תקופת החגים אוטוטו כאן ואיתה מגיעה גם עונת הטיולים שכולנו מחכים לה לאורך השנה, בין אם זה בארצנו היפה ובין אם בחוץ לארץ. כולנו יודעים שכל חוויה בטיול שכזה מלווה תמיד בחווית הצילום, שמאפשרת לנו לא רק לחוות את הטיול אלא גם ללכוד את רגעי האושר היפים ביותר ולהפוך אותם לזכרונות מתוקים שאפשר להתרפק עליהם שוב ושוב.
אם כבר מצלמים, אז מן הראוי שנעשה זאת בצורה יפה ומעניינת. כדי לעשות זאת נכון - המאמר הזה כולל את עשרת הטעויות הנפוצות שכולנו עושים בצילום, לצד הצעות איך להימנע מהן כדי להשיג את הצילומים המושלמים שכולנו שואפים אליהם. הטיפים כאן מתאימים לכולם – גם לחובבי הצילום עם המצלמות המקצועיות וגם לבעלי הסמארטפונים. הרי העקרונות הבסיסיים ביותר בצילום, כמו קומפוזיציה, רגש ואור יפה חשובים הרבה יותר מאשר סוג המצלמה.
טעות נפוצה מספר 1 – לצלם עם עדשה מלוכלכת
אתם עומדים מול נוף עוצר נשימה. השמש זורחת, הסצינה נצבעת בגוונים מלאי חיים כאילו צוירו במיוחד בשבילכם. אתם לוחצים על הכפתור, מבסוטים עד השמיים, בטוחים שיש לכם פריים מנצח שבעזרתו תוכלו להוציא את העיניים לכל מי שהתעצל ובחר להישאר בבית. ואז – אתם חוזרים הביתה, מעלים את התמונה למסך המחשב ומגלים לדאבונכם שהכל נראה דהוי ומטושטש, הצבעים איבדו את החיות שלהם והתחושה שהייתה לכם במקום לא עוברת בתמונה. אז שתדעו לכם, שככל הנראה המצלמה שלכם בסדר גמור, וזה לא שאתם צלמים לא טובים, פשוט העדשה מלוכלכת. טביעות אצבע, זיעה שמצטברת כשהטלפון בכיס או אפילו סירופ המייפל מהפנקייקים של ארוחת הבוקר שזלג בטעות לעבר הטלפון מלכלכים את הזכוכית ומשאירים את חותמם על התמונה.
איך להימנע? זה פשוט – נקו את העדשה שלכם לפני כל יעד בו אתם עוצרים לצלם. מטלית קטנה לניקוי עדשות או משקפיים תעשה את העבודה בצורה מושלמת. ככה אתם מבטיחים שהתמונות ישקפו את מה שראיתם באמת – ברור, חי וחד. תחזיקו מטלית כזו תמיד בהישג יד, ועשו לעצמכם הרגל לנקות את העדשה בכל הזדמנות – זה עשוי להיות ההבדל בין תמונה בינונית לתמונה מהממת.
טעות נפוצה מספר 2 – למקם את האובייקט החשוב במרכז
כמה פעמים קרה לכם שצילמתם תמונה והתוצאה הייתה… נאמר זאת בעדינות - סבירה ולא מלהיבה? משהו שקשה לשים עליו את האצבע אבל התמונה פשוט לא עובדת ומרגישה "תקועה" ומשעממת. אחת הסיבות המרכזיות לתחושה הזו היא שרוב האנשים ממקמים את האובייקט בדיוק באמצע הפריים – על פניו זה נשמע הכי הגיוני, "מקום טוב באמצע", אבל בפועל זה יוצר תחושה סטטית, שמונעת מעין הצופה לטייל בתמונה ולסרוק את האלמנטים המעניינים שמרכיבים אותה.
