המדריך שהמתין לנו בפארק המילניום היה נרגן. הוא לא אהב את זה שאנחנו מדברים בינינו, מתעסקים עם הטלפונים ולא מפסיקים לצלם את "השעועית" השקופה. "אתם יכולים כבר לעזוב את הטלפונים כדי שאוכל להתחיל בהרצאה?" רטן. "יהיה לכם מספיק זמן לצילומים אחר כך".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הסתכלנו עליו בהלם. רק מאוחר יותר הצלחנו להבין מאיפה זה בא. האיש, בשנות ה־60 המאוחרות לחייו, מדריך בהתנדבות קבוצות של תיירים. הוא עושה זאת עקב אהבתו הגדולה לעיר הולדתו, שיקגו. חשוב לו שאנשים יקשיבו לו, שילמדו על ההיסטוריה של העיר ועל המקומות הנפלאים שיש בה, כדי שאולי גם הם יוכלו להתאהב בה ולהמליץ לאנשים אחרים לבקר בה.
כי כן, למרות העובדה שהיא נחשבת לעיר השלישית בגודלה בארצות־הברית, שהיא עטורת היסטוריה, מתפארת בגורדי שחקים מרשימים וממוקמת על גדות נהר מרהיב, מתברר שאל שיקגו כמעט לא מגיעים תיירים מרחבי העולם. "כ־80 אחוז מהמבקרים בשיקגו הם תושבי ארצות־הברית", מדווח לנו המדריך בטון עצוב בסיום הסיור. "רוב המבקרים מחו"ל מעדיפים את ניו־יורק, פלורידה, סן־פרנסיסקו ולוס־אנג'לס. אז נכון, אין לנו כאן את ברודוויי או את דיסני וורלד, אבל יש לנו כל כך הרבה דברים נהדרים אחרים, וחשוב שאנשים יֵדעו את זה".
7 צפייה בגלריה
אטרקציה מומלצת. שייט בנהר
אטרקציה מומלצת. שייט בנהר
אטרקציה מומלצת. שייט בנהר
(צילום: Shutterstock)
והוא צודק. אחרי כשבוע בשיקגו אפשר לסכם שמדובר בעיר יפהפייה, מלאה אטרקציות, ששווה ביקור במיוחד (ולא רק עצירה בנמל התעופה שלה בהמתנה לטיסת המשך ליעד אחר). אבל לפני הפירוט, הנה רשימה קצרה של עובדות ומספרים חשובים ופיקנטיים, בשביל הרקע:
  • שיקגו היא העיר הגדולה ביותר במדינת אילינוי.
  • היא ממוקמת על גדת ימת מישיגן, מה שהפך אותה למרכז מסחרי, תחבורתי ותרבותי חשוב.
  • בגלל מיקומה הגיאוגרפי היא סובלת מרוחות עזות, בעיקר בחורף, ולכן מחזיקה בתואר "עיר הרוחות".
  • שיקגו נוסדה באוגוסט 1833, ואוכלוסייתה מנתה אז 350 תושבים בלבד. כיום חיים בה קרוב לשלושה מיליון, מכל סוג, מין, צבע ודת. חתך דמוגרפי: 42% לבנים, 37% שחורים ולא מעט היספנים ויוצאי מדינות אסיה.
  • מפורסמים רבים נולדו בשיקגו, בהם הריסון פורד, רובין וויליאמס, ג'ון קיוזאק, ג'ון בלושי, יו הפנר והילרי קלינטון.
  • סרטים ידועים לא מעטים אימצו את העיר כמקום התרחשות, בהם "שמתי ברז למורה", "האחים בלוז", "הבלתי משוחדים" ו"שכחו אותי בבית", וכן סדרות פופולריות כמו ""נשואים פלוס", "שיקגו הופ", "אי.אר", "האישה הטובה" ועוד.
  • נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, עבר להתגורר בשיקגו בגיל 28, כשהחל להתמחות בחברת עורכי דין גדולה בעיר. באותה חברה הוא גם פגש והתאהב במישל אובמה (אז רובינסון), שהייתה ילידת המקום, והשניים גרו בה עם בנותיהם עד שנבחר לנשיאות.
