יש שתי דרכים לשרוד את עמק הירדן בקיץ - בתוך המים או בתוך המזגן. פעם הייתה דרך נוספת שגרמה לגוף לשכוח מהמצב ומהמעלות הרותחות - פסטיבל ליל האהבה בצמח. כן, זה שרק לחישת שמו בפתיחת החופש הגדול הביאה לאפינו משב ירוק של סבך אקליפטוס וקנים, מהול בעשן מתקתק וזיעת נעורים. הפסטיבל שמכל הארץ נהרנו אליו, ומי שעברו לישון על החופים, תלתלים על החול וקצב בכל הגוף עם הופעות של שלום חנוך, אריאל זילבר, מרגלית צנעני, יהודית רביץ, דני רובס, תיסלם, בנזין ואחרים.
9 צפייה בגלריה
חוף אמנון
חוף אמנון
חוף אמנון
(צילום: מיכאל קרופצקי, איגוד ערים כנרת)
הפסטיבל התמים ההוא, שהתקיים גם במהלך מלחמת לבנון הראשונה. חוזר השנה, אל תוך מלחמה נוראית אחרת, גם בניסיון להניח על הנפש המדממת רטיות של מוזיקה ושל רומנטיקה, של ביחד ושל תקווה.
בשמו העדכני, פסטיבל "לילות אהבה בצמח", יתקיים בין 18 ל-22 באוקטובר באמפי דשא של בית גבריאל, שידוע כבר 30 שנה במופעי הזמר שנערכים בו. "ואנחנו גאים ומתרגשים להחזיר את הפסטיבל דווקא עכשיו", אומרת איה רוזן, מנהלת התרבות של בית גבריאל.
על הדשא מול הכינרת ייתנו בראש מלכי המלכים של הפסטיבל - הדג נחש, הפרויקט של עידן רייכל, מרינה מקסימיליאן, יסמין מועלם ועוד (כרטיסים לפסטיבל באתר toMix. הנחה של 20 אחוז לתושבי מועצה אזורית עמק הירדן וגליל עליון).
בית גבריאל הוא מוסד התרבות הוותיק והפופולרי בעמק הירדן, שמהווה בית חם עבור מופעי מוזיקה ותערוכות, שווקים ואירועי תרבות. ארבעה בתי קולנוע פועלים כאן, מפגשים עם אמנים ויוצרים, ספרייה ציבורית, וגם פיסה היסטורית נדירה יש כאן, שהיא עצב חשוף בימים אלה עבור כולנו - חדר השלום. בחדר, שפתוח לביקורי קבוצות בתיאום, אושרו הסכמי השלום עם ירדן לאחר שנחתמו בערבה. על השולחן מקופלת הכאפייה של המלך חוסיין, במרחב המעוצב שהכינרת משתקפת מחלונותיו פסלים של המלך ושל יצחק רבין ושמעון פרס, על המדפים תשורות שהוחלפו בין המנהיגים, ובהן חרבות, מטבעות, פסלים של יונת שלום והרבה סמלים ותמונות היסטוריות. התודעה נסחפת אחר המחשבות כיצד ניתן להחזיר גם את השלום אל שולחנות הדיונים, ועד שזה יקרה, נתנחם בתרבות, באמנות, במוזיקה ובאהבה.
כשמשוטטים בעמק בימים לוהטים אלה וכשהכטב"מים מהצפון מבעירים את נוף הגולן והגליל, מחפשים מקום קר לברוח אליו. מפלט כזה מצאנו בתערוכה סביב דמותו של מאיר אריאל. את "ערגונות", מהמילה ערגה, אצרו רונית חלפון ואיציק כוכבי שגם מלווה אותנו בסיור, ולאורכה ניתן לראות את היד המציירת והכותבת של אריאל.
שלל איורים צבעוניים או שחור לבן שלו, מצחיקים ורגישים, תלויים על הקירות, על העמודים, בין המעברים וביניהם פזורים אמרות שפר שהפכו למטבעות לשון, ציטוטים אלמותיים מבתי שיריו שכולנו מדקלמים כפסוקי תנ"ך קולקטיביים של נעורים רחוקים, פוסטרים מהופעות, צילומים נוסטלגיים שמחזירים אותנו לימי התום ועוד. התערוכה תינעל במוצ"ש הקרוב, וממש מומלץ להגיע אליה.
9 צפייה בגלריה
שלום חנוך ומאיר אריאל. מתוך התערוכה בבית גבריאל
שלום חנוך ומאיר אריאל. מתוך התערוכה בבית גבריאל
שלום חנוך ומאיר אריאל. מתוך התערוכה בבית גבריאל
(ארכיון קיבוץ משמרות)
9 צפייה בגלריה
הופעה בבית גבריאל
הופעה בבית גבריאל
הופעה בבית גבריאל
(צילום: ישי קינן)

