הקיץ החם מכה במלוא עוזו, המלחמה נמשכת, וכדי למצוא כמה רגעים של שלווה קרירה במעיין צלול פנינו לחן יוסף, בלוגרית הטיולים וחובבת הטבילה במעיינות, בבקשה להמלצה מרעננת. "אני רוצה להמליץ לך על בריכה סודית ומפל משגע בעמק המעיינות", השיבה חן. "ליד נחל חרוד המזוהם החום עם הצבע המגעיל של מי שפכים, זורם גם נחל עמל עם מים בצבע טורקיז-כחול, סטייל נחל המעיינות. בנחל עמל ההיסטורי מסתתרת בריכת מים מדהימה ומפל לבן ויפהפה. זאת בריכה פראית, לא מוסדרת, והצבע המרהיב של המים נותן חיות מדהימה לכל החוויה".

חן הוסיפה והדגישה כי "מדובר בבריכה בינונית, ששיא עומקה מגיע לכמטר וחצי, ועשרה אנשים יכולים להיכנס ביחד בכיף. יותר מזה יהיה צפוף ושיא העומק מטר וחצי".
חן הוסיפה ונידבה כמה טיפים: "אין מקום מסודר לשבת וכדאי להביא מחצלת או שמיכה. כדי להרגיש חופשי במים אני ממליצה להביא סנדלים. המים בבריכה אסורים לשתייה וחייבים להגיע עם המון מים. בבריכה הסודית אין פחי אשפה, אבל בחניון של גשר הקנטרה יש, אז בבקשה להביא שקיות אשפה ולקחת את הלכלוך לפח".
גדלת בעמק המעיינות ואת מכירה שם כל חור, איך גילית פתאום, ודווקא עכשיו, בריכה סודית? "אני בלוגרית טיולים וכל היום אני חוקרת, לומדת ועוקבת אחרי אנשים עם ידע רחב בתחום. אחד המומחים שאני עוקבת אחריו הוא אדם בשם חיים חבשוש, סגן אלוף במילואים. במלחמה הוא היה בעזה ולאחרונה חזר לטייל ולהפעיל את הבלוג השווה שלו. חיים הוא זקן השבט שלנו בקבוצת הבלוגרים והוא אדם ערכי מאוד. הוא חוקר את מפות וצילומי אוויר, רואה בריכות ואת תווי הדרך ומכיר המון מקומות מדהימים ולא מסומנים. בתחילת הדרך שלי בתחום הוא היה עושה לנו ימי גיבוש וטיולים. הוא הקים קבוצה שנקראת חשמב"א (חברים שבאמת מטיילים בארץ) ולאחרונה הוא לקח את הקבוצה למפל עמל בעמק המעיינות".
4 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעמק המעיינות
הבריכה הסודית בעמק המעיינות
חן בבריכה הסודית בעמק המעיינות
(צילום באדיבות חן יוסף)
הופתעת שלא הכרת את הבריכה הסודית קודם? "הייתי בשוק. שאלתי את כל האנשים שגדלו איתי בעמק המעיינות אם הם מכירים את המעיין והבריכה הסודית, והתשובה של כולם הייתה 'לא'".
יצאת לבריכה לבד, לא חששת? "עמק המעיינות זה הבית שלי, המקום שאני מרגישה בו בטוחה. הופתעתי שהייתי לבד בכל הטיול. בגלל המלחמה המתמשכת יש פחות ופחות מטיילים, אנשים מעדיפים לא לקחת סיכון. באופן אישי אני בדרך כלל אוהבת אנשים ואוהבת לטייל ביחד עם חברים, אבל כשאת באה לחפש בריכה סודית, את מרגישה בנוח להיות עם עצמך ולחפש את עצמך. אם הייתי באה עם חבר או חברה לחפש את המקום זאת הייתה הופכת להיות חוויה אחרת. לפעמים בריכה סודית שאני מחפשת ריקה או מתייבשת, אז עדיף לא לבוא לבד כדי לא לאכזב חברים. במקרה הזה הייתי נורא סקרנית וזאת הייתה חוויה מעולה ומרגשת עבורי, למצוא לבד את הבריכה".
נחל עמל, או בשמו העות'מאני נחל האסי, הוא נחל איתן שמימיו החמימים נובעים ממעיין הסחנה המפורסם בגן השלושה, הם מלוחים יחסית ולא מתאימים לשתייה וגם לא לחקלאות. המערכת האקולוגית של נחל עמל היא עדינה ורגישה, ושמירה על האיזון בין הצמחייה ובעלי החיים היא קריטית להבטחת המשך קיומה.
4 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעמק המעיינות
הבריכה הסודית בעמק המעיינות
פינת החמד הנסתרת
(צילום באדיבות חן יוסף)
4 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעמק המעיינות
הבריכה הסודית בעמק המעיינות
הדרך אל היעד
(צילום באדיבות חן יוסף)
איך מגיעים? נוסעים על כביש 669 לכיוון קיבוץ ניר דויד ועוברים את הסחנה. בצומת עם כביש 6667 פונים שמאלה לכיוון מגדל תצפית ומשם ממשיכים עוד קצת בכביש לחנייה או פשוט לכתוב בווייז Observation tower. אם תכתבו "גשר הקנטרה", כמו שהיה מקובל פעם, לא תגיעו כי יש שיפוצים רבים בדרך. ממגדל התצפית ממשיכים שמאלה לגשר הקנטרה המפורסם, שם יש פינות פיקניק מוצלות ומסודרות וחניה מסודרת. כדי להגיע לבריכה הסודית של נחל עמל יורדים במדרגות לא נגישות לכיוון גשר הקנטרה וממשיכים ללכת עוד כמה דקות עם כיוון הזרימה של נחל חרוד עד שמגיעים לפנייה קטנה ימינה (הפנייה הנסתרת מופיעה בסרטון של חן). מתקדמים בהליכה קצרה לכיוון נחל עמל ועולים במעלה הנחל היפה. לאחר כמה צעדים תראו את המפל ואת הבריכה הסודית.

