6 צפייה בגלריה
סינגל חוף הכרמל
סינגל חוף הכרמל
סינגל חוף הכרמל
(צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל)
מרוץ האופניים הבינלאומי "ברא אפיק ישראל" יתארח לראשונה בשבוע הבא בחוף הכרמל. המרוץ, שאותו תארח המועצה האזורית חוף הכרמל בשיתוף קק"ל, יתקיים למשך ארבעה ימים בתאריכים 24-21 בספטמבר 2022. מדובר בטור אופני הרים זוגי הנחשב לאחד מארבעת אירועי האופניים הגדולים בעולם מסוג זה, והוא מיועד לרוכבים ששעות על האוכף, התמודדות עם מרחקים ונופי ארץ ישראל מרחיבים וממלאים את ליבם. השנה צפויים להשתתף במרוץ כ-1,500 רוכבים ורוכבות מכל העולם.
השנה יתקיים המרוץ במסלולים המרהיבים של חוף הכרמל והסביבה, המשופעים בנופים ייחודיים, נכסי טבע, נוף והיסטוריה. לכבוד האירוע, ריכזנו לכם את מסלולי האופניים המוסדרים בחוף הכרמל – החל מהמסלולים הקלילים והמשפחתיים, ועד למסלולים הארוכים והמאתגרים – כדי שתוכלו להתנסות ברכיבה בהם גם בעצמכם.

סינגל יער חוף הכרמל – סובב כרם מהר"ל

אורך המסלול: כ-15 ק"מ.
סוג מסלול: מעגלי.
נקודת התחלה וסיום מומלצת: תחנת הדלק של צומת הכניסה לכרם מהר"ל / יקב אמפורה בכרם מהר"ל.
סינגל יער חוף הכרמל המלא נמתח לאורך כ-42 ק"מ ומתאים לרוכבים מנוסים ברכיבת סינגלים מהירה – אך מספר לולאות קצרות יותר הכוללות קטעים נבחרים מן הסינגל מאפשרות לחלק אותו לכמה רכיבות נפרדות ובכך להקל על אלו שאינם רוכבי על. שלוש מבואות נפרדות מאפשרות להתחיל ולסיים את הרכיבה במקומות שונים ובכך גם לזכות ברכיבות בעלות אופי שונה.
6 צפייה בגלריה
רוכב אופניים ביער חוף הכרמל
רוכב אופניים ביער חוף הכרמל
רוכב אופניים ביער חוף הכרמל
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
אם אתם אוהבים לסיים בבירה וארוחה אחרי שהוצאתם את הכל ברכיבה, מומלץ לשים בווייז את תחנת הדלק של צומת הכניסה לכרם מהר"ל. אפשר גם לכוון את הווייז ליקב אמפורה בכרם מהר"ל. מי שמעדיף לדלג לחומוס בפוריידיס – להכניס את היישוב "עופר" בווייז – נכנסים בכביש אליו ולאחר כחצי ק"מ יש חניון צמוד לסינגל. מדובר על 15 ק"מ הכוללים נוף יפהפה, חלקות יער ופריחה שופעת בין הסתיו לאביב.
מה שמייחד את המסלול, הוא שלא נדרשת כל יכולת ניווט. המסלול מסומן בעמודי שילוט ועליהם "טיפות" צהובות ובתוכן רוכב אופניים בצבע שחור. השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה, והרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – נגד כיוון השעון. על גבי הטיפה מופיע משולש קטן בצבע אדום – אשר מסמל כי מדובר על לולאת כרם מהר"ל.

סינגל השלוחה – סובב יער עופר

אורך המסלול: כ-20 ק"מ.
סוג מסלול: מעגלי.
נקודת התחלה וסיום מומלצת: חניון אטאטורק.
6 צפייה בגלריה
סינגל השלוחה באביב
סינגל השלוחה באביב
סינגל השלוחה באביב
(צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל)
סינגל השלוחה נמצא ביער עופר מעל מרכז מיר"ב, אורכו המלא כ-20.5 ק"מ והוא כולל טיפוס רב (כ-600 מטרים במצטבר), אך מתאים לכלל הרוכבים – מתחילים ומנוסים כאחד. רוב הסינגל מוצל עם נקודות עצירה נוחות, חניה בשפע ונקודות תצפית עוצרות נשימה.
למעוניינים בקיצור המסלול, מבנהו מאפשר חיתוכים קלים בכמה מקומות אל המשך המסלול, מה שמאפשר מבחר אפשרויות רכיבה בין 10 ק"מ ל-21 ק"מ. הסינגל מסומן בשטח על ידי "טיפות" צהובות ובתוכן רוכב אופניים בצבע שחור, כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה. הרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.

