טיול בצרפת: אפשר גם בלי לחרוש על פריז
שייט נהרות, ביקור בעיירות שלא שמעתם עליהן בצרפת והמון תרבות והיסטוריה. הצלחנו לעשות טיול שלם ומאוד לא רגיל בארץ הבגט - עם הרבה אוכל טוב ובלי לחרוש על שאנז אליזה
שייט נהרות קיים באירופה כבר הרבה שנים, אך בספינות קטנות וכטיולים אישיים משפחתיים בהם הספינה עוגנת בגדה מסוימת, טיול קצר או ארוך - וחזרה לספינה להמשך השייט. ארבעה נהרות גדולים חוצים את צרפת ומהווים מוקד משיכה לתיירות ושייט: נהר הלואר המנקז 20% משטחה של צרפת ושפכו במפרץ ביסקאיה בחוף האטלנטי. מצפון לו נמצא נהר הסיין העובר דרך פריז בדרכו לאוקיינוס האטלנטי. שלישי הוא נהר הרון המגיע מהאלפים השוויצרים, עובר בעיר ליון בדרכו לים התיכון. והאחרון, נהר הריין, המהווה בחלקו גבול בין גרמניה לצרפת ועושה את דרכו לים הצפוני.
הקבוצה שלנו יצאה לשייט נהרות מרתק של חברת בריזה בשיתוף CroisiEurope, המתמחה בשייט (ברחבי אירופה, וייטנאם וקמבודיה), מפריז לנורמנדי, בעקבות האימפרסיוניזם והפלישה לנורמנדי.
טיול מפריז לחבלי נורמנדי ובריטאן משלב את יופי הטבע עם ציוריותן של ערים ועיירות עתיקות - שרידי העבר המפואר של צרפת. אזור החוף התפתח בייחוד בשנים האחרונות, לרגל ציון 70 שנה לנחיתת כוחות הברית על חופי נורמנדי. הטיול המגוון כולל ביקור באי המיוחד סן מישל, בחופים עליהם נחתו כוחות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, כפרים ציוריים וערי חוף. את הטיול התחלנו וסיימנו בבירת צרפת, פריז, בה טעמנו מהתרבות הצרפתית במלוא הדרה.
התחלנו את הטיול היוקרתי בהגעה לספינה סן פרינסס שעגנה בפריז ליד מגדל אייפל, ישירות לשמפניה, הכרת הצוות שילווה את הספינה לאורך כל ימי השייט ויצא מגדרו לשרת את האורחים ולהנעים את זמנם, ולארוחת ערב מרשימה. משם, סיור ערב קצר למגדל אייפל - Tour Eiffel שנבנה לכבוד התערוכה העולמית של פריז (1889) במלאת 100 שנה למהפכה הצרפתית וחזרה לספינה לתחילתו של שייט בן שישה ימים שהתחיל בזמן שישנו.
פוליטיקה עוצרת נשימה
את היום הראשון, לאחר שייט לילה על נהר הסיין עגנו במאנט לה ג'ולי -פואסי MANTES LA JOLIE – POISSY לביקור של כמה שעות בארמון ורסיי
- Château de Versailles. סיור בארמון ובגנים של לואי ה-14, עדות מהמפורסמות בעולם למורשת צרפת מהמאה ה-17. אולם המראות, מגורי המלך והמלכה והגנים המרהיבים בסגנון צרפתי קלאסי.
שמענו הסברים מרתקים, נפלאים ועסיסיים של המדריך רן שהם, המיצג את חברת בריזה. רן שהם, אדריכל במקצועו סיפר לנו על לואי לה וו, הארכיטקט שהתבקש על ידי לואי ה-14 לבנות לו ארמון מחוץ לפריז ולהפוך בקתה ישנה לארמון, דרך מאנסאר שפיקח על העבודות ואשר תחת פיקוחו נבנתה הקפלה המלכותית. עבודות הבנייה בטירה הושלמו בשנת 1688, ברשות לה וו. על מעצב הפנים שארל לה ברון (Charles Le Brun) ומתכנן הגנים אנדרה לה נוטרה (Andre Le Notre) ועל סגנון האמנות ששלט בארמון והיה הבארוק.
