קצת יותר משנתיים וחצי חלפו מאז פרצה מגפת הקורונה לחיינו ואיימה להשבית כל חלקה טובה שהכרנו. השמיים נסגרו, חברות תעופה עצרו טיסות ופיטרו אלפי עובדים, בתי מלון ומסעדות היו רגע לפני פשיטת רגל ומדינות סגרו את שעריהן בפני זרים. הדרמה הייתה כה גדולה שלרגעים נדמה היה שענף התיירות ישתנה לגמרי, וכל מה שהכרנו צפוי להיעלם. אבל אז הגיעו החיסונים, ואחרי תקופה שבה רובנו התנהגנו יפה וישבנו בבית נשלפו שוב הדרכונים מהבוידעם - והקיץ הזה מסתמן כעונת הנסיעות המטורפת אי פעם. כולם רוצים לטוס מכאן, כולם מרגישים שמגיעה להם חופשה, ורובם גם ישמחו לשלם כמה שפחות עבורה.
הבעיה היא שחופשה בחו"ל, גם כשמדובר בחופשה זוגית ללא ילדים, כרוכה לרוב בהוצאה גדולה מאוד. הלינה, הנסיעות, הארוחות, האטרקציות וגם הטיסה עלולות להסתכם בסכומים גבוהים במיוחד. החלטנו להרים את הכפפה ולבדוק איך בכל זאת אפשר לצאת לחופשה באירופה בלי לשבור קופת חיסכון ולהיגרר להוצאות רבות כל כך. בחרנו כמה יעדים, חלקם נחשבים זולים יותר וחלקם פחות, ותכננו מבעוד מועד כל פרט - החל מהטיסה עצמה, דרך האטרקציות והלינה ועד לתחבורה הציבורית ולקפה שקנינו בדרך.
כיס אוויר
(כתבתו של גלעד ילון, צילום: גלעד ילון, עריכה: שחר ברקת)
14 צפייה בגלריה
נוף בשפיץ
נוף בשפיץ
כמו שומר מסך. העיירה שפיץ
(צילום: גלעד ילון)
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היעד הראשון שבו ביקרנו הוא שווייץ, מדינה יפהפייה שמושכת אליה תיירים רבים, בהם גם לא מעט ישראלים. היא אומנם לא נחשבת זולה במיוחד, אך למרות זאת לקחנו על עצמנו את האתגר והצלחנו ליהנות מחופשה תמורת 731 פרנק (2,600 שקלים), כולל הטיסה עצמה. ועוד משהו: העובדה שערכו של הפרנק, המטבע המקומי, כמעט שווה לערכו של הדולר מקילה במיוחד על חישוב ההוצאות לפני החופשה ובמהלכה.
בשיאו של הסגר הראשון, בזמן שאלפי טיסות בוטלו מדי יום, חברות התעופה הבינו שהדרך היחידה להכניס מזומנים לכיסן היא פרסום טיסות לתאריכים רחוקים מעבר למצופה ובמחירים חסרי תקדים. בין היתר הן הציעו טיסה לשווייץ בפחות מ-40 יורו לכיוון לאדם. אבל רגע לפני שחלקכם יתחילו לצקצק, ובצדק, על המחיר הנמוך שהוצע בתחילת המגפה, חשוב שתדעו שגם עכשיו, אם תתכוננו מראש למכירות המוקדמות שמציעות חברות התעופה, תוכלו לחסוך עשרות אחוזים במחירי הטיסה שלכם.
וכך, כמעט שנתיים וחצי אחרי רכישת הכרטיס במכירה המוקדמת של חברת הלואו-קוסט איזיג'ט, עלינו על הטיסה הישירה מתל אביב לז'נבה. וכיאה לטיסת לואו-קוסט זולה במיוחד, היא לא כללה מקומות ישיבה שמורים, ארוחות, כבודה ואפילו לא טרולי. רק תיק גב וסנדוויץ' מהבית.