איך להימנע? נסו למקם את הנושא החשוב באחד הצדדים של התמונה, ולא בדיוק במרכז. כלל פשוט ומוכר באומנות הצילום שנקרא "כלל השלישים" יעשה את כל ההבדל. דמיינו שהתמונה מחולקת לשלושה חלקים – אופקיים או אנכיים – ומקמו את האובייקט המרכזי על אחד הקווים שמחלקים את התמונה. בניית קומפוזיציה לפי הכלל הפשוט הזה יוצרת תחושה דינמית יותר ומכניסה חיים לתמונה.
באיזה צד למקום את האובייקט? תלוי בסצינה - איפה הרקע מעניין יותר והאם יש כיווניות מסוימת לאובייקט. אתם יכולים אף ליזום את הכיווניות הזו, ולבקש מהמודל להסתובב מעט באחד הכיוונים כך שזה ישתלב עם האזור הפתוח יותר של התמונה (השני שליש).
ברוב המצלמות והסמארטפונים ניתן להיעזר בקווים וירטואליים שיופיעו ממש על גבי המסך בזמן הצילום ויעזרו לכם לבנות את הפריים בצורה נכונה. הדליקו בהגדרות המצלמה או הסמארטפון את האופציה להציג קווי רשת, או Grid Lines למי שהמערכת מוגדרת באנגלית.
חפשו בגוגל "כלל השלישים" כדי לראות דוגמאות שימחישו לכם את הרעיון הזה.
טעות נפוצה מספר 3 – לצלם כמה שיותר אלמנטים בתמונה, וליצור עומס
אתם בטיול, מוקפים בנופים מדהימים, ואתם רוצים לתפוס את הכול. המבט שלכם זז מרכס ההרים המושלגים אל אגם התכלת שמתחתיו, מחורשת העצים היפה בצד ימין לעבר הנחל הזורם בצד שמאל, מהבקתה היפה בה העברתם את הלילה לשביל שמוביל אליה. אתם מנסים לתפוס את כל הדברים הנפלאים האלה בפריים אחד ומגלים שמי שאמר את המשפט החכם "כל המוסיף - גורע" בכל זאת ידע על מה הוא מדבר. הניסיון ללכוד כמה שיותר אלמנטים בפריים, שכל אחד מהם יפהיפה בפני עצמו, מייצר תוצאה שהיא לרוב עמוסה מדי, כך שהצופה יאבד את עצמו בתוך התמונה ולא ידע איפה להסתכל.
איך להימנע? במקום לנסות לדחוס הכול לתמונה אחת, התמקדו באלמנט אחד מרכזי שאתם רוצים להדגיש. דווקא המיקוד בפרטים הקטנים של הסצינה יעצים את התחושה שתווצר אצל הצופים. זה יכול להיות האגם המדהים, הר קטן שמוקף בצמחייה או אפילו ספסל עם נוף מרשים. כל האלמנטים האחרים בתמונה צריכים לשרת ולהעצים את הנושא המרכזי, ולא להפריע לו. אל תהססו לצלם כמה תמונות בזוויות שונות, כדי ללכוד את הרגעים והאובייקטים החשובים באמת.
תחשבו על זה כמו על מנה שאתם מזמינים במסעדה. אם היא עמוסה במרכיבים רבים מדי, זה יצור תחושה של "מנת אכול כפי יכולתך" בה כל הטעמים מתערבבים וההנאה הקולינרית שלכם נפגעת. נסו לחשוב על התמונה כעל מנת שף טעימה ומדויקת, בה כל המרכיבים והמינון שלהם מייצרים חווית טעם וריח מדהימה, ואין צורך להוסיף דבר.
טעות נפוצה מספר 4 – להתעלם מהרקע
לפעמים, אתם כל כך ממוקדים במצולם שלכם, שאתם שוכחים מה קורה מאחוריו. כשתבחנו את התמונה אחר כך, תגלו פתאום שעץ או עמוד חשמל יוצא מהראש של הדמות המרכזית, או שמשפחה זרה שבדיוק עושה פיקניק באמצע הנוף נכנסת לתוך הפריים. מבלי לשים לב, אנחנו נותנים את 100% הפוקוס לאובייקט ושוכחים שהרקע הוא חלק בלתי נפרד מהתמונה.
