שתף קטע נבחר

טיול מעגלי באיסלנד: מֵעֵבֶר לזוהר הצפוני

שמורות טבע אינסופיות ומפלים גועשים, הרי געש ונופים שנראו כאילו נלקחו ממאדים וגם שועלים ארקטיים ואיילים של סנטה קלאוס: לקראת הגעתה של חברת התעופה האיסלנדית WOW Air לישראל, בואו איתנו לטיול מעגלי באחת המדינות המרהיבות בעולם

בקצה הצפוני ביותר של אירופה, במרחק נגיעה מהחוג הארקטי, נמצאת אחת מהמדינות המרתקות ביותר בעולם. איסלנד, המכונה גם "ארץ האש והקרח", מכילה ריכוז בלתי נתפס של תופעות טבע ייחודיות, הרי געש, גייזרים, קרחונים, מפלים, בעלי חיים ומראות שייקחו אתכם הכי קרוב לביקור בעולם אחר.

איסלנד. לא רק קרחונים (צילום: איתמר קוטלר) (צילום: איתמר קוטלר)
איסלנד. לא רק קרחונים(צילום: איתמר קוטלר)

אל תטעו בגלל השם של המדינה וגם לא בשל עובדה ש-11% משטחה של איסלנד מכוסים בקרחונים, בחודשי הקיץ המתויירים מדובר באי שכולו ירוק ופורח וללא ספק, מהווה אחד מהמקומות היפים ביותר על פני הגלובוס.

 

כמה דברים שלא ידעתם על איסלנד 

באיסלנד חיים קצת יותר מ-330,000 אנשים (מהם 60% נמצאים באזור עיר הבירה רייקיאוויק) על שטח שגודלו פי 5 משטחה של ישראל). בחודשי הקיץ יש אור כמעט 24 שעות ברציפות. אחת לארבע שנים בממוצע מתפרץ הר געש על האי. אין לאיסלנד צבא וזוהי המדינה הראשונה שבה נבחרה אישה לנשיאות. מעל 85% מהאנרגיה המופקת באיסלנד היא אנרגיה מתחדשת, כ-50% מכלל האנרגיה מופקת מפעילות גיאותרמית.

רייקיאוויק ()
רייקיאוויק

רשימת הדברים שלא תמצאו באיסלנד כוללת את רשת האוכל המהיר מקדונלד'ס (שיש לה סניפים כמעט בכל מדינה אחרת בעולם), יערות (כמות העצים במדינה קטנה מאוד), יתושים ונמלים. כן תראו באיסלנד כמויות אדירות של סוסי פרא שנמצאים בשטחים הפתוחים כמעט בכל פינה ומרבדים עצומים של פרחים סגולים (ממשפחת התורמוס) שהשתלטו על האי וצובעים את צידי הדרכים בסגול בוהק.

 

העונה בה ניתן לטייל באיסלנד קצרה מאוד. באופן רשמי, העונה נפתחת ב- 15 ביוני ומסתיימת ב-20 באוגוסט. בפועל, ניתן לטייל כמה שבועות לפני ואחרי העונה הרשמית (למרות שיהיו אטרקציות לא פעילות ועלולות להיות דרכים חסומות). בסך הכל בעונה המתויירת (תקופה של בערך שלושה חודשים) פוקדים את איסלנד כמיליון תיירים. בשאר ימות השנה, כמות התיירים באיסלנד מזערית ומי שמגיעים הם בעיקר צלמים שמוכנים לטייל בתנאי הקור הקשים במטרה לצפות בתופעת הזוהר הצפוני.

 

רוב העיירות באיסלנד מונות כמה אלפי תושבים לכל היותר, מספר מקומות הלינה מוגבל וכמות החדרים (במיוחד במקומות הלינה הטובים) קטנה משמעותית מהביקוש. האירופאים שמגיעים לטיול באיסלנד למדו את הטריק והם מזמינים את כל השירותים הדרושים לטיול 10-12 חודשים מראש. התוצאות בשטח הן שכל שמקומות הלינה הטובים ביעדים המבוקשים מתמלאים מראש כמעט שנה לפני העונה הבאה ומי שלא מזמין מספיק זמן לפני, נשאר עם מקומות לינה פחות טובים, במקומות מרוחקים יותר ובמחירים גבוהים משמעותית. אותם הדברים אמורים גם לגבי טיסות ורכבים שכורים. המלאי מוגבל וככל שמחכים המחירים קופצים לשמיים.