ליצ'י ענק מהחקלאי

אחרי התערוכה, התפנינו לסיבוב קולינרי בשוק הממוזג שפועל אחת לשבועיים בפואיה, ובו מוכרים החקלאים המפונים מהגליל והגולן את מיטב תוצרתם. קנינו ליצ'י ענקיים ומתוקים שאי-אפשר להפסיק לאכול, עגבניות טעימות מאוד בשלל צבעים וגדלים, מלפפוני קיץ פציחים, דבש, אגוזים, פאפיה נהדרת, וגם טעמנו חומוס, פלאפל, זיתים, בקלאווה, מתוקים ועוד. בואו עם סלים ועם הרבה פרגון לחקלאים וגם לאמנים שמוכרים כאן תכשיטים, מוצרי טיפוח, חפצי אמנות וטקסטיל ועוד.

ביקור אמנותי בקיבוץ

תערוכות נוספות שכדאי לקפוץ לראות עכשיו בעמק מוצגות במרחק כמה דקות נסיעה מבית גבריאל - בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד, במוזיאון "בית אורי ורמי נחושתן". המוזיאון מציע תערוכות קבע ומתחלפות, לצד פעילויות לכל המשפחה, כמו סיורים מודרכים במוזיאון וברחבי הקיבוץ, סדנאות יצירה, שיחי גלריה, הצגות ילדים, מופעי מוזיקה ומחול, ביקורי סטודיו עם אמנים מקומיים והרצאות. נהנינו מההדרכה של מנהלת המוזיאון והאוצרת הראשית סמדר קרן ושל ד"ר איילת כרמי מנהלת קשרי קהילה ואוצרת התערוכה "של מי את".
כל מי שלא חבר קיבוץ אבל נקלע אליו, מכיר את העיניים העוקבות ואת השאלה "של מי אתה", שמשמעה, "את מי הגעת לבקר". האמנית רעות דפנא, בת מעוז חיים, יצרה בהקשר הזה את "של מי את?" - תערוכת ציורי שמן ורישומי פחם עדינים, המבוססים ברובם על תצלומים נוסטלגיים מארכיון הקיבוץ. התערוכה מעלה שאלות סביב שייכות וזרות, זהות אישית, משפחתית ומקומית, והציורים יפהפיים.
בהיפוך של אנרגיות וקצב, מציג האמן אור הרץ את "אורות גבוהים" (אוצרת: טלי בן-נון) - תערוכת פסלי קרמיקה צבעונית ותוססת, שהמבקרים מוזמנים להסתובב בין מוצגיה הססגוניים, המצחיקים והסוריאליסטיים, כמו דמויות מיתולוגיות, מכשפות, מיניאטורות גרוטסקיות, ציפורים ובעלי חיים השואבים מאגדות ומיתוסים עתיקים - ולבחון את היחסים ביניהם תוך שאלות על צפיפות ומרחב, וחיים בעידן של קצב מהיר ואורות גבוהים.
9 צפייה בגלריה
התערוכה אורות גבוהים. עבודה של אור הרץ
התערוכה אורות גבוהים. עבודה של אור הרץ
התערוכה אורות גבוהים. עבודה של אור הרץ
(צילום: דניאל חנוך)
במוזיאון, שנוסד ב-1958, לזכר האחים אורי ורמי נחושתן, בני הקיבוץ שנפלו בנעוריהם במאבק המתמשך על קיום המדינה, מוצגת גם תערוכת הווידאו הנוגעת ללב "סרט טבע" (אוצרת סמדר קרן). התערוכה משלבת את אוסף הפיסול של המוזיאון, שניתן לראותו בחדר זכוכית מיוחד בקומה השנייה, עם סרט טבע שצולם ברחבי הקיבוץ ומציג את תושבי הכבוד שלו - הטווסים שמטיילים בין שביליו גם כיום. אגב, כשעברנו בדרך החקלאית, אל קיבוץ אשדות איחוד, אל הצימר שבו העברנו את הלילה, פגשנו גם שם את יפי הכרבולת והנוצות.

