12 צפייה בגלריה
בית צפת מול הר מירון
בית צפת מול הר מירון
צפת על רקע הר מירון
(צילום: גלעד כרמלי)
השורשים של אחת מארבע ערי הקודש והעיר עם הרצף ההתיישבותי היהודי הארוך ביותר - צפת, מתחברים למאה ה-16. ימים אלו נקראו "תקופת הזוהר" או "תור הזהב" של צפת, כאשר תחת שלטון האימפריה העות'מאנית ולנוכח עלייתם ארצה של רבים ממגורשי ספרד – הפכה העיר לקוסמופוליטית, פיתחה חיי קהילה וכלכלה ענפים והתבלטה ביצירת חיי רוח ייחודיים.
באותה העת חדרה לעיר הגלילית תרבות הלאדינו – בשפה, מוזיקה, מאכלים, לבוש ואורח החיים. לפני שנתיים החליטו בעיריית צפת להחיות את רוחה של המאה ה-16 וייסדו את פסטיבל הלאדינו הבינלאומי. הפסטיבל יצוין בפעם השלישית בעוד שבועיים, ב-22-20 ביולי – ולרגל החגיגה ריכזנו לכם את האתרים והפעילויות שמחברים את ימי הלאדינו עם צפת של ימינו.
12 צפייה בגלריה
לבוש לאדינו צפתי
לבוש לאדינו צפתי
לבוש לאדינו צפתי
(צילום: רוח צפת)
תזכורת מהעבר: כשביקרנו בצפת ב-2019
(גלעד)

השכונה היהודית שנקברה ברעידת אדמה

בניגוד מוחלט ל"תור הזהב" במאה ה-16, המאה ה-19 הייתה הרסנית עבור יהודי צפת. האוכלוסייה היהודית החלה לסבול מפרעות מצד התושבים הערבים, ששיאן ב"ביזה הגדולה" ב-1834. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1 בינואר 1837, הרסה רעידת אדמה חזקה את כל השכונה היהודית וגרמה למותם של אלפים מתושביה. מגפה שפרצה בעיר לאחר הרעש וגלי פרעות נוספים הביאו לכך שהעיר התרוקנה כמעט לגמרי מיהודיה.
השכונה היהודית העתיקה בצפת נותרה קבורה מתחת להריסות עד שנחשפה בשנת 2005 במסגרת פעילות התנדבות של עמותת "לבנות ולהיבנות" ובני נוער. לפני כשלוש שנים האתר נפתח למבקרים, בתום שנים של חפירות ארכיאולוגיות זהירות. אולם משום שעם השנים נבנו מעל ההריסות בתי מגורים חדשים – הסיור בין חללי המגורים ובורות המים העתיקים שנחשפו מתבצע באמצעות הליכה בתוך מנהרות. המנהרות שאורכן כ-180 מטרים מתחברות למתחם "בית הקהל", שבו התגלו מקווה עתיק ומאפייה קהילתית עם תנור בן 500 שנה.
12 צפייה בגלריה
השכונה היהודית העתיקה בצפת
השכונה היהודית העתיקה בצפת
השכונה היהודית העתיקה בצפת
(צילום: גלעד כרמלי)
12 צפייה בגלריה
מנהרות תת קרקעיות בעיר העתיקה בצפת
מנהרות תת קרקעיות בעיר העתיקה בצפת
מנהרות תת קרקעיות בעיר העתיקה בצפת
(צילום: דייב בנדר)
12 צפייה בגלריה
בית הקהל
בית הקהל
בית הקהל
(צילום: גלעד כרמלי)
הסיור במנהרות וב"בית הקהל" מתאפשר בכל יום (כולל שבת). כניסה בעלות 10 שקלים (בשבת חינם). בימי הפסטיבל יתקיים במנהרות מידי יום בשעה 17:00 סיור מודרך ללא תשלום.
לפני כשנה נמצא אתר היסטורי נוסף מצפת שלפני רעידת האדמה, במסגרת עבודות פיתוח סמוך למרכז המסחרי הישן (בית אשת"ם), ממש בלב העיר העתיקה. לאחר מספר ימים של חפירות אינטנסיביות התברר כי מדובר בחלל המשלב ממצאים ממספר תקופות, החל מהמאה ה-16 ועד למלחמה על שחרור העיר בשנת 1948.
במקום התגלו ארבע שכבות של מבנים: מבנה מנדטורי מהמאה ה-20 היושב על מבנה מהמאה ה-19 שניתן לראות את הריצוף שלו, תחתיו מבנה קדום יותר שנקבר ברעידת האדמה ב-1837, שהקיר בקצהו נבנה עוד במאה ה-17. מתחת למבנים הללו נמצא פתח של בור מים מרשים מהמאה ה-16.
בנוסף, נמצאה מנהרה שמוצאה ברובע המוסלמי ונועדה להגיע אל מתחת לבניין המרכז המסחרי. על פי ההערכות, המנהרה נחפרה על ידי תושבי העיר הערבים ב-1948, ככל הנראה במטרה לתקוף את המרכז המסחרי – ששימש בימי מלחמת העצמאות כמחסן הנשק והמוצב החשוב והמרכזי ביותר שהגן על הכניסה לרובע היהודי בעיר. המנהרה מסתיימת מספר מטרים לפני הבניין, ונראה שלא הושלמה עקב קריסה בגלל גשמי החורף.
הבניין נמצא בצומת תיירות מרכזי בעיר העתיקה של צפת, בצידו הצפוני נמצא רחוב בית יוסף – רחוב הגלריות של העיר – ומדרומו משתרעת קריית האמנים. ניתן להגיע לתצפית ללא תשלום על הממצאים שהתגלו בכל יום בשעות 17:00-9:00.