מרגע שמגיעים לשיקגו, קשה שלא לשים לב לדמיון שהיא חולקת עם מנהטן, ניו־יורק. בדומה לה, היא עמוסה גורדי שחקים מטורפים, שלא מפסיקים להפנט את העיניים, על אחת כמה וכמה בלילות, כשהאורות שלהם נוצצים. עם זאת, בניגוד לניו־יורק הצפופה, בשיקגו יש יותר מרחב. בנוסף, היא נקייה מאוד, מה שהופך את ההליכה ברחובותיה למהנה במיוחד.
למעשה, שיקגו נחשבת לחלוצה בתחום גורדי השחקים, כשמקור העניין הוא סיפור הקשור באש. באוקטובר 1871 פרצה בעיר שרפה גדולה. הבתים באותם ימים היו עשויים עץ, ובגלל הרוחות החזקות שנשבו באותה העת, האש כילתה במהירות חלק ניכר מבנייני העיר. במסגרת תוכנית השיקום הוצהר שהמטרה היא לבנות מחדש את העיר בתור "הטובה ביותר בארצות־הברית". כיוון שכשליש מתושבי שיקגו נותרו ללא קורת גג לאחר השריפה, הדרך המהירה והזולה ביותר הייתה לבנות בסגנון חדש: בניינים גבוהים מצד אחד (כדי לאכלס בהם כמה שיותר תושבים), ושימוש נרחב בפלדה (כדי להגן עליהם משריפות). כך, ב־1885, נבנה בשיקגו "בניין ביטוח הבית" (בעבור חברת ביטוח), והוא נחשב לגורד השחקים הראשון בעולם. היו בו עשר קומות והוא התנשא לגובה 42 מטר. ב־1931 נהרס הבניין לטובת בניית משרדי בנק גדול, אבל מאז הספיקה העיר להתהדר בגורדי שחקים גבוהים הרבה יותר.
7 צפייה בגלריה
קשה לפספס
קשה לפספס
קשה לפספס
(צילום: Shutterstock)
בדאון־טאון של שיקגו קשה לפספס את המגדל העצום הנושא את שמו של דונלד טראמפ. במקור תכנן איש העסקים דאז ונשיא ארצות־הברית כיום להציג את המגדל שיהיה לא רק הכי גבוה בשיקגו ובארצות־הברית, אלא בעולם כולו. הוא חזר בו אחרי פיגועי ה־11 בספטמבר, וכך, המגדל שמתנשא לגובה של 356 מטר ויש בו 96 קומות, נחשב רק לשני בגובהו בעיר. במקום הראשון ממשיך להחזיק בניין "סירס" הוותיק, שמאז 2012, עם החלפת הבעלים, נקרא באופן רשמי "בניין ויליס". הסירס־ויליס נבנה בשנת 1969, הוא מתנשא לגובה 443 מטר, יש בו 110 קומות, ועד שנת 1998 נחשב לגבוה בעולם.
הבניין מאכלס גם אחת מהאטרקציות המרכזיות בעיר: בקומה ה־103 ממוקמת נקודת תצפית בשם (Skydeck Chicago), שממנה ניתן להשקיף על קו הרקיע של העיר דרך דק שקוף, ובעיקר - לצלם תמונות מגניבות שיבטיחו לכם עשרות לייקים באינסטגרם ובפייסבוק.
7 צפייה בגלריה
דק שקוף - הרבה לייקים
דק שקוף - הרבה לייקים
דק שקוף - הרבה לייקים
אם זה עושה חשק לעוד, אפשר גם לקפוץ למגדל הנקוק הנמוך יותר ("רק" 344 מטר ו־100 קומות), שבקומה ה־94 שלו נמצאת גם כן נקודת תצפית מלהיבה (John Hancock Center). חובבי הבניינים והארכיטקטורה יוכלו גם ליהנות מאוד מביקור במרכז הארכיטקטורה בעיר, שסוקר את ההיסטוריה של הבניינים, כולל מבט לעתיד לבניינים הצפויים להיבנות בשיקגו, בארצות־הברית ובעולם בכלל (Chicago Architecture Center).
