הסופה "כרמל" לא הותירה מקום לספק: לפעמים, יש גם חורף בישראל. גשם, רוחות, טמפרטורות נמוכות. לרוב, גם בסוף דצמבר בואכה השנה החדשה יש די ימים יפים שמתאימים לטיולים בטבע. זה הזמן שבו הפריחה מתחילה להרים ראש, השדות מוריקים, והאוויר נקי ומחוזק בריח מרענן של גשם. ביקשנו ממורי דרך ורכזי תיירות להמליץ על מסלולים לטיולי חורף לכל המשפחה. בשבת נאה או בבוקר שמשי של אמצע שבוע, במדבר או בשמורה פורחת - הנה הם לפניכם.

נחל סער, רמת הגולן

נחל סער זורם בצפון הגולן ונשפך אל נחל חרמון כ-300 מטר מדרום לבניאס. הנחל החל לזרום כשהגיעו הגשמים הראשונים צפונה, ומהווה נקודה של קסם בין החרמון לגולן. המפל היפה מושך אליו את רוב המטיילים אך גם גשר הידידות בכניסה לעין קיניה ואף המסלול שיורד משם עד המפל.
10 צפייה בגלריה
נחל סער
נחל סער
נחל סער
(צילום: ליאור שלף)
המסלול מתחיל בגשר הידידות סמוך לעין קיניה ומסתיים במפל סער, לאורך הנחל ניתן לראות מפלונים, בריכות יפות בין סלעי הבזלת, צמחיית נחלים ונוף משכר של עמק החולה.
יורדים מהגשר בשביל המסומן בירוק לאפיקו של נחל סער. משם עולים לתצפית המשקיפה על מפל סער הנשפך לבריכה, ניתן לרדת אליהם בשביל שאינו מסומן. שם ניתן להתרחץ במים הקרירים ולשבת מתחת למפל. חוזרים לשביל המסומן בירוק והולכים עד מעלה השביל הירוק לתצפית הממוקמת על גשר סער, ממנה תוכל להשקיף על המפל הנשפך לבריכה מלמעלה. ממשיכים מספר מטרים עד שמגיעים לחניה בכביש המוביל למבצר נמרוד.
מומלץ להצטייד בנעלי הליכה נוחות וסגורות. שימו לב, את המסלול ניתן לצעוד רק כאשר לא יורדים גשמים וכשאין בוץ כלל, מומלץ ביום חורף בהיר, מאחר שהמסלול חלקלק.
איך מגיעים? נוסעים על כביש 99, פונים צפונה לכפר עין קיניה. משם ממשיכים כקילומטר עד לחניה של גשר הידידות. בווייז: מפל סער או גשר הידידות.
אורך המסלול: מעין קיניה למפל סער - 3.5 ק"מ. כשעה וחצי ברמת קושי קלה-בינונית.
ממליצים: "דרך השלף", חברת הטיולים של ליאור וירון שלף משניר

נחל קצרין

נחל קצרין הוא נחל קצר יחסית ופחות מוכר, ממש בשולי קצרין. הוא עושה את דרכו מאזור הר יוסיפון וחוצה בין אזור התעשייה של קצרין לבין העיר. מדרום לקצרין הוא נשפך במפל קטן ויפה, ואף יותר כשהוא זורם בעוצמה, וממשיך עד שמתחבר לנחל משושים כקילומטר לפני בריכת המשושים. מי שמחפש טיול עם זרימה בקטנה כמעט בלי הליכה, זה המקום.
איך מגיעים? כותבים בווייז מכינת תמיר, והולכים הליכה של כחמש דקות עד המפל. מומלץ לבדוק את מצב הדרכים, רמת הקושי והתחזית לפני ההגעה.
10 צפייה בגלריה
נחל קצרין
נחל קצרין
נחל קצרין
(צילום: אוהד עומסי)
ממליץ: אסף סלע, רכז טבע מ"קשת יהונתן" בשיתוף אגף התיירות של החברה הכלכלית גולן