עברנו על הפוליטיקה של ורסיי המספרת שהארמון נבנה כחלק מתוכניתו להפוך להיות מרכז מלכות ושלטון צרפתי, להשיב את הכח הפוליטי למלך במקום לאצולה, ולהפוך את צרפת למרכז תרבותי רב עוצמה. החיים הטובים והראוותניים של ורסיי, הגנים המרהיבים ופינות המסתור השונות ברחבי הגן ל"מתבודדים".
זכינו גם לראות מופע מזרקה בפעולה (מופע המזרקות המרהיב פועל מספר פעמים בשנה לכן כדאי לבדוק מראש באתר הארמון על הימים והשעות בהם הוא פועל). חזרה לספינה לארוחת ערב ושייט לילה.
למגיעים לטיול בפריז מומלץ להגיע לחגיגות בארמון וורסיי גרנד פאט דה רואה בורסאיי (Fêtes à Versailles חגיגות המלך בחצר בגני וורסי בקיץ, ניתן לבדוק באתר הארמון) בו מופע אורקולי וחגיגות מרהיבות בגן.
פעמונים באוויר
ביום השני, מיד לאחר ארוחת הבוקר ובזמן שהספינה המשיכה לשוט, קיבלנו הרצאה קטנה על הנופים, הטבע, הצמחייה השונה והמרובה והחיות הדרות בגדות הסיין. באופן כללי בשעות המתות של השייט בין הערים השונות מתבצעות מספר הרצאות מעניינות מפי מומחים המוזמנים לספינה.
לאחר ארוחת הצהרים, הגענו לעיר לרואן - ROUEN. רואן עיר בצפון-מערב צרפת, עיר נמל על גדת הסיין שגם חוצה אותה, היום עיר תעשייתית הרוצה להשתלב כפריז הגדולה. בעבר זכתה בכינוי חיבה משלה מוויקטור הוגו כ"עיר עם מאת הפעמונים המצלצלים באוויר" וכן "העיר עם מאת הפעמונים", אך כמה מהם נהרסו במהלך ההפצצות הכבדות ביוני 1940 ובמהלך "השבוע האדום" בסוף מאי ותחילת יוני 1940. ראינו את הלב של ריצרד לב ארי שקבור בקתדרלה הגדולה ברואן, המראה את הקשר ההיסטורי בין הנורמנים לצרפת.
טיול רגלי בעיר ובמדרחוב הרבים המלאים באטרקציות חשובות שבהן: 3 הכנסיות הגדולות בעיר: נוטר דם דה רואן (Cathédrale Notre-Dame de Rouen) הגדולה הממוקמת בלב העיר רואן והמהפורסמות ביותר שבקתדרלות גותיות, (מונה צייר 8 פעמים את נוטר דם דה רואן במסגרת האימפרסיוניזם כל פעם בתאורה שונה ובמזג אוויר שונה. נוטר דה דה רואן היא אחד מהאתרים בו ניתן לראות את האבולוציה של האמנות הגותית. קברים של דוכסים לשעבר של נורמנדי, כמו זה של רולו, מייסד הדוכסות וכן את ליבו של ריצ'רד לב הארי הקבור בקריפטה. את כל ההיסטוריה של ויטראז המאה ה-13 ניתן לקרוא ולראות בקתדרלה
כנסיית סאנט אואן (Abbaye Saint-Ouen de Rouen). הכנסייה נבנתה בערך בשנת 750 לספירה והפכה להיות אחת מהחזקות בכנסיות הבנדיקטים בנורמנדי. רוב המבקרים מתבלבלים וחושבים שזוהי קתדרלה בגלל מידותיה הגדולה. הכנסייה ממוקמת באמצע גן הכנסייה. סאנט אואן היא אחת מהדוגמאות הנדירות של הבנייה הגותית.
כנסיית סאן מקלו סאן מקלו
(Église Saint-Maclou). כנסייה שנבנתה לשמו של קדוש ברוטון שנקרא גם מלו. הכנסייה מכונה על ידי היסטוריוני אמנות כגותית "שלהבת" ומוגדרת כתכשיט האמנות הגותית המזכירה להבה בוערת. בכנסייה נמצא ריהוט מעניין כמו:גרם מדרגות גותיות וקשת מעניין מחדר הוידויים מתקופת הבארוק המאה ה-18.