 

איך לחסוך בעלויות

רק בשביל לסבר את האוזן, אנחנו הזמנו את הטיול לאיסלנד 11 חודשים מראש. טיסות לאיסלנד עלו לנו פחות מ-$500 לאדם עם קונקשנים קצרים דרך גרמניה - ובקרוב אפשר יהיה גם לטוס לרייקיאוויק ישירות. רכב 4X4 חדיש מסוג טויוטה RAV4 עלה לנו 70 אירו ליום (כולל כל הביטוחים, נהג נוסף וכיסא תינוק). מבחינת מקומות לינה, מצאנו מקומות לינה מעולים בכל היעדים שרצינו (מחיר ממוצע של 150 אירו לחדר ללילה).

 (צילום: איתמר קוטלר) (צילום: איתמר קוטלר)
(צילום: איתמר קוטלר)
 

לצורך הבדיקה ניסיתי להזמין "על הנייר" את אותו הטיול מחדש שלושה חודשים לפני מועד היציאה. הטיסה שהזמנו עלתה מעל $1,000, על אותו רכב בדיוק רצו 150 אירו ליום ולא היה מקום זמין באף אחד ממקומות הלינה שהזמנו מראש וגם לא בחלק נכבד מהעיירות בהן בחרנו ללון (כל המלונות העיירות המבוקשות היו מלאים עד אפס מקום). אם היינו מחכים ומבצעים הזמנה שלושה חודשים לפני מועד הטיול הוא היה עולה לנו כמעט פי שניים (!) מהמחיר ששילמנו ובוודאות היינו צריכים להתפשר על מלונות הרבה פחות טובים ועדיין יותר יקרים.

 

אחת מהמדינות שהכי קל לטייל בהן  

בשלב תכנון הטיול איסלנד נראתה כמו מדינה מאוד מסובכת לטיול ובניית המסלול לקחה לנו פרק זמן ארוך. בדיעבד, הקושי בתכנון הטיול הוא בעיקר כי לא מצאתי מידע מרוכז "שיעשה סדר" לגבי האזורים העיקריים במסלול ובגלל שהשמות שהאיסלנדים למקומות הם בלתי ניתנים לחלוטין לקריאה / הגייה ובטח שאת חלקם הגדול לא ניתן לזכור (עד עכשיו יש מקומות בהם היינו בטיול ואין לי מושג איך מבטאים את שמם נכון).

 (צילום: איתמר קוטלר) (צילום: איתמר קוטלר)
(צילום: איתמר קוטלר)
 

בפועל, מדובר באחת מהמדינות שהכי קל לתכנן אליהן טיול ולטייל. אם יש לכם מספיק זמן (עשרה ימים ומעלה) כנראה שתקיפו את האי בנסיעה על כביש מספר 1 - כביש הטבעת. מה נשאר לכם להחליט זה באיזה כיוון לעשות את הנסיעה, על איזה אזורים מוותרים (אם אין מספיק זמן) והאם נכנסים ליום טיול אחד או יותר במקומות מיוחדים אל פנים האי (דורש לרוב לעשות זאת בסיור מאורגן עם כלי רכב שיכולים לחצות נהרות או אם התנאים אידיאליים גם עם רכב 4X4 גדול ובתנאי שלנהג יש את האומץ לחצות נהרות).

 

מעבר לזה אין עוד הרבה אפשרויות שעלולות לסבך את המסלול (שייט לכמה איים קטנים ומבודדים וזהו בערך). החכמה היא להבין באיזה אזורים יש יותר מה לעשות ובאיזה פחות ולקבוע את מקומות הלינה בצורה נכונה כך שזמני הנסיעה ממקום למקום יהיו סבירים ועל גבי מסלול הטיול.

 

הטיול באיסלנד עצמה קל מאוד גם עם ילדים (או למי שלא יכול / רוצה לבצע מסלולי הליכה ארוכים) מכיוון שניתן להגיע אל 95% מהאתרים המעניינים והאטרקציות עם הרכב עד לכניסה (אם נדרשת בכל זאת הליכה, היא לרוב קצרה מאוד ולא תעלה על 15-30 דקות). ואם לנסח את זה בצורה קצת יותר נחרצת, איסלנד היא המדינה הכי נגישה שהייתי בה. בשום מקום אחר אי אפשר להגיע לכזאת כמות של אתרי טבע ואטרקציות בלי ללכת, לטפס ולהזיע.

 

דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך  

קודם כל, השכרת רכב באיסלנד היא חובה לטעמי (אפשר אמנם להסתדר איכשהו בתחבורה ציבורית, אבל זה יהיה טיול פחות מיוחד כי המקומות הכי יפים שעוברים בהם בטיול הם בדיוק המקומות שאף אחד כמעט לא מגיע אליהם). לגבי סוג הרכב, אין ספק שרכב 4X4 עדיף, אבל הוא בהחלט מייקר את הטיול. אם זה מחוץ לתקציב, גם ג'יפון קטן (כמו דאצ'יה דאסטר או סוזוקי ג'יפני) יכולים לבוא בחשבון ואם גם זה לא, אז רכב משפחתי שכולל תא מטען גדול.

 (צילום: איתמר קוטלר) (צילום: איתמר קוטלר)
(צילום: איתמר קוטלר)

איסלנד היא לא מדינה זולה, אבל היא גם לא יקרה כמו שלעיתים מתארים אותה. הכניסה לכל אתרי הטבע והשמורות היא בחינם, מחירי הדלק דומים למחירים בארץ וגם מחירי המלונות לא יקרים משמעותית מהמחירים בערים מרכזיות במערב אירופה. מה שכן יקר באיסלנד זה מחירי האוכל במסעדות (אפשר תמיד לבשל לבד - זה חוסך משמעותית בעלויות) ואטרקציות מיוחדות כמו שייט לצפייה בלווייתנים, טיפוס על קרחונים, אופנועי שלג וכו'. אם תחליטו לעשות טיולי יום מאורגנים לפנים האי, גם כאן יהיה מדובר בעלויות גבוהות.

 

אין באיסלנד הרבה מסעדות ולכן כדאי להצטייד ברשימת מסעדות מומלצות מבעוד מועד (אחרת אפשר לבזבז זמן טיול יקר בחיפוש אחר מקומות שאפשר לאכול בהם). ספר הטיולים של לונלי פלאנט עושה עבודה טובה בנושא עם רשימת מסעדות מומלצות בכל אחד מהיעדים באיסלנד כולל מחירים עדכניים וסקירה של האוכל המוגש במקום.

 

מזג אוויר

גם אם אתם נוסעים באמצע הקיץ, כנראה שמזג האוויר בטיול לא יהיה אידאלי כל הזמן. סטטיסטית, כנראה שהוא אפילו יהיה לא משהו (קרי מעונן, גשום ועם רוחות חזקות) בחלק לא מבוטל מהטיול. החכמה באיסלנד היא ללמוד לטייל בכל מזג אוויר ולנצל ימים (או שעות) של שמש עד תום. אז נכון שלרוב המסלול נקבע מראש ולא ניתן לערוך בו יותר מדי שינויים בעקבות מזג האוויר, אבל אם מגיעים מוכנים מראש מבחינת ציוד ומחליטים שלא לתת למזג האוויר להשפיע על הטיול, החוויה אינה נפגעת.