אחו נוב, דרום רמת הגולן

הנרקיס הוא צמח נדיר ומוגן ואסור לקטוף אותו. לנרקיס בצל גדול ועלים דמויי סרגל. הפרחים הערוכים בתפרחת מורכבים משישה עלי כותרת לבנים המקיפים כותרת עגולה וצהובה, הנראית כמעין כתר. לפרח שישה אבקנים ועלי עם שחלה תחתית. הנרקיס "מלך הביצה" אוהב קרקעות כבדות וספוגות מים ולכן נפוץ במיוחד בשמורת אירוס הביצות נוב, המכונה גם "אחו נוב" ומשופעת במים בעונת החורף.
10 צפייה בגלריה
נרקיסים באחו נוב
נרקיסים באחו נוב
נרקיסים באחו נוב
(צילום: יהונתן בניה )
איך מגיעים? נוסעים על כביש 98 וממשיכים אחרי צומת אפיק כ-10.4 ק"מ. פונים שמאלה לכיוון מושב חיספין, נוסעים כ-200 מטר ופונים שמאלה למגרש החניה בשמורה. בווייז: כתבו שמורת אירוס הביצות נוב.
מהכניסה לשמורה צועדים בשביל. כ-400 מטרים מהכניסה מתגלים ממול שטחים זרועי נרקיסים. כדאי להמשיך מספר דקות בשביל אבני בזלת, הפונה ימינה ומערבה, שם נמצא שטח פורח נוסף. לאורך השביל מוצבים שלטי הסבר על הצמחים והפרחים השונים.
מגיעים אל כביש הגישה למושב חיספין, פונים ימינה, הליכה של 4 דקות בחזרה לחניה. קיים שטח בשמורה המתאים לעגלות ילדים ועגלות נכים.
אורך המסלול: כ-1.3 ק"מ, כשעה. רמת קושי: קלה. לעיתים המסלול מוצף ובוצי מאוד ולכן מומלץ להצטייד במגפיים.
ממליצים: רשות ניקוז ונחלים כנרת

מכפר נחום לטבחה בשביל סובב כנרת

הכנרת מלאה ויפה, הנוף כוסה בפלומה ירוקה, הפרחים פורחים, ועופות המים עוצרים למנוחה באגם. זה הזמן והעונה לצאת לטיול רגלי בשביל סובב כנרת לאורך רצועת חוף קסומה בצפון הכנרת, מפל נסתר שנוצר מבאר ארטזית שוצפת ותצפית מרהיבה על הימה.
מתחילים בסמוך לחוף כפר נחום והולכים מערבה לטיול בין הכנרת לבין מטעי המנגו והזיתים. לאחר כקילומטר מגיעים למבנה בזלת חסר גג וממשיכים ללכת עם השביל שמוביל אל חצי אי עם תצפית מרהיבה אל הכנרת. הולכים לצד מטע הזיתים ובקצהו כבר שומעים את שצף המים הנופלים במפל הנסתר ישירות אל הכנרת, מגיעים אל עין איוב והמפל הנסתר ונהנים מתצפית ומנוף עוצר נשימה.
10 צפייה בגלריה
כנסיית שנים עשר השליחים בכפר נחום
כנסיית שנים עשר השליחים בכפר נחום
כנסיית שנים עשר השליחים בכפר נחום
(צילום: דניאל וקנין)
המפל השוצף הוא תוצאה של קידוח של תה"ל משנות ה־60, כחלק מהמאמץ של המוביל הארצי למניעת נביעת המעיינות המלוחים בכנרת. הבאר ארטזית, כלומר: פורצת בכוחות עצמה בלחץ המים. כיוון שנתגלה שהמים הם בעלי מליחות נמוכה, הם זורמים בחופשיות אל הכנרת.
משפת הכנרת עולות מדרגות לכביש 87. בדרך למעלה אל הכביש מבחינים משמאל במבנה עגול, "באר איוב". זוהי בעצם בריכת הרמה שנבנתה מעל עין איוב. המעיין הנובע בין קירות הבריכה ממלא אותה ומאפשר השקיית שדות סמוכים. בסיום המדרגות פונים שמאלה והולכים עוד כ-200 מטר לרחבת החניה בכניסה לפלגרהאוס, שם יחכה הרכב במידה שחניתם, ואם לא - מהמפל חוזרים לתחילת המסלול.
איך מגיעים? מחנים את הרכב בחניון חוף כפר נחום, 3.5 ק"מ מצומת כפר נחום מזרחה, נקודת הסיום בעין איוב. מומלץ לארגן רכב איסוף, שימתין ברחבת החניה בכניסה לפילגרהאוס. יש להיזהר במעבר בכבישים.
אורך המסלול: 2 ק"מ, רמת קושי: בינונית.
ממליצים: איגוד ערים כנרת

