בשיתוף קרן קימת לישראל

5 צפייה בגלריה
פיקניק
פיקניק
זמן לפיקניקים נעימים בחיק הטבע
(אבי בלבן, ארכיון הצילומים קק"ל)

מזג האוויר מתחיל מעט להתקרר והחופש של חג הסוכות קורא לנו לצאת אל מרחבי הטבע. לקחת פסק זמן ולא לחשוב, וגם לאכול טוב. קיבצנו עבורכם כמה המלצות לפיקניקים נעימים בחיק הטבע ביערות, ליד הנחלים ובאתרי קק"ל השונים ברחבי הארץ. תהנו מהטבע - רק אל תשכחו להשאיר אותו נקי.

צפון


גשר הקנטרה
פיקניק בסביבה ציורית שבה שרידים עתיקים מוקפים צמחיה הוא חוויה משובבת נפש. בעיקר אם באתר לידו נמצא חניון נופש פעיל ובו מתקני משחק לילדים ושולחנות פיקניק שהופכים את האכילה לנוחה יותר.
באתר גשר קנטרה תמצאו את נחל חרוד שעליו גשר ובו עוברת תעלת מים (אקוודוקט) שמשכה בעבר את מימיה מנחל עמל והובילה אותם לשטחים שמצפון לנחל חרוד. הגשר, שנבנה בתקופה הממלוכית, היה במקורו בעל שלוש קשתות. אחת הקשתות בגשר התמוטטה ותוקנה בבטון בתקופת המנדט.

5 צפייה בגלריה
נחל חרוד עמק המעיינות
נחל חרוד עמק המעיינות
פיקניק בסביבה ציורית. נחל חרוד עמק המעיינות
(סוכנות ג'יני, ארכיון הצילומים קק"ל)

הר שאול
אולי תרצו לשלב את הפיקניק שלכם בנוף מרשים ובתצפית. הר שאול הוא בדיוק המקום. הפסגה המתנשאת לגובה של 302 מטר מעל פני הים מאפשרת תצפית ומייחדת את ההר במבט אל הגלבוע מרחוק. ההר קרוי על שם שאול המלך שנפל במערכה נגד הפלשתים (שמואל א' ל"א). באתר חניוני פיקניק, ספסל וכאמור מצפור אל הנוף של העמק.

5 צפייה בגלריה
חניון בהר שאול
חניון בהר שאול
נוף מרשים ותצפית. חניון בהר שאול
(כאמל עליאן, ארכיון הצילומים קק"ל)

מרכז


יער חורשים חניון הסוסים
אל נקודת הישיבה הזו מגיעים דרך מבואת יער חורשים אחרי קיבוץ חורשים ועוצרים בחניון הראשון משמאל לפי שילוט. תמצאו שם שולחנות פיקניק, מעגל מדורה, מתקני מנגל שהתקינה קק"ל אבל גם את נחל קנה שסידר לנו הטבע, נחל שיטפוני הזורם לאורך יער חורשים עד למקורות הירקון.
יש ביער חניוני פיקניק נוספים - חניון האבוקדו וחניון אורנית. באחרון תמצאו גם מתקני משחק לילדים.
חניון אורן זמיר
סמוך לקיבוץ גלעד-אבן יצחק תמצאו את פארק רמת מנשה עם חניון הנגיש לאנשים עם מוגבלויות, מה שמאפשר לכל המשפחה/החבורה לבלות יחד.
חוץ משולחנות פיקניק, מתקני משחק לילדים, מעגל מדורה ומתקני מנגל, אפשר לתבל את החוויה במקום בטיול מעגלי קצר של כק"מ לכיוון מערב על דרך העפר היוצאת מהחניון עד לתצפית מאגר פרחה.

5 צפייה בגלריה
חניון אורן זמיר
חניון אורן זמיר
משחקים לילדים ומתקני מנגל. חניון אורן זמיר
(כאמל עליאן, ארכיון הצילומים קק"ל)
תל עזקה (פארק בריטניה)
עוד אתר פיקניק המספק גם נוף מקסים ממש לידו הוא תל עזקה. הפסגה הגבוהה משקיפה מזרחה על עמק האלה, המקום בו התרחש על פי המסופר בתנ"ך הקרב בין דוד וגוליית. זו הזדמנות מצוינת לשלב את הבילוי במקום בסיפור המקראי.
במערב נראה תל צפית, המזוהה עם גת פלשתים, עירו של גוליית ומעבר לו מישור החוף במרחב שבין תל-אביב לאשקלון. למרגלות התל הכשירה קק"ל חניון פיקניק. כדי להגיע לראש התל יש לטפס ברגל בשביל קצר, מהלך כשתי דקות טיפוס.

דרום: הר הנגב והערבה


חניון הרועה
חניון הרועָה הוא חניון יום וחניון ללינת לילה הנמצא מול הכניסה לקיבוץ שדה בוקר. תמצאו בו מספר גדול של שולחנות פיקניק, ברזים למי שתייה ומתקני משחקים לילדים שהכשירה קק"ל וגם מגוון עצי שיטה וקליסטמון הפורחים בפריחה אדומה ויפה, עצי אקליפטוס ואשל וחורשה נעימה של עצי אורן ירושלים. בצידו המערבי של החניון נמצא מטע עזוב של עצי אלת הבוטנה (או בשמה המוכר יותר - פיסטוק).
החניון הוא נקודה מצוינת לצאת ממנה לטיול או לשלב אותה במהלכו. בין האתרים בסביבה: צריף בן גוריון, גן לאומי קבר בן גוריון, עין עבדת ומסלולי נחל צין.