אם בכל זאת תרצו לקחת אתכם מזוודת טרולי לטיסה, תתבקשו להיפרד מסכום של 31 שקלים לכיוון. קחו בחשבון שחברת התעופה עלולה גם לחייב אתכם בהתאם למשקל הכבודה, ואז תידרשו לשלם יותר. זאת סיטואציה יחסית נדירה, ורוב החברות לא נוהגות לשקול את הטרולי או את תיק הגב שאיתם אתם מתכננים לעלות לקבינה. בכל מקרה, חשוב שתדעו שהמחיר משתנה מטיסה לטיסה, ומומלץ בחום לשלם מראש את תוספות הכבודה ובכך להימנע מתשלום גבוה יותר בשדה התעופה.
אחרי הנחיתה בשדה התעופה הבינלאומי ז'נבה, הממוקם חמישה ק"מ ממרכז העיר, רכשנו כרטיס נסיעה לרכבת הסמוכה לשדה תמורת 11 שקלים, וכעבור שבע דקות של נסיעה רציפה ללא עצירות הגענו למרכז ז'נבה. המלצה שלנו: הקדישו יום שלם לסיור בעיר המרשימה הזאת, שמציעה לא מעט מראות ייחודיים וחינמיים שלא יאלצו אתכם לפתוח את הארנק.
14 צפייה בגלריה
מסעדה בשוויץ
מסעדה בשוויץ
רחוב טיפוסי בז'נבה
(צילום: גלעד ילון)
אז מה מומלץ לראות ואיפה כדאי לבקר בעיר? בין היתר כדאי להגיע לאגם ז׳נבה (Lac Leman), על הסירות והברבורים הפוטוגניים ששטים בו. העיר ממוקמת בקצהו המערבי של האגם, וקשה עד בלתי אפשרי לפספס את המראה המרגש של סילון המים המתנשא לגובה של 140 מטרים, ובוקע ממזרקת הסילון המפורסמת ז'ט ד'או (Jet d'Eau) הנמצאת על הגדה הדרומית.
14 צפייה בגלריה
שוויץ
שוויץ
אגם ז'נבה
(צילום: גלעד ילון)
לא רחוק משם נמצא פארק דה לה גראנז' (Parc de la Grange), הפארק הגדול ביותר בז'נבה. בפארק הירוק והמטופח יש גן ורדים יפהפה, שבו לא פחות ממאתיים זנים שונים של ורדים ריחניים. סמוך לאגם ולמזרקת הסילון נמצא הפארק האנגלי (Jardin anglaise), עם מזרקת הברונזה המרשימה ושעון הפרחים המפורסם.
לא משנה כמה אתם עייפים, על ביקור באזור העתיק של ז'נבה אסור לוותר בשום פנים ואופן. טיפוס בסמטאות מרוצפות האבן ברחובה הראשי של העיר העתיקה (Vieille Ville) יוביל אתכם לכיכרות ציוריות, לגלריות אומנות, לבתי קפה, למסעדות ולחנויות בוטיק קטנות. לקראת הערב האזור כולו מתעורר לחיים, והברים והמסעדות מתמלאים בבליינים מקומיים ובתיירים. בין היתר, שווה לבקר גם בפלאס דו מולארד (place du molard), כיכר עתיקה ושמורה - זכר מהנמל ששכן פה בעבר.
במהלך היום מומלץ לטפס אל קתדרלת פטרוס הקדוש (St Pierre Cathedral), שנבנתה במאה ה-12 על שרידי בזיליקה רומית ככנסייה קתולית והוסבה במאה ה-16 לכנסייה פרוטסטנטית, וממוקמת בנקודה הגבוהה ביותר בעיר. הכניסה אליה היא ללא עלות, אלא אם תרצו לטפס אל הצריח - שממנו אפשר להשקיף על כל העיר - ואז תתבקשו לשלם 18 שקלים עבור מבוגר (מגיל 16) ושבעה שקלים עבור ילד (מגיל שנתיים).
14 צפייה בגלריה
שוויץ
שוויץ
אנדרטת Brunswick Monument, ז'נבה
(צילום: גלעד ילון)
כדאי לבקר גם בבית העירייה ובכיכר בור דה פור (Place du Bourg-de-four), שהיא הכיכר העתיקה ביותר בז'נבה וגם מקום נחמד לשבת בו על קפה או כוס יין. מאחורי בית העירייה נמצא פארק לה טריי (La Treille Parc)' ובנוסף לגן המשחקים שנמצא בו תוכלו למצוא בו גם את הספסל הארוך בעולם (Treille Promenade)' שמשתרע על פני 413 מטרים ועשוי מ-180 לוחות עץ.