מפל נחל שגור, גליל מערבי

ברגע אחד צונח אפיק נחל שגור מערבה אל תוך קניון עמוק שקירותיו סוגרים עליו משני צדדיו, אוסף את מימי בקעת בית הכרם ומוליך אותם כבתוך צינור אל נחל חילזון. בימי גשם סוערים וכמה ימים לאחריהם המים זורמים ונופלים במפל שוצף מגובה רב אל האפיק שחורש ים-תיכוני מכסה את קירותיו.
שמורת קניון נחל גמל (שגור) נמצאת מדרום לכביש עכו-כרמיאל (85). את הטיול החורפי הקצר והמיוחד הזה נתחיל בחניון מסודר ממש בפנייה לכיוון צורית וגילון על כביש 8512. בחניון יש גם שולחנות פיקניק.
10 צפייה בגלריה
שמורת קניון נחל גמל (שגור)
שמורת קניון נחל גמל (שגור)
שמורת קניון נחל גמל (שגור)
(צילום: דורון פלג)
מכאן נצא על שביל המטיילים המפתיע. רעש המים במפל ימשוך אתכם לנקודת תצפית אל הקניון והמפל. נמשיך על השביל המשולט ותוך דקות נגיע אל גשר החוצה מעל ערוץ הנחל ומאפשר לעמוד מלמעלה, לשמוע ולהרגיש את עוצמת המים. נחצה לצידו השני של הערוץ, נצטלם ונשוב באותה דרך שבאנו.
מה כותבים בווייז: חניון נחל שגור.
אורך המסלול: הליכה של 10 דקות לכל כיוון. רמת הקושי: קלה.
ממליץ: אמנון גופר, מורה דרך ומחבר ספרי טיולים.

