יצאנו לסופ"ש ביפו - וחזרנו כדי לספר
(צילום ועריכה: גלעד ילון)

את ערב יום שישי האחרון ציפיתי להעביר בנעימים ביפו המתחדשת לאחר שהמסעדות והפאבים פתחו את שעריהם בכפוף להנחיות משרד הבריאות. הגענו במטרה להכין כתבה אופטימית על חזרתה של יפו לחיים, אבל גיליתי שברוב המקרים אין קשר בין הנחיות משרד הבריאות למציאות. רציתי להתמקד באזור הבילוי המרכזי בעיר - שוק הפשפשים, שהתגלה כאזור שבו מקומות הבילוי החליטו, כמעט באופן גורף, להתנהל כאילו הקורונה לא הייתה מאז ומעולם.
בסיבוב שערכנו בסמטאות בשעות הערב המאוחרות ספרנו על יד אחת את כמות האנשים שעטו מסכות. האם לא למדנו כלום מהחודשיים וחצי האחרונים תהיתי. זה היה גם הרגע שבו החלטתי לקחת צעד אחד אחורה ולבדוק אם בכל זאת אפשר להעביר בילוי לילי ביפו בצורה בטוחה יותר מבלי להפר את ההנחיות.
6 צפייה בגלריה
סוף שבוע ביפו
סוף שבוע ביפו
המולה בשוק הפשפשים - הרגע שבו גלעד עשה אחורה פנה
(צילום: גלעד ילון)
מרחק קצר ממרכז ההמולה, אך מספיק רחוק ממנה, נמצא המרקט האוס – מלון בוטיק של רשת אטלס שנבנה על שרידים ארכיאולוגיים של קאפלה ביזנטית מהמאה השמינית, אותה אפשר לראות מבעד לרצפת הזכוכית בקומת הקרקע. המלון, שנפתח לפני חמש שנים וכולל 44 חדרים, נסגר לפני כחודשיים ובסוף השבוע נפתח מחדש.
אפשר להשקיף ממרפסת החדר על סמטאות העיר העתיקה או על הים – פתרון מצוין למי שמחפש לשנות אווירה אבל עדיין ליהנות מפרטיות בתוך כל ההתרחשות העירונית. בניגוד למקומות רבים שבהם עברנו, בכניסה למלון הקפידו על מדידת חום ובשלב זה הכניסה אליו היא לאורחי המלון בלבד. לפני עידן הקורונה כל אחד יכול היה להיכנס ולשתות קפה בלובי, תוך כדי התרשמות מהמבנה ומהעתיקות.
ברחבי המלון פזורים מתקני אלכוג'ל שפועלים ללא מגע יד אדם. "במשך שבועיים קירצפנו פה כל אבן ופינה. פירקנו חדרים לגורמים". הסביר לנו מנכ"ל המלון אבי כהן. "הטקסטיל יצא מהחדרים והלך לשטיפה ואנחנו עובדים עם הוראות מחמירות של משרד הבריאות והתאחדות בתי המלון".
שינוי מסקרן נוסף בא לידי ביטוי בארוחות הבוקר שלא כוללות יותר את הבופה המסורתי. "חיפשנו איך לתת את אותו השפע עם בטיחות מזון גבוהה", הסביר כהן וסיפר כי במקום הבופה הרחב יש כעת צלוחיות קטנות ואישיות שכל אורח לוקח לעצמו ובכך נמנע מלחלוק את כלי ההגשה והאוכל עם האורחים האחרים. כל זאת לצד ההגשה האישית של השתייה החמה והביצים. "התגובות היו נפלאות", סיפר כהן. "האורחים אמרו לי, 'איזה כיף שאין כבר בופה', שמבחינתם היה פחות נקי".
6 צפייה בגלריה
סוף שבוע ביפו
סוף שבוע ביפו
מלון מרקט האוס
(צילום: גלעד ילון)
6 צפייה בגלריה
סוף שבוע ביפו
סוף שבוע ביפו
ארוחת הבוקר
(צילום: גלעד ילון)
-איך מסתדרים בשלב הזה ללא התיירים מחו"ל?