בין שלל האטרקציות השוות בעיר, זו שהכי מהנה והכי מומלצת היא גם זו שמוצעת חינם: ביקור בפארק המילניום (Millennium Park). גולת הכותרת במקום היא ללא ספק "השעועית" - פסל ענקי שעוצב על ידי הפסל ההודי־בריטי־יהודי, אניש קאפור, שממנו משתקפים השמיים, בנייני העיר וכל מי שעומד מולו. למעשה, שמו הרשמי של הפסל הוא "שער העננים", אבל מיד אחרי שהוא נחנך כינו אותו בתקשורת "השעועית" בשל צורתו, והשם הזה תפס יותר.
מהשנייה הראשונה שמגיעים לפסל, קשה שלא להתפעל ממנו ולצלם אותו מכל זווית אפשרית, מה שיכול להוות בעיה, בעיקר אם בדיוק בזמן הזה, נניח, נמצא בסביבה מדריך שאמור להעביר לכם סיור מלומד (ראו פתיח).
7 צפייה בגלריה
קשה שלא להתפעל. ''השעועית''
קשה שלא להתפעל. ''השעועית''
קשה שלא להתפעל. ''השעועית''
(צילום: Shutterstock)
בפארק תמצאו גם גן שעשועים גדול ובו מתקנים מהנים ובלתי שגרתיים לילדים; משטח החלקה שבימים חמים אפשר להחליק בו על גלגיליות ואופניים ובחורף על שלג; פביליון המשמש קונכיית מוזיקה ובעונת הקיץ נערכים בו קונצרטים; כרי דשא מושלמים לפיקניק; פסלי וידאו מרשימים, ביניהם אחד שממנו יוצאת בימי הקיץ מזרקת מים שמהווה עונג מושלם לילדים.
הזכרנו ילדים? אלה יוכלו ליהנות מהנייבי פיר (Navy Pier), מזח־טיילת שמעבר להליכה מהנה בו ניתן לבקר בקרבתו במוזיאון ילדים ובלונה פארק, ולעלות על הגלגל הענק שממנו נשקפת העיר במיטבה.
אטרקציה נוספת ומומלצת היא שיט בנהר (Chicago First Lady Cruise), שבמהלכו אפשר לחזות בנופי העיר ולשמוע על ההיסטוריה שלה. אגב, מי הנהר יפים ונקיים במיוחד ולא במקרה: בעבר זרם הנהר אל אגם מישיגן, אבל במאה ה־19, אחרי ששיקגו התפתחה, הוזרמו מי ביוב לנהר ולאגם. כדי לפתור את בעיית הזיהום, היטו את הזרימה לנהר המיסיסיפי, מה שהפך את הנהר המקומי לצלול ואת ימת מישיגן לאחת היפות בעולם.
7 צפייה בגלריה
נייבי פיר
נייבי פיר
נייבי פיר
(צילום: Shutterstock)
ויש לעיר עוד זוויות: במשך שנים התהדרה שיקגו גם בכינוי פחות מחמיא, "עיר הפשע", עם המאפיה המפורסמת ששלטה בה בשנות ה־20 וה־30 של המאה שעברה תחת הנהגת הגנגסטר המפורסם אל קאפונה. אמנם גם כיום שיקגו מתמודדת עם כנופיות רחוב, והאלימות בה גבוהה מאוד (נרצחים בה אנשים על בסיס יומי), אבל יש להדגיש שמדובר בחלקים הלא מתוירים של העיר, שרחוקים מאוד מהדאון־טאון ומאזור המסחר. מה שכן, מי שגדלו על סרטי גנגסטרים והם אמיצים מספיק כדי לסייר גם באזורים הפחות בטוחים של שיקגו, יוכלו ליהנות מסיורי פשע כדוגמת Chicago Crime and Mob Tour או Gangster and Ghosts Tour in Chicago.