נחל גרר, צפון הנגב

נחל גרר נקרא על שם ארץ גרר הנזכרת במקרא. הנחל זורם מדרום הר חברון, חוצה את מישורי הנגב באזור רהט ונשפך לנחל הבשור הגדול. הנחל מועד לשיטפונות, ולאחר מערכות סוערות זה הזמן לטיול חורף קלאסי.
עם הירידה מהרכב נוכל לזהות את נחל גרר לפנינו. לאחר ימים גשומים במיוחד יש בחלק זה זרימה מרשימה. פונים ימינה על דרך הרכב וכ-50 מטר משם נמצא שני מבנים מעניינים. כיפות מוארכות עם פתח בגג. שלט במקום יסביר על בנייתם של בורות מים בתקופה הביזנטית, עת היה במקום יישוב חקלאי גדול. בנקודה זו הבליה חשפה את המבנים שנבנו במקור בתת-הקרקע. שיחי הצבר העוטפים אותם הם תזכורת לכפר מדור, שהתקיים כאן עד 1948. מכאן נחזור לכיוון החניון, נחלוף על פניו ונמשיך לאורך דרך כורכר נוחה. מימין נחל זורם ופריחה (בפברואר נמצא כאן כלניות כיאה לדרום אדום, וממארס ישלטו בנוף מגוון פרחי בר צהובים וסגולים).
10 צפייה בגלריה
נחל גרר
נחל גרר
נחל גרר
(צילום: אמנון גופר)
בהמשך נפגוש מבנה את באר אנטיליה ששוקמה ותופעלה על ידי הבריטים בימי המנדט. יציקת הבטון בחזית מסגירה את מיקומו של מנוע דיזל שהפעיל את המשאבה בתקופה זו. בהמשך יתגלה לנו מצוק לס יפהפה בו מתחפר הנחל. נסו למצוא את העץ הנאחז בקצות שורשיו בקצהו העליון. מסלול זה יוביל אותנו לאחר 700 מטרים לנקודת החציה של הנחל. במידה שיש אפשרות לחצות (להרטיב רגליים אך לא מעל גובה הקרסול!), נמשיך מעבר לחניון הנמצא בצידו של הנחל ונמשיך ימינה עם שביל אדום שיחזיר אותנו לחניון ובו המכוניות מעל המצוק שזה אתה ראינו. האפשרות השנייה היא לחזור על עקבותינו וליהנות כפליים מהפריחה.
איך מגיעים? פונים מכביש 232 לכניסה לקיבוץ בארי, פונים ימינה לפני שער הקיבוץ ומקיפים מימין. במזלג הראשון פונים שמאלה ואחרי כחצי ק"מ מגיעים לסימון שבילים כחול המוביל שמאלה לדרך כורכר. עם דרך הכורכר מגיעים לחניון מסודר בינות לעצי אקליפטוס מרשימים ושם מחנים את הרכב.
אורך המסלול: כ-1.5 ק"מ. משך המסלול: 75-45 דקות.
ממליץ: ג'ק (דורון פלג), מנחה קבוצות ומורה דרך מוסמך.

נחל כידוד וערד

הטיול בנחל כידוד מתאים לכל מי שמחפש טיול חורף במדבר. המסלול, תחת רכס כידוד, מתאים למשפחות מטיילות. את המסלול מומלץ להתחיל ממצפור מואב ולסיים בשכונת רותם בערד.
מצפור מואב הוא נקודת תצפית מדהימה המשקיפה על הרי מואב, בריכות האידוי של מפעלי ים המלח ונוף עוצר נשימה של מדבר יהודה. מהתצפית ממשיכים ועוברים דרך פסל מיוחד במינו של האמן יגאל תומרקין ומתחילים לרדת לעבר נחל כידוד. לאחר הגשמים, כשכבר אין חשש לשיטפונות, ניתן לראות שרידים של הגשם האחרון במפגש עם גבי מים שיכולים להגיע גם עד מטר אחד, להתרשם מפריחת מדבר מרהיבה של אזובית המדבר, רותם המדבר וזמזומית המדבר.
10 צפייה בגלריה
נחל כידוד
נחל כידוד
השביל שמוביל למצפור
(צילום: דורון אורגיל)
לעיתים תפגשו בצאן או בגמלים של תושבי הסביבה, בהמשך תעברו דרך מאגר מים המתוארך לתקופה הביזנטית ואמת מים עתיקה שבימים אלו עוברים תהליך שיקום על ידי רשות העתיקות ומתנדבים רבים. אם תרימו את עיניכם למעלה, תראו מערות טבעיות, ולקראת סוף המסלול צבעי הסלעים ישתנו והטבע יהיה מעוטר באבני הצור הנקראים גם אבן ערד. התופעה המרהיבה הנוספת שכמעט מסיימת ומסכמת את הטיול היא בולבוסים, ערך טבע מוגן המשתלב עם הנוף המדברי.
מה כותבים בווייז: מצפור מואב.
אורך המסלול: כ-4 ק"מ, שעתיים הליכה בדרגת קושי בינונית.
ממליצה: ענבל ארזי-ברמן, מורת דרך מוסמכת ומדריכת טיולים.

