שעת בוקר מאוחרת, אנחנו נוסעים דרומה על כביש 232 המפורסם. מימין ניתן לראות את העיר עזה החרבה ולשמוע קולות ירי ופיצוצים, כאילו לא עברה שנה. עשרות אנדרטאות חדשות עם פרחים טריים מאירועי יום השנה לטבח 7 באוקטובר נוספו לציר והמחשבות בראש נודדות לכיוונים שלא מתאימים לכתבת מעיינות אופטימית.
הבריכה הסודית
(צילום: אסף קמר, עריכה: חן מרקוביץ')

בכניסה לגן הלאומי אשכול, אנחנו פוגשים את חיים חבשוש, הבלוגר של הבלוגרים ומוביל קבוצת טיולי האתגר חשבמ"א (חברים שבאמת מטיילים בארץ), ואת שלי גולדשמיט, בלוגרית המעיינות הוותיקה מקהילת הפייסבוק "אל תבואו", שעל אף שהבית שלה בהוד השרון חטף טיל איראני שחורר את התקרה, היא לא החמיצה הזדמנות יוצאת דופן לטיול מסקרן.
"נחל הבשור הוא אחד מהנחלים המיוחדים והפחות מוכרים בדרום", מסביר חבשוש. "יש פה היסטוריה עשירה, וכמובן שקרבות רבים נערכו כאן. אני מכיר את הנחל ואת הסביבה די טוב, וגיליתי כאן הרבה סודות וחוויות שלא רבים מכירים. במהלך השנים חקרתי את האזור הזה ונתקלתי בכמה מקומות קסומים שיכולים להפתיע כל אחד. אנחנו נמצאים בעוטף עזה, וזה לא כל כך רחוק מכמה מאורעות היסטוריים. המעיין שאנחנו מחפשים הוא חוויה שלא תמצאו בכל מקום, ואני כאן כדי לעזור לכם לגלות אותו".
נחל הבשור הוא אחד מהנחלים הגדולים והמשמעותיים בדרום ישראל. הנחל מתחיל באזורים ההרריים של הרי חברון וממשיך בדרכו אל השפלה, כשהוא עובר דרך מרחבים פתוחים, יישובים קטנים, ומקווי מים טבעיים, חוצה את הנגב המערבי עד שנשפך אל חוף הים התיכון. האורך הכולל של הנחל הוא כ-70 קילומטרים, והוא מתאפיין בזרימה מתונה ובנוף מגוּון, הכולל צמחייה מדברית, יערות נטועים ואזורים חקלאיים.
8 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
היעד הנכסף
(צילום: אסף קמר)
8 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
שלי ברגע של נחת בבריכה הסודית
(צילום: אסף קמר)
"אני בלוגרית טיולים שתמיד מחפשת את המקומות הייחודיים", אומרת שלי. "בעוטף עזה יש פוטנציאל עצום ומאוד חשוב לי לטייל כאן באופן אישי, אני מודה שאני לא מכירה את הבריכה הסודית שחיים לוקח אותנו אליה, ואני מאוד מתרגשת להיות חלק מהמסע הזה ולגלות את המים הצלולים והנקיים שאני אוהבת דווקא כאן ועכשיו. זה מרגש אותי לדעת שאני ממשיכה לגלות מקומות חדשים בארץ הקטנה שלנו ועוד בזמן מלחמה".
אנחנו מצמצמים רכבים ונכנסים לג'יפ של חבשוש. מכאן מתחיל האקשן, חבשוש הסייר הוותיק קיבל טיפ שווה במיוחד מבחור מקומי, שלא ממש רצה לספר באופן מדויק איך מגיעים לבריכה הסודית שלו, ורק נתן לנו כיוון כללי.
מכביש 241 אנחנו יורדים לדרך עפר מלאה אבק לבן ולאחר ממשיכים בנסיעת שטח קצרה עד סוף הכביש. באמצעות מפת צילומי אוויר של גוגל, זיהיתי כי חנינו בקרבת הגדה המערבית של נחל הבשור. הנוף מלא בצמחיית נחלים עבותה ללא שביל מסומן או נראה לעין, וקולות של ציפורים חביבות מתערבבים בקולות הירי של התותחים שלנו - שלא הפסיקו להפגיז מהרגע שהגענו לעוטף.
8 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
בדרך לספוט הסודי
(צילום: אסף קמר)
8 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
חיים מוביל אל פינת החמד הנסתרת
(צילום: אסף קמר)
8 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
אסף קמר בעוד יום עבודה במשרד
(צילום: אמיר דרור)
חיים, איך מנווטים בבלגן הזה? "ההכוונה כאן היא לא פשוטה, במיוחד כשאין שילוט או סימנים ברורים. אנחנו נעזרים בשיטות מסורתיות ובניסיון שלי, כמי שמכיר את השטח. אני תמיד אומר שהמפתחות להצלחה במקומות כאלה הם זהירות ותשומת לב לסימנים שסביבנו. במבט ראשון השטח נראה מבלבל ויש אנשים שעברו כאן כל חייהם ולא ידעו שמסתתרת כאן בריכת מים יפהפייה, אבל כשיש לך את הכלים הנכונים ואת הידע על השטח, אפשר למצוא את הדרך גם במקומות הקשים ביותר. אני מקווה שהמסלול שלנו יהיה ברור והחוויות שנחווה כאן יהיו ייחודיות ומספקות".
