גלעד ילון יצא לבדוק מה חדש בערבה הדרומית
(צילום רחפן: איתי פולק, עריכה: איתי פולק)
הידעתם? הערבה הדרומית מהווה לא פחות מ-13% משטח המדינה והשטח של פארק תמנע לבדו גדול יותר משטחה של תל אביב (!).
הערבה הדרומית נמצאת בין אילת לערבה התיכונה ורמת נגב. אפשר להגיע אליה ברכב או בטיסה לשדה תעופה רמון. במקום מתגוררים כ-5,000 מקומיים, רובם מתפרנסים מחקלאות ומתיירות - שעכשיו מנסה להוכיח את עצמה כיעד בפני עצמו ולא רק כתחנת עצירה "בדרך לאילת".
בימים שבהם העולם שוב נצבע לו באדום וחופשה בחו"ל נראית כמו דבר רחוק מהמציאות, הניסיון למצוא אלטרנטיבות לחופשות יפות, מבלי להחתים את הדרכון בנתב"ג, רק הולך וגדל. אז הגענו לערבה הדרומית כדי להתרשם מאטרקציות חדשות.

"כאילו הגיעו לחו"ל": נאות סמדר

כל מי שמגיע דרומה דרך כביש 40 לכביש 90 בוודאי שם לב למבנה הוורדרד שמבצבץ לו מצידי הדרך. כאן גם התחלנו את הטיול שלנו - נאות סמדר. פונדק צמחוני ובית אמנויות שהוא גם גולת הכותרת במקום. המבנה המיוחד הזה נבנה במשך 14 שנה על ידי חברי הקיבוץ, ללא ידיעה כיצד ייראה התוצר הסופי.
"רצינו לגלות מה יתאים למדבר בשיתוף פעולה של אנשים בקבוצה, בלי אדריכל שיידע מראש. ענינו על הרבה שאלות על החיים דרך העשייה, כשהעולם כולו היה ההשראה שלנו למבנה הזה", הסבירה רקפת דר, ממקימי קיבוץ נאות סמדר. המבנה עצמו צבעוני ומרשים מבחוץ ולא פחות מבפנים. הוא מקושט במגוון דמויות צבעוניות ומזכיר כמו מין טירה מהאגדות, יותר מאשר מבנה מסורתי בקיבוץ. בתוך המבנה אפשר למצוא בתי מלאכה לאמנויות כמו ציור על משי, חריטה בעץ, קדרות, אריגה ועוד.
18 צפייה בגלריה
נאות סמדר
נאות סמדר
בית האמנים במבנה הוורוד. נאות סמדר
(צילום: איתי פולק)
18 צפייה בגלריה
נאות סמדר
נאות סמדר
וכך הוא נראה מבפנים
(צילום: איתי פולק)
18 צפייה בגלריה
פונדק נאות סמדר
פונדק נאות סמדר
פונדק נאות סמדר
(צילום: גלעד ילון)
דר סיפרה שאנשים מאוד מופתעים מהמראה יוצא הדופן של המבנה ולא פעם מעידים שמרגישים כאילו הם הגיעו לחו"ל. יש אפשרות לטפס במעלה המבנה ולצפות בנוף הקיבוץ המדברי ב-360 מעלות מראש המגדל. מסביב לבית האמנויות יש גנים עם צמחייה צבעונית.
במרחק כמה דקות הליכה מהמבנה אפשר (ומומלץ) לטעום יין מדברי מקומי שעשוי ללא חומרים משמרים וגם סיידר תפוח מתקתק ומחוזק. ישנה גם אפשרות להתארח בקיבוץ באחת מ-18 יחידות האירוח במקום. הן ממוקמות על הגבעה בקצה הכרמים שמשקיפה על נופי המדבר של הערבה הדרומית. החדרים כוללים מרפסת אישית עם פינת ישיבה, גינת צמחי תבלין ומטבח משותף לשימוש האורחים. ניתן גם להזמין מראש ארוחות ערב בחדר האוכל הקיבוצי וסדנאות נוספות.
אחד המקומות המתוירים והמוכרים כאן הוא פונדק נאות סמדר, הסמוך לקיבוץ שנמצא ממש על הכביש ולכן גם משמש תחנת עצירה. מעבר לכך שיש כאן מנות צמחוניות מגוונות - החל מלזניות ועד המבורגר צמחוני, הכל אורגני ומתוצרת מקומית. ואם אתם לא רעבים, שווה לעצור לקפה ומנוחה בגינה האחורית של המקום, שמרגישה נווה בלב מדבר עם בריכות מים קטנות והרבה צמחייה וצל.
במקום גם חנות שמוכרת את תוצרי האזור כמו שמן זית, יין, זיתים, נקטרים, ריבות, עוגות וגם מוצרי הקוסמטיקה תוצרת גן הבשמים המקומי.
עוד פרטים:
שעות פעילות: ראשון עד חמישי בשעות 14:30-10:00, ימי שישי וערבי חג בשעות 12:30-9:30.
המחיר לסיור העצמאי - 30 שקלים מגיל 12 ומעלה. מחירים מיוחדים לאורחי הלינה בערבה הדרומית ולתושבי האזור.
מחיר לינה בחדרי הבקתה באמצע שבוע (מינימום שני לילות) החל מ-1,800 שקלים. בסופ"ש (מינימום שני לילות) החל מ-2,000 שקלים.
פונדק נאות סמדר שעות פעילות: ראשון עד חמישי בשעות 17:00-7:00, ימי שישי עד 15:00, שבת 17:00-11:00.