שביל הפטריות בערבה התיכונה

השביל עובר ליד שני סלעים גדולים ומרשימים אשר נראים למתבונן כפטריות ענק: פטריית הבורג, נחל עשוש ופטריית נחל צופר. הוא אינו מסומן, אך ניתן לעקוב בקלות אחר הרוג'ום, או בשמו העברי "רוגם", שהינו סימון שבילים קדום הבנוי משתיים או שלוש אבנים הניצבות זו על גבי זו.
המסלול מתחיל בחלק התיירותי הצפוני של היישוב צוקים, ב"בקתת השביליסטים" במתחם בנוף צוקים. מהבקתה יוצאים בהליכה מערבה אל עבר מגרש החניה ומשם צפונה לכיוון נחל צופר מעט לפני שהוא נשפך לנחל עשוש ומתחבר לשביל ישראל, המיועד לאופניים (שביל חד־סטרי המתחיל בצפון הארץ ונגמר באילת). למעשה, ההליכה ב"שביל הפטריות" מתבצעת כנגד כיוון הרכיבה ולכן את סימני הדרך לאופניים ניתן לראות רק כאשר מביטים לאחור.
10 צפייה בגלריה
שביל הפטריות
שביל הפטריות
שביל הפטריות
(צילום: אביטל הירש)
יחד עם שביל האופניים יש לחצות את הכביש המוביל לבריכת אגירת המים. בכניסה לנחל עשוש, נחל רחב עד מאוד, פונים שמאלה (מערבה), ולאחר הליכה של כ־400 מטרים בשולי הנחל מבחינים ממול ב"פטריית הבורג". כ־50 מטר לפניה מתחילים לטפס על שלוחת קירטון לכיוון בריכת אגירת המים של חברת מקורות. הפטרייה ממוקמת מימין והטיפוס מתבצע על פני שלוחה צרה ויפה של הנחל ולאורך שביל המסומן ברוג'ומים. את בריכת אגירת המים יש לעקוף מצפון, ונגיע לתצפית עוצרת נשימה הממחישה מדוע קיבל היישוב צוקים את שמו. מבט אל נחל עשוש מצפון, נחל צופר מדרום וממזרח היישוב צוקים, הרי אדום והערבה. יש להימנע מלהתקרב לשפת המצוק.
מהתצפית חוזרים לבריכת אגירת המים, מקיפים אותה הפעם מכיוון דרום. צועדים לאורך השלוחה עד לשביל היורד לכיוון נחל צופר הממוקם מדרום. בדרך חזרה עוקבים אחרי סימון הרוג'ומים, לכיוון דרום, תוך חציית יובלי נחל צופר, עד אשר נגלית פטריית נחל צופר מימין. זוהי פטרייה גדולה ובמורדותיה דיונות חרסית. בשלב זה מתחברים שוב אל שביל ישראל לאופניים ופונים בו שמאלה, לכיוון צפון (שוב נגד כיוון הרכיבה) והולכים כקילומטר לאורך נחל צופר עד לבקתת השביליסטים בה התחיל המסלול.
מה כותבים בווייז: בקתת שביליסטים.
אורך המסלול: 3 ק"מ, שביל מעגלי. דרגת קושי: קל־בינוני. זמן משוער: שעה וחצי עד שעתיים.
ממליצים: מחלקת התיירות במועצה האזורית הערבה התיכונה.