וכן, aitre-saint-maclou סיפורו של המקום הדי מוזר ויוצא דופן יש לומר, מתחיל בתקופת המגיפה השחורה משנת 1348 שהורגת שלושה רבעים מדיירי האזור, ולכן צריך היה לבנות בית קברות חדש שיכיל את כל הגופות. חצר פנימית שהיא בעצם בית הקברות הגדול ביותר מתקופה זו. משוער שקבורים בה בין 12-15 אלף איש. מסביב לחצר שלוש גלריות שנבנו מאוחר יותר ושימשו כגלוסקמה. העיצוב מקאברי: גולגלות, עצמות, כלי קברן וחפצי פולחן טקסי אבל. בחלון סמוך לדלת הכניסה הוצב שלד חתול שהתגלה בין קורות העץ (כנראה חתול שחור המייצג את השטן ומיועד לגרוש הרוחות הרעות).
הבנייה הכפרית והבנייה העירונית מעץ ובוץ ברואן, עם גגות של קש שהוחלפו לגגות עם אבן צפחה. בתים קטנים עם אבן זהובה ועוד. באופן טבעי כל מדריך שם דגש אחר.
טיילנו ברחוב השעון הגדול, רו דה לה גרונד אורלוז (Rue du Gros-Horloge), מתקופת הרנסס. בשעון סמבולים קטנים המפארים את הכבשה ואת עבודת הצמר החשובה. השה מסמל את נשק העיר.
עברנו דרך בית המשפט הגדול (Palais de Justice) הגוטי החילוני הגדול ביותר באירופה שבנוי בחלקו על הרובע היהודי (,rue des juives ) זאת למרות שהיהודים גורשו מצרפת על ידי המלך פיליפ לה בו (פיליפ היפה) במאה ה-13.
הלכנו עד כיכר השוק פלאס דה וויו מרשה (Place du Vieux-Marché). במקום זה בתקופת מלחמת מאת השנים העלו את ז'אן ד'ארק למוקד. בלב השוק כנסייה מודרנית קטנה הדומה מבחוץ לכובעה של ז'אן ד'ארק.
ביום השלישי חיכינו לגאות ושטנו לאונפלור- HONFLEUR שנמצאת במוצא הסיין לים הצפוני ללה מאנש. עיר נמל עתיקה שממנה יצאנו לנסיעה ליום שלם נסענו כדי לחקור את יום הפלישה לנורמנדי על חופי צרפת. DE DAY.
סיפורים על המים
בחזרה לנמל של אונפלור, טיילנו סביב הנמל הקטן, קיבלנו הסבר על כך שזהו נמל אשר ממנו יצאו האנשים שגילו את קנדה וקויבק, החוקרים שחקרו את האמזונס, החוקרים של המיסיסיפי ומשם את לואיזיאנה. שוטטנו ברחובות הקטנים מסביב עם הגלריות והכנסייה העתיקה הבנויה מעץ וחנויות בהם ניתן למצוא מיני מוצרים מקומייים.
בערב על הספינה קינחנו עם ארוחת גאלה נהדרת ממיטב התוצרת הנורמנית וראינו מופע פולקלור מקומי משעשע ובו הופיעו אנשים מבוגרים המשמרים את הפולקור הנורמדי העתיק. וחזרה לספינה לארוחת ערב מרשימה ולסיפורים העסיסיים משנותיה הרבות של הדיילת הראשית על הספינה, ובכלל, להנעים את זמננו בכל זמן אפשרי.
הגענו לכפר ארומנש - Arromanches-les-Bains
בו בנו את הנמל החשוב ביותר ליום הפלישה. התחלנו באודיטוריום 360 ארומנש
עם מופע אורקולי אותנטי ומרגש עד דמעות. צילומים מהתקופה אך ערוכים המראים את מאת הימים של הפלישה לנורמנדי, (מה6- ליוני ועד הכיבוש ושחרורה של העיר רואן 100 ימים).
ירדנו למוזיאון הנחיתה (מוזיאון מיושן מראה אך מרתק מבחינת המידע, המתעד את הבנייה של נמל ארומנש לפלישה הבריטית, המזחים והגשרים שנבנו. עצרנו לאכול במסעדה מקומית קטנה ברחוב צר וציורי, ובה מגישים מאכל מקומי הנקרא גאלט, מאכל נורמני טהור העשוי מקמח מלא מחיטה שחורה הממולא בכל מיני מילוים מלוחים ייחודים לנורמדי וברוטיין. ליד זה שתינו סידר. (בירה עשויה מתפוחים).