למרגלות חומות העיר העתיקה, במרכז העיר, נמצא פארק דה בסטיון (Parc des Bastions) ובו טיילת נעימה ומוצלת, שמתאימה לטיול רגלי או לרכיבה באופניים. גם פה תוכלו למצוא בתי קפה, מדשאות רחבות ידיים, כמה וכמה מזרקות וספסלים למנוחה. חובבי הז'אנר יוכלו ליהנות כאן בעונת החורף ממתחם החלקה על הקרח, כמו בערים נוספות באירופה. באזור הדרומי של הפארק, שהוקם במאה ה-18, נמצאות האוניברסיטה הישנה של ז'נבה והספרייה הלאומית. בחלקו הצפוני תוכלו ליהנות ממפגש עם שחקני שחמט חובבים בגילים שונים, ואף לשחק מולם על לוחות שחמט או דמקה עצומים בגודלם.
14 צפייה בגלריה
שוויץ
שוויץ
נסו לנצח אותם. פארק דה בסטיון
(צילום: גלעד ילון)
אבל עם כל הכבוד לכל אלו, האטרקציה המרכזית בפארק היא קיר ההנצחה (le Mur des Réformateurs) המוקדש לארבעת מנהיגי הרפורמציה הפרוטסטנטית: ג׳ון נוקס, תיאודור דה בז, ז׳אן קלווין וגיום פארל. הכתובות החרותות בקיר מספרות את סיפורם של המאמינים הפרוטסטנטים שנרדפו באירופה בשל דבקותם באמונתם, וניתן לזהות בין היתר את סמל הנשר המלכותי של ז'נבה, את הדוב של ברן ואת סמל האריה של סקוטלנד, שותפתה של ז׳נבה למאבקים הדתיים.
בצדה השני של העיר, בפארק דה נסיונס, פועל מוזיאון אריאנה (Musée Ariana) ובו כלי קרמיקה וזכוכית. הכניסה לרוב החדרים שבו היא ללא עלות. לא רחוק משם נמצאים הגנים הבוטניים - הכניסה אליהם היא ללא עלות גם כן, ואפשר לתאם סיור מודרך במקום.
מלון מרכזי בעיר ברמת דירוג של ארבעה כוכבים יעלה לכם החל מ-634 שקלים לזוג, ללא ארוחת בוקר. במקום הארוחה קיבלנו כרטיס לשימוש בתחבורה הציבורית ברחבי העיר בחינם. אז נכון, זה לא מפצה לגמרי על היעדר הארוחה החשובה ביום, אבל כן חוסך לכם כמה שקלים במהלך הטיול בעיר. ואם כבר הזכרנו את התחבורה הציבורית בעיר, אז כיאה לעם השוויצרי שידוע בדייקנות הרבה שלו, היא מדויקת להפליא, נקייה ומסודרת ואף פעם לא מאחרת. קצת כמו אצלנו.
14 צפייה בגלריה
מלון ג'נבה
מלון ג'נבה
ללא ארוחת בוקר אבל עם מיטה נוחה. חדר המלון בז'נבה
(צילום: גלעד ילון)
מחירי האוכל בעיר הם, במילים עדינות, לא נמוכים. אפילו ארוחת מזון מהיר עולה כאן כ-65 שקלים, כפול מברוב מדינות אירופה. עצה שלנו: בקרו פחות במסעדות ויותר בשוקי האוכל, שבהם אפשר למצוא מגוון מאכלים במחירים ובסגנונות שונים - החל ממזון מהיר ועד לאוכל הודי. אנחנו מצאנו את עצמנו יותר מפעם אחת אוכלים בשוק האוכל שנמצאת בקומה השנייה בכלבו מנור (Manor), שם מציעים מגוון מאפים, פיצות, חומוס וקבב לצד אוכל מקסיקני ותאילנדי במחירים סבירים למדי. מדובר אגב ברשת שוויצרית שפועלת בכל המדינה, כך שרוב הסיכויים שבכל עיר שתגיעו אליה יפעל סניף אחד לפחות.