ומהצד התרבותי: בשיקגו יש מגוון מוזיאונים, המומלצים שבהם הם מוזיאון האמנות (The Art Institute of Chicago), הפלנטריום ומוזיאון האסטרונומיה ע"ש אדלר (Adler Planetarium) ומוזיאון המדע והתעשייה (Museum of Science and Industry). כולם נמצאים באזור פארק גרנט, סמוך לפארק המילניום.
בעבור חובבי הכדורסל, כשאומרים שיקגו מיד מקשרים את העיר עם מייקל ג'ורדן, כדורסלן העבר, שבעיני רבים נחשב לשחקן הטוב ביותר בתולדות הכדורסל, עם שש זכיות באליפות האן־בי־איי, כששיחק במדי ה"שיקגו בולס". ג'ורדן פרש מהמשחק בשנת 1999, אבל מעריציו ייהנו לבקר ביונייטד סנטר (The United Center), אולם הבית הרשמי של ה"בולס", שבו גם ממוקם הפסל הגדול והמפורסם של ג'ורדן, שנבנה אחרי פרישתו הראשונה, בשנת 1993.
7 צפייה בגלריה
חוויה. משחק של ה''שיקגו בולס''
חוויה. משחק של ה''שיקגו בולס''
חוויה. משחק של ה''שיקגו בולס''
(צילום: GettyImages)
טיפ: אם מסתדר לכם מבחינת מועדי הביקור בעיר, אפשר לנסות להתפנק במשחק של האן־בי־איי. גם בלי ג'ורדן זו עדיין חוויה.
בארצות־הברית עושים קניות, זה ברור, גם כיום, כשהמחירים כבר לא נראים מגוחכים בהשוואה לישראל, אבל עדיין זולים בכמה עשרות שקלים לפחות. שופינג בשיקגו עושים ב"מייל המופלא" (Magnificent Mile). מדובר במקטע בשדרות מישיגן, שאורכו מייל אחד (כ־1.5 ק"מ) עד לרחוב אוק (Oak Street). אפשר למצוא בו סניפים של כל המותגים הגדולים, בהם "נייקי", "גאפ", "ראלף לורן", "בננה ריפבליק", "יוניקלו" ועוד. רבים הסיכויים שלפחות בחלק מהם יהיה גם איזה סייל משתלם.
בנוסף ממוקמות ברחוב חנויות כלבו, כגון "טי־ג'יי מקס", "נורדסטרום" ו"מרשלס", שאם מגיעים אליהן עם מספיק סבלנות, אפשר לפשפש ולמצוא פריטי מעצבים (בגדים, תיקים, ארנקים) במחירי מציאה.
רוצים ללכת על בטוח? אפשר לקפוץ לאאוטלטים של שיקגו, שם המחירים נמוכים עוד יותר. אחד מהם הוא Fashion Outlets, שנמצא רק עשר דקות נסיעה מנמל התעופה וכ־40 דקות נסיעה ממרכז העיר. יש בו 130 חנויות של מותגים פופולריים ובגדי מעצבים. אאוטלט גדול יותר (שנחשב גם למוצלח יותר) הוא Gurnee Mills, שמאכלס 200 חנויות, רק שהוא נמצא במרחק של יותר משעה נסיעה מהדאון־טאון של העיר.
כמו בכל הערים הגדולות בארצות־הברית, גם בשיקגו תמצאו מסעדות טובות עם אוכל אסייתי, מקסיקני, איטלקי ועוד. כמעט בכל מסעדה אפשר למצוא בתפריט גם עמודה ארוכה של סלטים (בקשו את הרוטב בצד!), וחובבי תחליפי החלב ישמחו למצוא בקלות חלב שקדים.