5 צפייה בגלריה
תל עזקה
תל עזקה
תל עזקה
(יעקב שקולינק, ארכיון הצילומים קק"ל)

כך תתארגנו לפני היציאה


  1. הכל הוא במיקום. אז לפני שאתם יוצאים, קחו לעצמכם כמה דקות כדי להחליט מהו האזור בו תרצו למקם את הפיקניק שלכם (מוזמנים להציץ באתרים המוצגים כאן).
  2. מה כדאי לבדוק לפני שבוחרים מיקום? חשובה לכם נגישות למים? אתם ממש חייבים שיהיו שם שולחנות פיקניק? אולי מתכננים איזה טיול אופניים כהפעלה? באתרי קק"ל ניתן למצוא מגוון שירותים נלווים, ביניהם ברזיות, מתקני שעשועים וחניונים מותאמים לנכים.
  3. מה להביא? אין דבר מרגיז יותר מלהתארגן עם אוכל ושתייה ואז להגיע לאתר ולגלות ששכחתם פרט קטן וחשוב. דוגמאות? קרש חיתוך, סכין חדה, כלים (רצוי רב פעמיים), מפיות נייר או גליל נייר סופג, תבלינים, פותחן יין וקופסאות שימורים, נייר טואלט, קרם הגנה וכמובן מחצלת או שמיכה.
  4. לב הפיקניק הוא הרי האוכל. הכינו כבר בבית ירקות חתוכים ושימו בצידנית שתשמור על הקור, ארזו את המאכלים, ובעיקר את השמן, במכלים אטומים היטב, עטפו את בקבוק היין במגבת או בנייר עיתון כדי שלא יישבר וארגנו הכל באריזות נוחות שקל לשלוף מהן את הדברים.
  5. הגעתם. לפני שאתם פורסים מחצלת וגוררים את הצידנית מהרכב, עשו סיור מקדים קצר כדי להכיר את השטח. הכירו את הצמחים (תמיד אפשר להצטייד במגדיר פרחים), הכירו ברגליים את הסביבה ורק אז החליטו באיזו פינת חמד להתמקם.
  6. אם מדובר בפיקניק משפחתי, תנו לילדים להכין משחקי פיקניק. זה יכול להיות חפש את המטמון באזור, טריוויה על המקום שבו אתם נמצאים או משחק קלפים שהכינו בעצמם. המעורבות של הילדים בטיול והזמן המשפחתי תיתן לכם ולהם חוויה בלתי נשכחת.
  7. לבשו בגדים קלילים ונעימים. אם תכננתם לנצל את הפיקניק לצילומים מיוחדים, חשבו מבעוד מועד על הבגדים שתרצו ללבוש, ואיך הם משתלבים עם צבעי הנוף והסביבה.
  8. אל תשכחו להביא איתכם מים. יין אמנם ישמח לבב אנוש, אך הוא לא תחליף לשתייה. בפיקניק חורף יש לנו לעתים נטייה לשכוח לשתות, ולכן חשוב שבעתיים להקפיד על כך כדי למנוע התייבשות.
  9. סגרו טלפונים וקחו לכם מה שעות של רוגע ונחת. זה הזמן לדבר באמת, להקשיב זה לזו ולחשוב. אם קסם הטבע שובה אתכם ואתם חושבים לעבור ולגור באזור, למשל, זה הזמן לרקום ביחד את החלום.
  10. נהניתם מהשהות באתר? תדאגו שגם מי שבא אחריכם יוכל ליהנות, וכך גם בעלי החיים והצמחים – אל תשאירו מאחור שאריות ואשפה. כלים, פלסטיקים ואריזות שנותרים ביער יוותרו שם שנים ופגעו באדמה ובצומח ועלולים לגרום נזק לחיות שעלולות לנסות לאכול אותם או להסתבך בהם.
  11. בכלל, הביאו אתכם כלים רב פעמיים. זה הרבה פחות מסובך ממה שזה נדמה. אפשר לאסוף הכל ולשטוף בבית כשחוזרים או להשתמש בכיורים המיועדים לשטיפת כלים שניתן למצוא בחלק מחניוני קק"ל.


ליתר ביטחון: הוראות התנהגות ובטיחות


  • האחריות לשלומכם בעת ביקורכם ביער והשימוש במתקניו חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המבקרים האחרים.
  • השתמשו בדרכים ובשבילים המסומנים על ידי קק"ל או הוועדה לשבילי ישראל. דרכי היער מיועדות לכלי רכב, להולכי רגל ולרוכבים גם יחד. הישמרו והתנהגו בהתאם.
  • אל תיכנסו ואל תתקרבו לבורות, למערות, למבנים וכדומה. אין להתקרב לשפת מצוקים. גלישת צוקים וטיפוס עליהם אסורים.
  • אין להיכנס למקווי מים ואין לשתות מהם.
  • היזהרו באש. אל תבעירו אש אלא במקומות ובמתקנים המיועדים לכך. בסיום הפעילות הקפידו לכבות את האש כליל.
  • שמרו על הניקיון. אספו את האשפה למתקנים המיועדים לכך, או קחו אותה עמכם.
  • שמרו על החי, על הצומח ועל הדומם שביער.

באתר קק"ל תוכלו למצוא מידע על כל המסלולים ושלל אפשרויות נוספות.