שמש נעימה של סתיו מחממת את העורף ויש באוויר התרגשות ואדרנלין של מסע מסתורי אל הבלתי נודע. אנחנו צועדים בעקבות חבשוש הגשש המומחה, שמאתר במהירות בתוך הצמחייה העבותה שביל עיזים צר ומיני סימנים קטנים שהשאירו מטיילים אלמונים בדרך לבריכה הנסתרת של נחל הבשור.
"עזה נמצאת במרחק של כ-10 קילומטרים מאיתנו, והפיצוצים שנשמעים ברקע מזכירים לנו את המצב הביטחוני", אומר חבשוש. "אף שהרעש הזה עשוי להיות מפחיד, הוא גם מחזק את תחושת הנחישות שלנו לחזור לטייל וליהנות מהאזור הזה. לא תמיד קל להיות כאן, אבל החוויה והיופי של הטבע מעודדים אותנו להמשיך ולגלות את הארץ שלנו. חשוב לי להדגיש שהנוכחות שלנו כאן היא לא רק חוויה אישית, אלא גם אמירה על הכוח שלנו להמשיך ולחיות את החיים שלנו".
לאחר כחצי קילומטר של הליכה בשביל מאולתר, חבשוש נעצר ומתחיל לרחרח את האוויר. הוא מצביע על מגבת חדשה יחסית שמשהו תלה לייבוש על עץ ושכח לקחת. אנחנו נכנסים לעומק הסבך הפראי בין העצים והקוצים. כאן היכולות והחושים החדים של חבשוש חובב המעיינות מתגלים במלוא תפארתם
לאחר כחצי קילומטר של הליכה בשביל מאולתר, חבשוש נעצר ומתחיל לרחרח את האוויר. הוא מצביע על מגבת חדשה יחסית שמשהו תלה לייבוש על עץ ושכח לקחת. אנחנו נכנסים לעומק הסבך הפראי בין העצים והקוצים. כאן היכולות והחושים החדים של חבשוש חובב המעיינות מתגלים במלוא תפארתם, תוך דקות בודדות הוא מאתר את המשך השביל ומעודד אותנו להמשיך לצעוד בתוך הסבך הקוצני. "עוד קצת, חברים, אנחנו קרובים, אני מריח את המים".
אנחנו מזיעים בתוך ג'ונגל מסיבי של צמחי קנה צפופים. בעזרת חבשוש אני מזהה את הנצנוץ המרגש של המים הירקרקים מבעד לצמחייה. אני מוריד חולצה, אורז את הטלפון בכיסוי פלסטיק נגד מים ומפנטז על הרגע הקסום שבו אכנס סוף סוף למים הקרים והנעימים שמצאנו בעוטף עזה - אבל צריך להמתין. הירידה למים מסובכת וכוללת צניחה חופשית של כמה מטרים דרך הגדה הבוצית והשיחים. חבשוש מזנק ראשון ונוחת במים מלא התלהבות ושלי מיד אחריו צורחת בבהלה, כנראה שחטפה שריטה רצינית בדרך למים.
התור שלי הגיע, מזל שבאתי עם סנדלים ואיתם אני ממשיך לתוך המים הבלתי צפויים. אני משתמש בענפים ושורשים כמו בסנפלינג, ומתקדם בזהירות לכיוון המים הקרירים שמחכים לי למטה. שלי וחבשוש לא מחכים לי ולא מתפעלים מהשריטות המועטות יחסית שקיבלתי, הם עברו מזמן את הסבך ולפי הקולות המתלהבים שלהם, הם מצאו בריכה מושלמת שאפשר לשחות בה.
הידיים שלי מדממות, עוד כמה צעדים בתוך הבוץ עם מים נעימים עד המותניים ואני יוצא מהשיחים בשחייה לתוך לגונה מופלאה בצבע כחול מהמם, חלום רטוב של כל חובב מעיינות. המים טיפה מליחים לדעתי ואני שוחה בהנאה רבה בבריכה הנסתרת, מנקה את אבק הדרכים מעליי, מחפש רגע קצר של אושר ונחמה, אבל התותחים שלנו חוזרים להפציץ ומזכירים לנו בכל הכוח את המציאות המורכבת.
לפתע חבשוש צועק בהתרגשות: "יש פה שחריר הנחלים!". הוא מראה לנו בגאווה ענף יבש שעליו מצטופפים חלזונות שחורים וזעירים. "החילזון הזה מעיד על איכות מסוימת של המים, כי זה בעל חיים מאוד רגיש לזיהומים. אם הוא נמצא פה, זה אות חיובי ומדהים בעיניי. ממש מפליא לראות אותו פה".
