אוניות הקרוז חזרו לנמל חיפה וישראלים שמעוניינים לנפוש על המים יכולים לעשות זאת, אך מה הדרך שצריך לעבור עד שעולים על הסיפון? הטרמינל שמוכר אולי לחלק מהמפליגים החוזרים לא פעיל השנה עקב שיפוץ נרחב שמבוצע בו בשל גילוי בעיות מבניות. נמל חיפה השקיע כתשעה מיליון שקלים בהתארגנות בזק לבניית טרמינל חלופי בתוך מחסן סמוך.
במהלך של שלושה שבועות הוקמו אוהלי צ'ק אין, ביקורת גבולות, מכס ודיוטי פרי, כולם גדולים ומרווחים יותר מהמתחמים בטרמינל שהושבת. במתחמי הצ'ק אין הוקם מערך תקשורת הכולל סיבים אופטיים ייעודיים לכל אחת מהפונקציות, וכן 26 עמדות. המתחם מציע גם שירותי WI-Fi לנוסעים ללא עלות. במתחם ביקורת הגבולות החדש הוקמו 20 עמדות מאוישות וכן שמונה מכשירים עבור דרכונים ביומטריים. בנוסף, הוקם במתחם אוהל PCR, אולם מעתה, תודות לדעיכת המגפה, לא ייעשה בו שימוש יותר.
ומה באשר לצ'ק אין לכבודה? כלקח מההכנות לעונה הקודמת של רויאל קריביאן, שבוטלה עקב הקורונה ומבצע שומר חומות, אימצו בנמל חיפה את הנוהל להפקדת המזוודות כחלק ראשון בהליך (לאחר הבידוק הביטחוני המתחייב). הדבר דורש מהנוסעים לבוא ערוכים ולתייג את המזוודה באופן מלא כבר לפני ההגעה לנמל באמצעות המידע לתיוג שחברת הספנות שולחת לנוסעים מראש. כך ניתן להעביר את המזוודה במהירות לחדרו של הנוסע באונייה.
נכון לעכשיו פועלות באופן מלא בחיפה חברות מנו ספנות ו-MSC. מנו ספנות מגיעה בכל חמישי וראשון, ו-MSC מפליגה בחמישי. כך שבימי חמישי ישנו באופן טבעי עומס, ולכן יש חשיבות גדולה להגיע לנמל בשעת הצ'ק אין הנמסרת לנוסע על ידי חברת הספנות.
מנו מתחילה את הליכי הצ'ק אין בשעה 12:00 ואילו MSC מתחילה לקראת השעה 16:00. מניסיון של החודש הראשון, רבים מהנוסעים או מקדימים להגיע, או מגיעים מיד בתחילת הצ'ק אין ונוצרים תורים ארוכים בשעה הראשונה, שנעלמים בשעה השנייה, לכן מומלץ לא להגיע מיד בהתחלה, כדי לקבל הליך חלק בהרבה ונטול תורים. מומלץ בחום לשוחח עם נציג מחברת הספנות שלכם ולשאול כמה ימים לפני ההפלגה לגבי שעת הצ'ק אין שלכם.
ההליך שמצפה לעולים להפלגה:
- אין חנייה בשטח הנמל. בנמל חיפה עושים מאמצים להכשיר שטח (בתשלום נוסף) באזור בת גלים החל מהקיץ, ואם יהיה כזה תצא הודעה למפליגים על אופן השירות. שורה תחתונה: כרגע אין חנייה בנמל.
- מומלץ להגיע ברכבת. תחנת חיפה מרכז השמונה נמצאת צמוד לכניסה לטרמינל.
- העלייה לגשר הטרמינל (רחוב העצמאות בחיפה) מתבצעת או בעלייה על הגשר (לא קלה למתקשים), או באמצעות מעלית הנמצאת בשורש הגשר. מומלץ להשתמש במעלית ולחסוך מאמץ.
- אורך ההליכה על הגשר (מישורית) העובר מעל פסי הרכבת הינו 96 מטרים.
- בסופה של ההליכה נכנסים למתחם הליכי העלייה לאונייה.
- אם המזוודה ממותגת באופן תקין, הנוסעים עוברים בידוק בטחוני באוהל (ממוזג כמובן, כמו כל האוהלים), ומניחים את המזוודה מחוץ לאוהל באזור ההמתנה המיועד לכך. המזוודות יועברו לחדר של הנוסע באונייה והיא תמתין לו שם.