יפנית עם נוף לכינרת

גם המוזיאון הזה, שבו ביקרתי לראשונה, וגם הטווסים בינות לשבילי הקיבוץ, לימדוני שגם אחרי שנים רבות בעמק, עוד יש לי מה לגלות. למשל, את העובדה שנפתחה בחוף שלדג מסעדה יפנית מעולה. לכל מקום שאליו הגענו התלחששה ההמלצה: "מיזומי, מיזומי". עד שהיינו חייבים לבדוק על מה כולם מדברים. בשעת צהריים הגענו לחוף שלדג שבמושבה כנרת. וכאן, צמוד לקו המים עם נוף פנורמי לאגם, מסעדה יפנית מעוצבת ומזמינה, עם מנות שובות עין וחך. למשל מיזומי סושי - טראפלס רול אינסייד אאוט עם סלמון, מלפפון וטוביקו כתום, בציפוי טונה אדומה, איולי כמהין, צ'יפס ארטישוק ירושלמי, טוביקו שחור וסויה לבנה (72 שקל); אוממי רול - סלמון צלוי, בטטה ואבוקדו בציפוי סלמון צרוב, איולי חלפיניו, צ'יפס בטטה, שבבי טמפורה וטריאקי (55 שקל); כדורי אש - סושי נוסח קיוטו, כדורי אורז עטופים בטונה אדומה על רוטב גומא, גלייז סויה מתוקה, טטאקי טונה עליו טוביקו שחור ונקודות שמן שומשום, שמן ירוק ושמן טוגראשי (57 שקל לשלושה כדורים). יש גם ראמן, סלטים מעניינים, קוקטיילים יצירתיים ושירות מקצועי ואדיב מאוד. המחירים כמקובל בסושיות האיכותיות בארץ.
9 צפייה בגלריה
יפנית מעולה. מיזומי
יפנית מעולה. מיזומי
יפנית מעולה. מיזומי
(צילום: אנטולי מיכאלו)

הבר על הנהר

מחפשים לאן לצאת בערב? אחרי שנים רבות, חזרנו אל הבר הוותיק "על הנהר" שנמצא בירדנית שבכניסה לקבוצת כנרת, מול חורשת האקליפטוס. המקום עבר בשנים האחרונות מתיחת פנים והוא מרווח ומעוצב במראה מודרני ומזמין. ישבנו על הפינה בבר, נהנינו מהאווירה שלא מסגירה דבר מהאירועים הביטחוניים הבוערים, ופגשנו גם מפונים שגרים כבר עשרה חודשים בעמק, ובאו לנקות את הראש. בתפריט תמצאו מגוון מנות מהמטבח הים תיכוני, המטבחים האסיאתיים ומנות בשרים. למשל צלחת חריפים קלויים, קרפצ'ו טונה אדומה, חציל קלוי, סיגר בשר, לחמניות באן מאודות, תבשיל בשר מפורק, סטייקים ועוד. הצוות אדיב, ויש כמובן בירות צוננות מהחבית וקוקטיילים. המחירים מזכירים מקומות דומים במרכז.
9 צפייה בגלריה
בירות צוננות וקוקטיילים. בר "על הנהר"
בירות צוננות וקוקטיילים. בר "על הנהר"
בירות צוננות וקוקטיילים. בר "על הנהר"
(צילום: הראל גלבוע)