8 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
שחרירי הנחלים - סימן שהמים טובים
(צילום: אסף קמר)
מציאת החילזון השחור המסתורי Melanopsis praemorsa, המסמן ליודעי סוד כי המים בבריכה הפראית נקיים יחסית, מכניסה אנרגיות טובות למשלחת ynet בעוטף עזה. חבשוש השובב מבצע סדרה מרשימה של קפיצות ראש למים ושלי מצאה מרפסת עם דק מפנק לשיזוף שהמקומיים בנו בגדה השנייה.
חיים, איך אתה מדרג את המים? "אני נותן ציון גבוה מאוד. יש פה איזון אקולוגי טוב, והמים הצלולים והדגים מעידים על כך". עם זאת, חיים הדגיש כי "איכות המים בנחל הבשור שנויה במחלוקת. יש זיהומים באגן הניקוז של הנחל מחברון ומהמפעלים ברמת חובב ועד שאין דיגום מסודר, אנחנו לא יכולים לדעת בוודאות את איכות המים"
8 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
אמיר דרור, המתנדב הקבוע בסדרת הכתבות על מעיינות סודיים, בקפיצת ראש מרשימה
(צילום: אסף קמר)
האופטימיות של חבשוש מדבקת, אני מרגיש טוב, צולל ונושם בהנאה את החיים. שלי קופצת נר מהדק למים, וצועקת: "הבריכה הזאת היא עשר!". לאחר מכן היא מוסיפה: "אני ממליצה לכולם להגיע לכאן, אבל חשוב להיזהר בדרך. השביל לא פשוט וצריך להיות מוכנים לאתגרים. חרף הקשיים הבריכה הזאת שווה את זה בקלות, ואין כמו החוויה של טבילה במים טהורים בחיק הטבע. זה מקום שאפשר להרגיש בו את החיבור לטבע וליהנות מהשקט שסביבנו, ואני ממליצה לכולם לא לפספס את זה".
שלי, מה הציון שאת נותנת לבריכה הנסתרת בנחל הבשור? "למרות הדרך הקשה שממש לא מתאימה לכל אחד", היא מצביעה בחיוך עקום על שריטות שונות ומדממות על הידיים והרגליים. "אני נותנת לבריכה הפראית המושלמת הזאת ציון של עשר. המים פה מדהימים ויש חיבור מושלם לטבע. אני מרגישה שזה שאנחנו מטיילים כאן בדיוק שנה אחרי כל מה שקרה, זה בעצם הניצחון שלנו. זו לא רק חוויה אישית, אלא גם מסר של תקווה ועוצמה. אנחנו לא נותנים למצב להרתיע אותנו, להיפך, אנחנו ממשיכים לחיות, מטפחים את האהבה שלנו לארץ ומגלים את כל מה שיש לה להציע. זו הדרך שלנו לחיות את החיים במלואם ולהרגיש חופשיים".
חבשוש, קצין הסיור הוותיק מגולני, נראה מאושר כמו ילד קטן בתוך המים, מעליו עפים פרפרים לבנים והוא מדווח בהתלהבות מדבקת לחברים האהובים בקבוצת מטיילי האקסטרים חשמב"א, שמצא בריכה סודית ויוצאת דופן ומבקש מהם לנחש איפה הוא נמצא.
8 צפייה בגלריה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
הבריכה הסודית בעוטף עזה
נבחרת המעיינות - חבשוש, שלי ואסף
(צילום: אמיר דרור)
"כשאני מגיע בפעם הראשונה למעיין הנסתר אני מרגיש תחושה מיוחדת בלב", הוא משתף. "יש משהו מרגש ומיוחד בגילוי מקום חדש, במיוחד כזה שהוא לא נגיש לכולם. זה מחזיר אותי לתחושה של הרפתקה וחיבור לטבע, ואני זוכה לחוות רגעים נדירים ויפים. האדרנלין שלי עולה, ואני מתמלא בהתלהבות לחשוף את היופי של המקום. הבריכה הנסתרת בנחל הבשור בעוטף עזה מציעה לא רק מים צלולים, אלא גם חוויה של רוגע ושלווה, ואני מתרגש לראות את כל זה מתממש".
איך מגיעים? הבחור המקומי שנתן לנו את הטיפ השווה על הבריכה הנסתרת בעוטף עזה ביקש שלא נציין במדויק את המיקום הסודי של הבריכה האהובה עליו ואנחנו מכבדים את בקשתו. לאורך נחל הבשור יש בריכות נוספות וכל מי שיש לו כוח רצון, אהבה לארץ ישראל ויכולת ניווט - ימצא אותן.
אזהרה: המים בבריכה הנסתרת של נחל הבשור עמוקים וללא שירותי הצלה. השחייה היא על אחריות המתרחצים בלבד.