תם עידן הג'מבו בבואינג: לאחר יותר מ-50 שנה, מטוס הבואינג 747 האחרון שיוצר יצא ממפעלי החברה בוושינגטון, ובכך נסגר סופית פס הייצור האחרון של "מלכת השמיים".
בעשר השנים האחרונות חברות תעופה ברחבי העולם מוציאות את המטוס משירות, וגם באל על נפרדו ממנו לפני כשלוש שנים. המטוס האחרון שיוצר הוא 747-8 בתצורת מטען והוא יימסר לחברת אטלס (Atlas) בתחילת השנה הקרובה. בסך הכל נמסרו לאורך השנים 1,574 מטוסי בואינג 747 ללקוחות בחרבי העולם.
קים סמית, סגן נשיא בואינג ומנהל תכניות מטוסי 747 ו-767, כתב בהודעה לתקשורת: "במשך יותר מיובל, עשרות אלפי עובדים מסורים בבואינג עבדו על המטוס המופלא הזה שבאמת חולל שינוי בעולם. אנחנו גאים בכך שהמטוס הזה ימשיך עוד שנים לטוס ברחבי העולם".
ייצור מטוסי ה-747 החל בשנת 1967. הדגם האחרון בסדרה, ה-747-8 שלא היה מוצלח כפי שיקוו שיהיה, היה אמור לשמש מטוס נוסעים, אבל בסופו של דבר הוסב למטוס מטען עקב ביקוש נמוך מהצפוי מצד חברות התעופה שהעדיפו מסיבות כלכליות לעבור למטוסים דו-מנועיים ולזנוח את המטוסים בעלי ארבעת המנועים.
ל-747 היסטוריה תעופתית מפוארת ומרשימה. כשהוצג לראשונה נחשב לפורץ דרך בעיקר בזכות העובדה שיש לו שתי קומות, ולאורך ההיסטוריה עבר תצורות רבות ושונות, כולל תצורה מיוחדת להטסת מעבורות חלל, ותצורה ואחרת שמיועדת לאפשר למטוס לשאת טלסקופ חלל ענקי עבור נאס"א.
בישראל המטוס פעל בשירות אל על כמטוס נוסעים וכמטוס מטען, ונכון להיום חברת המטענים הישראלית Challenge Airlines היא היחידה שעדיין מפעילה את המטוס ברישום ישראלי. כמה שיאי עולם רשומים על שמו של ה-747 הענק, בין היתר שיא ישראלי שעדיין לא נשבר – הטסת הכי הרבה נוסעים במטוס בזמן מבצע שלמה ב-1991, אז המריא המטוס עם 1,086 נוסעים – ונהחת עם 1,088 לאחר ששני תינוקות נולדו באוויר.
לפרק זמן מסוים מפעל הייצור וההרכבה של המטוס באוורט במדינת וושינגטון נחשב למבנה הכי גדול בעולם מבחינת שטח, ובחברת בואינג התגאו שבמטוס יש יותר ממיליון ברגים, אומים וחלקים שונים.
עידן התעופה של מטוסים עם ארבעה מנועים אפשר לחברות להגיע לטווחים רחוקים יותר, ובאופן בטוח, אך לאור ההתקדמות העצומה שחלה בעשורים האחרונים בתחום ניתן לטוס באופן בטוח יותר, וחסכוני יותר עם שני מנועים בלבד.
לכל מי שעדיין רוצה לחוות את הטיסה ב-747 ולהיזכר בנוסטלגיה של עידן הג'מבו, המטוס בתצורת נוסעים עדיין פעיל במספר מצומצם של קווים ושל חברות, בין היתר בלופטהזנה שבעבר טסה איתו לישראל כמה פעמים. בקיצור, עדיין אפשר לעלות על מטוס לגרמניה ומשם לטוס עם אחד מאחרוני ה-747 נוסעים שעדיין קיימים בעולם.