שכשוכית עם נוף מדהים ומיזם הצגות חדש: חוות ער'נדל

התחנה הבאה חוות ער'נדל. כאן מצאנו מלון בוטיק מבודד שנפתח לפני שמונה שנים בנקודה המיושבת הכי גבוהה בבקעת הערבה, למרגלות כרמים ומטעים. המקום הוקם בהשראת שרידים היסטוריים בני 2,000 שנה שהותירו אחריהם הנבטים, כשהוא משמש גם כחווה חקלאית לגידולי זיתים ותמרים.
18 צפייה בגלריה
קיבוץ ערנדל
קיבוץ ערנדל
הנוף מהגבעה בחווה
(צילום: איתי פולק)
18 צפייה בגלריה
קיבוץ ערנדל
קיבוץ ערנדל
נקודה ירוקה באמצע המדבר. חוות ער'נדל
(צילום: איתי פולק)
18 צפייה בגלריה
קיבוץ אליפז
קיבוץ אליפז
(צילום: איתי פולק)
גולת הכותרת כאן היא חדרי הסוויטות עם הרגשת ניתוק ושקט ובעיקר נוף שנראה שקשה להיפרד ממנו. "המקום הזה הוא חלום שהתגשם אחרי הרבה מאמצים", סיפר דני כהן, מבעלי המקום. כהן ואשתו מעסיקים צוות מצומצם של עובדים במקום, כשכל אחד עושה הכול ואין חלוקה לתפקידים. את חלק מהחדרים, אגב, בני הזוג בנו בעצמם. כל סוויטה מצוידת בבריכת שכשוך ומרפסת פרטית עם נוף, שכאמור, יקשה עליכם את הפרידה מכאן.
המקום התחיל בשיתוף פעולה חדש עם תיאטרון אלעד. תיאטרון מקומי המורכב משחקנים ומיוצרים יוצאי התיאטרון הקאמרי שהחליטו להביא הצגות גם לחלק הדרומי של הארץ. השת"פ נקרא "לילות ער'נדל" ובמסגרתו שחקני התיאטרון יגיעו לבצע כמה הצגות במתחם האירוח. החיבור בין השניים נולד מהחזון לחבר בין התוכן הייחודי של התיאטרון לבין הרצון שהערבה תהיה הבית שלו.
עוד פרטים:
מחיר הצגה: 150 שקלים, מחירים מיוחדים ללנים בערבה הדרומית.
הצגות קרובות: 13.1.22 "כל הדברים הטובים" - דרמה כובשת בכיכובו של דביר בנדק.
3.2.22 "הזקן והים" - חוויה בעיניים מכוסות. וב-24.2.22 "IT MUST BE LOVE" – ערב אהבה ויין.
מחירי לינה באמצע שבוע: 1,200 שקלים ללילה לזוג. בסופ"ש המחיר הוא 3,100 שקלים לזוג לשני לילות או 1,300 לזוג ללילה של שבת. המחירים כוללים ארוחות בוקר.