איך להימנע? לפני שאתם לוחצים על כפתור הצילום, קחו רגע לסרוק את הפריים. הסתכלו על מה שמאחורי המצולם – האם יש משהו שגונב את תשומת הלב? האם יש אלמנטים מיותרים כמו עמודי חשמל, פחי זבל או תיירים אקראיים? אם כן, נסו לשנות זווית, להסתיר אותם או לבקש מהמצולם לזוז מעט. שינוי קל יכול לשפר את הקומפוזיציה ולתת לתמונה שלכם מראה הרבה יותר נקי.
טעות נפוצה מספר 5 – לצלם עקום, ולגרום לתחושת אי נוחות
כמה פעמים צילמתם נוף מרהיב או שקיעה בים התיכון רק כדי לגלות אחרי זה שהכול עקום? קו האופק נוטה לשמאל או לימין, ההרים נראים כאילו הם עומדים להתמוטט, והצופה מרגיש קצת מסוחרר. זו טעות קלאסית שקורית כשמצלמים במהירות ולא שמים לב לקווים שבתמונה.
איך להימנע? רגע לפני הצילום, קחו נשימה קצרה ובדקו האם הפריים מיושר. הקפידו ליישר את התמונה באמצעות הקווים הברורים בפריים, במידה והם ישנם. ברוב המצלמות והסמארטפונים יש פלס מובנה שיכול לעזור לכם ליישר את הקומפוזיציה. שמרו על קווים ישרים ככל האפשר, במיוחד כשמצלמים נופים או מבנים בסביבה אורבנית. כשיש לכם קווים ישרים, התמונה נראית יציבה ונעימה הרבה יותר לצפייה.
טעות נפוצה מספר 6 – לצלם אנשים באור קשה, ולקבל פרצופים מכווצים
אמצע היום, השמש חזקה והאור מגיע מלמעלה ומייצר צלליות עמוקות וחזקות. בא לכם לתעד את הרגע ולצלם את החברים והמשפחה, אבל לא סתם לתעד אלא ליצור עבורם תמונה יפה ומרגשת. הבעיה היא שתאורה כזו לא מחמיאה – הצללים עמוקים וחדים מדי והפרצופים נראים עייפים ומכווצים מסנוור מהשמש. לרוב, תאורה ישירה וחזקה יוצרת אפקטים לא מחמיאים על הפנים.
איך להימנע? צלמו בשעות הזהב – כשהשמש נמוכה וקרובה לקו האופק, בשעות הזריחה או השקיעה. בזמנים האלה האור רך ונעים יותר וצבעו הזהוב מייצר תחושה חיובית ואופטימית. זה יחמיא לפני המצולמים ויתן תחושה נעימה יותר לצופים. אם אין ברירה ואתם חייבים לצלם בצהריים, חפשו מקומות מוצלים או השתמשו במחסה טבעי (כמו עץ או בניין) כדי לרכך את התאורה. אור רך יוצר תחושה חמימה בתמונה ומחמיא הרבה יותר למצולמים שלכם.
טעות נפוצה מספר 7 – לצלם ילדים מגובה עמידה, ולהקטין אותם
אתם מצלמים את הילדים שלכם בטיול, אבל עומדים זקופים ומצלמים אותם מלמעלה, כי זה הכי נוח ומעולם לא חשבתם לעשות אחרת. התוצאה? הילדים נראים קטנים, מרוחקים ולא נינוחים בתוך התמונה. הרי אם תנסו זאת בעצמכם ותבקשו ממישהו לצלם אתכם מלמעלה, סביר שתרגישו מעט מאויימים מהצלמת או הצלם ותהחוו תחושת אי נוחות קלה. על אחת כמה וכמה - גם הילדים ירגישו את אותה התחושה וזה יתבטא גם בתמונות. מעבר לכך - הרצפה המשעממת היא זו שהופכת לרקע העיקרי בגלל זווית הצילום, במקום הנוף היפה שמאחוריהם.
איך להימנע? רדו לגובה העיניים של הילדים. שבו, כרעו ברך או אפילו שכבו אם צריך – כך התמונה תיראה טבעית יותר, עם פרספקטיבה שמכבדת את גובה הילד. תמונה בגובה העיניים יוצרת קשר יותר אינטימי בין הצופה למצולם, ומוסיפה לתחושת הקרבה בתמונה. צילום בזווית נמוכה יסדר גם את נושא הרקע, ובמקום רצפה הרקע יהיה הנוף המעניין והמרשים.
טעות נפוצה מספר 8 – להימנע מצילום מול השמש
המיתוס הזה עדיין קיים – "אסור לצלם מול השמש!", לא רואים את המצולמים, והשמש החזקה "שורפת" את התמונה. אבל זה לא בהכרח נכון. אם נמנעים לגמרי מצילום מול השמש, מפספסים הזדמנויות לתפוס רגעים דרמטיים ומיוחדים.
איך להימנע? הפכו את אתגר השמש להזדמנות והשתמשו באור הזה לטובתכם. צילום מול השמש יכול לעזור בצילום תמונות סילואט דרמטיות, שבהן הדמויות נראות כמו צללים כהים על רקע אור בהיר. זה עובד נהדר בשעות השקיעה או הזריחה, כשהשמש נמוכה וצבעיה מייצרים אוירה נעימה ואופטימית.
גם במצלמות המקצועיות וגם בסמארטפונים ניתן לשלוט על מידת החשיפה של התמונה. במצלמות המקצועיות ניתן לעשות זאת בעזרת אחד הפרמטרים במשולש החשיפה, למי שמכיר את המושג. בסמארטפונים ניתן ללחוץ לחיצה ארוכה על הסצינה, ואז להזיז עם האצבע את הסרגל הקטן של השמש שמופיע מיד לאחר מכן, כדי לדייק את החשיפה הרצויה.
דגש חשוב נוסף בהקשר לצילום צלליות - כדאי להבליט את הדמויות וקווי המתאר החיצוניים שלהן. בקשו מהדמויות להיות בזווית של 90 מעלות אליכם, להרים ידיים או להחזיק אובייקט מעניין שניתן לזהות רק לפי קווי המתאם החיצוניים (כמו כדור, מצלמה או הילד שלכם).
טעות נפוצה מספר 9 – לא להשתמש בפיצ'רים המגניבים של הסמארטפון
כמה פעמים צילמתם תמונה של נוף יפה או של אדם אהוב ואמרתם לעצמכם בלב "זהו, יש לי אחלה פריים, אפשר להמשיך הלאה"? זה נהדר לצלם את הפריימים הקלאסיים בדרך הכי פשוטה שיכולה להיות עם הגדרות הצילום ברירת המחדל של הסמארטפון. אבל יש עוד עולם שלם, עשיר ומופלא של צילומים שאפשר לקבל בעזרת הפיצ'רים המעולים והמיוחדים שזמינות כמעט בכל סמארטפון. כל כך הרבה אפשרויות שלעיתים מתפספסות מחוסר היכרות – פורטרט עם רקע מטושטש, צילום פנורמי, שימוש בעדשות השונות ואף צילום סרטונים בהילוך איטי או בשיטת ההייפרלאפס (קיטועי זמן).
איך להימנע? הפכו את מצלמת הטלפון שלכם למשחק, למדו להכיר את הפיצ'רים שהטלפון שלכם מציע, לחצו על הכפתורים, הדליקו את האפשרויות השונות ותראו מה הן עושות. למשל, הדליקו את אופציית הפורטרט (או דיוקן, תלוי במודל הסמארטפון). צלמו את החברה או בן המשפחה ולמדו איך להבליט אותו בעזרת רקע מטושטש. התנסו בצילום פנורמה כדי לצלם נופים רחבים במיוחד. נסו לעבור בין העדשות השונות כדי ליצור זוויות צילום מגוונות ולשלב בין הזוויות הרחבות שמייצרות תחושה של עומק לבין זוויות הצרות שמייצרות תחושה של אינטימיות. צלמו סרטון הילוך איטי של כל בני המשפחה קופצים באוויר.