להתלבש ולנגן ברוח הלאדינו

לבוש קהילות הלאדינו מבוסס על המפגש בין תרבויות מזרח ומערב, שמשלב אלמנטים של שתיהן. בתלבושות של גברים, אפשר לראות כפתנים ותרבושים מעוטרים, בדומה למדינות אסיה וצפון אפריקה – אך בגדיהם קצרים יותר ונעשה שימוש בחגורות וווסטים מעוטרים כמו בארצות אירופה. בגדי נשים אופיינו בשילוב צבעים בולטים כגון אדום וירוק וחגורות מותן צמודות.
בבית לבוש היהודי בעיר העתיקה בצפת, שמפעיל מרכז "רוח צפת", מזמינים את המבקרים בעיר – ובפרט בימי הפסטיבל – להגיע ולהצטלם על רקע סמטאות צפת העתיקות בתלבושות של עדות שונות ברוח הלאדינו. פתוח כל יום בשעות 18:00-10:00, בעלות של 25 שקלים לאדם.
בנוסף, ניתן להצטרף לסיורים הייחודיים של מרכז התיירות אסנט ושל עמותת "רוח צפת" בסמטאות העיר העתיקה. בין היתר מוצעים למבקרים בימי חמישי סיורים לאור שקיעה עם מדריך-זמר המשלב סיפורי צפת שיריים וניגונים (45 שקלים למשתתף), סיורי עששיות (75 שקלים למשתתף), סיורים מוזיקליים בימי שישי בצהריים בעקבות קבלת שבת בשילוב פיוטים ואפשרות לקנייה של חלות ויין מיוחדים (40-35 שקלים למשתתף) וסיורים מודרכים (ללא תשלום) בימי שישי בבוקר.
12 צפייה בגלריה
סיור מודרך בצפת עם מרכז התיירות אסנט
סיור מודרך בצפת עם מרכז התיירות אסנט
סיור מודרך בצפת עם מרכז התיירות אסנט
(צילום: מרכז התיירות אסנט)
12 צפייה בגלריה
סמטה בעיר העתיקה בצפת
סמטה בעיר העתיקה בצפת
סמטה בעיר העתיקה בצפת
(צילום: גלעד כרמלי)
12 צפייה בגלריה
סיורי ערב בצפת העתיקה
סיורי ערב בצפת העתיקה
סיורי ערב בצפת העתיקה
(צילום: מרכז התיירות אסנט)
במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו בעיר עוד מגוון רחב של סיורים ופעילויות שיעניקו לבאי הפסטיבל הצצה מודרכת אל ההיסטורי הצפתית מראשיתה, דרך ימי גירוש ספרד ועליית הלאדינו ועד לימים אלו.
לטעום יין וגבינות
במרכז המבקרים של יקב אבוהב נחשפים לעולמה הקסום של צפת במבנה עתיק בן 600 שנה, ששימש בעבר גם כבית מגוריו של הרב שלמה אליעזר אלפנדרי – שהיה ידוע בכינוי "סבא קדישא". במקום גם מרפסת נוף מרהיבה ומנהרה תת-קרקעית מהמאה ה-16 שנחשפה במקרה בשנים האחרונות לאחר שהבחינו כי קיים מעין חלל מתחת למרכז המבקרים. בחפירות שבוצעו במקום התגלה יקב עתיק עם חביות יין עתיקות – והחלל שוחזר על מנת שהמבקרים יוכלו להתרשם מהטעם של פעם.
12 צפייה בגלריה
יקב אבוהב
יקב אבוהב
יקב אבוהב
(צילום: שלום אלבז)
ביקב תמצאו מגוון של שבעה יינות מסוגים שונים, כאשר היין היקר ביותר מיוצר מענב סירה ייחודי משנת 2009 ושוויו 3,600 שקלים. במרכז המבקרים ניתן לטעום מהיינות השונים המיוצרים ביקב בכרם בן זמרה ומהענבים הגדלים באזורים שונים ברחבי הגליל ורמת הגולן, וכן להצטרף לסיור הכולל טעימות משלושה סוגי יין שונים ואפשרות לטעימת גבינות.
ואומנם הן לא מעידן הלאדינו – אבל אי אפשר להגיע לצפת בלי לבקר במחלבות הוותיקות והמשובחות של בירת הגליל. אחת מהן היא מחלבת המאירי – המחלבה המודרנית הראשונה שהוקמה בארץ, על ידי מאיר ארזוני (המאירי) בשנת 1840, ועד היום מייצרת גבינות איכותיות ששמם נודע בכל הארץ ומקורם בחלב צאן.
כמו כן, מומלץ לבקר במחלבת קדוש שבפאתי העיר העתיקה, שהוקמה לפני כ-100 שנים ומייצרת מגוון סוגי גבינות על פי הסודות והמתכונים של סב המשפחה שייצר גבינות בתחילת דרכה של המחלבה. גבינת הבית של המחלבה היא גבינת הצאן הצפתית הקשה, בסלסלות קש, שעליה מספר הנכד יואב: "יש תיירים שמגיעים לצפת בכל שנה לכליזמרים או לאירועים מסוימים, ובאים במיוחד לקחת את הגבינה הזו". בנוסף תמצאו במקום גבינה הצפתית רכה מתובלת, לבנה, בולגרית, קממבר, ריקוטה, קשקבל ומגוון גבינות עיזים.
12 צפייה בגלריה
המלחת גבינת צפתית במחלבת קדוש
המלחת גבינת צפתית במחלבת קדוש
המלחת גבינת צפתית במחלבת קדוש
(צילום: גלעד כרמלי)
12 צפייה בגלריה
מבחר גבינות במחלבת קדוש
מבחר גבינות במחלבת קדוש
מבחר גבינות במחלבת קדוש
(צילום: שלום אלבז)

