הסתיו מתחיל, החצבים כבר בשיאם – ועדיין חם. חופשת ראש השנה וסוף השבוע שמיד אחריה יצרו לנו סוף שבוע ארוך, ולטובת מי שירצה לצאת להתאוורר קצת בטבע ריכזנו הצעות לכמה טיולים יפים ובטוחים. בתוכנית: מים, פריחה סתווית ונופים יפהפיים.

חצבים בתל דור

תל דור, על רכס הכורכר של חוף הכרמל, צפונית-מערבית לקיבוץ נחשולים, מזוהה עם העיר המקראית דור. באזור התל שלושה מפרצים, שהדרומי והארוך מביניהם תחום על ידי שלושה איים קטנים היוצרים מעין לגונה הנוחה לעגינת ספינות – מה שאפשר ליושבי העיר לבנות בה כמה נמלים ולהפוך אותה לעיר נמל ונקודת סחר חשובה בעולם העתיק.
15 צפייה בגלריה
חצבים בתל דור
חצבים בתל דור
חצבים בתל דור
(צילום: שרית פלצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)
ניתן להגיע אל התל רגלית מחוף דור או דרך דרך עפר העוברת ממזרח ומצפון לקיבוץ נחשולים. עוד ניתן להגיע משמורת חוף הבונים הסמוכה (בתשלום) דרך השביל המסומן באדום. בחלקו המזרחי של התל נמצא ריכוז חצבים גדול.

נחל תנינים

נחל תנינים הוא נחל איתן שמתחיל את זרימתו ברמות מנשה ונשפך לים התיכון בסמוך לקיבוץ מעגן מיכאל ולכפר ג'סר א-זרקא. בתקופה הרומית נבנה באפיק הנחל סכר שהיווה בסיס למפעל מים מתוחכם שנועד להעלות את מפלס המים כדי שניתן יהיה להזרימם בכוח הכבידה אל העיר החשובה קיסריה באמצעות אמת המים ששרידיה המרשימים מוכרים היטב מחוף האקוודוקט.
15 צפייה בגלריה
מטיילים בשמורת נחל תנינים
מטיילים בשמורת נחל תנינים
מטיילים בשמורת נחל תנינים
(צילום: רינת רוסו, רשות הטבע והגנים)
חוסר התחזוקה של אתר הסכר עם השנים גרם ליצירת ביצה שהייתה ידועה בשם ביצת כבארה – שיובשה ברובה, אך האגם המכונה בריכת תמסח ונמצא בשטח שמורת הטבע נחל תנינים הוא שריד לאותה ביצה. שביל טיול באורך כ-1.5 קילומטרים הוכשר בגדתו הדרומית של הנחל, עד לשפך שלו לים. בשמורה אף מסלול הליכה "רטוב" באורך של 260 מטרים – בתוך קטע חצוב של אמת המים, שבו זורמים מי הנחל ועומקם 45 סנטימטרים.
הכניסה לשמורה בתשלום (22 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד), יש לתאם את מועד הביקור מראש דרך אתר רשות הטבע והגנים.

חצבים בגבעת נפוליאון

צמוד לפארק הירקון נמצאת גבעת נפוליאון אשר מוכרת גם כתל ג'רישה ומתנשאת לגובה של 38 מטרים. במקום התגלו שרידי יישוב כנעני קטן ששכן על הגבעה כבר בשנת 2700 לפני הספירה. בהמשך היישוב התרחב והפך לעיר מבוצרת מוקפת חומה, שבה נבנו גם ארמון ומפעל מים. בעת המצור על יפו ב-1799, חנה צבאו של קיסר צרפת נפוליאון על הגבעה - ומכאן שמה.
15 צפייה בגלריה
חצב בגעת נפוליאון
חצב בגעת נפוליאון
חצבים בגעת נפוליאון
(צילום: גלעד כרמלי)
החל מחודש ספטמבר ניתן לפגוש על פסגת הגבעה ריכוזי חצבים מרשימים, לצד שיחי סברס רבים ונוף עירוני מרהיב של תל אביב ורמת גן. ההגעה הקלה ביותר היא דרך רחוב רוקח פינת שד' הנרקיסים ברמת גן, אך ניתן להגיע גם דרך פארק הירקון ויער ראש ציפור. הכניסה לאתר ללא תשלום וללא צורך בתיאום מראש.