האטרקציה החדשה בפארק תמנע

נקודת הביקור אולי הכי מפורסמת בערבה - פארק תמנע, פארק ששטחו כאמור גדול יותר מכל תל אביב ומציע לא פחות מ-25 מסלולי טיול למשפחות, לרוכבי אופניים ולהולכי רגל. לאחר שפתח בשנה הקודמת את ה"רוד טריפ" לבעלי רכבים פרטיים וגם מרכז מבקרים חדש, בימים אלו הפארק הענק מציע סיור חדש שנקרא 12 השבטים.
בסיור, שאורך כשעתיים וחצי, מבקרים בנקודות המרכזיות של הפארק - הפטרייה, האגם ובסופו מגיעים לנקודה החדשה - אוהל מועד. עד לא מזמן האוהל היה פתוח בעיקר לקבוצות מבקרים מחו"ל אך כעת הוא נפתח והונגש למבקרים ישראלים ובתוכו תקבלו שחזור של סיפור המשכן הגדול.
18 צפייה בגלריה
פארק תמנע
פארק תמנע
מתחדש בכל שנה. פארק תמנע
(צילום: רוני בלחסן)
"זה היה המקדש הנייד של עם ישראל במדבר", אמר מרקו סעדה, המדריך בפארק. "יש כאן את כל הכלים הקדושים שהיו להם, את הכיור והמנורה, את הבגדים של הכהן הגדול וכמובן את ארון הברית".
לדברי סעדה, הפארק מאוד מרשים לא רק בגלל אוצרות הטבע, אלא גם בגלל האוצרות ההיסטוריים שנמצאים בו. בדגש על הסיפור ההיסטורי על הפקת הנחושת ועתיקות מימי התנ"ך והמצרים הקדמונים.
18 צפייה בגלריה
אוהל מועד בפארק תמנע
אוהל מועד בפארק תמנע
אוהל מועד בפארק תמנע
(צילום: גלעד ילון)
18 צפייה בגלריה
אוהל מועד בפארק תמנע
אוהל מועד בפארק תמנע
סיור 12 השבטים
(צילום: גלעד ילון)
פארק תמנע מציע גם אפשרויות לינה שונות מחדרים משפחתיים, קרוואנים חדישים ועד אוהלים ממוזגים למשפחות ולקבוצות. במהלך חודש ינואר מתוכננות מספר פעילויות ומסיבות ברחבי הפארק. כדאי לעקוב.
עוד פרטים:
שעות פתיחת הפארק: כל ימות השבוע 16:00-8:00. סיורים בשעות הערב.
מחיר: 49 שקלים מבוגר, 39 שקלים ילד. הכרטיס כולל בקבוקון למילוי חול צבעוני והוא תקף למשך שלושה ימים רצופים. סיורים מודרכים בתוספת תשלום. מחירים מיוחדים ללנים בערבה הדרומית ותושבי האזור. אתר הפארק.

בירה מקומית, שדה סולרי וגינת משחקים מפסולת

התחנה הבאה - קיבוץ קטורה. קיבוץ שמתגאה בעצי התמר שבשטחו, מהתקופה פרה-היסטורית וגם מבירה - היחידה בעולם המבוססת על תמרים. "בקטורה יש מבשלת בירה עם לא פחות מ-15 בירות, אני קורא לה ביר-צינות, כשבירת הדגל נקראת 'קול מג'הול', הבירה הראשונה בעולם שמכילה גם תמרים", סיפר יובל בן חי, מנהל התיירות בקיבוץ.
18 צפייה בגלריה
קיבוץ קטורה
קיבוץ קטורה
מיוחד במינו - קיבוץ קטורה
(צילום: גלעד ילון)
18 צפייה בגלריה
קיבוץ קטורה
קיבוץ קטורה
ביר-צינות. הבירה המקומית המיוצרת במבשלה בקטורה
(צילום: גלעד ילון)
18 צפייה בגלריה
בתי הארחה בקיבוץ קטורה
בתי הארחה בקיבוץ קטורה
בתי הארחה בקיבוץ
(צילום: רוני בלחסן)
הקיבוץ דוגל בקהילה, שיתופיות ומקדם גם טכנולוגיות חדשניות. כמו למשל השדה הסולרי הראשון מסוגו במזרח התיכון, כך לדברי בן חי, שמסייע ביצירת חשמל במדינות מתפתחות.
מחיר סיורים בקטורה ללנים בקיבוץ: ללא עלות, 30 שקלים לכל השאר, הסיור מתאים מגיל 7 (כיתה א').
העצירה הבאה שלנו היא בקיבוץ לוטן. מקום שדוגל בשחזור פסולת ומציע סדנאות אקולוגיות. המלצה שלנו - תעצרו לשתות קפה או תה בבית התה ולטעום מנות מהפוד טראק, בזמן שהילדים מתרוצצים בין החיות הצבעוניות במתחם האקו-כיף, גן שעשועים שכולו בנוי מצמיגים שבתוכם נאספו כל החומרים שלא מתכלים. הם צופו בטיח ובוץ וקיבלו שימוש חדש.
18 צפייה בגלריה
קיבוץ לוטן
קיבוץ לוטן
בתי ההארחה המיוחדים בקיבוץ לוטן
(צילום: גלעד ילון)
18 צפייה בגלריה
קיבוץ לוטן
קיבוץ לוטן
גינת משחקים מפריטים ממוחזרים
(צילום: איתי פולק)
"הכל בנוי מאדמה מקומית וכך קיבלנו מהפסולת דברים חדשים: ספסלים, חיות ומתקני שעשועים", סיפרה תמר ברדה, מנהלת התיירות בקיבוץ לוטן. "הילדים מגיעים לסוג של גן עדן. יש להם מרחבים והם תוך שנייה נעלמים בין החיות הצבעוניות משחקים במחבואים וחוזרים עם ערך מוסף". שווה לעצור גם באזור הסטודנטיאלי ולראות את הבתים המיוחדים והצבעוניים שנבנו שם, עם מגוון אלמנטים מעניינים על הבתים הקטנים העגלגלים וגם ללמוד איך אפשר להפוך זוג אופניים ישנים לייצור חשמל למכונת הכביסה.