בתי הכנסת וספרי התורה העתיקים

בצפת מומלץ מאוד לבקר גם בבתי הכנסת העתיקים, בהם בית הכנסת רבי יוסף קארו הנקרא על שמו של רבי יוסף קארו - שהיה מגדולי הפוסקים, מחבר "שולחן ערוך", "כסף משנה" ו"הבית יוסף", ועסק גם בקבלה. הוא נולד ב-1488 בספרד, ובעודו ילד קטן נאלץ לנדוד עם הוריו בעקבות גירוש ספרד עד שלבסוף התיישב בצפת ופרסם בימי הלאדינו העליזים את חיבוריו החשובים.
עוד בעיר – בית כנסת אבוהב, הקרוי על שם רבי יצחק אבוהב – דרשן מחכמי ספרד ורבו של רבי יעקב בירב שעלה לארץ והתיישב בצפת. בקיר הדרומי של בית הכנסת, הפונה לירושלים, ממוקמים שלושה ארונות קודש. בארון הימני נמצא ספר תורה אשר נכתב על פי המסורת על ידי רבי יצחק אבוהב, ותלמידיו העלוהו לצפת. ספר זה הוא אחד מהעתיקים שבספרי התורה בצפת, ומוציאים אותו לקריאה בשלושה מועדים: ראש השנה, יום כיפור ושבועות. ספר תורה נוסף אשר נמצא בבית הכנסת הוא ספרו של רבי סולימאן אוחנה - מקובל שעלה לצפת מפאס שבמרוקו והתחבר עם גורי האר"י.
12 צפייה בגלריה
בית הכנסת אבוהב
בית הכנסת אבוהב
בית הכנסת אבוהב
(צילום: גלעד כרמלי)
ספרים אלו העניקו לבית הכנסת אבוהב חשיבות רבה, ולכן נהגו יהודי צפת לחגוג בו את ליל חג מתן תורה. ברעידת האדמה של 1837 חרב בית הכנסת, ורק הכותל הדרומי שבו ארונות הקודש נותר בשלמותו. יהודי העיר ייחסו זאת לקדושתם של ספרי התורה המיוחדים שבהם.
בית הסראייה, שהיה מקום מושבו של מושל צפת בימי השלטון העות'מאני, הוא מבנה עתיק ומרשים נוסף שכדאי לראות בעיר – והוא גם ממוקם בסמוך לבמה המרכזית של מופעי הלאדינו, כך שמי שיגיע לפסטיבל לא יפספס אותו. המבנה הוקם על ידי שליט הגליל דאהר אל-עומר ונבנה בצורת "ח" עם שתי קומות, מרפסות ושעון גדול ומפואר הפועל עד ימינו ומתריע על כל שעה עגולה במספר צלצולים הזהה לשעה.
במהלך פרעות תרפ"ט כונסו היהודים בחצר הסראייה והתסגרו שם עם מזון מועט במשך מספר ימים. כיום הסראייה בצפת משמשת כמרכז תרבות שבו מתקיימים מופעים ואירועים, וכן פעילות בשגרת היום יום של המתנ"ס העירוני.
פסטיבל הלאדינו בצפת יימשך שלושה ימים, בתאריכים 22-20 ביולי, עם עשרות מופעים מרשימים ברוח הלאדינו ובחיבור בין זמרי לאדינו מובילים לזמרים עכשוויים. על פי התוכנית, הפסטיבל יכלול פעילות ענפה בעיר לאורך כל שעות היום, מופעים בשעות הערב והלילה, הרצאות, מוזיקה, קולינריה וסיורים מודרכים ברוח הלאדינו. לפרטים נוספים על הפסטיבל – הקליקו.