שתף קטע נבחר

לילות של כוכבים - איפה תצפו במטר המטאורים?

בימים הקרובים יחלוף מעלינו מטר המטאורים הפרסאידים כשהשנה הוא צפוי להיות עשיר במיוחד. רוצים להצטרף לחוויה הקוסמית? ריכזנו עבורכם את המקומות והאירועים המומלצים. לא לחובבי אסטרונומיה בלבד

 

 

קיץ 2018 הביא עמו לא מעט אירועים אסטרונומיים וקוסמיים שגרמו לרבים להרים את העיניים לשמיים - המפגש עם כוכב הלכת צדק בסוף מאי, שבתאי שהיה לפני כחודש וחצי במיקום הקרוב ביותר לכדור הארץ ו ליקוי הירח בסופ"ש שעבר יחד עם היותו של מאדים במיקום הקרוב ביותר לכדור הארץ מאז 2003. אך הימים המרגשים ביותר כנראה עוד לפנינו.

 

בסוף השבוע הקרוב ובתחילת השבוע הבא יגיע לשיאו מטר המטאורים - הפרסאידים - הקרוי על שם קבוצת הכוכבים פרסאוס והוא אחד ממטרי המטאורים הפופולריים ביותר, הן בזכות הקצב העשיר מאוד שלו והן בזכות עצם התרחשותו בשיא הקיץ כשכמעט ואין עננים בשמיים.

 

מהו מטאור ומהו מטר מטאורים?

מטר הפרסאידים ולילות של מטאורים בכלל ידועים ומתועדים כבר מאות שנים ואף יותר. יש אף עדויות מסין העתיקה (לפני למעלה מאלפיים שנים) שנצפה "גשם של כוכבים נופלים". לאנושות לקח זמן להבין שתופעת המטאורים שקשורה לאסטרונומיה ולחלל ולא סתם מזג אוויר סוער.

 

עד המאה ה-19 העריכו שזוהי תופעה אטמוספירית בלבד כמו ברקים, ולא יצרו קשר בין "אבנים שנופלות מהחלל" לבין מטאורים - "כוכבים נופלים". לא סתם השם "מטאור" דומה למילה "מטאורולוגיה" העוסקת בתופעות השמימיות של מזג האוויר. אגב, מקורה של המילה מֶטֵאוֹר הוא מצירוף שתי מילים מהשפה היוונית - ומשמעותה מֶטָה (מעל, מעבר) ואוֹרָה (אוויר) שפירושו דבר מה המרחף באוויר.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
סדנאות ותצפיות כוכבים עם שירת הכוכבים (צילום: יוחאי כהן)
אחד מהמראות הקסומים של שמי הקיץ - שביל החלב. (צילום: יוחאי כהן)

השנה, המטר צפוי להיות עשיר במיוחד. שיאו צפוי להתרחש בראשון בלילה בראש החודש העברי ולכן אורו של הירח לא יפריע כלל לצפייה. חובבי האסטרונומיה כבר מחכים לאירוע אחרי שבשנה שעברה כמעט ולא היה ניתן לראות דבר (ואגב, כך צפוי גם בשנה הבאה), בגלל אורו החזק של הירח, מה שהופך את האירוע בשנה זו למרגש במיוחד.

 

איפה אפשר לצפות במחזה המרהיב?

השמיים פתוחים לכולם וכל אחד שילך למקום חשוך יוכל לפרוס מחצלת, לשכב על הגב ולראות את המטר, אך יש גם אפשרות להעצים את החוויה ולהגיע אל מספר מוקדים בהם יתקיימו פעילויות אסטרונומיה מודרכות - בעיקר בדרום הארץ (בגלל זיהום האור הנמוך שיש בדרום), אבל לא רק. במוקדים הללו יהיו מדריכי אסטרונומיה, צפייה בטלסקופים, הרצאות, סרטים ופעילויות ועוד, כשהתפאורה הראשית היא השמיים והכוכבים.

ליקטנו עבורכם את האתרים המרכזיים.

 

פסטיבל ליל מטאורים באגם ירוחם

זו השנה השנייה שבירוחם מתקיים פסטיבל שמימי סביב המטאורים. בחמישי הקרוב החל מהשעה 19:00 ועד חצות יתקיים בפארק אגם ירוחם פסטיבל אסטרונומיה מלא בכוכבים.

 

במקום יהיה מתחם פעילויות לכל המשפחה: תצפיות כוכבים מודרכות עם לייזרים, שדה טלסקופים לצפייה בגרמי השמיים, כוכבי הלכת, צבירי כוכבים ועוד. יתקיימו גם סדנאות והפעלות אסטרונומיה לילדים, מופעי אש וסדנאות ג’אגלינג.