שביל היער הקסום

אורך המסלול: כ-1.5 ק"מ.
סוג מסלול: מעגלי.
נקודת התחלה וסיום מומלצת: חניון הזיתים ע"ש משה קולר
מסלול טיול ורכיבה טבעי ומעגלי באורך של 1.5 ק"מ, אשר יוצא מחניון הזיתים שהוקדש לזכרו של איש אגף הייעור בקק"ל משה קולר וחוזר אליו. את המסלול מתחילים בשביל עפר המסומן בכחול, ובמעבה היער הסימון מתחלף לאדום. השביל מתפתל בין עצי חורש צפופים ומספק תצפיות לים ולמישור חוף הכרמל. השביל נפרץ והוכשר על ידי בני נוער מתנועת בני המושבים במסגרת מפעל יוסי יפה ב-2004 שנועד להכשיר למטיילים "חלקת יער קסומה מן האגדות". במפגש שבילים נמצא עץ חרוב ענק ומצל, ובהמשך ולקראת סופו של המסלול נפתח חלון נוף אל הים.
6 צפייה בגלריה
שלט הכוונה בחניון הזיתים
שלט הכוונה בחניון הזיתים
שלט הכוונה בחניון הזיתים
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
6 צפייה בגלריה
שביל היער הקסום
שביל היער הקסום
שביל היער הקסום
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)

שבילי רון

אורך המסלול: כ-1.2 ק"מ.
סוג מסלול: מעגלי.
נקודת התחלה וסיום מומלצת: חניון שבילי רון.
חניון שבילי רון נמצא בחורבת כביר שביער עופר, צפונית-מערבית לכרם מהר"ל, ומוקדש לזכרו של אל"מ (במיל') אביאל רון ושני ילדיו עופר וענת. רון היה ממפתחי טנק המרכבה וזוכה פרס ביטחון ישראל לשנת תשנ"ב, ועד מותו ניהל את המרכז למיפוי ישראל (מפ"י). הוא נרצח יחד עם ילדיו בפיגוע של מחבל מתאבד במסעדת "מצה" בחיפה במרץ 2002.
בלב צמחיית חורש סביב החניון הכשירה קק"ל מסלול מעגלי באורך של כ-1.2 ק"מ, המתאים להולכי רגל ולרוכבים על אופניים. לאורך המסלול שילוט מכוון, הסברים בוטניים, גיאוגרפיים והיסטוריים, שישה מצפורים המשקיפים אל הנוף, שולחנות פיקניק ופינות מנוחה.
השבילים חוצים חורשות אורנים רבות, והם מהווים חגיגה לרוכבי אופניים ולחובבי הצעדות הרגליות. ביער ניתן למצוא עצי אלון מצוי, אורן ירושלים, אלה ארץ ישראלית, חרוב מצוי, אלת המסטיק, עצי זית סורי ועוד. את החניון המרכזי של הפרויקט מעטרים ספסלים ושלטי הדרכה. הדרך עוברת בנוף מדהים שנפרש על כרם מהר"ל וחוף הים.
כדי להגיע לחניון נוסעים כשני קילומטרים בכביש המוביל לכרם מהר"ל (כביש 7021), פונים צפונה (שמאלה) בדרך נוף כרמל, אחרי כ-750 מטר פונים ימינה על פי השילוט לחניון "שבילי רון", ונוסעים עוד כשני קילומטרים. הדרך מתאימה לכל רכב.

שביל החורש – רמת הנדיב

אורך המסלול: כ-7.5 ק"מ.
סוג מסלול: מעגלי.
נקודת התחלה וסיום מומלצת: חורשת הפיקניק ברמת הנדיב
המסלול המסומן בתכלת מציע רכיבה רגועה לאורך מסלול של כ-7.5 ק"מ על דרכי עפר רחבות. השביל מתאים גם למשפחות מנוסות ברכיבה. לאורך המסלול יזכו הרוכבים לעבור בנקודות עניין כמו "כלוב הנשרים", תצפית לנחל הנדיב תוך הפסקה ומנוחה קלה תחת הפרגולה ותצפית עוצרת נשימה על מישור החוף מחורבת עקב – בית חווה מפואר מהתקופה הביזנטית.
6 צפייה בגלריה
רמת הנדיב
רמת הנדיב
רמת הנדיב
(צילום באדיבות רמת הנדיב)

שביל המצוק – רמת הנדיב

אורך המסלול: כ-10 ק"מ.
סוג מסלול: מעגלי.
נקודת התחלה וסיום מומלצת: חורשת הפיקניק ברמת הנדיב.
המסלול המסומן בכתום מציע מסלול ספורטיבי יותר, המתאים לרוכבים מיומנים. אורכו כ-10 ק"מ והוא משלב דרכי 4X4 ומספר מקטעי סינגל. לאורך המסלול יעברו הרוכבים דרך "כלוב הנשרים", תצפית לנחל הנדיב תחת הפרגולה, חורבת עקב ותצפית על מישור החוף, שדה הרגמים – קברים במבני אבן עגולים, ירידה מאתגרת מחורשת האורן הקנארי – תוך תצפית על עמק הצבאים, שכשוך במעיין עין צור, ועלייה מאתגרת אל המתחם המבוצר – חורבת עלק ובית חורי. חלק מהמקטעים משותפים לשני המסלולים של רמת הנדיב ומסומנים בשני הצבעים במקביל.
כחלק מחגיגת הספורט סביב מרוץ "ברא אפיק ישראל" תציע עמותת התיירות כרמלים במהלך החודש הקרוב סיורים במגוון מסלולי טיול מודרכים בשעות היום והערב, בתוואי הרכיבה של משתתפי המרוץ – ובהם טיולי שקיעה ועששיות בחוף דור הבונים, בסמטאות עין הוד, בקיסריה וביער עופר. כמו כן, במהלך ימי המרוץ ילוו אותו שלל אירועים ססגוניים ונקודות תיירות שונות באזור יארחו מסיבות עידוד וצפייה בתחרות. פירוט מלא של האטרקציות, אתרי התיירות, הלינה והמסעדות באזור ניתן למצוא באתר "כרמלים".