2 צפייה בגלריה
שירותים במטוס
שירותים במטוס
שירותים במטוס
(צילום: shutterstock)
משרד התחבורה האמריקני דורש מחברות התעופה לפעול כדי להפוך את תאי השירותים לנגישים יותר עבור בעלי צרכים מיוחדים. השבוע הושלמה העבודה על ניסוח תקנה חדשה שמחייבת את החברות להפעיל לפחות תא שירותים אחד במטוס שיהיה גדול מספיק, ויכלול משענות וידיות, כדי שנוסע בעל מגבלה יוכל להיכנס אליו ביחד עם מלווה במידת הצורך.
התקנה החדשה מחייבת רק את חברות התעופה האמריקניות ולא חלה על חברות זרות שטסות לארצות הברית וממנה. הדרישה תחייב שינוי מבני במטוסים ולכן ההערכות הן שייקח שנים עד שהיא תיושם במלואה, והיא לא תהיה אפשרית בכל סוגי המטוסים, במיוחד לא במטוסים קטנים. המטוסים הראשונים שהשירותים שבהם כן ישודרגו יהיו מטוסים צרי גוף שיש בהם לפחות 125 מושבים, לרוב, איירבוס 320 ובואינג 737.
במקביל, התקנה מחייבת להטמיע את השינוי המדובר גם במטוסים חדשים שצפויים להיבנות ולהימסר לחברות התעופה האמריקנית ב-12 השנים הבאות. לא ברור מה המשמעות לגבי מטוסים שנמצאים בתהליכי תכנון מתקדם כמו הבואינג 777X או Airbus 321XLR.
פיטר בוטיג'ג', מזכיר מחלקת התחבורה האמריקנית, אמר: "אנחנו גאים להכריז שהתקנה הזו תהפוך את תאי השירותים במטוסים לגדולים יותר ולנגישים יותר, ובכך להבטיח שנוסעים בכיסאות גלגלים יזכו לאותה הגישה והכבוד כמו יתר הנוסעים".
2 צפייה בגלריה
המצב כיום עגום ביותר
המצב כיום עגום ביותר
המצב כיום עגום ביותר
(צילום: shutterstock)
מאיגוד חברות התעופה האמריקניות נמסר: "אנחנו תומכים בהפיכת תאי השירותים לנגישים גם במטוסים צרי גוף, וכבר נעשים צעדים מצידנו וביוזמתנו ביחד עם ארגוני נכים, מחלקת התחבורה וגופים מסחריים בענף התעופה מזה כשבע שנים כדי לקדם פתרונות".
יובל וגנר יו"ר עמותת נגישות ישראל, אמר ל-ynet כי "נושא הנגישות לנוסעים עם מוגבלות במטוסים לא קודם במשך שנים רבות. נכון לשנת 2023 טיסה לחו"ל היא פעולה קשה ביותר – כבר בעלייה למטוס מעבירים את הנוסע לכיסא מעבר צר, קושרים אותו, מגלגלים אותו במעבר בין הכיסאות, מעבירים אותו למושב ושם הוא נשאר תקוע עד ההגעה ליעד, ללא יכולת ללכת לשרותים, מה שדורש היערכות של צום ואי שתייה שמסוכנת בריאותית.
"עמותת נגישות ישראל, כמו ארגונים רבים אחרים, שמחים על ההודעה של משרד התחבורה האמריקני לשיפור ולדרישת שירותים נגישים במטוסים צרים עם מעבר אחד. עד עכשיו הדרישה הייתה רק לגבי מטוסים רחבי גוף גדולים עם שני מעברים. עם זאת, נדרש לשפר עוד הרבה דברים בדרך לתעופה נגישה - לשפר את כיסאות המעבר שנקראים WOB - Wheelchair On Board , לאפשר מקומות ישיבה שקל לעבור אליהם ללא שימוש בכיסא המעבר, לאפשר לטוס בכיסא הגלגלים, לשמור ולהימנע מלהרוס את כיסאות הגלגלים בבטן המטוס, להנגיש את המטוס ומערכות המדיה לעיוורים וכבדי שמיעה ועוד. על חקיקה זו שמחייבת בהזמנת מטוסים חדשים ניתן מחד לברך, אך מאידך לומר שזה ממש לא מספיק. נמשיך לפעול גם להנגשת התעופה אשר מצבה מבחינת נגישות הוא לא פחות מסיוט".