בור חמת

החורף הוא העונה הקלאסית לטיולים במדבר, הזמן ליהנות ממזג אוויר קר ונעים ולחוות את הנגב במלוא עוצמתו. מסלול מצוין למשפחות הוא זה שעובר בבור חמת, במועצה האזורית רמת הנגב, בסמוך למכתש רמון ולכרמי הענבים של חוות שפת מדבר. המסלול הינו מעגלי בגובה של 800־900 מ' מעל פני הים עם תצפית מרהיבה למכתש רמון.
בור חמת הוא בין המרשימים שבבורות המים במרחב, שמרביתם נבנו לפני כ-3,000 שנה. הבור נחצב בסלעי הגיר בתקופת הבית הראשון וסיפק מים לתושבי האזור. בניגוד לקיץ שבו הבור יבש, בחורפים הגשומים ניתן לראות את הבור מלא במי נגר שנוקזו אליו.
איך מגיעים? את הרכב מחנים בחניית עפר לצד כביש 171, כ-12 ק"מ אחרי בה"ד 1. המסלול הוא מעגלי ומומלץ להתחיל אותו בשביל הירוק עם כיוון השעון. השביל עולה במתינות במעלה המצוק היפהפה כאשר בסוף העלייה התצפית הנשקפת היא למכתש רמון. כדאי לשמור את זה בסוד ולהפתיע את המשפחה עם הנוף המרהיב שמתגלה בפתאומיות. ניתן לזהות את אבני החול הצבעוניות והעתיקות אשר נחשפות בקרקעית המכתש. חוזרים בשביל הכחול דרך ערוץ הנחל שמוביל חזרה לבור חמת. במהלך המסלול ניתן לראות עצי אלה אטלנטית עתיקים וצמחייה מדברית האופיינית לאזור.
מה כותבים בווייז: בור חמת.
אורך המסלול: כ-5 ק"מ. זמן משוער: שעה וחצי עד שלוש שעות.
ממליצה: דנה אבידן, רכזת שטח בתיירות הר הנגב.

נחל אופקים ומצודת פטיש

מצודת פטיש שבאופקים נבנתה ב-1894 על ידי השלטון העות'מאני. במצודה שכנו בין היתר כוחות לאבטחת דרכי הסחר, משטרת גבולות ומכס ומערכת שיפוט. המצודה נקראה בפי הטורקים "אלג'היר" ובפי הבדואים "קלעת אל־פוטיס" (מכאן שמה, "מצודת פטיש"), והיא כוללת מבנה אבן ארוך ובו שני אולמות גדולים.
המצודה נבנתה באמצעות חציבה בסלע הכורכר עליו היא נמצאת, וכך נוצרה מתחת לה מערת פטיש, או כפי שנוהגים לקורא לה באופקים – מערת הקומקום. ביום בהיר ניתן לראות ממרפסת המצודה את קו האופק אשר מתפרס מאשקלון ועד לבסיס חצרים.
10 צפייה בגלריה
מצודת פטיש
מצודת פטיש
מצודת פטיש
(צילום: רעות שמעוני)
איך מגיעים? פונים מערבה בצומת גילת, וממשיכים ישר עד תחנת הדלק מנטה, שם פונים שמאלה. בכיכר הראשונה פונים שוב שמאלה, ובכיכר שלאחר מכן ימינה. ממשיכים ישר עם הכביש עד הכניסה לפארק אופקים. המצודה נמצאת בקצהו המזרחי של הפארק.
מהמצודה נצא לגשר הבריטי, הנמצא מספר קילומטרים מזרחה. ניתן לנסוע ברכב על כביש 2235 לכיוון חצרים, עד לשלט פארק סיירת שקד, ואז לפנות שמאלה לגשר הרכבת (הכביש סלול עד לגשר). למיטיבי לכת – ניתן לרדת מהמצודה לכיוון מזרח אל נחל אופקים ולהתקדם ברגל לכיוון דרום, עד לפארק סיירת שקד והאנדרטה.
הגשר למסילת הרכבת נבנה על ידי הבריטים ב-1918, לטובת הרכבות שנעו בין באר־שבע לרפיח. קו הרכבת היה בשימוש במשך כשנתיים וננטש - המסילה פורקה והגשר נשאר למזכרת. ב-2020 שופץ הגשר על ידי קק"ל וכיום הוא פתוח להולכי רגל.
במקום הקימו בוגרי סיירת שקד אנדרטה לזכר הנופלים מהיחידה. ניתן למצוא באזור אמפיתיאטרון, ספסלי קק"ל, סככות צל ואנדרטת מתכת.
מה כותבים בווייז: מבצר פטיש, אופקים.

