ט"ו בשבט הוא חג האילנות והטבע, וזו הזדמנות נפלאה לצאת מהבית ולהתחבר אל הטבע ואל השורשים, לטייל במרחבים שהוריקו בזכות הגשמים וכמובן גם לנטוע עץ לכבוד החג. ט"ו בשבט יצוין ביום שני הקרוב (10 בפברואר) ולכן פעילויות רבות לכבוד החג יתקיימו בסוף השבוע שלפניו. ריכזנו עבורכם כמה מהן.

"טע וסע" – אירועי הנטיעות של קק"ל

ט"ו בשבט זה קודם כל נטיעת עצים. יערני קרן קיימת לישראל מזמינים את הציבור הרחב להצטרף לחגיגת הנטיעות ביער משמר הנגב. הפעילות תתקיים ביום שישי, 7 בפברואר, החל מ-9:00.
18 צפייה בגלריה
נטיעות ביערות קק"ל
נטיעות ביערות קק"ל
נטיעות ביערות קק"ל
(צילום: יותם קיפר, ארכיון הצילומים של קק"ל)
ההשתתפות אינה בתשלום ואינה כרוכה בהרשמה מראש. מספר השתילים מוגבל ולכן כל משפחה תקבל שתיל אחד, הנטיעה עד גמר מלאי השתילים. לפרטים נוספים – הקליקו.
בנוסף, ביער רוחמה שבצפון הנגב יתקיים הפנינג חגיגי שישלב נטיעות בימים רביעי-חמישי, 13-12 בפברואר, בשעות 13:00-10:00. גם כאן ההשתתפות אינה בתשלום ואינה כרוכה בהרשמה מראש.

סיורים במשתלות קק"ל

קק"ל מזמינה את הציבור הרחב גם לבוא ולהכיר מקרוב את המשתלות שלה ברחבי הארץ ולהבין שם מדוע חוגגים את ראש השנה לאילנות. המבקרים יכירו את מסלול חייו של השתיל - מאיסוף הזרעים ועד יציאתו מן המשתלה אל היער, ויבקרו בחדר ההנבטה ובחממה. במהלך הסיור יסופר גם סיפור היערות בארץ ישראל בעבר ובהווה, והוא יסתיים בפעילות יצירתית של הכנת עציץ.
18 צפייה בגלריה
סיורים במשתלות קק"ל
סיורים במשתלות קק"ל
סיורים במשתלות קק"ל
(צילום: פבלו צ'רקסקי, ארכיון הצילומים של קק"ל)
הפעילות תתקיים ללא תשלום במשתלת גולני בצפון בימים רביעי עד שישי, 7-5 בפברואר, בשעות 14:30-9:00. הרשמה בטלפון 04-8470322 או במייל: revitala@kkl.org.il / shiranb@kkl.org.il.

"מלקטים ואוכלים" בנאות קדומים

לכבוד ט"ו בשבט יתקיים בפארק נאות קדומים סיור שבו יגלו המבקרים איך אפשר ללקט חטיפים בטבע - במקום תפוצ'יפס עלי מלוח מטוגנים, במקום סוכריות חמוצות גבעולי חמציצים. המשתתפים יגלו שכמעט לכל דבר יש תחליף טבעי וטעים לא פחות. בין שבילי הפארק והשדות הירוקים, מכירים את הצמחים העונתיים, ושומעים סיפורים ואגדות על אוכל ומאכלים קדומים. לאחר שסל הליקוט יהיה מלא בשפע ירקות השדה, מדליקים מדורה ומבשלים יחד על כירה מגוון מאכלים טעימים על בסיס מתכונים מן המקורות של ארץ ישראל הקדומה.
18 צפייה בגלריה
ט"ו בשבט בנאות קדומים
ט"ו בשבט בנאות קדומים
ט"ו בשבט בנאות קדומים
(צילום: אלדד מאסטרו)
משך הסיור כשלוש שעות והוא יתקיים ביום שישי, 7 בפברואר, בשעה 9:00. השתתפות בעלות 55 שקלים למשתתף מגיל 4. לפרטים נוספים והרשמה – הקליקו.