"שביל החצבים" בתל אפק

במתחם תל אפק שבגן הלאומי ירקון הכשירה רשות הטבע והגנים את "שביל החצבים" – שבו נשתלו מאות בצלי חצבים וצמחים מוגנים אחרים שניצלו והועברו למקום בעת בניית השכונות החדשות של ראש העין. את בצלי החצבים טמנו לפני כמה שנים מבקרים ומתנדבים. השביל מתחיל בתצפית על בריכת החורף החריבה, ממשיך בתצפית אל "דרך הים" ההיסטורית, צופה על המסדרון האקולוגי שגן לאומי ירקון הוא חלק ממנו ומשתלב עם רחוב רומי עתיק (קארדו) של העיר אנטיפטריס שנבנתה על ידי המלך הורדוס ומנציחה את שם אביו. לאחר ביקור במבצר השביל ממשיך לאורך מפעל המים המנדטורי שהוביל מים לירושלים ויורד לאגם שבו שט לבנון הירקון - הדג היחיד בעולם שנכחד מאזור מחייתו והושב אליו בהצלחה יתרה.
15 צפייה בגלריה
שביל החצבים בתל אפק
שביל החצבים בתל אפק
שביל החצבים בתל אפק
(צילום: אדר סטולרו)
הכניסה לגן הלאומי בתשלום (28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד) ויש לתאם את מועד הביקור מראש דרך אתר רשות הטבע והגנים.

פארק הסטף

סטף היה כפר ערבי בהרי ירושלים, על הצלע המזרחית של הר איתן אשר יורדת עד לנחל שורק. הכפר ננטש במלחמת העצמאות ונותר שומם עד ימינו. בשנות השמונים החלה קק"ל לשקם ולשחזר את מערכת המדרגות החקלאיות המסורתית, ובמסגרת הפרויקט נחפרו ונחשפו שני מעיינות שסיפקו מים לכפר – עין סטף ועין ביכורה, יחד עם התעלות שיצאו מהם ובריכות האגירה.
עין סטף מרוחק מהחניה כ-500 מטרים בלבד. מימיו נובעים מתוך ניקבה קצרה המחייבת זחילה כפופה במים רדודים, וממנה יוצאים המים אל הבריכה. כדי להגיע לעין ביכורה יש לשוב מעט צפונה בשביל צדדי המסומן צהוב. גם כאן ניתן להיכנס לניקבה, אך היא חשוכה ומחייבת שימוש בפנס.
15 צפייה בגלריה
עין סטף
עין סטף
עין סטף
(צילום: יעקב שקולניק, באדיבות רשות הטבע והגנים)
איך מגיעים? חפשו "סטף - החניה העליונה" בווייז. "שביל הכפר" המסומן בירוק חופף ברובו ל"שביל ישראל" ויורד ממרומי הר איתן (החנייה העליונה) אל נחל שורק. בדרך הוא מעניק הזדמנות להתרשם משני המעיינות שבאתר ומהמדרגות החקלאיות ויורד לחניה התחתונה. אפשר לשוב לחניה העליונה באותה הדרך, או ליצור מסלול מעגלי מעט ארוך (כ-3 קילומטרים במצטבר) אם חוזרים מעין ביכורה ב"שביל השומרות" (סימון אדום). הכניסה לפארק הסטף חופשית ואין צורך בתיאום מראש.

גבעת התנ"ך

גבעת התנ"ך שמעל החאן הירושלמי ותחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים היא אחת משש הכיפות האחרונות שנותרו ללא בנייה בעיר. הגבעה נמצאת על קו פרשת המים של ירושלים – מצידה האחד עמק רפאים הזורם לים התיכון, ומצידה השני גיא בן הינום ונחל קדרון הזורם לים המלח. מהגבעה נשקף גם נוף יפה של הר ציון וכנסיית הדורמיציון, ובמורדותיה נמצאת כנסיית סנט אנדרוז. על אף שטחה המצומצם, הגבעה מתמלאת בפריחה צפופה בעונות השונות – ובסתיו היא מתכסה חצבים.
15 צפייה בגלריה
גבעת התנ"ך
גבעת התנ"ך
חצבים ונוף ירושלמי בגבעת התנ"ך
(צילום: אפרת סיני, ארכיון הצילומים של קק"ל)
הכניסה הנוחה לגבעה היא ממגרש החנייה בדרך חברון, מול מלון הר ציון. ניתן להיכנס אליה גם דרך רחוב דוד רמז מול מתחם התחנה הראשונה, אך העלייה משם הרבה יותר תלולה. הכניסה ללא תשלום וללא צורך בתיאום מראש.
אתרי חצבים נוספים במרכז: בריכת חורף לב השרון, גבעת הכורכר נס ציונה, גיא בן הינום ומורדות הר ציון (ירושלים), שמורת אירוס הארגמן (נתניה), מערות אפקה (תל אביב), אפולוניה, חוף פלמחים, מגדל צדק, תל חדיד ונאות קדומים (יער בן שמן), שמורת נחל פרת.