הכירו את "שף השמש" שיבשל לכם את האוכל בקיבוץ אליפז

הכירו את שף השמש - מבנה הבנוי מעשרות צינורות אפייה שבהם המבקרים שמים את מה שקטפו באזור על מנת לבשל הכל, כשהתהליך קורה על ידי אנרגית השמש בלבד.
לפי עובדי המקום, הצינורות בימים חמים מגיעים עד ל-240 מעלות. "המקום הזה הוא חוויה לכל מי שבא לבקר, מכינים מגש שבו מכניסים אליו עלים וירקות מהמקום שלנו, ומכניסים לתוך תנור השמש המכונה גם 'שף השמש' ויוצאים לטיול. בסוף הסיור מוציאים את המגשים ואוכלים. כך המבקרים טועמים חלק מהגידולים טרי ישר מהאדמה", הסביר אביאל פיפמן, מנהל חממת חמשת החושים.
18 צפייה בגלריה
חוות חמשת החושים קיבוץ אליפז
חוות חמשת החושים קיבוץ אליפז
"שף השמש" באליפז
(צילום: גלעד ילון)
18 צפייה בגלריה
חוות חמשת החושים קיבוץ אליפז
חוות חמשת החושים קיבוץ אליפז
חממת חמשת החושים בקיבוץ
(צילום: גלעד ילון)
החממה ממקומת בין המטעים והפרדסים של קיבוץ אליפז לצד הרי אדום. היא פועלת בין חודשי אוקטובר למאי. מעבר לבישול הירקות, המבקרים יכולים ללגום תה טרי ולרכוש פירות, ירקות ותבלינים מקומיים טריים וריחניים במיוחד, הכל תוצרת חלקאות מקומית.
עוד פרטים:
חממת חמשת החושים פתוחה כל יום בין השעות 14:00-10:00. הדרכה בכל שעה עגולה .
המחיר - 38 שקלים לאדם בהרשמה מראש כולל קטיף תבלינים. מחירים מיוחדים ללנים בערבה הדרומית ולתושבי האזור.

