה, מה שדוחף למעלה את רמות המחירים בענף".
כשמדברים על מטוסים פרטיים צריך לזכור שההוצאות עליהם אינן מסתיימות בקנייתן. תחזוקה של מטוס יכולה לנוע בין כחצי מיליון לשלושה מיליון דולר בשנה, תלוי בסוג המטוס והיכן הוא חונה. המחיר כולל בתוכו טיפולי תחזוקה תקופתיים, אגרות שונות, חנייה, ביטוח, דלק, שכר טייסים וצוות, שירותי קרקע, שירותי תכנון טיסות ורכישת סלוטים ועוד. כאב ראש? יש חברות שכל תפקידן הוא לנהל את המטוסים עבור אנשים או חברות.
ניל בוק, נשיא ומנכ״ל JSSI, חברת שמספקת ניהול ציי מטוסים ופרטים, אמר כי "לאורך העשור האחרון היה חשוב לי לסייע לפריחת התעופה העסקית בישראל ולהפוך לנקודה משמעותית במפת התעופה העסקית הגלובאלית. אנו רואים בישראל כר פעילות חשוב ופורה בתחום. כשהתחלתי לנהל את JSSI, לא היו לנו לקוחות בישראל - פרט למטוסו של יאסר ערפאת, והיום אני גאה שיש לנו כל כך הרבה לקוחות טובים בישראל, מקום שאני רואה בו בית ומבקר בו מאז ילדותי".
כדי לטוס במטוס פרטי משלכם אתם לא חייבים לרכוש אותו ולא להיות הבעלים. אפשר לחכור מטוס שישמש אתכם לטיסה פרטית, המחירים הם לפי שעה ולפי סוג המטוס. למשל טיסה ליעד קרוב כמו קפריסין באחד המטוסים הקטנים והזולים יותר יכולה לעלות לכם באזור ה-30 אלף דולר הלוך ושוב.
מחיר טיסה במטוסים המפוארים והגדולים יותר עשוי להגיע לבין 15 עד 20 אלף דולר לשעה. המחיר לרוב מגלם בתוכו גם את העלויות מסביב, כגון דלק, שכר טייסים, ביטוח וכו'. כמה מהחברות שמשתתפות בתערוכה העידו שבשלוש השנים האחרונות יש יותר ויותר אנשים ומשפחות מהשורה ששוכרים מטוס פרטי לטיסות קצרות בשביל החוויה.
רון הופמן, מנכ"ל חברת ג'טסטר, טען בשיחה עם ynet כי לא מדובר בעניין למיליארדרים בלבד. "לפעמים יותר כלכלי ויותר שימושי לחכור מטוס", אמר, "יש גם אנשים מהשורה שמתאגדים לקבוצה גדולה של 10 או 14 נוסעים ויכולים להזמין טיסה ליעד שהוא יחסית קרוב בעלות לא מאוד גבוהה, במחיר שהוא בגבול הסביר. הם עושים את זה כי זו חוויה, לפעמים אפילו חוויה של פעם בחיים".
אם אתם מעוניינים בכל זאת לרכוש מטוס פרטי חדש, קחו בחשבון שלפחות בבחרת גאלף סטרים יש רשימת המתנה של כשלוש שנים.
כל המטוסים בתערוכה מאובזרים במושבי עור או בד מרווחים ביותר ברמת גימור גבוהה עד גבוהה במיוחד. בחלק מהמטוסים, כגון ה-Falcon 8X או ה-G650 של גאלף סטרים, יש ספות שהופכות למיטות מרווחת. גם תאי השירותים גדולים ממה שאנחנו מכירים במטוסי נוסעים, וכמובן מאובזרים. עוד על הפרק: מכונות אספרסו, מיקרוגלים, טלוויזיות עם מסך גדול, אפשרות לבצע שיחות טלפון, חיבור אינטרנט מהיר ויציב ועוד פינוקים.