עין חניה

עין חניה הוא פינת חמד המשלבת מעיין ובריכה עתיקה מלאה מים, אתר ארכיאולוגי ונוף של חקלאות מסורתית. המעיין נובע באפיק נחל רפאים, ואמות משוחזרות מוליכות את המים לבריכת השקיה עתיקה, המשמשת כיום לרחצה. רשות הטבע והגנים, המנהלת את האתר, שיקמה את הטרסות הישנות במקום ונטעה בהן עצי בוסתן.
15 צפייה בגלריה
מעיין עין חניה
מעיין עין חניה
עין חניה
(צילום: אסף קמר)
בחפירות ארכיאולוגיות שערכה רשות העתיקות באתר נחשפו מערכת מים מהמרשימות בישראל, שתי בריכות מים מהתקופה הביזנטית ונימפיאון (מזרקת מים) מהתקופה הרומית. מערכת המים מזינה את הבריכות שבמקום כבימים עברו. עין חניה הוא מקום קדוש ואתר עלייה לרגל למאמיני הכנסייה הארמנית והכנסייה האתיופית, והאזור שמסביב לבריכה ולנימפיאון הוא רכושה של הכנסייה הארמנית.
איך מגיעים? חפשו "עין חניה" בווייז. מקניון מלחה בירושלים נוסעים בכביש המוביל לגילה ולגוש עציון. רחבת החניה של עין חניה נמצאת כ-2.5 ק"מ מהכניסה לעין יעל. ניתן גם להגיע ברגל או באופניים בשביל המחבר בין עין חניה לעין לבן. הכניסה בתשלום: 14 שקלים למבוגר, 7 שקלים לילד. נדרש לתאם את הביקור מראש באתר רשות הטבע והגנים.

עין לבן

אחד המעיינות הפופולריים ביותר בהרי ירושלים הוא עין לבן, הממוקם מתחת לגבעת משואה, מעל הגדה הצפונית של נחל רפאים. המעיין נובע מניקבה חצובה המזינה שתי בריכות – האחת רדודה והשנייה עמוקה יותר (כ-160 ס"מ) ומתאימה מאוד לרחצה. המעיין קיבל את שמו מצבעם הלבן של סלעי רכס לבן שמהם הוא נובע, והוא מוקף עצי תאנה, אגוז מלך, שקד, חרוב, זית, אלה ארצישראלית ועץ תות. שרידים ארכיאולוגיים שהתגלו באזור המעיין מעידים על שימוש חקלאי אינטנסיבי בשטח ובמימי המעיין כבר מן העת העתיקה.
15 צפייה בגלריה
עין לבן
עין לבן
עין לבן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע.)
בשנת 2015 עבר המעיין שיפוץ משמעותי ובריכות המים שוקמו על ידי עיריית ירושלים ורשות הטבע והגנים כחלק מפרויקט "פארק ירושלים". עם זאת, שנתיים לאחר מכן אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה תוכנית להקמת 5,000 יחידות דיור ברכס לבן שמעל המעיין – ועלה חשש שהבנייה המתוכננת תחסל את שפיעת המים. במרץ 2022, לאחר שנים של מאבק סביבתי, החליט ראש העיר משה ליאון לבטל את התוכנית במתכונתה המקורית ולקדם חלופה הרבה יותר מצומצמת.
איך מגיעים? מנווטים בווייז אל גן החיות התנ"כי, ודרך סלולה באורך של כ-1.5 ק"מ מובילה מהחניון אל המעיין. הכניסה חופשית ואין צורך בתיאום מראש.