כל אחד מהפיצ'רים האלה נועד לשפר את התמונות שלכם בפרט והחוויה הצילומית בכלל. תוכלו לערב בהתנסות גם את הילדים או בני משפחה נוספים, וליצור חוויה הרבה יותר משמעותית ומהנה עם המון ערך מוסף, גם הלימודי וגם המשפחתי.
טעות נפוצה מספר 10 – לרוץ אחרי עוד ועוד לוקיישן, ולפספס את החוויה
האם אתם מכירים את תחושת הלחץ הקלה שמתלווה לעיתים לטיולים אשר נובעת מהרצון להספיק כמה שיותר בזמן המועט שהוקצה לטיול? ממהרים לעבור בין הלוקיישנים, רצים ממקום למקום כדי לתפוס עוד התרחשות ועוד נופים יפים, ועוד כיכר עם קתדרלה, ועוד עיירה ציורית, ועוד ועוד ועוד. בסופו של יום, מרוב עצים לא ראו את היער ומרוב התרחשויות, לא ברור מה ראיתם וחוויתם. גם במקרה זה אפשר להגיד שכל המוסיף גורע, ולא רק שהחוויה מתפספסת, גם התמונות יוצאות לא מספיק מדויקות ומרשימות.
איך להימנע? בכל מקום אליו אתם מגיעים, עצרו לרגע. תנשמו את האויר הצלול. תנו לעיניים לטייל בנחת ולבחון את המקום החדש, תיהנו מהאוירה השוררת במקום ומהאנשים שסביבכם. נצלו את הרגעים הנדירים האלה ליצור זכרונות משותפים עם המשפחה. וכמובן, הקצו את הזמן הראוי לצילומים. צלמו מתוך מחשבה ומיקוד באלמנטים היפים ביותר. חכו לאור המושלם או להתרחשות מעניינת. לפעמים סבלנות משתלמת, ותוכלו לצלם רגע מיוחד שיקרה רק אם תהיו שלווים ורגועים.
סיכום
בסופו של דבר, צילום בטיולים הוא לא רק דרך לתעד את מה שראינו, אלא אמצעי להחזיר אותנו אל הרגעים המיוחדים שחווינו, אל המקומות והאנשים שיצרו את החוויות הבלתי נשכחות האלה. הטיפים שנתנו כאן נועדו לעזור לכם לקחת את הזיכרונות היפים האלה ולהפוך אותם לתמונות שמספרות את הסיפור האמיתי של הטיול – בצורה מקצועית יותר, מעניינת יותר, ומלאת רגש.
בין אם אתם מצוידים במצלמה מקצועית או פשוט מצלמים עם הסמארטפון, חשוב לזכור שלצילום איכותי יש את הכוח להעצים את הזיכרונות שלנו. כשאנחנו מצלמים מתוך מחשבה ותשומת לב, אנחנו לא רק יוצרים תמונות יפות – אנחנו משמרים רגעים בצורה שתגרום לנו להתרגש בכל פעם שנביט בתמונה.
אז בטיול הבא שלכם, אל תמהרו – קחו את הזמן, התמקדו, תחזרו שוב לטיפים האלה כדי להתרענן. הזיכרונות שתיצרו בעזרת הצילומים הנפלאים יישארו אתכם לנצח, והתמונות שצילמתם ישמרו את היופי והאווירה של החוויות הכי מרגשות שלכם.
ויקטור זיסלין הוא המייסד והבעלים של בית ספר לצילום "פוטו טיפס", ומדריך סדנאות צילום בארץ ובעולם. בימים אלה הוא מוציא לאור את ספרו הראשון "תחושות בטן בצילום" דרך קמפיין הדסטארט למימון המונים. לטיפים נוספים ולדיונים בענייני צילום אתם מוזמנים להצטרף לקהילת פוטו טיפוס בפייסבוק.