 

בנוסף, ייערכו סיורי ספארי עקרבים, טיולי אופניים ליליים, הפעלות ODT ועוד (בתשלום נוסף). חלקים מהעיר ירוחם יוחשכו מהשעה 22:00 לטובת הצפייה במטר.

חוויה אסטרונומית בירוחם.  (צילום: שחר כהן) (צילום: שחר כהן)
חוויה אסטרונומית בירוחם. (צילום: שחר כהן)

חשוב לדעת: לרשות המבקרים דוכני מזון ושתייה. האירוע מוגבל עד 500 איש ולכן מומלץ להירשם מראש. ניתן להישאר ללון באוהלים אישיים בשטח הפארק. התשלום במקום במזומן בלבד.

איפה: פארק ירוחם

תאריך: 9.8.2017

שעה: 19:00-24:00

לפרטים: 054-665-6512

מחיר: 35 שקלים למשתתף (מגיל 3 ומעלה)

 

גשם של כוכבים במכתש ירוחם (הגדול)

ועוד בסביבות ירוחם. מתחם "שירת הכוכבים" יקיים שני אירועי אסטרונומיה לקהל הרחב בחניון החולות הצבעוניים במכתש ירוחם (הגדול) ב-11.8 וב-13.8. אין צורך בציוד אסטרונומי או בידע מוקדם

 

הבאים ייהנו מארבעה מתחמי אסטרונומיה משולבים לחוויה משפחתית וזוגית: מתחם ובו יהיה שדה טלסקופים גדול שדרכם יצפו המשתתפים בכוכבי הלכת שבתאי וטבעותיו המרהיבות, צדק וירחיו, נוגה, מאדים (שצפוי להיות בשיא קרבתו לכדור הארץ), צבירי כוכבים, גלקסיות, ערפיליות וכוכבים כפולים.

שירת הכוכבים - חווית אסטרונומיה (שירת הכוכבים - חווית אסטרונומיה. צילום: מרדכי גורדון)
ארבע תחנות אסטרונומיה במכתש ירוחם (הגדול) עם מדריכי "שירת הכוכבים". (שירת הכוכבים - חווית אסטרונומיה. צילום: מרדכי גורדון)

במקביל, ייפרסו במקום מחצלות ותתקיים תצפית מודרכת בכיפת השמיים, הסברים על שביל החלב שיככב בשמיים, איתור כוכב הצפון, היכרות עם קבוצות הכוכבים וגלגל המזלות, סיפורי כוכבים ומיתולוגיה וצפייה במטר הפרסאידים. ההדרכה באמצעות אלומות לייזר. בנוסף ייפרס במקום מודל של מערכת השמש בגודל של 64 מ"ר, ופינת הפעלה אסטרונומית לילדים.

 

חשוב לדעת: יש להירשם מראש, להרשמה.

איפה: חניון חולות צבעוניים במכתש ירוחם. להגעה עם אפליקציית וויז יש לרשום: "חולות צבעוניים - חניה וחניון לילה".

תאריך: 11.8.18, 13.8.18

טלפון: 052-7276-100 או: 052-670-5523

שעה: בשבת ה-11.8 בין השעות: 21:00-24:00, ביום שני ה-13.8 בין השעות: 20:30-24:00.

מחיר: ילד -  50 שקלים, מבוגר - 60 שקלים, כרטיס משפחתי - 240 שקלים (עד 6 אנשים).

 

סופ"ש של כוכבים מצפה רמון ובמועצת רמת נגב

ברמת נגב מסדרים קיץ של כוכבים בסופי השבוע של חודש אוגוסט, עם תצפיות המטאורים בלילה ופעילויות רטובות בשעות היום, סיורי שקיעה וטיולי מדבר ליליים, סרטים על כוכבים, צפייה בטלסקופ שמש, סיורים תיאטרליים בעיר הנבטית שבטה, משחקי חץ וקשת, ליטופי אלפקות ועוד. הפעילות מתרחשת בשלושה מוקדים - חורשת בארותיים עזוז, בית השנטי במדבר, מצפה רמון ברובע דרכי הבשמים.

תצפיות אסטרונומיות מודרכות במצפה רמון.  (צילום: שיר פרסר) (צילום: שיר פרסר)
תצפיות אסטרונומיות מודרכות במצפה רמון. (צילום: שיר פרסר)

במצפה רמון, רובע דרכי הבשמים - צפייה בטלסקופ שמש בשעות אחר הצהריים, תצפיות אסטרונומיות מודרכות, מעגל מתופפים, מתחם יצירה וג'ימבורי, יריד אמנים מקומיים, מופעי מוזיקה ומחול והקרנת סרטוני חלל, קבלת שבת ומעגל שירה.