חסידי האוכל האמריקאי השמנוני לא ירצו לפספס את "הדיפ דיש פיצה". מדובר בפיצה ייחודית של העיר שיקגו, שנאפית במחבת ומזכירה פאי שממולא בשכבתו הראשונה גושי גבינה, מעליה תוספות שונות, כמו פטריות, תירס, בצל או כל מה שרוצים, והשכבה האחרונה היא רוטב עגבניות נוזלי. בעיניי זה היה כמו עוגת שמן לא אכילה, אבל כידוע, על טעם ועל ריח אין מה להתווכח, והאמריקאים עומדים בתור. אחד המקומות שנחשבים בשיקגו למתמחים בפיצות האלה הוא Lou Malnati’s Pizza.
7 צפייה בגלריה
סטייקים ב''ג'ורדן האוס''
סטייקים ב''ג'ורדן האוס''
סטייקים ב''ג'ורדן האוס''
(צילום: Shutterstock)
מבקרים בנייבי פיר (Navy Pier)? מומלצת מסעדת הבשרים של רשת Harry Caray’s Tavern, שיש בה גם תפריט ילדים.
אוהבים בשר איכותי? לא להחמיץ ביקור במסעדת Michael Jordan’s Steak House, שממוקמת במלון InterContinental Chicago Magnificent Mile ואפשר ליהנות בה מסטייק מושלם.
מחפשים מקום עם אווירה? לכו ל־Chicago Magic Lounge. התפריט כולל בעיקר מנות קטנות, אבל הקטע של המקום הוא בעיקר השואו: כבר בבר הכניסה אפשר ליהנות ממופע קסמים שמגיש הברמן בחינניות, ובפנים, בזמן שאוכלים, ניתן לצפות לסירוגין במופעי קסמים לצד להקה שמנגנת בלוז. כדאי לדעת: אם אתם מגיעים למסעדה, פותחים את הדלת, רואים מכונות כביסה ובטוחים שטעיתם בכתובת והגעתם למכבסה, אל דאגה: זה רק עוד אחד מ"הקטעים" של המקום.
בדומה לניו־יורק, שיקגו היא עיר שמאוד קל להתנייד בה רגלית. רוב האתרים המומלצים נמצאים באזור הדאון־טאון, ולחלק גדול מהם אפשר להגיע בהליכה. המתעייפים או אלה שמבקשים להגיע למקומות מרוחקים יותר, יכולים להיעזר ברכבת העילית של העיר או באוטובוסים (אפשר לקנות כרטיס לתחבורה הציבורית לנסיעה חופשית ליום/ שלושה ימים/ שבוע/ חודש). כמו כן, תמיד אפשר להזמין מונית או רכב של אובר.
ביניים שיקגו
טיול בשיקגו לא מאוד מומלץ בחודשי החורף. הטמפרטורות עלולות לצנוח הרבה מתחת לאפס, ובינואר שעבר הן אף הגיעו למינוס 30, ולתושבים הומלץ לא לצאת מהבתים. התקופה הטובה לבקר בשיקגו היא בין אפריל עד אמצע אוקטובר. ביולי ובאוגוסט אפשר אפילו ליהנות מחוף הרחצה היפה נורת' אבניו - North Avenue Beach, ובאוקטובר אפשר לצפות בשלכת מרהיבה ביופייה.
הבשורה השנה היא קו טיסות ישיר של "אל על", שיחבר ישירות – שלוש פעמים בשבוע – בין נתב"ג לנמל התעופה הבינלאומי או'הייר שבשיקגו (O'Hare International Airport). הטיסות, במטוסי הדרימליינר 787, עם מחלקות עסקים, פרימיום ותיירים, ימריאו מישראל החל מחודש מרץ הקרוב בימים ראשון, שלישי וחמישי בשעה 12:00, וינחתו בשיקגו אחרי 12:30 שעות טיסה, בשעה 16:30 (זמן מקומי). טיסות חזור: בימים ראשון, שלישי וחמישי ב־19:15 (זמן שיקגו), ונחיתה בישראל כעבור 11:20 שעות, ביום שלמחרת, ב־14:35.
אתר התיירות של שיקגו: choosechicago.com
הכותבת הייתה אורחת חברת "אל על" ו־Choose Chicago