המלצה נוספת: בריכה מדהימה בנחל עמוד תחתון

בנוסף לבריכה ולמפל בנחל עמל, חן ממליצה השבוע גם על טבילה בנחל עמוד תחתון שממערב לכינרת. בלב הטבע הפראי חבויה בריכה נסתרת ויפהפיה שנקראת עין עמוד. מדובר בבריכת מעיין טבעית שנמצאת בסמוך לסלע עמוד המפורסם, ומהווה פנינת טבע שלא רבים מכירים.

"הייתי בבריכה של נחל עמוד פעמיים השנה, גם בחורף וגם בקיץ. בעונה הזאת של השנה היא בדרך כלל מתייבשת, אבל כרגע יש עדיין מים שזה נדיר. הבריכה ממוקמת בקטע של הנחל שבו הזרימה לא חזקה כמו בנחל עמוד עליון. יש הליכה קלילה ומישורית של כעשר דקות עם מעברי מים נחמדים. כדאי לבוא עם סנדלים. עומק המים בבריכה מגיע לכחצי מטר, והמים קרירים ומרעננים. חשוב להביא שקיות זבל ולהשאיר את המקום נקי. וכמובן לזכור להביא הרבה מים".
הבריכה ממוקמת בנקודה נסתרת, איך אפשר למצוא אותה? "היא ממש מול העמוד שעל שמו קרוי הנחל. יש שביל קטן שצריך לחפש. צריך להיות בשקט ולהקשיב לטבע - לשמוע את המים הזורמים דרך הצמחייה הסבוכה, להבין את הכיוון ולגלות אותה. זאת בריכה מהממת., מוקפת בסלעים יפים, במיוחד בתקופה הזו שבה הצבעים הצהבהבים והחומים בולטים. יש לה מראה חריג ומיוחד. יש מעט צל ליד הבריכה, אבל לפני שמגיעים יש עץ ענק עם הרבה מקומות ישיבה מוצלים. אם מגיעים לבד, אפשר למצוא פינה שקטה ונעימה קרוב למים.
4 צפייה בגלריה
הבריכה בנחל עמוד תחתון
הבריכה בנחל עמוד תחתון
חן צפה במים הצלולים
(צילום באדיבות חן יוסף)
איך מגיעים? נוסעים צפונה מטבריה על כביש 90, עוברים את גינוסר ופונים שמאלה בכביש 8077 ומתקדמים בעלייה ובהמשך בדרך עפר ובעקבות השילוט לחנייה של רשות הטבע והגנים, או לכתוב בווייז "נחל עמוד תחתון" (להקפיד על התחתון כי יש גם נחל עמוד עליון). משם להתקדם במסלול השחור צפונה כעשר דקות הליכה עד שמגיעים לעמוד המפורסם. חן הדגישה כי "זאת הליכה קצרה ומישורית עם כמה מעברי נחל חמודים ורדודים שמשפחות עם ילדים מאוד אוהבים. צמוד לעמוד יש שבילון קטן שצריך לחפש. צריך להיות בקשב, לשמוע את פכפוך המים דרך הצמחייה הסבוכה".
מעיין נוסף בנחל עמוד תחתון הוא עין יקים. זהו מעיין טבעי שמזין בריכה קטנה ונעימה לשכשוך. הדרך לעין יקים כוללת הליכה קצרה ונוחה, והוא מתאים במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים. נחל עמוד תחתון מתאים גם לטיולי אופניים. השבילים הרחבים והנוף המרהיב הופכים את המקום ליעד מצוין לרכיבת שטח. ניתן לשכור אופניים במקומות שונים באזור וליהנות מרכיבה בטבע הפתוח.
אזהרה: הבריכות והנחלים שמוזכרים בכתבה אינם שטח רחצה מוכרז והטבילה היא באחריות המטיילים. הכניסה למים ללא ידע בשחייה היא מסוכנת.