 

שדה התעופה, עיר הבירה ומעגל הזהב 

שדה התעופה הבינלאומי של איסלנד ממוקם בעיירה קפלאוויק (Keflavík) שנמצאת 45 דקות נסיעה דרומית לעיר הבירה רייקיאוויק (Reykjavík). זוהי הנקודה ממנה מתחילים את הטיול (ברמת העיקרון ניתן שלא לעבור בכלל בעיר הבירה). אם הטיסה שלכם נוחתת בשעה מאוחרת יחסית או ממריאה חזרה לארץ בשעה מוקדמת, מומלץ לבחור מקום לינה בסמוך לשדה.

 (צילום: עינב ברזני) (צילום: עינב ברזני)
(צילום: עינב ברזני)
 

בעיר הבירה ניתן לטייל חצי יום / יום שלם אם פרק הזמן של הטיול מאפשר זאת. אם הלו"ז שלכם קצר וצפוף, אפשר גם לוותר על ביקור ברייקיאוויק שהיא העיר הגדולה היחידה באיסלנד (ועדיין אנחנו מדברים על עיר בגודל של "רחובות" בישראל). יש שפע של מסעדות ובתי קפה, מספר מוזיאונים נחמדים וגם כמה חנויות מקומיות למי שבכל זאת חייב לקנות משהו למשפחה בארץ.

 

מעגל הזהב הוא אזור טיול הנמצא כשעה וקצת נסיעה מרייקיאוויק והוא גם אולי האזור המתוייר ביותר באיסלנד בזכות הגישה המהירה אליו. האתר הפופולרי ביותר במסלול הוא פארק הגייזרים, הגייזר (Geysir). מדובר באזור עם פעילות גיאותרמית בלתי פוסקת והאטרקציה המרכזית בפארק היא אותו גייזר מפורסם שמתפרץ בכל כמה דקות וזורק כמויות אדירות של מים אל האוויר.

 

אטרקציה נוספת במסלול היא מפל גולפוס (Gullfoss) שהוא אחד מהמפלים העוצמתיים ביותר באיסלנד. ביום שטוף שמש ניתן להבחין בקשת שנוצרת על אדי המים הניתזים מהמפלים. התחנה האחרונה (והכי פחות מעניינת לטעמי) במעגל הזהב היא הפארק הלאומי טינגווליר (Pingvellir) שמציע מספר נקודות עצירה ומסלולי טיול. שימו לב שמעגל הזהב הוא טיול של חצי יום עד יום שלם לכל היותר ואין מה לעשות באזור הזה מעבר לכך.

 

האטרקציה האחרונה שנמצאת במשולש שבין שדה התעופה, עיר הבירה ומעגל הזהב, היא הלגונה הכחולה (Blue Lagoon) שהיא למעשה המקום אליו מגיעה כמות התיירים הגדולה ביותר באיסלנד. מדובר במעיינות חמים טבעיים הפרושים על שטח גדול במיוחד. אמנם מדובר בתענוג לא זול בכלל (50 אירו לאדם) אבל ללא ספק מפנק ואולי זהו המקום בו כדאי לבלות את הערב האחרון בטיול לפני החזרה לארץ. בכל מקרה מומלץ להזמין מקום מראש באתר האינטרנט של הלגונה כי אחרת לא בטוח שתוכלו להיכנס.

 

מערב איסלנד - מתרחקים מההמון  

אל הצד המערבי של איסלנד מגיעים הרבה פחות תיירים מאשר לאזורים בדרום ובצפון האי. מדובר באזור עם טבע מרשים ומקומות שנראים כמו טיול בכוכב מאדים. מומלץ להתמקם (מבחינת לינה) באזור העיירה בורגרנס (Borgarnes) ומשם לצאת לטיולים. העיירה עצמה היא עיירה מקסימה עם בתים ציוריים, מסעדות טובות ובתי קפה חביבים (אם מוצאים מקום, כדאי לישון בעיירה עצמה). 

 (צילום: איתמר קוטלר) (צילום: איתמר קוטלר)
(צילום: איתמר קוטלר)

בעיירה אקרנס (Akranes) ניתן לעבור בדרך הלוך מרייקיאוויק (או בחזור בהתאם לכיוון של המסלול) ולעשות סיור קצר אל המגדלור המפורסם של העיירה. מומלץ במיוחד לנסוע אל מפלי ראונפוסאר (Hraunfossar) המכונים גם מפלי הלבה. מדובר בסדרה של מפלים הנובעים מתוך הסלע ונשפכים אל נהר מגובה לא רב. במקום ישנו מסלול הליכה קצר ומספר נקודות תצפית אל המפלים המרהיבים.

 

החלק המרשים ביותר בצד המערבי של איסלנד הוא חצי האי סנייפלסנס (Snæfellsnes). לצורך טיול בחצי האי נדרש יום שלם כיוון המרחקים לא קטנים, הנסיעה איטית ויש הרבה מקומות לעצור בהם בדרך. זהו אזור כפרי עם לא מעט אגמים שמושכים אליהם מגוון מינים שם ציפורים ועופות. בקצה המערבי ביותר של חצי האי נמצא הפארק הלאומי סנייפלסיוקול (Snæfellsjokull) שהמראות בו לא דומים לשום דבר מוכר אחר מכדור הארץ. במרכז הפארק ניצב בגאון הר געש מרשים העונה לאותו השם (בספרו של ז'ול וורן "מסע אל בטן האדמה", תחילת המסע אל תוך כדור הארץ היא מלוע הר הגעש סנייפלסיוקול). בפארק ניתן לצפות גם בעמודי לבה היוצאים מתוך הים ואף לבקר בתעלות לבה תת קרקעיות.

 

כאשר נוסעים בצד הצפוני של חצי האי סנייפלסנס, חובה לעצור במפל קירקיופלפוס (Kirkjufellsfoss) שזכה בתואר המחייב "המפל המצולם ביותר באיסלנד" (וזה לא פשוט במדינה שיש בה מאות מפלים). מדובר במסלול הליכה קצר אל מפל נחמד הנופל מגובה לא רב וברגע שתעברו לצדו השני תגלו שאתם עומדים מול תמונה ציורית של מפל הנשפך לאגם וברקע הר מרהיב בצורת חרוט מושלם.

 

אופציה נוספת לטיול בצד המערבי של איסלנד היא ביקור בפיורדים המערביים. כאן כבר מדובר באזור מבודד של ממש ונדרשים 3-4 ימי טיול על מנת לבקר בחלק זה של האי. הנופים הם נופי בראשית אמתיים ויש סיכוי לראות את השועל הארקטי, אבל הדרכים משובשות, הנסיעות ארוכות וכמות המטיילים שמגיעים קטנה מאוד. אם אתם במסגרת טיול ארוך (שבועיים ומעלה) זה בהחלט אפשרי. אחרת מומלץ לוותר.

 

צפון איסלנד - פעילות וולקנית ושלל אטרקציות 

החלק הצפוני של איסלנד מציע מגוון גדול מאוד של אפשרויות טיול, אטרקציות ואתרי טבע מרשימים. מומלץ לתכנן באזור זה כחלק משמעותי מהזמן הכולל של הטיול (3-5 ימים מלאים בהתאם לאורך הטיול). העיר הגדולה בחלק הצפוני נקראת אקוריירי (Akureyri) והיא מונה כ- 35,000 תושבים בלבד. שאר העיירות קטנות משמעותית וכל אחת מהן מונה כמה אלפי תושבים לכל היותר. תוואי השטח בצד הצפוני מכיל כמה חצאי איים ומומלץ לבצע נסיעות על כמה שיותר מהם בכבישים הצמודים אל הים שם ניתן לראות כמה מנופיה היפים ביותר של איסלנד.

 (צילום: איתמר קוטלר) (צילום: איתמר קוטלר)
(צילום: איתמר קוטלר)

חצי האי הקטן ביותר אבל גם המרשים מכולם הוא חצי האי וטסנס שהוא המערבי ביותר בסדרה ומגיעים אליו במעבר מהצד המערבי של איסלנד. מדובר באזור שכולל לא מעט מושבות של כלבי ים (ניתן לצפות בהם מרחוק או לצאת לשייט לצפייה ממרחק של מטרים בודדים), אינספור כבשים וסוסי פרא כמו גם סלעים מרהיבים שפורצים מתוך הים. כאן יהיה יתרון למי שמגיע עם רכב 4X4 שכן הדרכים היפות ביותר בחצי האי אינן סלולות ולא מומלץ לנסוע בהן עם רכב רגיל.

 

האזור המתוייר ביותר בצפון איסלנד הוא סביב אגם מיוואטן (Myvatn). מדובר באזור עם פעילות וולקנית בלתי פוסקת ושלל מוקדי תיירות. תוכלו לטייל בין בריכות בוץ מבעבעות, לסייר בגן של פסלי לבה, לטפס ללוע הר געש ולצפות בלגונה שנוצרה בתוכו ואף להשתכשך במעיינות חמים (דומים ללגונה הכחולה, אך פחות המוניים וזולים יותר). טיול חובה נוסף באזור הוא למפל גודפוס (Godafoss) המכונה גם "מפל האלים" והוא ללא ספק אחד מהמפלים היפים ביותר באיסלנד. מומלץ לבחור מקום לינה באזור האגם או בדרך המובילה בין האגם לעיירה הוסאביק ומשם לצאת לכל טיולי היום באזור.

 

אחת מהאטרקציות הפופולריות ביותר בצפון היא שייט צפייה בלווייתנים ודולפינים. המוקד ממנו יוצאים לשייט נמצא בעיירה הציורית הוסאביק (Husavik) וללא ספק מדובר בחוויה מדהימה. ישנן מספר חברות מקומיות שמפעילות את השייט ומומלץ להשוות בין התנאים שכל אחת מהן מציעה. באופן כללי מומלץ שלא לצאת לשייט כשמזג אוויר איננו אידאלי ולקחת את השייט הקצר יותר שאינו כולל עצירה באי הפאפינים (גם ככה לא רואים כלום) כיוון שהים באזור הזה סוער מאוד וכדאי לצמצם את משך השייט למינימום ההכרחי לצפייה בלווייתנים.

 

טיול יום אופציונלי שיוצא מאגם מיוואטן ייקח אתכם אל פנים האי של איסלנד להר געש המכונה אסקיה (Askja). מדובר בנסיעה ארוכה וקשה שכוללת חציית נהרות ולכן מומלץ לעשות אותה במסגרת טיול יום מאורגן עם סופר ג'יפ. תאורטית, ניתן לעשות את הדרך גם אם רכבי 4X4 גדולים אבל זה מומלץ רק אם אתם נהגי שטח מיומנים ונוסעים בקבוצה של יותר מרכב אחד. המראות באסקיה הם ללא ספק מראות מעולם אחר (ואפילו נאס"א ערכו במקום אימונים על מנת להכשיר את הצוותים שלהם לתנאים הצפויים בירח) שלא ישכחו במהרה.

 

מזרח איסלנד - פיורדים ולגונת הקרחונים 

האזור הצפון מזרחי של איסלנד (המכונה גם "הפיורדים המזרחיים") הוא אזור אשר רוב המטיילים מדלגים עליו ונוסעים ישר דרומה יותר לכיוון פארק הקרחונים. לטעמי חבל לוותר על האזור וכדאי להקדיש לו יום אחד לפחות לנסיעה איטית בין מצוקי הפיורדים והנופים המרהיבים שנשקפים מהם. מי שירצה לטייל באזור זה, מומלץ ללון באזור העיירה אגילסטדיר (Egilsstadir) ומשם לצאת אל טיולי היום. מלבד הביקור בפיורדים ובכפרים הציוריים שבניהם, ניתן לנסוע למספר מפלים נחמדים ולבקר ביער האלורמסטאדור (Hallormsstadur) שהוא היער היחיד באיסלנד.

 (צילום: איתמר קוטלר) (צילום: איתמר קוטלר)
(צילום: איתמר קוטלר)

דווקא בנמל קטנטן ונידח בקצה פיורד לא מוכר בשם בורגרפיורד אסטרי (Borgarfjörður Eystri) מצאנו את מה שחיפשנו במשך כל הטיול. הציפור הלאומית של איסלנד שנקראת פאפין (Puffin) נראת כמו שילוב לא אמיתי של פינגווין עם תוכי והיא בלי ספק אחד מהיצורים הכי מיוחדים שיש. ולמרות שיש ריכוזים גדולים של פאפינים במספר מקומות באיסלנד, כמעט ולא ניתן לראות אותם ממרחק סביר (הם תמיד נמצאים עם צוקים מרוחקים או שוחים בים ולרוב מה שרואים זה נקודות שחורות שעפות במהירות). דווקא כאן, במקום מבודד לחלוטין (היו איתנו עוד שלוש מכוניות של מטיילים) הצלחנו לצפות ממרחק של מטרים ספורים בציפור המיוחדת הזאת. לא לפספס.

 

בחלק הדרום מזרחי של איסלנד נמצא פארק הקרחונים שמאפשר גישה אל קרחון Vatnajokull אשר מכסה 8% משטחה של איסלנד ונחשב לקרחון הגדול בעולם מחוץ לקטבים. בשביל לצאת לטיולים בפארק הקרחונים מומלץ ללון בעיירה הופן (Hofn) או דרומית לפארק אם אין בהופן מקומות לינה זמינים. בפארק עצמו ישנם מספר מסלולי הליכה ופעילויות אקסטרים כמו טיפוס על הקרחונים, אופנועי שלג וכו'. את הטיולים הללו יש לעשות עם מדריך מוסמך.

 

אבל עם כל הכבוד לפארק הקרחונים, האטרקציה האמתית של האזור נמצאת דווקא אל מול הים. לגונת הקרחונים מציגה את אחד מהמראות המרשימים ביותר שיש לאיסלנד להציע. מדובר באגם ששוכן אל מול הקרחונים מצד אחד ולמרגלות חוף הים מצדו השני. גושי קרח גדולים שניתקו מהקרחונים משייטים באגם עד שנמסים ונשטפים אל הים בתור גושי קרח גדולים.

 

מספיק לחנות את הרכב בסמוך ללגונה בכדי ליהנות מהצורות המיוחדות של הקרחונים המשייטים במימי הלגונה. אם יהיה לכם מזל, תזכו לצפות בביקור של כלבי ים אשר לעתים מגיעים לשייט קצר בין הקרחונים. מי שירצה יוכל לצאת לשייט קצר בין הקרחונים (השייט מתבצע על גבי סירות מיוחדות עם גלגלים שנוסעות על היבשה עד שנכנסות למים ומתחילות לשוט). לפני שאתם יוצאים לשייט שכזה, מומלץ לטפס אל התצפית במקום ולראות איפה נמצא הריכוז הגבוה של הקרחונים. אם הוא נמצא בפאתי האגם באזור שאינו נגיש מהחנייה, אזי השייט בהחלט מומלץ. מצד שני, אם רוב הקרחונים הם בצד הקרוב יותר לים, ניתן לוותר על השייט ולצפות בהם ללא תוספת תשלום.

 

דרום איסלנד - סוף סוף רואים קצת שמש  

הצד הדרומי של איסלנד הוא האזור עם הסיכוי הגבוה ביותר למזג אוויר שמשי (ואל תיקחו את זה כהתחייבות, גם כאן יש לא מעט ימים גשומים). העיירה הפופולרית ביותר באזור היא העיירה הציורית ויק (Vik) שמהווה בסיס מושלם לטיולים בכל אזור הדרום (ואם אתם רוצים לישון כאן, זה המקום הראשון שכדאי לסגור בו מקומות לינה. מדובר באחד מהיעדים הכי מבוקשים באיסלנד ומספר מקומות הלינה קטן משמעותית מהביקוש). הזמן המומלץ לביקור בחלק הדרומי של איסלנד הוא 2-3 ימים מלאים.