תהילתה של נורמנדי היא מחוז הקלבדוס שם מגדלים את התפוחים הידועים מהם מכינים את הקלבדוס (ברנדי עשוי מתפוחים) הסיידר המקומי. והפומו (שמפנייה מתפוחים). ביקרנו בחוף ובו שרידי ראשי גשר המוצבים עדיין על החוף. מארומנש מומלץ להמשיך לפואנט דו אוק - Pointe du Hoc מצוק סוללת תותחים מבוצרת ובה שישה תותחי 155 מ"מ GPF. תותחים אלו היוו איום ממשי על נחיתת כוחות בעלות הברית בשני החופים וביכולתם היה להסב אבדות כבדות לנוחתים.
משם המשכנו לבית הקברות האמריקאי באומהה ביץ. האתר המרגש ובו שורות על גבי שורות של קברים של חיילים שנפלו ביום הפלישה ובקרבות שהתחוללו בשבועות שלאחריו (כ-10 אלפים קברים וכן 164 קברים יהודיים)ואת הקפלה במרכז בית הקברות.
למחרת עזבנו את הספינה ונסענו למון סאן מישל (Mont-Saint-Michel). מון סאן מישל הוא האתר השני המבוקר ביותר בעולם. (הראשון הוא הטור אייפל).
האתר מוערך בכ-19 מיליון מבקרים בשנה. לפי האגדה המלאך מיכאל הופיע בפני הקדוש הוברט האק בישוף של אברנש בחלומו וציווה עליו להקים כנסייה על האי הסלעי. ואז הוא בוחר צוק אבן בגובה 150 מטרים הבולט מתוך מפרץ סאן מישל בין נורמנדי לברוטיין עליו נבנה המנזר מהמאה ה-9. הבנייה העיקרית היתה בין המאה ה-10-ל-12, ולאט לאט נבנו כפרים שסיפקו את צרכי המנזר.
למעוניינים לראות את תופעת הגאות והשפל של האתר, כדאי לבדוק באתר המנזר את התאריכים ולהתאים את הגעתם בתאריכים אלו כדי לראות את התופעה בה הים מתקדם בשעה וחצי, כ-30 ק"מ מהחוף וחוזר. בנוסף, מומלץ להגיע לאתר זה בימי חול רגילים ולא בימי חג בהם המקום עמוס כל כך שאי אפשר להיכנס לכנסייה למעלה בגלל התור הענק.
למחרת נסענו לעיר באיו BAYEUX. בבאיו חייבים לבקר ב"מוזיאון ריקמת באיו" La tapisserie de Bayeux מוזיאון מרתק המציג תרגום וקריינות בעברית. במוזיאון ריקמה בת כאלף שנה שאורכה 70 מטר המתארת ומספרת את הפלישה הנורמנית של ויליאם הכובש, את פלישתו לאנגליה. בקומה העליונה שחזורים ומפות ותנופת הכיבוש הנועזים של אנגליה. בקירוב למוזיאון, קתדרלה מקסימה וכן, העיר מתמחה בתחרה ולידה בית הקברות הבריטי מהפלישה הבריטית.
מבאיו נסענו לז'יברני כפרו של הצייר קלוד מונה.ב- Giverny. העיר בה חי קלוד מונה את שארית ימיו נמצאים ביתו והגנים המפורסמים שלו שנראים כאילו יצאו מתוך פוסטר או מתוך אחד מציוריו. Les jardins de Claude Monet. הגנים מחולקים לשניים, גן פרחים וצמחים מרהיב ביופיו ובו מגוון רחב של פרחים ו"גן המים" בסגנון הגנים היפניים מהם הושפע מאוד ואותם צייר בציורים רבים. בגן ניתן למצוא מחודש מאי חבצלות מים (נימפאות) בכל חלקי הגן היפני. בתוך שטח קטן יחסית יצר מונה אשליה של מרחב בעל עיקולים פתלתלים, מעברים צרים ומראות ציוריים הנשקפים בעדם. גשר עץ יפני להולכי רגל וצמחייה מרובה על גדות האגם ובה עצי אלמון, עצי ערבה, אירוסים וקני במבוק. ביקרנו גם בבית ובאטלייה בה הוא עבר וצייר.