יער עמינדב

יער עמינדב, המשתרע על פני כ-7,000 דונם ממערב לירושלים, הוא יצירה של קק"ל. עצי המחט מצטרפים אל עצי החורש הטבעי שבמקום ויוצרים יחד חגורה ירוקה שהיא השטח הפתוח המשמעותי ביותר העומד לרשות תושבי ירושלים. ביער ניתן למצוא, בין השאר, את האנדרטה המפורסמת יד קנדי, את אנדרטת קלידי הפסנתר לזכרו של הפסנתרן הדגול ארתור רובינשטיין, חניוני דרך, אתרי עתיקות ומסלולי רכיבה. בתוך היער הוכשר "שביל המעיינות" – שביל שסימנה קק"ל בין המעיינות הנובעים במדרון הדרומי של הר עמינדב. השביל מתנהל במורד והוא מתאים למשפחות עם ילדים מגיל 10.
15 צפייה בגלריה
יער של הרפתקאות - מטיילים ביער עמינדב
יער של הרפתקאות - מטיילים ביער עמינדב
מטיילים ביער עמינדב
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
איך מגיעים? חפשו "חורבת סעדים" בווייז. מרחבת החניה צועדים כמה צעדים מזרחה וליד חלקה קטנה של עצי הארז יורדים בדרך העפר (סימון ירוק). לאחר כ-100 מטר מגיעים לצומת. דרך העפר פונה ימינה וצבעה משתנה לכחול, אולם יש להמשיך בשביל המסומן ירוק העובר בין טרסות יפות וקדומות וניקבות חצובות, ומוביל תחילה אל עינות עוזי ובהמשך אל עין תמר. מכאן שבים לנקודת המוצא במדרגות העולות אל השביל המסומן כחול.

שמורת עין גדי

נווה המדבר עין גדי הוא הגדול בארץ והוא כולל את קניוני הנחלים דוד וערוגות, הזורמים כל ימות השנה, ואת המצוקים הנישאים ביניהם. יש בו מעיינות ומפלים, ולמרגלות המצוקים – ביתם של היעלים ושפני הסלע, זורמים פלגי המים. אתם מוזמנים לקרוא את המדריך המקיף שפרסמנו על אודות המקום. הכניסה בתשלום (28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד), נדרש לתאם מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.
15 צפייה בגלריה
מטיילים בשמורת עין גדי
מטיילים בשמורת עין גדי
מטיילים בשמורת עין גדי
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

עין בוקק

ליד ים המלח נובע מעיין עין בוקק, שמזין את נחל בוקק – אחד הנחלים הקצרים ביותר של מדבר יהודה, שאורכו כ-15 קילומטרים בלבד. עין בוקק הוא נווה מדבר ירוק ויפה, שבו מתקיים מגוון גדול של בעלי חיים וצמחים. בעבר, היו מי המעיינות באזור נשפכים אל ערוצו של הנחל וזורמים אל ים המלח, אך כיום חלק גדול מהם נשאב לטובת תצרוכת המים של מלונות ים המלח.
15 צפייה בגלריה
עין בוקק
עין בוקק
מטיילים בעין בוקק
(צילום: טניה בירד, רשות הטבע והגנים)
איך מגיעים? נווטו באמצעות ווייז אל "עין בוקק", וזה יוביל אתכם אל אזור המלונות של חוף עין בוקק. מומלץ לחנות ליד אחד המלונות ולחצות את הכביש מערבה בבטחה בערוץ הנחל, מתחת לגשר הכביש. תוך 3-2 דקות מרגע הירידה לערוץ כבר תוכלו ללכת בתוך מים זורמים בדרך מוצלת, ובתוך 10 דקות לכל היותר תגיעו לנקודת מים ובה בריכות ואף מפל קטן. הכניסה חופשית.

עינות צוקים

על כביש 90 ובצמוד לים המלח, נמצאת שמורת הטבע עינות צוקים (עין פשחה) – נווה מדבר עשיר בצמחייה ומעיינות שופעים מים חיים. בנוסף למעיינות, בעינות צוקים ניתן לראות שרידים ארכיאולוגיים של חווה חקלאית מימי בית שני ותצפית יפה על ים המלח. הבריכות בשמורה מחולקות לבריכות שכשכוך ורחצה: הבריכה הראשונה, ברכת התמר, היא עגולה ועמוקה ונוח לשבת ולהשתכשך בה. בהמשך המסלול מזרחה ניתן למצוא את בריכת צפצפה, שבה זורם פלג רדוד ונעים לאורך עצי צפצפת הפרת. בבריכה עצמה ניתן לפגוש דגים רבים, כגון נאווית כחולה, אמנון הירדן ועוד.
15 צפייה בגלריה
מטיילים בשמורת הטבע עינות צוקים
מטיילים בשמורת הטבע עינות צוקים
מטיילים בשמורת עינות צוקים
(צילום: רינת רוסו, רט"ג )
איך מגיעים? חפשו "עינות צוקים עין פשחה" בווייז. הכניסה בתשלום: 35 שקלים למבוגר, 20 שקלים לילד. נדרש לתאם מראש את מועד הביקור באתר רשות הטבע והגנים.