 

מתי: בימי חמישי ושישי במהלך חודש אוגוסט,

שעה: בין השעות 17:00-24:00.

כמה: ילד - 40 שקלים, מבוגר - 55 שקלים.

 

בית השנטי במדבר - תצפיות אסטרונומיות מודרכות בכיפת וגרמי השמיים. סיורים מודרכים במקום בתוספת תשלום.

 

מתי: ימי חמישי במהלך חודש אוגוסט

שעה: בין השעות 20:00-24:00

כמה: ילד - 40 שקלים, מבוגר - 55 שקלים.

 

חורשת בארותיים, עזוז - תצפיות אסטרונומיות מודרכות בכיפת וגרמי השמיים, סיורים אל הבאר המסתתרת בחורשה, קבלת שבת ומעגל שירה.

 

מתי: ימי שישי במהלך חודש אוגוסט.

שעה: בין השעות 17:30-24:00

כמה: ילד - 40 שקלים, מבוגר - 55 שקלים

 

לפרטים נוספים: במוקד המידע של מועצת רמת נגב: 073-374-2730

  

תמנע של כוכבים

פארק תמנע, פותח שעריו ומזמין את הציבור לטייל בשעות הערב באתרי הפארק המוארים. מדריכי "הדובה הגדולה" ישמחו לספק מידע, ושלל טלסקופים שיכוונו לגרמי השמיים הייחודיים ואל כוכבי הלכת, יוצבו בנקודות שונות. בהמשך יכבו כל האורות והאורחים יוזמנו לשכב על הגב ולהביט לשמיים בציפייה לפרסאידים, תוך כדי הקשבה להדרכות שיועברו על ידי מדריכי האסטרונומיה.

 (צילום: אלי סגל) (צילום: אלי סגל)
(צילום: אלי סגל)

איפה: פארק תמנע

מתי: יום ראשון - 12.8.18

מחיר: 59 שקלים למבוגר, 49 שקלים לילד מגיל 3 עד 13. מומלץ להזמין מקומות מראש.

לפרטים נוספים: פארק תמנע - 08-6316756, מרכז תיירות "דרך הערבה" - 08-6616976

 

מטר המטאורים בכפר הנוקדים

בכפר הנוקדים מכינים שני סופי שבוע של מטר מטאורים בדרום עם חוויה מדברית - ללא טלסקופים.

 

בתכנית: ארוחת ערב, מעגל מתופפים ומוזיקה מקומית. עם חשיכה תתקיים סדנה להכרות עם שמי הלילה וסיור לילי מודרך לגילוי קסם המדבר ובשיאו של הלילה יחכה סמוך לכפר מתחם חשוך לצפייה במטר עצמו. לאורחים הלנים במקום ההשתתפות בפעילויות ללא תשלום.

מטר המטאורים בכפר הנוקדים (צילום: יוני גריצנר) (צילום: יוני גריצנר)
מטר המטאורים בכפר הנוקדים(צילום: יוני גריצנר)

איפה: כפר הנוקדים

מתי: ב- 10-11.8.2018, 17-18.8.2018.

מחיר: 30 ש"ח למבוגר, 20 ש"ח לילד.

לפרטים נוספים: 08-995-0097

 

ליל כוכבים בכוכב הירדן

גם בצפון הארץ אפשר יהיה ליהנות מהחוויה. רשות הטבע והגנים מזמינה אתכם לשכב על הגב, לצפות בכוכבים וליהנות מיופיים של גרמי השמיים בליל המטאורים. הפעילות תתקיים בחניון הלילה כוכב הירדן. מבצר "כוכב הרוחות" הוגדר נקודת חושך ייחודית מעל עמק הירדן ולחובבי המטאורים זה האתר להיות בו כשהמטאורים יאירו את שמי העמק. בחניון תהיה גם פעילות חווייתית על גרמי השמיים והכוכבים.

 

חשוב לדעת: קיום התצפית מותנה בתנאי מזג האוויר.

איפה: גן לאומי כוכב הירדן.

מתי: 12.8

מחיר: ללנים בחניון הלילה: ללא תשלום נוסף על דמי הלינה בחניון הלילה. ילד - 32 שקלים, מבוגר - 42 שקלים. הנחה למנויים.

לפרטים נוספים: 04-658-1766

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים