שינוי נוסף בתוואי "שביל ישראל": מסלול השביל באזור חוטם הכרמל הסמוך לזכרון יעקב שונה וסומן מחדש בשבוע שעבר מטעמי בטיחות – בעקבות הסיכון שבהליכה במקטע הישן, שעבר לאורך כבישים ולאורך מסילת הרכבת. כעת, יעבור השביל לראשונה ב"מצפה מורן", שיעניק למטיילים תצפית מרהיבה לעבר בקעת הנדיב וחוף הכרמל.
במקום לרדת בחדות אל חוף הכרמל מיד לאחר מצפור חוטם, התוואי החדש ממשיך על הרמה אל "מצפה מורן" – אתר לזכרו של סרן מורן ורדי ז"ל, לוחם שייטת 13 ובן בנימינה, שנהרג בקרב עם מחבלים בשכם בשנת 2004 כאשר השתתף במבצע "אישית לוחצת" לחיסול תשתית הטרור בעיר הפלסטינית. בעת שהכוח כיתר מבנה שבו שהה ראש החזית העממית בשכם, נפתחה לעברו אש תופת ומטען חבלה הושלך מהקומות הגבוהות של הבניין. ורדי חש להציל את חייו של אחד הלוחמים שנפצעו, ואז נפגע בראשו. בן 25 היה בנופלו.
איציק בן דב, רכז סימון השבילים של החברה להגנת הטבע, מספר כי במקביל להחלטה לבצע את השינוי בתוואי מטעמי בטיחות – הוא קיבל פנייה מארנון רוזמרין, תושב בית חנניה, שהציע להעביר את השביל דרך "מצפה מורן" – ולאחר סיור בשטח הבין שזה הדבר הנכון לעשות, מכיוון שהמטיילים ירוויחו כך גם תצפית נוף מרשימה.
לדברי בן דב, חוטם הכרמל, "האף" של הכרמל - הבליטה הדרומית ביותר של הרכס מעל בנימינה ובקעת הנדיב – מהווה את שער הכניסה הדרומי לכרמל עבור המטיילים בשביל ישראל. "מהמצפור אפשר לצפות דרומה ומזרחה אל בנימינה ובקעת הנדיב הקרובות, ועד רכס אמיר שבאופק. במערב נראים מושב בית חנניה, אור עקיבא והכפר ג'סר א-זרקא".
לאחר המצפה, ממשיך השביל החדש בירידה מתונה בשולי מחצבת בנימינה ההיסטורית, אל גשר מסילת הרכבת שמעל נחל תנינים – שדרכו ניתן לחצות בבטחה את המסילה לצידה השני במעבר תחתי. "מחצבת בנימינה הוקמה בשנות ה-30 של המאה הקודמת במסגרת מאמצי היישוב היהודי לבנות את הארץ על בסיס חומרי גלם מקומיים וכוח עבודה עברי", מסביר בן דב. "בשנות ה-90, לאחר מיצוי חומר הגלם וסיום הכרייה, עברה המחצבה שיקום על ידי הקרן לשיקום מחצבות. בתהליך השיקום השאירו לצד המחצבה כמה מתקנים תעשייתיים וקטע של מסילת ברזל עם קרון מסע, מזכרת היסטורית מהימים שבהם המחצבה הייתה פעילה".
עם שינוי תוואי השביל, נמנעה מהמטיילים הליכה של כ-700 מטרים בצמוד למסילת הרכבת הארצית – שבה תנועה בתדירות גבוהה של רכבות נוסעים ומשא. בן דב מוסיף כי הוועדה לסימון שבילים עוסקת לאורך השנים במציאת פתרונות לסוגיות בטיחותיות בתוואי "שביל ישראל" ובשינוי התוואי – היכן שזה נדרש. "שביל ישראל סומן לפני כ-30 שנה, כאשר נפח הטיילות והתנועה היו נמוכים, וכל העת מתבצעים בו שינויים ועדכונים. אנחנו משקיעים משאבים ומאמץ להרחיק שבילים בכלל, ואת שביל ישראל בפרט, משולי כבישים וקרבה לתחבורה שעלולה לסכן אותם", הוא אומר.
נזכיר כי באוגוסט האחרון, בדיוק בגלל הסיכון שבהליכה לאורך כבישים ולאחר שנעשו ניסיונות רבים למצוא תוואי חלופי, בוטל המקטע הראשון של "שביל ישראל" שיצא מקיבוץ דן ואורכו היה 13.3 קילומטרים – וכעת השביל מתחיל או מסתיים בתל חי.
במעמד הסימון עצמו בחוטם הכרמל כבר הגיעו למקום שביליסטים שהיו לראשונים שהולכים בתוואי החדש. "אנחנו בעיצומה של עונת הטיולים ב'שביל ישראל' והמטיילים עושים את דרכם צפונה ודרומה. מזג האוויר בשבועות הקרובים צפוי להיות מושלם להליכה במקטעי השביל בכל רחבי הארץ, ואני ממליץ לכולם לצאת לטבע, ליהנות מהנופים, וכמובן – לשמור על ניקיון ולקחת את הפסולת לפחי הזבל", מוסיף בן דב, ומציין כי השינוי בתוואי השביל נעשה לאחר תיאום עם הנהלת רמת הנדיב, שדאגה להתקין מעבר מטיילים בגדר הבקר שליד "מצפה מורן".
שביל ישראל, שנחנך בשנת 1995, הוא יוזמה של החברה להגנת הטבע, ליצירת שביל הליכה רגלי לאורך מדינת ישראל. אורכו של השביל כיום הוא כ-1,057 ק"מ והוא עובר בגליל העליון, בגליל התחתון, בכרמל, לאורך החוף, בתל אביב, בפאתי ירושלים, בנגב ובערבה – ומסתיים בבית ספר שדה אילת מול חוף האלמוגים. השביל עובר בהרים, יערות, ערים, כפרים, יישובים, נחלים, מעיינות, אתרים היסטוריים ותופעות טבע ייחודיות, שיחד מרכיבים את ההוויה הישראלית מבחינה גיאוגרפית ותרבותית, והוא מסומן בשלושה צבעים, במדורג – לבן, כחול וכתום שמסמנים למעשה את הכיוון שבו הולכים.
על סימון השביל ותחזוקתו אחראי צוות סימון שבילים, מטעם החברה להגנת הטבע. השביל מחולק ל-56 מקטעים, שאפשר לטייל אותם ברצף כטרק ארוך או לבחור בכל פעם מקטע אחר. מכיוון שהשביל מסומן בחלקו על שבילים קיימים המובילים לאתרי טבע מרכזיים בישראל, אפשר גם לטייל בו במסלולים קצרצרים.