כשדיינה אספנצ'ייד מהעיירה קוונטיקו שבווירג'יניה השיבה למודעה ברשת חברתית שהציעה חופשה של סוף שבוע ליעד בלתי ידע, אחותה הזהירה אותה מפני חטיפה. אך זמן קצר לאחר מכן התברר שלא רק שההצעה הייתה לגיטימית, אלה שהיא הובילה לטיול את אספנצ'ייד לטיול קסום וחינמי.
5 צפייה בגלריה
טיול בהפתעה
טיול בהפתעה
הקבוצה של דיינה על גשר חבלים בנלסון רוקס
(Samuel Speciale/West Virginia Division of Tourism via AP)
מסע פארקים בארה"ב
(צילום ועריכה: יניב רוזנמן-סגל)
מחלקת התיירות של וירג'יניה המערבית ארגנה את הנסיעה מוקדם יותר החודש במסגרת מסע יחסי ציבור שנועד למתג את המדינה כיעד מושלם לטיולי סתיו. למועמדים לטיול נמסר רק שהם צריכים להגיע עם כמה שכבות של בגדים, נעליים לטיולים וחוש הרפתקנות.
500 אנשים נרשמו ומתוכם 33 נבחרו. נאמר להם להגיע לתחנת אוטובוס בוושינגטון די סי בשעה 7:00 בבוקר לטיול של יומיים. את הרמזים הבאים קלטו המטיילים כשהאוטובוס הגיע עם כיתוב "יעד לא ידוע", לוחיות רישוי של מדינת וירג'יניה המערבית וצילומי של נוף סתווי טיפוסי של עלים אדומים, כתומים וצהובים. "יצאנו מערבה", סיפרה אספנצ'ייד. "מעולם לא חשבתי, 'היי בואו נצא לווירג'יניה המערבית לסוף השבוע', חוץ מנשקיית הארפרס פרי לא ידעתי מה יש למדינה הזאת להציע".
5 צפייה בגלריה
טיול בהפתעה
טיול בהפתעה
המטיילים הספונטנים מגיעים לעמק כנען
(Samuel Speciale/West Virginia Division of Tourism via AP)

5 צפייה בגלריה
טיול בהפתעה
טיול בהפתעה
והייתה גם רכיבה על סוסים
(Samuel Speciale/West Virginia Division of Tourism via AP)
טיולי מסתורין גדלו והפכו לתעשייה בפני עצמה, גם ליחידים וגם לקבוצות. בין אם זה באוטובוס, ברכבת או במטוס, בארה"ב יש כיום יש סוגים רבים של חופשות ליעד לא ידוע. לעתים קרובות נמסר ללקוחות תיאור כללי מאוד של המקום אליו הם נוסעים, לפעמים לא נאמר להם כלום עד שמגיעים לנמל התעופה. יש מי שמתגלגל לטיולים האלה לאחר שקיבל מתנה מחבר או מבת זוג.
דניס צ'יקון וויבר, שייסדה את חברת מג'יקל מיסטרי טור (Magical Mystery Tours) לפני כמעט עשור, הסבירה כי מדובר בפתרון ללקוחות שמתקשים להחליט להיכן לנסוע, או שחקרו כל כך הרבה לגבי היעד שאליו הם רוצים לנסוע, עד שכשהם כבר מגיעים כל ההתרגשות נעלמת. היא ייסדה את החברה לאחר שארגנה בספונטניות טיול בסן פרנסיסקו לחברה. כיום היא מוכרת מאות טיולי הפתעה בשנה.
"יש משהו קסום בטיולי מסתורין בזה שאין לך שליטה. אתה לא יודע לאן אתה הולך. הפתעות הן כיף אמיתי", סיכמה. ויש גם חברות נוספות שמציעות טיולים שמבוססים על תחומי העניין של הלקוחות. העיקרון פשוט: מי שיש לו פחד גבהים לא יישלח לצניחה חופשית, וכו'.
נעבור לדקוטה הצפונית. פינק באס מיסטרי טריפס (Pink Bus Mystery Trips) בעיר פארגו היא חברה שהחלה את דרכה בשנת 2007 באירוע לגיוס כספים עבור מחקר של מחלת ה-ALS וכעת היא עוסקת בתכנון חופשות לנשים. החברה הוציאה טיולים למישיגן, לטקסס ובשנה הבאה מתכננת להוציא טיול לסקנדינביה (סליחה על הספוילר).
עוד חברות שפועלות בז'אנר הן Pack Up + Go ו-SurpriseMeTrips. בין החברות היוקרתיות בתחום ניתן למצוא את The Travel Mechanic ואת the Black Tomato, בזמן ש- Rustic Pathways מתמחה בחבילות קיץ לקבוצות של סטודנטים מרחבי העולם.
5 צפייה בגלריה
מפלי בלאקווטר בווירג'יניה המערבית
מפלי בלאקווטר בווירג'יניה המערבית
מפלי בלאקווטר בווירג'יניה המערבית - החבורה של דיינה הגיעה גם לכאן
(צילום: shutterstock)

5 צפייה בגלריה
סנקה רוקס בווירג'יניה המערבית
סנקה רוקס בווירג'יניה המערבית
וכמובן שלא פספסו את סנקה רוקס
(צילום: shutterstock)
נחזור אל הטיול של אספנצ'ייד. הקבוצה הספונטנית אכלה במסעדת גורמה סמוך למפלי בלייקווטר, חבריה רכבו על סוסים וטיפסו על סנקה רוקס. עוד על הפרק: ארוחות ערב, קניות, בתי קפה, מבשלות בירה וטעימה מחיי הלילה בעיירת הכורים וחוטבי העצים דייוויס ותומאס. את הלילה הם העבירו בריזורט מפנק, ובערב למחרת היא כבר הייתה שוב בבית. "בהחלט אעשה את זה שוב", סיכמה. "זה הוציא אותי מאזור הנוחות שלי. זו הרפתקה".