חגיגת חמשת החושים ב"זרעים מציון"

"זרעים מציון" שבכרם מהר"ל היא המשתלה היחידה בארץ לצמחי בר. במשתלה מאות סוגים של צמחי בר, חלקם נדירים מאוד ובסכנת הכחדה. בעמותה לתיירות כרמלים מזמינים את הציבור לחגוג את חג האילנות במשתלה עם חגיגה של צבעים, טעמים וריחות. המבקרים יפגשו רקפות בנות עשרות (ואף מאות) שנים, יריחו ריחות מתוקים של יקינטון ונרקיסים, יכינו פיתות בטאבון בשילוב עלי זעתר אמיתי מהטבע ואף יטעמו עלי רקפת ממולאים.
הפעילות תתקיים ביום שישי, 7 בפברואר, בשעה 11:00. ההשתתפות בעלות 25 שקלים לאדם. לפרטים נוספים והרשמה – הקליקו.

סדנת ליקוט ובישול עם גליל-EAT

המבקרים מוזמנים אל תוך השדות הירוקים של ואדי סלאמה בגליל המערבי, שם יגלו יחד עם מארחיהם בני העדה הדרוזית את הצמחים המקומיים המיועדים לאכילה ולרפואה, ילמדו איך מזהים את הצמחים, איזה חלקים ניתנים לאכילה ואיך כדאי לקטוף אותם. לאחר הסיור בשדות - מבשלים ביחד את הצמחים שנקטפו בסיור ויוצרים מנות גליליות מסורתיות. בתפריט יהיו מגוון מנות אותנטיות מקומיות כמו עלי גפן ממולאים, קישואים ממולאים ומנות צמחוניות שונות המבושלות עם הצמחים הטריים שנקטפו על יד המבקרים. הסדנה תהיה באנגלית, האירוע צמחוני וכשר בהשגחת הרבנות.
18 צפייה בגלריה
סדנת ליקוט עם גליל-EAT
סדנת ליקוט עם גליל-EAT
סדנת ליקוט עם גליל-EAT
(צילום: פול ניירנס)
הפעילות תתקיים ביום שישי, 7 בפברואר, בשעה 10:30. משך הסדנה כשלוש שעות וחצי. ההשתתפות בעלות 270 שקלים לאדם או 250 שקלים למזמינים דרך אתר עמותת "זמן גליל מערבי". לפרטים והרשמה – הקליקו.

נטיעת עצים צופניים למען שמירה על חיי הדבורים

מרכז המבקרים של מכוורת "דבורת התבור" במושב שדמות דבורה יקיים פעילות הכוללת סיור והסבר על חשיבותן ותרומתן הקריטית של דבורי הדבש להאבקה של עצים וצמחים בחקלאות ובטבע. כל משפחה שתגיע תקבל שתיל צופני מתנה, כחלק מהמאמץ המשותף של הדבוראים, מועצת הדבש וקק"ל לחזק את אוכלוסיית הדבורים. כמו כן, ביקור במכון רדיית הדבש, במצפה הדבורים שבו יחזו המבקרים באלפי דבורים החוזרות מהאבקת מטעי העצים, סיור באולם גידול המשי ופעילויות יצירה לילדים שיכינו שוקולד דבש עם פירות יבשים, שכמיית דבורה ונר ריחני, יקשטו חרק בתלת ממד, יכינו שלט לחדר וייהנו מתה צמחים עם דבש.
18 צפייה בגלריה
שקדיות בדבורת התבור
שקדיות בדבורת התבור
שקדיות בדבורת התבור
(צילום: דבורת התבור)
הפעילות תתקיים בימים שישי-שבת, 8-7 בפברואר, בעלות 52 שקלים לילד ו-42 שקלים למבוגר. לפרטים והרשמה: 04-6769598, 050-5637645.

