5 צפייה בגלריה
פלנטריום נוף הגליל
פלנטריום נוף הגליל
הפלנטריום החדש וי פלנט בנוף הגליל
(צילום: ישראל פרץ)
מי לא רוצה לחוות סיור בחלל כפי שחוו אותו האסטרונאוטים ניל ארמסטרונג, אילן רמון ז"ל ועוד כמה עשרות יחידי סגולה? בנוף הגליל נפתחה לאחרונה אטרקציה חדשה, V PLANET, שתאפשר זאת לכל אחד - מסע בין כוכבי הלכת עם הדרכה מקצועית בארבע שפות: עברית, אנגלית, ערבית ורוסית.
המסע בווי פלנט כולל שלושה שלבים: תחילה נכנסים למבואה, שם נחשפים המבקרים לתחושה כאילו הם נמצאים בתוך חללית. משם הם ממשיכים לחדר עגול שבו מקבלים תדריך קצר על המסע המתוכנן, ואז נכנסים לפלנטריום, שמעניק חצי שעה חווייתית של סיור מודרך בחלל, היכרות עם מערכת השמש, הגלקסיות, הערפיליות, כוכבי לכת, ירחים, והצצה אל פני השטח של מאדים והירח, עם צילומי אמת מנחיתות של משימות שונות שנעשו עליהם.
המבקרים מתבקשים לשכב על מזרנים עם משענת, ולצלול לתוך הסיור המיוחד. מדריך מקצועי מלווה את המסע בהסבר מפורט תוך כדי "הטיסה" בחלל. "המטרה היא להתנתק מעולם היומיום לצלול אל הלא נודע, לעולם אחר ממה שאנחנו מכירים, ולחוות במלוא העוצמה את נפלאות היקום. אנחנו משקיעים את כל המאמצים כדי שהמבקרים יחוו, ילמדו ויצאו עם ערך מוסף על החלל החיצון", אומרת ד"ר מרינה חץ, מנכ"לית חברת SPACE VALLEY, המפעילה את וי פלנט.
5 צפייה בגלריה
פלנטריום נוף הגליל
פלנטריום נוף הגליל
מוכנים להמראה?
(צילום: ישראל פרץ)
5 צפייה בגלריה
פלנטריום נוף הגליל
פלנטריום נוף הגליל
אחד החללים בפלנטריום החדש
(צילום: ישראל פרץ)
5 צפייה בגלריה
פלנטריום נוף הגליל
פלנטריום נוף הגליל
שוכבים על מזרנים עם משענת ומתחילים במסע
(צילום: ישראל פרץ)
הפלנטריום, הממוקם בפארק יגאל אלון (נופארק), הוקם על ידי החברה ביוזמת עיריית נוף הגליל ובמימונה. החברה נוסדה על ידי ד"ר מרינה וד"ר גיא חץ, שניהם בעלי תואר שלישי בתחום החלל ובוגרי המעבדה לחישה מרחוק והדמיה פלנטרית של נאס"א באוניברסיטת בן-גוריון. בני הזוג, הורים לארבעה בנים, תושבי מושב בלפוריה שבעמק יזרעאל, עזבו את תחום ההיי טק במרכז, כדי לפתח ולהנגיש את תחום החלל לציבור הרחב בצפון.
"פנו אלינו מעיריית נוף הגליל עם הרעיון, וזה השתלב עם החזון הקיים של החברה שלנו - להפוך את מרחב העמקים והגליל לרצועה מובילה בתחום החלל ברמה לאומית, ובעתיד ברמה הבינלאומית", מספרת ד"ר חץ איך התחילה היוזמה להקמת הפלנטריום ומוסיפה: "המבנים שבהם הקמנו את הפלנטריום, שהיו גני ילדים, היו בנויים בצורה של כיפות, וניצלנו את הצורה של המבנה כדי לבנות דגמים מפורטים ומדויקים של מאדים, ירח ושבתאי.
"בירח דייקנו את פני השטח עד כדי מכתשים, ימות לבה, וגם דריסת הרגל של ניל ארמסטרונג, האסטרונאוט הראשון שדרך על הירח, ושאמר 'צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות'. במאדים ניתן לראות את אולימפוס מונס - הר הגעש הגדול ביותר במערכת השמש כולה, ואליס מארינריס - עמק עצום בגודלו, כיפות הקרח היבש הנמצאות בקטבים, ואפילו את אתר נחיתת החללית האחרונה. לשמחתי, ראש העיר האמין בתכנון ובחזון שלנו ואפשר להרים את הפרויקט".
רונן פלוט, ראש העיר נוף הגליל, מספר: "הקמנו את הפלנטריום הכי משוכלל ומודרני במדינת ישראל. הרעיון נולד כשאמרתי לעצמי, איך ייתכן שלנו אין פלנטריום בעיר, ורציתי שילדי העיר ייחשפו לעולם החלל המרתק. בחרתי את אנשי המקצוע הטובים בישראל, וכל מבקר שנכנס, יוצא פעור פה מהחוויה. אנחנו רוצים לחשוף את כל הישראלים לנוף הגליל, ולמתג אותה בתחום חוויית החלל. לקחנו גני ילדים שלא בשימוש, ובהשקעה של כמיליון שקל הקמנו את המקום מתקציב העירייה ומשרדי ממשלה".
5 צפייה בגלריה
פלנטריום נוף הגליל
פלנטריום נוף הגליל
המקום הוקם במקום כמה גני ילדים שנסגרו
(צילום: ישראל פרץ)
בפלנטריום ייערכו גם ערבי אסטרונומיה עם תצפיות בטלסקופים של ספייס ואלי, ערבי סטודנטים אחת לשבוע ועוד. "הביקור והחוויה בפלנטריום מיועדים לכולם, ולא רק לילדים שוחרי מדע", מדגישה ד"ר חץ, "אנחנו ערוכים להדרכה בארבע שפות וזה מתאים מגיל הגן ועד גיל 100. זה יכול להתאים לארגונים שמבקשים להוציא עובדים ליום כיף חווייתי, ולחברות תיירות".
וי פלנט פתוח שבעה ימים בשבוע, מ-9.00 עד 20.00, ויכול להכיל עד 90 אנשים בו זמנית.
מחיר ופרטים נוספים: כרטיס כניסה עולה 45 שקל לאדם מגיל 3 ומעלה. קבוצות מתבקשות לתאם הגעה מראש, בטלפון 074-7053892.