"שביל החצבים" בערד

בוואדי של נחל טוביה בתוך העיר ערד סומן לפני חמש שנים "שביל החצבים". אמנם מדובר בשביל קצר וצנוע, אבל הוא מזכה את הצועדים בו בסיבוב מקסים אל המדבר וחזרה – מבלי להתאמץ יותר מדי. החל מסוף אוגוסט מלווים את המטיילים בשביל אלפי חצבים שצבעם הלבן בולט היטב על רקע הצהוב של המדבר.
15 צפייה בגלריה
שביל החצבים בערד
שביל החצבים בערד
שביל החצבים בערד
(צילום: ענת רסקין)
אורכו של המסלול כ-2.5 ק"מ והוא מתחיל בקצה רחוב נוף – מסלול מסומן שחור יוביל אתכם למטה, עד שתגיעו לסולם מקובע בסלע ואל צומת שבילים שחור-ירוק. כדי לעבור ל"שביל החצבים" פונים ימינה אל השביל המסומן בירוק. ממשיכים בהליכה עד שמגיעים למפגש שבילים ירוק-כחול, ומכאן עולים אל נקודת הסיום בקצה רחוב אחווה. בנקודה זו ניתן להשאיר לפני הטיול רכב נוסף, או להמשיך רגלית: פונים ימינה אל רחוב אחווה, ממנו ימינה בפנייה הרביעית אל רחוב מגדל, ואז שוב ימינה אל רחוב נוף כדי לחזור אל נקודת ההתחלה.
אתרי חצבים נוספים בדרום: תל ערד, נחל רחף עליון (מדבר יהודה), עין עבדת, תל קריות (יער יתיר), טיילת מצפה רמון.

חבצלות פורחות בחולות ממשית

למבקרים בעתיקות העיר הנבטית ממשית שבנגב כדאי להסתובב מעט דווקא בחולות שלפני הכניסה לגן הלאומי – שם תפגשו בימים אלו מקבצים מרשימים מאוד של חבצלת הנגב, שפרחיה לבנים וריחניים. מדובר במין אשר נפוץ בארץ ישראל בלבד וגדל באדמות חוליות ואדמות סחף בנגב.
15 צפייה בגלריה
חבצלת הנגב בחולות ממשית
חבצלת הנגב בחולות ממשית
חבצלת הנגב בחולות ממשית
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
אבנר רינות, סוקר ביחידת סקרי טבע עירוניים של החברה להגנת הטבע, מציין כי ניתן לפגוש בחולות אלו גם את הפרח בן-חצב מדברי, "קרובו של בן-חצב סתווני שמוכר מהחבל הים-תיכוני. הוא צמח עדין עם פרחים קטנים שנפתחים בשעות הבוקר המאוחרות". הכניסה ללא תשלום ואין צורך בתיאום מראש.

דיונות כמו בדובאי בחולות כסוי

בשוליה של בקעת עובדה שבנגב הדרומי, ליד היישוב שחרות, נמצאות דיונות חול גדולות ומרהיבות – חולות כסוי שהינן חלק משמורת הטבע צוקי שיירות, שבליבה עובר נחל כסוי. הדיונות המרשימות הן רכות ונעימות במיוחד, והן עשויות חול שמקורו בבליית סלעי גיר – בשונה מהחולות בחופי הים התיכון, שמקורם בסלעי גרניט.
15 צפייה בגלריה
משתעשעים בדיונות של חולות כסוי
משתעשעים בדיונות של חולות כסוי
משתעשעים בדיונות של חולות כסוי
(צילום: יוסי שדה, רשות הטבע והגנים)
בשל החום והשמש הקופחת מומלץ שלא להגיע למקום באמצע היום – וטיול זריחה בחולות מספק מראה ייחודי ומרהיב שמזכיר את החולות בדובאי או בסהרה. אורכו של המסלול כשני קילומטרים, ולאחר עלייה קצרה יופיעו מולכם הדיונות המרשימות עם צורה של גלי חול ויזמינו אתכם להתגלגל ולהשתעשע בחולות מול אור הזריחה הנעים.
איך מגיעים? בווייז: חולות כסוי. למגיעים מצפון דרך כביש 40 פונים ימינה בצומת נאות סמדר אל כביש 12, ולאחר מכן שמאלה לכיוון היישוב שחרות – וממשיכים עד לפנייה אל דרך העפר המובילה אל החולות. הכניסה ללא תשלום וללא צורך בתיאום מראש.
ממצדה, דרך הר אבנון, ממשית והסרטבה, ועד הר יואש ונחל גשרון שבאזור אילת: אספנו עבורכם עוד כמה מסלולים לטיולי זריחה מדבריים ששווה לקום מוקדם בשבילם - כל הפרטים בכתבה הזו.