פרחים במתנה לטבע בכרמל

בעמותה לתיירות כרמלים מזמינים את הציבור לטיול יפהפה לנקודת חן בשולי הכרמל שאינה מוכרת למטיילים – שמורת טוף כרם מהר"ל. במקום מחשופי טוף געשי המשווים לשמורה מראה ייחודי. בעבר הרחוק היה במקום לוע הר געש פעיל וכיום נותרה שמורה מיוחדת במינה. במהלך הטיול יטמינו המשתתפים פקעות של רקפות כמתנה לטבע היפה בכרמל. יש להצטייד בכפות גינה או כפות רגילות לצורך השתילה.
18 צפייה בגלריה
רקפות בכרמל
רקפות בכרמל
רקפות בכרמל
(צילום: באדיבות העמותה לתיירות כרמלים)
הסיור יתקיים ביום שבת, 8 בפברואר, בשעה 10:30. ההשתתפות בעלות 40 שקלים למשתתף מעל גיל 3. לפרטים נוספים והרשמה – הקליקו.

יחמור, אלון וכלנית נפגשים בחורשת טל

חורשת טל משנה את פניה בחודשי החורף – החרמון הלבן מתנוסס מעל, הכלניות פורחות בשלל צבעים והיחמורים מחליפים קרניים לקראת העונה הבאה. ברשות הטבע והגנים מזמינים את הציבור להצטרף לסיור מודרך שבו יחזו המבקרים בפריחת הכלניות, ישמעו על אודות עצי האלון העתיקים שגילם מגיע ל-200 שנה ויותר, ויבררו מדוע יש יחמורים בחורשה.
18 צפייה בגלריה
כלניות בחורשת טל
כלניות בחורשת טל
כלניות בחורשת טל
(צילום: טל לביא)
משך הסיור כשעה עד שעה וחצי והוא יתקיים בימי שבת, 8 ו-15 בפברואר, בשעות 11:00 ו-13:00. הכניסה לאתר בתשלום: 39 שקלים למבוגר, 24 שקלים לילד.

סיורי ט"ו בשבט עם החברה להגנת הטבע

לכבוד ט"ו בשבט, החברה להגנת הטבע תקיים מגוון פעילויות וסיורים ברחבי הארץ בשבת, 8 בפברואר:
  • היכרות עם בריכות החורף חולון ותל אביב – בשעות 13:00-10:00. האירוע חינם ופתוח לקהל הרחב ללא הרשמה. נפגשים ליד משרד הרישוי חולון.
  • "כמו באגדות" – טיול לכל המשפחה ביער אלוני אבא. לפרטים נוספים והרשמה – הקליקו.
  • שבת של כיף בגבעות הדרומיות של מודיעין – ללא תשלום וללא הרשמה מראש. לפרטים נוספים – הקליקו.
  • סיור פריחה בפארק השרון – ללא תשלום. הקליקו לפרטים נוספים.
  • "עזים על הגבעה" – חגיגת טיולים בטבע של חיפה, ללא תשלום. לפרטים נוספים: 04-8553860.
18 צפייה בגלריה
בריכות החורף חולון ותל אביב
בריכות החורף חולון ותל אביב
בריכות החורף חולון ותל אביב
(צילום: מתן נחום, החברה להגנת הטבע)

סיור במטע הבננות וסדנת סושי פירות

מיזם "אוצרות הגליל" לקידום התיירות בגליל המערבי ממליץ על כמה פעילויות ייחודיות וטעימות במיוחד לרגל ט"ו בשבט בממלכת הפירות היבשים מהטבע "עידן הפרי" שבמושב בצת. בסיור חקלאי במטע הבננות יכירו המבקרים את הזנים השונים ותהליכי צמיחתם, וכן ייהנו מהדרכה על תהליכי ייבוש הפירות וגם טעימותיהם. בנוסף תתקיים סדנה להכנת סושי מפירות מיובשים וחטיפי אנרגיה.
18 צפייה בגלריה
סושי פירות מיובשים ב"עידן הפרי"
סושי פירות מיובשים ב"עידן הפרי"
סושי פירות מיובשים ב"עידן הפרי"
(צילום: מיזם אוצרות הגליל)
הפעילויות יתקיימו בימי שבת, 8 ו-15 בפברואר, החל מ-9:00. הסיור בעלות 25 שקלים לאדם מעל גיל 3; הסדנאות בעלות 35-30 שקלים למשתתף. לפרטים נוספים: 077-9964439.

בעקבות הצמחים האוסטרליים

לכבוד ט"ו בשבט ייערכו סיורים מיוחדים ב"גן גורו" שבעמק המעיינות, בעקבות הצמחייה האוסטרלית והפגיעה בה בשריפות באוסטרליה. במהלך ההדרכות ישמעו המבקרים הסברים מעניינים על צמחים אוסטרליים חסכני מים, יבינו מה הסיבה לצבעוניות בצמחיה האוסטרלית, ילמדו על תפקידם של האקליפטוסים ועל זנים של אקליפטוסים למאכל לקואלות. מכל כרטיס יועבר דולר אוסטרלי אחד לעמותה להצלת בעלי חיים ושיקום ההרס מהשריפות באוסטרליה.
18 צפייה בגלריה
גן גורו
גן גורו
גן גורו
(צילום: ארז ביט)
הפעילות תתקיים ביום שבת, 8 בפברואר. הכניסה בתשלום: 59 שקלים לאדם מגיל שנתיים. לפרטים ורכישת כרטיסים – הקליקו.

"קסם ביער" בחממה הטרופית בגבעת רם

לרגל ט"ו בשבט מזמין הגן הבוטני האוניברסיטאי גבעת רם בירושלים את הקהל הרחב ליהנות מחגיגות יום הולדת לאילנות בחממה הטרופית החדשה. סיור "קסם ביער" ייקח את המשתתפים לג'ונגל הפראי ויגלה להם את סוד הקסם המופלא של עצי וצמחי הגן. בנוסף תתקיים סדנת "מתנות מהגן" שבה ייצרו המבקרים כלים אורגניים מעלי בננה ומובייל וסדנת "מפיצים זרעי בר" שבה יכינו המשתתפים כדורי זרעים של פרחי בר מקומיים שאותם יוכלו לפזר בכל מקום – ובכך לסייע בשימור מגוון המינים הייחודי בישראל.
18 צפייה בגלריה
סיור בחממה הטרופית בגבעת רם
סיור בחממה הטרופית בגבעת רם
סיור בחממה הטרופית בגבעת רם
(צילום: תום עמית)
משך הסיור כשעה וחצי והוא יתקיים ביום שבת, 8 בפברואר, בשעות 11:00, 12:30 ו-14:00, ובימים ראשון-חמישי, 13-9 בפברואר, בשעה 16:30. ההשתתפות בעלות 35 שקלים לאדם. פרטים נוספים והרשמה בטלפון: 02-6794012.

טיולי סוסים בגולן הפורח

מרכז המידע תיירות גולן ממליץ לכבוד ט"ו בשבט על טיול סוסים משפחתי בחוות רמות - בטבע הפורח של רמת הגולן, עם נוף לכינרת. השקדיות מתחילות לבצבץ במסלול וזהו הזמן לראות את הגולן בשיאו.
משך הסיור כשעה והוא מתאפשר בכל יום בשעות 16:30-10:00. העלות החל מ-150 שקלים למשתתף. לפרטים נוספים: 053-7364750 או באתר.
18 צפייה בגלריה
טיול סוסים בחוות רמות ברמת הגולן
טיול סוסים בחוות רמות ברמת הגולן
טיול סוסים בחוות רמות ברמת הגולן
(צילום: מירב ורשבסקי )

יום ירוק במוזיאון המדע

לרגל ט"ו בשבט מוזיאון המדע ירושלים מזמין את ההורים הילדים לחגיגה ירוקה ומיוחדת. בין הפעילויות: סדנת בנייה של עצית מיוחד ואקולוגי, סדנה להכנת מודל של פרח, הדגמה מדעית על איך נוצר הכיס בפיתה וסדנה התנסותית על צמחי תבלין.
הפעילויות יתקיימו ביום שבת, 8 בפברואר, בשעות 16:00-10:00, וביום שני, 10 בפברואר, בשעות 18:00-16:00. הכניסה בעלות 50 שקלים לאדם מעל גיל 5, 180 שקלים למשפחה. לפרטים נוספים – הקליקו.
18 צפייה בגלריה
ירוק במוזיאון המדע
ירוק במוזיאון המדע
ירוק במוזיאון המדע
(צילום: יעל אילן)

חגיגת ט"ו בשבת בחצר ראשונים בעין שמר

בעמותה לתיירות כרמלים מזמינים משפחות לחגוג יום הולדת 100 לעצי הדקל במוזיאון "חצר ראשונים" בעין שמר. בתוכנית: הכנת עציצים מוחמרים ממוחזרים ושתילה, סיור מודרך חווייתי במוזיאון ההיסטורי בדגש על חקלאות בראשית המדינה, סיור רגלי בקיבוץ בדגש על עצים מיוחדים, פינת יצירה בחומרי טבע, סיור בטרקטור, אפיית לחמניות במאפיית לבנים ועוד.
הפעילות תתקיים ביום שבת, 8 בפברואר, בשעות 15:00-10:00. ההשתתפות בעלות 45-40 שקלים לילד מגיל שנתיים. לפרטים נוספים והרשמה – הקליקו.

"מתחברים לטבע" בחוות דרך התבלינים

חוות "דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית מזמינה את הציבור לחגיגת ט"ו בשבט "מתחברים לטבע". המבקרים ייצאו לסיור בטרקטור, ישתלו צמחי תבלין ויוכלו להשתתף בסדנאות להכנת עציצי תבלין מקושטים והכנת חטיפי פירות יבשים ואגוזים.
18 צפייה בגלריה
"מתחברים לטבע" בחוות דרך התבלינים
"מתחברים לטבע" בחוות דרך התבלינים
"מתחברים לטבע" בחוות דרך התבלינים
(צילום: הדס ניצן)
הפעילות תתקיים ביום שבת, 8 בפברואר, בשעות 16:00-10:00. סיור בטרקטור בעלות 30 שקלים, סדנה בעלות 25 שקלים (שתי סדנאות בעלות 40 שקלים). לפרטים נוספים – הקליקו או התקשרו ל-04-9533405.

חדשנות בחקלאות בערבה

קצת אחרי ט"ו בשבט, תתקיים בערבה התיכונה התערוכה החקלאית השנתית הגדולה בישראל – בחוות "יאיר" שליד המושב חצבה. בשני ימי התערוכה יתקיימו במקום סיורים מודרכים, שבהם יוכלו המבקרים ליהנות מפלאי החדשנות של עולם החקלאות, שוק איכרים ואמנות, מתחמי מזון וביקור במרכז המבקרים, מרכז וידור - "חלון לחקלאות", שבו ניתן לערוך היכרות עם החיים בערבה, חדשנות חקלאית בלב המדבר, זנים חדשים של ירקות, פירות ופרחים, חשיפה לתיירות מדברית וכפרית הנשענת על משאבי טבע נדירים, צפייה במיצג תלת ממד, ביקור בחלל אינטראקטיבי-חווייתי, סיור בחממות ועוד.
18 צפייה בגלריה
ט"ו בשבט בערבה התיכונה
ט"ו בשבט בערבה התיכונה
ט"ו בשבט בערבה התיכונה
(צילום: מו"פ ערבה תיכונה וצפונית)
בתערוכה עצמה, שמשתרעת על פני 15 דונם, ניתן לחזות בחקלאות ההיי-טק של ימינו, ובחממות התצוגה יוצגו זנים חדשים של ירקות, פירות, פרחים וצמחי תבלין. עוד יוצגו: מיני דגי נוי ואלמוגים שמטופחים בערבה, רכבי שטח מדגמי 2020 ועוד. התערוכה תתקיים בימים רביעי וחמישי, 13-12 בפברואר. הכניסה ללא תשלום.