לדברי כהן, עוד לפני המשבר המלון אירח ישראלים רבים והקהל הזה עדיין מגיע. "תמיד כשהיו שואלים אותי איך זה שיש כל כך הרבה תיירים הייתי אומר שכמות התיירים הכי גדולה שלי בסופי שבוע זה התל אביבים. אפילו הם רואים ביפו סוג של ריזורט אחר ממה שרואים בתוך העיר".
אך, כאמור, לא רק המלונות נפתחו מחדש. כבר משעות אחר הצהריים התחלנו להרגיש את העומס בשוק הפשפשים, אך ברגע שהתרחקנו קצת מהאזור מצאנו המון מסעדות ומוקדי בילוי שבהם אפשר לשבת באופן מרווח ומאוורר יותר.
אפשרות נוספת היא ללכת למקום גדול ומרווח. מתחם בית קנדינוף, המשמש בר-מסעדה ובית לגלריות מתחלפות, הוא דוגמה טובה למקום כזה. הבניין העתיק ביפו מחולק לשלושה חללים מרכזיים – שכוללים אזור רועש עם מוזיקה ואזור אינטימי ושקט יותר. בכל מקום יש מרווחים בין השולחנות, הצוות מקפיד על עטיית מסכות וכל לקוח מודד חופ לפני הכניסה וחותם אונליין על הצהרת בריאות.
6 צפייה בגלריה
סוף שבוע ביפו
סוף שבוע ביפו
מדידת חום בכניסה לבית קנדינוף
(צילום: גלעד ילון)
6 צפייה בגלריה
סוף שבוע ביפו
סוף שבוע ביפו
וכך זה נראה בפנים
(צילום: גלעד ילון)
אמיר ארליך, אחד מהבעלים של בית קנדינוף שהזמין אותנו להתרשם מהפתיחה מהחודשת, סיפר כי "אחרי תקופה מלאה בחששות ובדאגות, אנחנו מאוד שמחים לקבל את ההזדמנות עם כל ההנחיות וכל מה שכרוך בכך בשביל לפתוח ולעשות שוב את מה שאנחנו אוהבים".
לדבריו, "ההקפדה שלנו כמסעדנים על ההנחיות היא גבוהה. היום לקוחות באים ורוצים לראות אותך שומר על הכללים". ליאור סדן, שותף נוסף במקום, סיפר כי הלקוחות השתוקקו לחזור: "אין אושר יותר כיפי מזה. הייתה תחושה של פחד הרבה זמן ופה ספציפית אנחנו נותנים פתרון טוב כי המקום גדול ומרווח עם מרחק של 2 מטרים בין השולחנות".
ובכל זאת, עם הפתיחה המחודשת צפים גם חששות. "אנחנו מסעדנים ואנחנו חייבים להיות אופטימים מטבענו", אמר ארליך, "מה שקורה עכשיו זה לא רק פה, אלא בכל העולם, וזה גורם לנו לעשות את ההתאמות. נעבור את התקופה הזאת וניתן לקהל את ההרגשה הכי טובה ובטוחה שאפשר".
6 צפייה בגלריה
סוף שבוע ביפו
סוף שבוע ביפו
גן הפסגה ביפו
(צילום: גלעד ילון)
גם במרקט האוס יודעים שהאתגר לא יהיה קל. "לצד ההתרגשות הגדולה יש גם חשש לא קטן", אמר כהן. "הבעיה הגדולה שלנו היא אמצע השבוע. מליל שבת ועד רביעי התפוסות שלנו בין 5 אחוזים ל-10 אחוזים – וזה החשש הגדול. אנחנו מקווים שלאט לאט אנשים יזהו שניתן לבלות בת"א וביפו. כשהשמיים סגורים ניתן לצאת ולבלות פה בישראל, ואפשר לגלות את תל אביב, שתמיד נחשבת עיר של סופי שבוע, גם באמצע השבוע".
אלה גם הימים שהמחירים כמובן יורדים. מחיר ללילה לזוג באמצע שבוע במרקט האוס עומד על 508 שקלים, או 620 שקלים כולל ארוחת בוקר. בסוף השבוע המחיר מטפס ל-627 שקלים ללילה או 738 ללילה כולל ארוחת בוקר.
הכותב היה אורח של מלון מרקט האוס