"אנשים מרגישים שזה אזור יחסית בטוח עבורם", הסבירו אתמול בכנות אנשי רשות הטבע והגנים את הצמיחה במספר המטיילים באזורי ים המלח ובאזור עינות צוקים, עין גדי, ממשית, עין עבדת, עין בוקק ומקומות נוספים בערבה. לדבריהם, למרות חדירת המחבלים ביום שישי האחרון, הכרטיסים לפסטיבל התמר נמכרו ואנשים הגיעו לאזור.
6 צפייה בגלריה
נחל ערוגות בעין גדי
נחל ערוגות בעין גדי
נחל ערוגות בעין גדי
(צילום: הלל דותן, רשות הטבע והגנים)
אבו-ג'ודה, מנהל הגן הלאומי ממשית, סיפר כי "השנה יש תנועה גדולה יותר של מטיילים. הצפון סגור בגלל המלחמה והרבה אנשים רוצים לצאת לשטח ולנפוש. המצב דומה בשטחים הפתוחים בדרום ובשמורות הטבע". לדבריו, כל אזור עין בוקק והמדרשה רוחש מטיילים. חניון הלילה בממשית מלא במטיילים אף הוא: "המטיילים שמגיעים הם משפחות עם ילדים. אני פוגש את המטיילים בשטח, חלקם מפונים מהצפון. יש כאלה שהגיעו מאזורי המלחמה לשבוע".
כ-600 מטיילים בחרו לללון בחניוני הלילה של הרשות, הבולטים בהם חניון ממשית וחאן בארות.
6 צפייה בגלריה
חניון לילה ממשית
חניון לילה ממשית
חניון לילה ממשית
(צילום: אפרת רוחין, רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
חניון לילה בארות
חניון לילה בארות
חניון לילה בארות
(צילום: צילום דורי שוקי, רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
נחל גוב
נחל גוב
נחל גוב
(צילום: ג׳מיל אטרש רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
קיסריה
קיסריה
החוף בגן הלאומי קיסריה
(צילום: שרית פלאצי, רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
שמורת האלומגים
שמורת האלומגים
שמורת האלומגים
(צילום: חן טופקיאן)
בשנה האחרונה יש ירידה ממוצעת של כ-30% במטיילים. גן השלושה שבאזור עמק המעיינות הוא אתר המים היחיד באזור הצפון שפעיל כרגע, והגיעו אליו עד כה כ-1,500 מטיילים. "יחסית לסוכות מדובר במספר לא גבוה", מספר אסף דורי, מנהל הגן הלאומי: "הגן נותר אזור ירוק לפי הנחיות פיקוד העורף מאז תחילת המלחמה. אין שום מגבלות התכנסות, אבל יש אנשים שחוששים להגיע צפונה. אנשים מתקשרים ושואלים הרבה על האזור שלנו, כי לא מבחינים בין האזור שלנו לאזורים הצפוניים יותר. כשאני פוגש מטיילים אומרים לי שכל כך נעים ושקט ומרפא את הנפש פה".
לגן הלאומי קיסריה הגיעו כ-7,000 מטיילים: "המדינה הצטמצמה בחצי", אמרו ברשות הטבע והגנים. "מקיסריה דרומה. ואנחנו רואים שעם ישראל יוצא לטבע. הצורך להתאוורר ולהירגע חזק יותר מהכל. למרות המצב המאתגר יש תנועה ערה, בעיקר בדרום".
חצי מהצפון סגור למטיילים, לדברי דרור בן יוסף, הארכיאולוג של מחוז צפון ברשות: "למעשה מרמת הגולן, מהחרמון ועד צפון הכנרת, ומראש הנקרה ועד אזור עכו – סגור. מדובר בחצי ממחוז צפון, שכן שטח השיפוט שלנו הוא עד קיסריה. יש לנו צוותי שימור ניידים של כ-20 איש שמגיעים לאתרים שנמצאים בסכנות התמוטטות כדי לשמר את האתרים לדורות הבאים, בין היתר במגידו, בגן הלאומי כורזים ובתל חצור".