שתילת עצים עם בעלי החיים

בגן החיות התנ"כי בירושלים מצטרפים לחגיגות ט"ו בשבט, ויערכו הפנינג חגיגי יחד עם האריות, הפילים הג'ירפות ושאר בעלי החיים שבגן. המבקרים יעזרו לפעילות צוות הגינון, ילמדו איך לשתול עצים בצורה נכונה וישמעו על פועלו של "הצוות הירוק" בגן החיות. תחת עיניהן הבוחנות של החיות, תתקיים סדנה של יצירה בחומרים טבעיים כמו חמר, אצטרובלים ועוד, וסדנה שבה יקשטו המשתתפים עציצים ובסופה יקבלו שתיל לשתול בעציץ שקישטו. המבקרים בגן יוכלו ליהנות גם ממופע מוזיקה חיה של הרכב "תלתנא" במוזיקת עולם, לצד כיבוד של מגוון פירות יבשים.
18 צפייה בגלריה
ט"ו בשבט בגן החיות התנ"כי
ט"ו בשבט בגן החיות התנ"כי
ט"ו בשבט בגן החיות התנ"כי
(צילום: אורנה בן חיים)
ההפנינג יתקיים ביום שישי, 14 בפברואר, בשעות 14:30-12:30. ההשתתפות באירוע כרוכה ברכישת כרטיס לגן החיות: 46 שקלים לילד, 59 שקלים למבוגר. לפרטים נוספים – הקליקו.

חגיגת השקדיות בחבל יתיר

פריחת עץ השקד מרשימה הרבה יותר כשמדובר לא בעץ אחד, אלא ביותר מאלף דונמים הנצבעים בלבן. בשעות הבוקר של יום שישי, 21 בפברואר, מטע השקדים שליד יער יתיר יתמלא במחצלות, חצובות ומצלמות – לכבוד הפנינג משפחתי של יצירה, תחרות צילום נושאת פרסים, פיקניק ושוק איכרים. הכניסה בתשלום: 30 שקלים לאדם, או 25 שקלים בהרשמה מראש באתר.
18 צפייה בגלריה
פריחת השקדיות ביער יתיר
פריחת השקדיות ביער יתיר
פריחת השקדיות ביער יתיר
(צילום: הלל פלג)

ממשיכים להפריח את הנגב

בט"ו בשבט הקרוב, חזונו של ראש הממשלה הראשון על הפרחת הנגב חוזר להיות מרכז העניינים, בעזרת המבקרים בצריף בן-גוריון. לכבוד החג, כל מבקר יקבל שתיל, שאותו יוכל לשתול ליד הצריף, ובכך לתרום להגשמת חזון הפרחת השממה בנגב. בנוסף, תתקיים שעת סיפור מיוחדת לילדים, שבה יקריאו את הספר "עץ במדבר" של הסופרת אבירמה גולן. הספר מדבר על שתיל קטן שבן-גוריון הביא עימו מתל אביב אל שדה בוקר, וצריך כעת לשרוד במדבר. הסיפור נמסר מנקודת מבטו של השתיל הקטן, ודרך ההתמודדות שלו עם תנאי המדבר הקשים נפתחים בפני הקוראים סיפורו של בן-גוריון בנגב, ומעט מהחזון שלו ומהתקווה שכולנו נתגבר על כל הקשיים ונהיה לעם. לאחר הקראת הסיפור, המבקרים יוכלו לבקר גם בביתו המקורי של דוד בן-גוריון, אשר נשמר כפי שהיה.
18 צפייה בגלריה
ט"ו בשבט בצריף בן גוריון
ט"ו בשבט בצריף בן גוריון
ט"ו בשבט בצריף בן גוריון
(צילום: צביקה שמעיה )
הפעילות תתקיים ביום שבת, 15 בפברואר, בשעות 13:00-11:30. הכניסה בתשלום: 20 שקלים למבוגר, 15 שקלים לילד. לפרטים נוספים – הקליקו.