המרחקים בין הערים בהם טיילנו נעים בין שעה ל-3 שעות. חלק מהרעיון של שייט. הנסיעה נעשית בזמן השינה כך שעות האוטובוס מופחתות יותר וכמובן האוכל המשובח. הנהר הוא הדרך הראשית בעצם ובו חיים. עד המאה ה-20 הנהרות היו הדרך הראשית להעברת סחורות וציוד כבד.
לבסוף, בכל זאת עשינו גיחה קצרה לפריז ובה ביקרנו באחד המוסדות המוכרים והוא גלרי לה פייט. ומולה פרנטן, בתי כולבו ענקיים שנבנו במאה ה-19 בתקופתו של נפוליאון ה-3, עיר שנבנתה מחדש כעיר אורות חדשה.
קצת אמנות
בגלרי לה פייט ניתן לבקר בגלרי דה גלרי. מעין גלריית תרבות ובה מוצגים יצירות של אמנים חדשים ואמנים מוכרים אחרים המתחלפים 3 פעמים בשנה. הגלרייה ממוקמת בקומה ה-1 של גלרי לה פייט
לעצור לרגע בקפה המפורסם אנגלינה בגלרייה ולשתות קפה ועוגה (לא זול אך שווה כל טעימה).
לסיום מוצלח, קברט של פרדי לטן
Paradis Latin. מופע קברט שהיה מיועד במאה ה-19 רק לגברים. היום זהו מוסד חובה הכולל מופע ארוחה טעימה ושמפנייה. לידו קרייזי הורס מולאן רוז גם הם באותו סגנון מופע. הכרנו את הבעלים ונהנינו מהביקור מאחורי הקלעים. שמו של הרובע הלטיני מזה שבאוניברסיטת הסורבון למדו בלטינית לכן נקרא הרובע כך.
שייט הנהרות כולל אוכל משובח מאוד, כולל שתייה חופשית כולל אלכוהולית במשך היום. הטיול בנוי על הכול כלול או על חצי פנסיון לפחות. כמעט תמיד, כל עלןץ הכניסה לאתרים כלול במחיר. אין כמעט זמן חופשי בטיול, כל הזמן עסוקים בסיורים. השילוב בין שייט וסיורים בהם יורדים מהספינה מטיילים וחוזרים לספינה מאוד נוח כי הספינה שטה בזמן השינה ובכך מרוויחים זמן יקר.
הספינה בה התארחנו מכילה כ-60 תאים מרווחים (כ-120 איש לשייט) בנויה מקומה תחתית, קומת הכניסה וקומת סיפון ובה כסאות נוח ושולחנות משחקים. בקומת הכניסה נמצאים בנוסף לחדרים גם לובי, חנות מזכרות, בר פתוח במשך כל היום וחדר אוכל מרווח.
הרעיון, מסביר המדריך שהם, הוא סוג של תיירות מתקדמת. "כך אפשר להכיר את צרפת הפחות מוכרת ולהתעמק בהיסטוריה הכוללת, הארכיטקטוריה, האמנות והתרבות. להכיר אזורים יפים ומעניינים לא פחות מהערים הגדולות ומפורסמות. בצרפת שאינה תיירות אקזוטית רצוי להראות יותר ממה שאתה רואה עם מדריך טיולים רגיל".
קהל היעד הוא אנשים המכירים והרוצים להעמיק את היכרותם עם המדינה, קהל שעבורו זו לא הפעם הראשונה בצרפת.
מחיר לטיול לנורמנדי המשולב בשייט: 2,375 אירו ל-8 ימי טיול בפנסיון מלא על הספינה ועל בסיס ארוחת בוקר בשאר הימים. קיימות אפשרויות לטיולי שייט ליעדים נוספים בצרפת ב"תפירה אישית", ליעדים כמו פרובנס, אלזס ובורדו,
הכותבת היתה אורחת של בריזה מבית מונה טורס, חברת TRANSAVIA וחברת הספנות CROISIEUROPE.