קינוח מתוק בדגניה

ואיך אפשר להגיע לעמק בלי לסגור את הלילה בטעם הכי מתוק שיש? הקינוחים של הקונדיטורית המעולה בשמת וינר-שוורצברד ממסעדת 1910 שבדגניה. זוכת "הקינוח המושלם" מפליאה כבר שנים בקינוחיה המעולים, שחותמים את תפריט המסעדה האיכותית והוותיקה שעליה מנצח בן זוגה, השף המוכשר עודד שוורצברד. הקינוח שבחרנו הוא זה שרקחה בשמת עבור ענק הפטיסרי פייר הרמה, בהשראת מקרון שמן הזית שלו: טוויל דקיק עם מעט פולי קקאו ולוז מעל, ממולא בגנאש שמן זית ושוקולד לבן, וקולי פטל אדום עם זיתי קלמטה מסוכרים. וזה מיוחד ומעיף את החושים בדיוק כפי שזה נשמע.
9 צפייה בגלריה
מסעדת 1910. דגניה
מסעדת 1910. דגניה
מסעדת 1910. דגניה
(צילום: ענת לב-אדלר)

להתעורר מול הכינרת

איגוד ערים כנרת מפעיל 15 חופים שקטים המשלבים אזורי רחצה לצד אזורי שהייה ונופש, (מלבד חוף צמח שבו אסור ללון). הכניסה לחופי האיגוד ללא תשלום. התשלום הוא עבור העמדת הרכב בחניונים המוסדרים. בכל החופים אסור להשמיע מוזיקה.
"בשביל החופש": מדובר בקראוונים אירופאיים חדשים המצוידים במזגן, מיקרוגל, גז, מיטה זוגית, מיטת קומותייים, שירותים, מקלחת, קומקום, פלטות חשמליות לבישול בחוץ, פויקה, מנגל, סאג' להכנת פיתות והמון תשומת לב לפרטים הקטנים. ניתן לקחת את הקרוואן ללינה על הירדן או בכנרת. לפרטים: 050-2402600
חוף חוקוק צפון: חוף שקט וירוק שבו אסור להבעיר מנגלים, כולל אטרקציות לפעוטות, מתחם כדורעף חופים, שולחנות פינג-פונג, מדשאות, שירותים ומלתחות, ברזיות ונקודה להטענת ניידים. ניתן לשכור כיסאות ומיטות שיזוף, אוהלים וקרוואנים. יש וויי-פיי, קיוסק ונגישות לנכים. להזמנות: 04-6323360.
9 צפייה בגלריה
אוהל על המים. חוק חוקוק
אוהל על המים. חוק חוקוק
אוהל על המים. חוק חוקוק
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כנרת)
חוף מפרץ אמנון: חוף מרהיב עם מפרץ מרשים הנחשב למבוקש מאוד בקרב משפחות רבות המגיעות אליו בכל שנה. החוף ממוקם מערבית לגשר אריק, ובמקום יש שירותים, מלתחות, שולחנות, מדשאות, נקודת חיבור לתאורה ולמכשירי ניפוח. מזנון. החוף נגיש לנכים. אין צורך בהזמנה.
חוף גופרה: גופרה נחשב לאחד החופים המבוקשים והשקטים ביותר באגם הלאומי, שמשתרע על שטח של 65 דונם, עם רצועת חוף שאורכה כ-900 מטרים. ניתן לשכור קרוואנים או להתכנס למתחם אוהלים מאובזרים להשכרה. בחוף עובר גם "שביל סובב כינרת". לפרטים: 052-8917610.
9 צפייה בגלריה
חוף גופרה
חוף גופרה
חוף גופרה
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כנרת)
חוף דוגה: בחוף מתחם של 41 אוהלים ממוזגים ומרווחים, המתאימים לשני מבוגרים ועד שלושה ילדים, מצויד במזרנים ומחצלות, נקודת חשמל, מתחם פרטי מוצלל עם שולחן ומקרר. במתחם הקרוואנים שישה קרוואנים ללינה של 7-5 אנשים. הם מצוידים במקלחת, שירותים, מטבחון, מיני מקרר, מזגן ומצעים. וכן, פארק קרוואנים המציע חניון ל-25 קרוואנים. לפרטים: ‎052-3071322.