 (צילום: איתמר קוטלר) (צילום: איתמר קוטלר)
(צילום: איתמר קוטלר)

המקום המרשים ביותר באזור הדרומי הוא ללא ספק שמורת הטבע של צוקי דירהוליי (Dyrholaey). מדובר בחצי אי שמציג נופים מהיפים ביותר שיש לאיסלנד להציע כשברקע ניתן לראות מצד אחד את ההרים המושלגים של הקרחונים ומהצד השני את הים שבוהק בגוונים חזקים של כחול. מתוך הים פורצים להם גושי אבן אדירים בצורות שונות ומשונות ומוסיפים עוד יותר ליופי המיוחד של המקום. המסלול הקצר בצוקי דירהוליי כולל מספר נקודות תצפית. לנקודת התצפית הגבוהה ביותר לא ניתן להגיע עם רכב רגיל ונדרש רכב 4X4. מספר קילומטרים מזרחית לשמורה ישנם עוד שני חופים מומלצים לביקור שגם בהם יש תופעות טבע יחודיות.

 

עוד נקודה שחייבים לעצור בה במהלך הטיול בדרום האי היא במפל המרשים סקוגפוס (Skogafoss). מדובר במפל עוצמתי במראה קלאסי הנופל מגובה רב אל נהר. במקום ישנן מדשאות רבות ללינת קמפינג ו/או לפיקניקים. מומלץ שלא להתעצל ולטפס במעלה המדרגות הרבות בצוק שלצד המפל. מנקודות התצפית שבמעלה הדרך ניתן לעתים קרובות לצפות בקשת הנוצרת על אדי המים שניתזים מהמפל לתמונה מרהיבה במיוחד.

 

טיול יום נוסף (מתאים למי שמגיע לטיול ארוך יחסית) שיוצא מדרום איסלנד אל פנים האי ייקח אתכם אל מכתשי לאקאגיגאר (Lakagígar). מדובר באזור שחווה הרס עצום בשלהי המאה ה- 18 כשתוצאה מסדרת התפרצויות וולקניות אדירות (כתוצאה מההרס נהרגו רבבות בני אדם וענן וולקני כיסה חלקים גדולים מהעולם והגיע עד ליפן). הסיור בין המכתשים הצבעוניים שהם זכר לאותן התפרצויות הוא מרשים במיוחד והנוף במקום ייחודי גם במנחים של איסלנד. בשביל להגיע לאזור המכתשים נדרשת חצייה של נהרות ולכן מומלץ לעשות את יום הטיול בצורה מאורגנת עם סופר ג'יפ.

 

אופציה אחרונה לטיול באזור הדרומי של איסלנד היא לצאת לשייט אל איי ווסטמן (Vestmannaeyjar). מדובר בארכיפלג המונה 14 איים קטנים ונחשב למקום מצוין לצפייה בציפורי הפאפין. בכל קיץ, בשבוע הראשון של אוגוסט, נערך באיים פסטיבל חגיגי במיוחד עם מופעים של זיקוקי דינור וחוויה תרבותית בחיק הטבע.

 

בסוף, מה שחשוב זה הדרך

ולסיום, ההמלצה החשובה ביותר שלי לגבי הטיול באיסלנד. לצד שלל אתרי הטבע והאטרקציות המרשימות של איסלנד, את המראות המיוחדים ביותר במדינה הקסומה הזאת רואים לא כשמדלגים מאטרקציה אחת לשנייה אלא דווקא בנסיעה בדרכים הלא סלולות באזורים הנידחים יותר שאף אחד לא מגיע אליהם. שם תמצאו את הכפרים הקטנים, תוכלו לעצור לראות מקרוב את סוסי הפרא, תגלו אגמים עם השתקפויות מרהיבות ומרבדים עצומים של פרחים סגולים. תגלו פינות חמד בטבע, חופים נסתרים ובעלי חיים נסתרים (כמו אייל הצפון והשועל הארקטי). זוהי איסלנד האמתית והאותנטית. אז קחו את הרכב וסעו לטיול של פעם בחיים בארץ האש והקרח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים