7 צפייה בגלריה
מירוץ אפיק - טיילת אכזיב
מירוץ אפיק - טיילת אכזיב
מרוץ האופניים “ברא אפיק ישראל”
(צילום: אפיק ישראל)
מרוץ "ברא אפיק ישראל" נחשב לאירוע האופניים המוביל במדינה, מרוץ של ארבעה ימים (24-21 בספטמבר) המושך לכאן רוכבים מכל העולם. זהו טור אופני הרים זוגי המיועד לרוכבי אופני הרים היושבים שעות על האוכף, מתמודדים עם מרחקים ונהנים מנופי הארץ הממלאים את ליבם. כ-600 רוכבים מכל העולם ישתתפו בו השנה וירכבו 110-75 ק"מ ביום, במטרה לעמוד בזמן הגג ולסיים.
את המרוץ ייסד גל צחור, שאיבד את אביו גיורא צחור ז"ל בתאונת אופניים ובחר להנציח אותו באירוע שמשלב עמידה באתגרים מיוחדים עם אהבת הארץ. "האירוע נולד מתוך חלום משותף של אבי ושלי לייצר אפיק אמיתי בישראל, לאחר שהשתתפתי בכאלה אתגרים בעולם", הוא מספר. "אנחנו מתרגשים כל שנה מחדש לערוך את המרוץ הגדול במדינה, גאים לפתח את ענף האופניים ותיירות הספורט בישראל, ולהביא את האוכלוסייה המקומית לטבע וליערות, הן כמשתתפים והן כצופים".
המרוץ יתקיים השנה באזור חוף הכרמל, מקום מגוריו של גל, מסביב לרצועת החוף הנחשבת לאחת היפות בארץ. כחלק מחגיגת הספורט סביב האירוע מציעה עמותת התיירות כרמלים במהלך החודש הקרוב סיורים במגוון מסלולי טיול מודרכים בשעות היום והערב, בתוואי הרכיבה של הרוכבים. הנה כמה הצעות לטיול בעקבות הרוכבים.

שמורת נחל תנינים: האגם הרומאי

שמורת טבע המשלבת בתוכה סכר מהתקופה הרומאית. הרומאים השתמשו במי הנחלים עדה ותנינים, ויצרו אגם מים ענק שמימיו הוזרמו לקיסריה. מאוחר יותר עשו תושבי המקום שימוש בסכר כבסיס להפעלת שרשרת טחנות קמח שפעלו במשך מאות שנים. הסיור עובר על פני האגם הגדול, אמת המים, מתקני המים הקדומים ושיחזור גלגלי טחנות הקמח.
7 צפייה בגלריה
נחל תנינים
נחל תנינים
נחל תנינים. מים כל השנה
(צילום: אלעד גרשגורן)
נחל תנינים הוא נחל איתן, שלו ערוץ רחב. שביל טיול באורך כ-1.5 ק"מ הוכשר בגדה הדרומית של הנחל עד לשפך שלו לים התיכון מצפון לג'סר א-זרקא. הנחל משמש קרקע פורייה לצמחייה עשירה ולמגוון של בעלי חיים. מדרום לשפך הנחל לים, מתנשא תל תנינים (קרוקודילופוליס). התל היה מיושב מהתקופה ההלניסטית (המאה הרביעית לפנה"ס) ועד לתקופה הביזנטית. נמצאו בו שרידים ממתקנים להפקת מלח - תעשייה שהתקיימה פה כנראה עד המאה השביעית לספירה ובתקופה הצלבנית. בתל התגלו גם שרידי מגדל ובריכה מהתקופה הצלבנית. ליד התל, בשפך הנחל, נמצא גשר אבן משלהי התקופה העות'מאנית שנבנה לרגל ביקור הקיסר הגרמני וילהלם השני בארץ ישראל ב-1898.
המסלול מעגלי ומתאים למשפחות, אורכו 2 ק"מ. ניתן להיכנס למים.
א'-ה' ושבת: 17:00-8:00, שישי וערבי חג 16:00-8:00. מומלץ להזמין מקום מראש באתר רשות הטבע והגנים, כי הכניסה על בסיס מקום פנוי.

תל דור: אוצרות מהים

במהלך סיור בתל דור, עיר הנמל העתיקה, מתוודעים למגוון נושאים מעניינים: לים, לאדם שבוחר לחיות בקרבתו, לחשיבות של שימור העבר והמורשת ולמשימת השמירה על הסביבה הימית והחופית שלנו.
מדרום לגן הלאומי נמצא מוזיאון המזגגה ובו ממצאים מהחפירות בדור מעל ומתחת לפני המים (הביקור במוזיאון בתיאום ובתשלום נפרד). את בניית המזגגה יזם הברון אדמונד דה רוטשילד ב-1891 כבית חרושת לבקבוקי זכוכית עבור היקבים. המוזיאון מציג ממצאים מחפירות ארכיאולוגיות ימיות ויבשתיות בתל דור ובמפרצים הסמוכים ועוסק בנושאים כמו הפקת צבע התכלת, סיפור נפוליאון, יוון העתיקה, היסטוריה של הזכוכית, מחזור ועוד.
7 צפייה בגלריה
חוף דור הבונים
חוף דור הבונים
חוף הבונים. ים מזמין
(צילום: עמותת התיירות כרמלים)
בתל דור רצועת חוף מפורץ המהווה בית גידול עשיר לצמחים ולבעלי חיים; שרידי נמל חשוב והעיר המקראית דור; מגוון מסלולי הליכה; מסלול הליכה מונגש (מתאים לעגלות ולכיסאות גלגלים) שמטפס עד תל דור ולמרגלותיו נפרס נוף מרהיב של הים התיכון וחוף הכרמל; שביל הרכס, המטפס על רכס הכורכר ועובר בין מפרצים קסומים ושרידים ארכיאולוגיים; חיבור לשביל מסומן עד שמורת חוף הבונים; ונקודות תצפית מרהיבות.
הכניסה לגן הלאומי ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי, אין צורך ברישום. החוף אינו מוכרז והוא אסור לרחצה.

רמת הנדיב: זכרונות ונוף

על חוטם הכרמל, בין זכרון יעקב לבנימינה, שוכנת רמת הנדיב. פנינת טבע המוקדשת להנצחת זכרו של הברון בנימין (אדמונד) דה רוטשילד. בפארק הטבע הסמוך לגנים שלושה מסלולי טיול מעגליים בדרגות קושי שונות: שביל המעין, שביל האחוזה ושביל הנשרים.
שביל המעין: מעיין הזורם דרך נקבה חצובה בסלע, בית מרחץ עתיק ותצפית אל בקעת הנדיב. בראשית הטיול עצרו כדי להתבונן בנוף הפנורמי של בקעת הנדיב. משם המשיכו אל מי מעיין המפכים בנקבת עין צור בכל ימות השנה. אורך הנקבה 47 מטר, ואפשר לעקוב אחרי נתיב המים לאורך חמשת המטרים הראשונים. בתקופה הרומית שימשו מי המעיין לחקלאות ולצורכי בית מרחץ רומאי העומד פה במלוא תפארתו, וייתכן שגם למקווה שפעל במקום. במעלה השביל תגיעו לשרידי המכלול הארכיאולוגי הכוללים ארמון מבוצר, מבנים מתקופת הורדוס ובית חווה מהתקופה העות'מנית. השביל מסומן לבן-כחול-לבן, אורכו כ-2.5 ק"מ ודרגת הקושי קלה.
7 צפייה בגלריה
רמת הנדיב
רמת הנדיב
רמת הנדיב. לזכר הברון רוטשילד
(צילום: עמותת התיירות כרמלים)
שביל האחוזה (חורבת עוקב): נוף מרהיב הכולל את הכרמל, צפון השרון והים התיכון יתגלה לכם מחורבת עוקב הניצבת בראש מצוק רמת הנדיב, בגובה 141 מטרים. בצד החורבה, שהייתה בית אחוזה יהודי בימי בית שני וחווה חקלאית מבוצרת בתקופה הרומית, ניטעו גפנים, עצי תאנה וזית. השביל מסומן לבן-אדום-לבן, אורכו כ-4 ק"מ ודרגת הקושי בינונית-קלה.
שביל הנשרים: הארוך והמאתגר מבין המסלולים בפארק המתאים למשפחות מיטיבות לכת. השביל עובר דרך צמחייה עשירה. לאורך השביל יש נקודות תצפית נפלאות, מערה פרהיסטורית וכלוב אִקלום לעופות דורסים. מי שיטפס על השביל המצוקי יזכה לצפות בתמורה בנופים מרהיבים. השביל מסומן בירוק, אורכו כ-4 ק"מ.
א'-ה', שבת: 16:00-8:00, שישי 14:00-8:00, לפרטים: 077-2306370

עין הוד: בעקבות האמנות שבסמטאות

השאירו את הרכב בחניון היישוב והתחילו בטיפוס קליל אל כפר האמנים. מיד אחרי השער פנו ימינה עם הסימון של שביל ישראל, והיכנסו לטייל בגן מטופח, "גן ימיני". מהגן תוכלו לערוך תצפית מערבה, אל הים ואל הכרמל. בגן צמחייה יפה ונעימה, ספסלים, עצי פרי, ופסלים של אמני הכפר. המשיכו בטיול וצאו ממש מול המכולת הקטנה, שם אפשר לעצור לקפה או גלידה.
7 צפייה בגלריה
עין הוד
עין הוד
עין הוד. אמנות בכל פינה
(צילום: עמותת התיירות כרמלים)
אחרי שתצאו מהגן תגיעו לרחוב הראשי של הכפר, הסתובבו בו, הציצו לכל פסל, לכל חצר, היכנסו לכל מבואה מזמינה. תטיילו בכל גרם מדרגות ותגלו שבכל פינה ומאחורי כל עץ יש פסלון, ציור, פסיפס או כתובת שנונה. הטיול יכול להיות מעגלי או הלוך וחזור.

יער עופר: כמו באירופה

יער עופר נמצא במורדות הדרומיים של הכרמל לא רחוק מזכרון יעקב. באזור יש שבילים נוחים לטיולי משפחות. אפשר לטייל ממש בתוך יער האורנים באופן שקצת (ובחורף במיוחד) מזכיר טיולים ביערות אירופה.
המסלול משלב מספר שבילים מסומנים ביער, וחשוב להיצמד לסימוני השבילים ולהסבר המפורט מאחר שביער שבילים רבים שחלקם משמשים רוכבי אופניים ואופנועי שטח. נקודת ההתחלה והסיום של המסלול נמצאת בחניון סמוך למגדל תצפית האש קק"ל וההגעה אליו היא דרך כביש 4.
7 צפייה בגלריה
יער עופר
יער עופר
יער עופר. קלאסי למשפחות
(צילום: עמותת התיירות כרמלים)
השביל עובר ממערב למגדל בתוך היער אל ערוץ נחל המסומן בסימון שחור. חוצים את הערוץ לכיוון צפון, על תוואי שביל ישראל (ושביל ירוק). לצד השביל אפשר להבחין בשרידי התיישבות קדומה - בית בד עתיק ושיחי צבר. בסתיו ניחוח נרקיסים עז מורגש באוויר.
ניתן גם להגיע ל"שביל הבריחה" שהוכשר ב-2017 ע"י קק"ל ומספר את סיפורה של תנועת הבריחה שהעלתה את ניצולי השואה מאירופה לישראל בדרכים לא דרכים. לאורך השביל פינות ישיבה ושלטי הסבר שבהם מובאים סיפורים של העולים. נוגע ללב במיוחד סיפורם של הילדים, שארית הפליטה אשר נאספו ממחנות הריכוז וההשמדה וממקומות המסתור ברחבי אירופה והועלו לארץ לאחר מסעות קשים ברחבי אירופה. המסלול מעגלי.

נחל מערות: בעקבות האדם הקדמון

נחל מערות הוא שמורת טבע בפארק הכרמל, ובה ארבע מערות: מערת התנור, מערת הגמל, מערת הנחל ומערת הגדי. המערות מייצגות את התיישבות האדם הקדמון (האדם הניאנדרטלי וההומו סאפיינס), החל בתקופת האבן הקדומה (פליאולית תחתון), לפני כ-200,000 שנה ועד לתקופה הנאטופית, לפני כ-10,000 שנה. בשמורה מגוון מסלולי הליכה לכל המשפחה:
מסלול מערות האדם הקדמון, המטפס במדרגות ועולה עד לפתח מערת התנור (הטאבון). החפירות הראשונות במערה נערכו ב-1927, בראשות החוקרת דורותי גארוד. היום חופרת במערה משלחת מאוניברסיטת חיפה, והחפירה נעשית בשכבות שעומקן כ-20 מטרים. המסלול ממשיך למערת הגמל, הנקראת כך משום שצורתה מזכירה דבשת. במערה זו מוצגים הממחישים את הווי החיים בתקופות הפרהיסטוריות השונות. במערה הבאה, מערת הנחל (אל־וואד), אולם מבוא רחב, ובקצהו פרוזדור צר שאורכו כ-70 מטרים. לפני חזית המערה משתרעת מדרגת סלע רחבה. עיקר הממצאים במערה שייכים לתרבות האוריניאקית (40,000 עד 20,000 שנה לפני זמננו). המערה ננטשה לכמה אלפי שנים, ומששב האדם למקום, עבר מרכז הכובד של החיים לאולם הכניסה ולמדרגת הסלע שלפני המערה. במערה יש מיצג אור־קולי הממחיש את אורח חייו של האדם הקדמון ובפתחה יש שחזור של אתר קבורה.
7 צפייה בגלריה
נחל מערות
נחל מערות
נחל מערות. חזרה לעבר
(צילום: אלעד גרשגורן)
שביל הרגליים היחפות: אורך השביל כ-30 מטרים והוא כולל מקטעים משתנים העשויים מחומרים טבעיים, ומאפשר התנסות חווייתית לגוף ולנפש.
מסלול בוטני מעגלי: מסלול מעגלי מסומן בסימון שבילים כחול. השביל מוביל מזרחה לאורך נחל המערות ומטפס בתוך צמחייה ים-תיכונית על הצלע הדרומית של הנחל אל ראש הרכס, שם הוא עובר ביער טבעי של אורן ירושלים. משם הוא ממשיך מערבה לתצפית על חוף הכרמל והים ויורד אל נקודת ההתחלה.
מסלול גיאולוגי מעגלי: מסלול מעגלי המטפס לראש המצוק הצפוני בשמורה. השביל משולט בעמודי עץ, שחקוקים עליהם חיצים ומספרי תחנות. מהנקודה הגבוהה במסלול יש תצפית מרהיבה לעבר מישור חוף הכרמל.
השביל למערת הגדי: שביל קצר מוביל למערה הפרהיסטורית המזרחית ביותר בנחל מערות. במערה נמצאו שלדים של האדם המודרני (הומו סאפיינס), השייכים לתרבות המוסטרית (לפני כ-90 אלף שנה). ממצא זה מעיד שייתכן שבנחל חיה אוכלוסייה של האדם המודרני בשכנות לאוכלוסייה של האדם הניאנדרטלי, שהתקיימה במערת הטאבון.
פרטים נוספים על אודות הפעילויות המתקיימות לקראת מרוץ אפיק ניתן למצוא באתר של עמותת התיירות כרמלים.