ים המלח הוא אחד מהמקומות המופלאים בישראל - גם למי שמחפש נופש של בטן-גב, וגם לצלמי נוף. יש כמה אלמנטים מיוחדים וייחודים במקום הנמוך בעולם. צילום הזריחות, למשל, הוא חווייה עוצמתית. השקט של שעות הבוקר המוקדמות, הציפייה, המעבר ההדרגתי מחושך לאור וצבעי הזריחה על המים. כשמשלבים חלק מהאלמנטים או את כולם ביחד מקבלים תמונות מרגיעות וקסומות שאין דומות להן.
אלמנט נוסף שמייחד את ים המלח והופך אותו למקום שצלמי נוף מטורפים עליו הוא הטקסטורות וגבישי המלח, מתחת ומעל לפני המים. בשל ההתייבשות וההתכווצות של ים המלח, נושא מצער וטרגי בפני עצמו כמובן, הטקסטורות והגבישים הללו נחשפים, אך גם נעלמים מהר מאוד.
בדרך כלל כדי למצוא את האלמנטים האלה צריך ללכת ברגל קילומטרים רבים למקומות שאינם נגישים, בין בולענים, עם ציוד צילום רב, כאשר בחלק מהמקומות יש גם בוץ ואדמה רטובה.
כדי לצלם זריחה, לדוגמה, צריך להגיע לשטח לפנות בוקר כשבחוץ עדיין חשוך. ההליכה מתבצעת בעזרת פנסים. בגלל הבוץ ולעיתים הרצון לצלם כשהחצובה בתוך המים, ההליכה מתבצעת עם מגפיים. כל המאמץ הרב הזה מתגמד ונשכח אל מול המראה שמתגלה עם הזריחה.
אם משלבים את הטקסטורות והגבישים יחד עם זריחה, עננות, צבעי ים המלח וקומפוזיציות מעניינות, מקבלים תמונות נוף מרהיבות שלעיתים נראות כאילו צולמו בעולם אחר.
בתמונה הזאת, שצולמה בזריחה, אפשר לראות טקסטורות משגעות שנראות כמו תחרה או תכשיט "ענק". טקסטורות המלח הלבנות מעל המים, בולטות על גבי הבוץ השחור, ומסביב למפרץ אפשר לראות גם הצטברות של מלח מעל פני המים שמגדרים את המפרצון.
אותו לוקיישן קסום בזריחה, מזווית אחרת, מציג מעין זרימה של נהר שחור שנשפך לים המלח.
בשתי התמונות הבאות רואים "ים של מלח". בשל החשיפה הארוכה של הצילום לא רואים את המים, אלא רק את משטח המלח שמתחתם. גם תמונות אלה צולמו בזריחה.
נמשיך עם טקסטורות מתחת למים. התמונה הבאה צולמה בזריחה חורפית, צילמתי כשהשמש עדיין לא עלתה, עננים חורפיים בשמיים ייצרו צבעים קרים והתאורה המאוזנת והרכה הדגישה את צבעי הטורקיז של המים, יחד עם שלל טקסטורות מיוחדות שרק ים המלח יודע להציע.
התמונה הבאה צולמה כשהשמש הציצה מעל הרי ירדן. גם פה צבעי הטורקיז היו משגעים, ו"כוכב" השמש נוצר על ידי סגירת צמצם העדשה.
נמשיך עם תצורות משגעות של מלח, קווים, קווים של מלח ובוץ, בקומפוזיציה ובזווית מיוחדת. אפשר לראות את המריחה של קצף המים שנראית כמו ערפל או רוח על פני המלח.
ומזווית אחרת:
ועכשיו נראה כמה תצורות של גבישי מלח שמעל פני המים. בתמונה הבאה רואים שברים שקרסו מ "קיר" של מלח, יש להם תצורות מאוד פוטוגניות לרקע הזריחה.
גבישי "יהלומים" מציצים מעל פני המים:
"אלמוגים של מלח" - גבישים שנראים כמו אלמוגים בזריחה חורפית. אפשר לראות שילוב של עננים כהים יחד עם צבעי הזריחה:
גביש בצבע ובצורה של סוכריית טופי כרמל:
דוגמה נוספת לגבישים גדולים בתצורות מטריפות, עם צבעי שמיים רגועים:
ונסיים עם תמונה קוסמית. שבילי הכוכבים נוצרים על ידי צילום, שנמשך כמה שעות, של מאות תמונות ברצף בזמן סיבוב כדור הארץ (15 מעלות בשעה).
6 טיפים לצילום בים המלח
- כדי להעצים את הטקסטורות ואת הגבישים, כדאי להשתמש בעדשה רחבה, ובכך להכניס לתמונה כמה שיותר מהטקסטורות ומהגבישים. גם אם מצלמים בנייד, יש אפשרות ל"עדשה רחבה".
- כדי לתת לטקסטורות ולגבישים יותר מקום ודומיננטיות נסו לצלם מזווית נמוכה.
- כדי לקבל ולהבליט את הטקסטורות שמתחת למים, צריך לצלם בחשיפה ארוכה ש"מעלימה" את המים שנעים מעל הטקסטורות. לצורך כך יש להשתמש בחצובה.
- אפשר לשלב דמות שמוסיפה "תבלין", פרספקטיבה ועומק לתמונה.
- היכן שמתאים נסו לצלם באוריינטציה אנכית (portrait) ולא רק אופקית (landscape) - ככה תוכלו להכניס יותר שמיים, יחד עם יותר טקסטורות.
- לכו ותחוו את הזריחות המופלאות שים המלח מעניק לנו, צלמו אפילו בנייד (הסרטונים המצורפים צולמו בנייד).
אסף עמרן הוא צלם נוף ותיק ומוערך שהציג את תמונותיו בתערוכות, זכה בתחרויות ופרסם בכלי תקשורות רבים. אתם מוזמנים לעקוב אחרי חשבון האינסטגרם שלו, ולהתרשם מפרויקט "יופי גווע".