נחל סעיפים, אילת

נחל סעיפים וגבי המים הוא מסלול טיול פחות מוכר ונפלא לכל המשפחה במרחק נסיעה קצר מאילת. תמצאו בו צמחייה מדברית יפה, ערוץ נחל יפהפה העובר בין תצורות סלעי גיר ואבני חול, מפלים קטנים, וגולת הכותרת - גבי מים מלאים בלב מדבר. מסלול קליל ומעגלי (הלוך חזור) לכל המשפחה.
דקות ספורות לאחר הכניסה למסלול מכביש 12 מתגלה הבקעה רחבת הידיים והירוקה מאוד בחודשי החורף. אם אתם ברי מזל תוכלו לראות גם עדרי פראים דוהרים בתוכה. הבקעה קיבלה את שמה מפני שהשלוחות בין הערוצים נראות כמו אצבעות, ומכאן השם בקעת האצבעות שהדביקו לה לוחמי צה"ל, שלחמו כאן במבצע עובדה בו כבשה ישראל במלחמת השחרור את אזור הנגב, הערבה ואילת.
10 צפייה בגלריה
נחל סעיפים
נחל סעיפים
נחל סעיפים
(צילום: יעל לרנר)
את מסלול נחל סעיפים, שאורכו כקילומטר וחצי, כדאי להתחיל בחלקו הדרומי של מישר סעיפים, הנמצא בגובה 750 מטרים מעל פני הים, ליד עץ השיטה הבודד והיפהפה, אליו מוביל שביל לרכב. מהעץ מתחיל מסלול ההליכה בשביל סימון ירוק העובר לאורך הנחל, ובו צמחייה מדברית ייחודית לאזור ועצי שיטה גדולים, שתחת צילם תוכלו לעצור לפיקניק מענג. הנחל חותר דרכו בסלע אבן גיר ואבן חול בתצורות יפות, ובהמשכו בולדרים גדולים וסלעים שנפלו לתוכו, ושני מפלים קטנים. בחורף תוכלו לראות בו גבי מים בהם משתקפים הסלעים הצבעוניים והרבה ציפורים וחרדונים שיוצאים ליהנות מהשמש. לאחר שתגיעו למפל השני, חיזרו על עקבותיכם לרכב תחת עץ השיטה.
איך מגיעים? נוסעים בכביש 12 צפונה עד לקילומטר ה-22, שם נפגוש שלט חום ימינה לדרך הפטרולים (ושלט דהוי בצבע ירוק שעליו כתוב מישור סעיפים). נעלה על דרך עפר בסימון שבילים שחור. לאחר כקילומטר ייפרס בפנינו עמק מרשים וגדול בשם מישר סעיפים. נמשיך כ־100 מטר ונחנה מתחת לעץ השיטה. ניתן גם לחנות בצד הדרך ולצעד לעץ השיטה המהווה את נקודת היציאה למסלול.
משך הטיול: כ-2.5 שעות. אורך המסלול: מעגלי, כ-3 ק"מ, במסלול הליכה נוח. יש להשגיח על הילדים בירידה למפלים וכמובן בזמן הרחצה בגבים. כדאי לקחת מגבות ובגדים להחלפה (בעיקר לילדים), אם מטיילים אחרי הגשם.
ממליצה: יעל לרנר, יועצת לפיתוח תיירות, יוצרת תוכן ומדריכת סיורי אמנות וקולינריה באילת.