נקודת העצירה האחרונה - קיבוץ אילות

רגע לפני שנכנסים לאילת, מצד ימין נמצא הקיבוץ הכי דרומי בארץ. באילות יש 41 יחידות נופש כפרי במרחבים הירוקים של הקיבוץ לצד גני תבלין, עמדות ברביקיו וגם פארק מים בימים החמים יותר בשנה ובריכה פנימית לימי החורף הקרים יותר (חלק מהמלון יו ספלאש ריזורט שבבעלות פתאל והקיבוץ).
בימי שישי מתקיים בקיבוץ אילות שוק איכרים ובו כל התוצרת המקומית מתרכזת למקום אחד, כשכל משקי החלקאות בערבה הדרומית מגיעים להציע את התוצרים שלהם. בשוק יש פינות ישיבה, דוכני אוכל מוכן ועוד מגוון פעילויות לכל המשפחה.
18 צפייה בגלריה
האזור המרכזי בקיבוץ אילות
האזור המרכזי בקיבוץ אילות
קיבוץ אילות
(צילום: שירי הדר)
מעבר לאפשרות הלינה, בקיבוץ תוכלו לבקר בפעילות חדשה ב"צריפי בראשית". זו בעצם הפעם הראשונה שהסיפור של מתיישבי הקיבוץ ושל כל הערבה הדרומית מתרכז לכדי מסע שמועבר דרך תמונות וקטעי וידיאו. איך עובד קיבוץ שיתופי גם בתקופתנו ומה היה כאן עד היום - אלו חלק מהתכנים שמקבלים במסע וגם ביקור בבית מלאכה משותף שם לומדים על מחזור, בין היתר.
18 צפייה בגלריה
סדנת עץ בקיבוץ אילות
סדנת עץ בקיבוץ אילות
סדנת עץ בקיבוץ אילות
(צילום: גלעד ילון)
מעבר לסיור, רפי סער, אחד מוותיקי הקיבוץ מציע סנדאות נגרות מחלקי עץ ממוחזרים - "סדנה רב-דורית בת קיימא". כל משתתף שמגיע מקבל את כל החלקים ויכול לייצר לעצמו דמות כמו חד קרן, מכונית או מסוק בליווי אישי של הנגר הוותיק. הסדנה אורכת כשעה וחצי ובסופה כל משתתף יוצא עם צעצוע איכותי מעץ. ישנה אפשרות גם לקנות את הערכה ולהרכיב אותה לבד בבית. לדברי סער הסדנה מתאימה מגיל 5 ועד 80.
עוד פרטים:
עלות הסדנה: 250 שקלים למשתתף.
אירוח בקיבוץ אילת - המחיר ללילה באמצע שבוע נע בין 400 שקלים ל-650 שקלים לזוג, כולל ארוחת בוקר. סופ"ש 850-600 שקלים לזוג ללילה על בסיס חצי פנסיון, עם ארוחת שישי חגיגית בחדר האוכל עם הקייטרינג "כפות תמרים".

אוכל קדימה אוכל

אחרי כל הסיורים, מרגיש שצריך להעלות קצת את רמת הסוכר וזה זמן טוב לבקר במרכז המבקרים של קיבוץ יטבתה. המקום מקבל קרוב למיליון מבקרים בכל שנה והשנה הוא מציג משקה חדש "סוד הטעם", שמרכז חקל גדול ממרכיבי החלקאות של הערבה הדרומית.
אפשרות קולינריות נוספות הן אירוח ביתי אצל דנהל'ה בבאר אורה. דנה תורג'מן ובן זוגה יניב עברו עם ילדיהם לפני שנה מהצפון לדרום והגשימו את חלומם. כיום הם מדריכי תיירים באזור ומבשלים עבורם ארוחות טעימות בהשראת המטבח המרוקאי, כל זאת בחוויה אינטימית במרפסת ביתם בבאר אורה.
מחירים: 120-100 שקלים למבוגר, 50 שקלים לילד. בהזמנה מראש בלבד. לפרטים נוספים: דנה 054-9452060.
פודטארק - שף במדבר. רוברט ביטון מקיבוץ אליפז הוא הבעלים של הפודטראק היחיד בערבה הדרומית. ביטון, שגדל לצד המטבח המרוקאי ועבד במסעדות שף שונות לאורך השנים, החליט לעזוב את הסירים של המסעדות ולצאת למסע שמשלב את כל הטעמים שליוו אותו במהלך חייו. ביטון נודד עם הפודטראק שלו בין אירועי הערבה ומציע תפריט עשיר בבשר מכריכי בשר מעושן והמבורגר וגם אפשרויות לטבעונים.
מחירים: 55-45 שקלים לפרטים נוספים: שלי 054-6150751, רוברט 053-7710006.

פסטיבלים קרובים בערבה הדרומית

סיפורי אוכל – סופ"ש קולינרי 27-29.1.22 בהשתתפות חלק גדול מהמקומות שבכתבה.
"סמרתון" – מרתון רכיבת אופניים מדברי 24-26.2.22 - שלושה ימי רכיבה בשטח.
פסטיבל שיר היונה – פסטיבל מוזיקלי למען השלום 2-5.3.22 - ארבעה ימים של אירועי תרבות ומוזיקה ברחבי הערבה הדרומית, במרכזם הפקות מקור חד-פעמיות בעמודי שלמה בפארק תמנע.
מופעי פסטיבל המוזיקה 2-4.3 בהשתתפות אריאל זילבר, דויד ברוזה, עברי לידר, ברי סחרוף, גיא מזיג, אהוד בניא, דודו טסה ועוד.
פלאנט ערבה – פסטיבל צילום 9-12.3.22.
הפרטים המלאים באתר הערבה הדרומית או בטלפון: 08-6616976.
הכותב היה אורח של הערבה הדרומית