- עבור בעלי מוגבלויות, מיד לאחר מסירת המזוודה, ניתן לבקש שירות ליווי במעלית ורכב מיוחד (כולל רמפה לכיסאות גלגלים) עד לכניסה למתחם הצ'ק אין.
- כל השאר יורדים במסלול הליכה אל המתחם. המסלול, שהיה עד עכשיו מסורבל וכלל מדרגות לא נוחות והליכה ארוכה, שופר משמעותית בהשקעה של מיליון שקלים, והחל משבוע הבא יהיה מדובר בהליכה (רובה בירידה קלה והשאר מישורי) של כ-220 מטר עד הכניסה למתחם החדש.
- המתחם ממוזג ורחב ידיים. ישנם שירותים נגישים. הצ'ק אין מול חברת הספנות אורך דקה עד שתיים, ואז עוברים למתחם ביקורת הגבולות. שם יש מספיק עמדות ואין תור. בעלי דרכונים ביומטריים יכולים לפנות שמאלה אל מתחם העמדות הביומטריות.
- אחרי הביקורת עוברים לדיוטי פרי שאמור להיפתח בשבוע-שבועיים הקרובים, לאחר אישור המכס לפעילות. הדיוטי פרי יהיה גדול מזה שהיה בטרמינל שהושבת. אחריו ישנה יציאה מהמתחם.
- אם האונייה שלכם נמצאת סמוך למתחם תתאפשר הליכה רגלית ועלייה לאונייה.
- במידה שהאונייה שלכם היא המרוחקת מבין השתיים, שירותי הסעה לאונייה יחכו לכם ביציאה מהמתחם.
- עבור בעלי מוגבלויות יש הסעות לאונייה בכל מקרה.
בנמל חיפה מודעים לכך שהחודש הראשון הביא ללא מעט תורים ועיכובים ותסכולים של נוסעים. חלקם מטבע הדברים נגעו למעבר למתחם החדש והגעה המסורבלת אליו, שיכולה להיות מתישה. השינוי במסלול כעת אמור להקל משמעותית. כאשר, חלק אחר מהבעיות והעיכובים נבעו מנושא בדיקות הקורונה לפני ואחרי ההפלגה – גם זה יהיה נחלת העבר החל מהשבוע הבא.
ההליך ליורדים מהאונייה:
- כבר החל מהשבוע הדרך מהירה יותר לאור ביטול בדיקות ה-PCR.
- הנוסעים יורדים מהאונייה לפי סדר עליו מחליט צוות האונייה. הירידה היא ללא מזוודות, אלה נמסרו לילה קודם באונייה וימתינו לכם ליד היציאה מהנמל. אנא תמסרו את המזוודות לנוחותכם.
- הולכים\מוסעים למתחם הטרמינל החדש, עוברים ביקורת גבולות ועולים (את אותם 220 מטר, אך הפעם ישנה עלייה קלה במקום ירידה קלה) לכיוון אזור ריכוז המזוודות. לוקחים את המזוודה, עוברים באוהל המכס ויוצאים מגשר הנמל אל העיר התחתית\הרכבת.
- בעלי מוגבלויות מקבלים הסעה אל המתחם, וממנו אל אזור המזוודות.
אלה החברות שיגיעו לחיפה
לפחות עשר חברות ישראליות ובינלאומיות צפויות במהלך השנה להתחיל ולסיים את ההפלגות שלהן בנמל חיפה, חלקן פעמים בודדות במהלך העונה וחלקן עשרות פעמים. החברות הבולטות הן מנו ספנות, שפתחה את העונה באמצע מאי, MSC שפתחה את העונה באמצע אפריל ורויאל קריביאן שתצטרף בקיץ. לקראת סוף השנה קוסטה קרוזס תתחיל להפעיל את האוניה קוסטה ונציה מחיפה.
אל החברות האלה מתווספת נורוויג'יאן קרוזס שתגיע בסתיו עם האונייה המפוארת והגדולה EPIC, וכן סיבורן, ריג'נט, גראנד סירקל ליין, אושיאנייה, וסטאר ווינד. האחרונות הן מותגי יוקרה המיועדים לתיירים (בעיקר מצפון אמריקה) הבאים לישראל בטיסה, מטיילים בארץ כמה ימים ואז עולים להפלגה בחיפה. בנוסף, ישנן עוד כ-110 אוניות שיגיעו השנה לחיפה לעצירה בלבד עבור תיירים שנמצאים על האונייה.