14 צפייה בגלריה
שוויץ
שוויץ
זול יותר ומגוון יותר. שוק אוכל בכלבו מנור, ז'נבה
(צילום: גלעד ילון)
מז'נבה יצאנו לנסיעה של שעה ברכבת שלקחה אותנו לצד המזרחי של האגם, לעיירת הקיט מונטרו (או בשמה הנוסף: מונטרה). כרטיס לכיוון אחד עלה לנו 108 שקלים - לא זול, אבל הנסיעה דרך שומר המסך השוויצרי הייתה שווה את זה.
14 צפייה בגלריה
שוויץ
שוויץ
תצפית על אגם ז'נבה מטירת שיון
(צילום: גלעד ילון)
מלבד פסטיבל הג'אז השנתי המפורסם שמתקיים בעיר מדי שנה, שוכנת שם גם טירת שיון (Château de Chillon) המרשימה שממוקמת כעשר דקות נסיעה ממרכז העיר. הטירה בת יותר מאלף השנים העניקה השראה לסופרים ומשוררים כמו ז'אן-ז'אק רוסו, ויקטור הוגו ולורד ביירון, ולציירים מפורסמים כמו דלקרואה וקורבה. היא מוקפת במים, ונחשבת לאחת הטירות המתוירות ביותר בשווייץ. הדרך היחידה להגיע אליה היא על ידי מעבר על גשר, וההיילייט שלה הוא המרתפים החשוכים שמציתים את הדמיון. מחיר כרטיס כניסה: 47 שקלים.
14 צפייה בגלריה
שוויץ
שוויץ
מציתה את הדמיון. טירת שיון
(צילום: גלעד ילון)
העיירה השלווה, באופן מפתיע או שלא, התחבבה על אגדות רוק קלאסי כמו הרולינג סטונז, דיוויד בואי, לד זפלין, קווין ועוד, שנהגו לפקוד אותה מפעם לפעם. חברי להקת קווין אף הקליטו שם את האלבום Made in Heaven, וכמחווה להם נפתחה ב-2013 אטרקציה חינמית בעיר - Queen: The Studio Experience Montreux, המשחזרת את החדרים שבהם פעלו אולפני הלהקה, כולל מזכרות מהאולפן המקורי, תלבושות, תקליטים, כלי הנגינה ששימשו את חברי הלהקה ומילות השירים שנכתבו בכתב ידו של מרקורי.
ואם זה לא מספיק, ב-1996 נחנך בעיר פסל בדמותו של סולן הלהקה פרדי מרקורי - שהעביר את השבועות האחרונים בחייו בעיר - המתנשא לגובה של ארבעה מטרים ומשמש מוקד עלייה לרגל של מעריצים מכל העולם.
ממונטרו המשכנו לעיירה גרוייר, שעל שמה נקראת גם הגבינה השוויצרית בעלת הטעם המתקתק. הנסיעה ממונטרו לגרוייר ארכה כשעה וקצת, וכללה נסיעה ברכבת ובאוטובוס בעלות של 83 שקלים לכרטיס משולב. הנוף השתנה במהירות, והאגם היפה והכחול של אזור ז'נבה נעלם לטובת מראות כפריים של הרים ומרבדים ירוקים אינסופיים.
14 צפייה בגלריה
שוויץ
שוויץ
תצפית על העיירה גרוייר
(צילום: גלעד ילון)
אם אתם חובבי גבינות, מומלץ לבקר במפעל הגבינות המפורסם שפועל כאן, ויציע לכם סיור מודרך שבו תלמדו איך גבינות מגיעות לעולם. עבור הסיור תשלמו 25 שקלים לאדם. נסיעה בת עשר דקות באוטובוס שמגיע סמוך למפעל תיקח אתכם למרומי העיר העתיקה של גרוייר, שם תוכלו לבקר בטירה עתיקה ובעיקר ליהנות מהנוף המרשים.
14 צפייה בגלריה
גבינת גרוייר
גבינת גרוייר
מפעל הגבינות המפורסם בגרוייר
(צילום: גלעד ילון)
כ-20 דקות נסיעה באוטובוס יובילו אתכם לעיירה הסמוכה ברוק פבריק, שידועה במפעל השוקולד המפורסם מאזון קייזר, שפועל בה ומייצר שוקולד כבר יותר ממאתיים שנה. כרטיס כניסה למפעל יעלה לכם כ-54 שקלים. מלבד טעימות השוקולד בסיום הסיור, במהלך הביקור עצמו תעברו בין שמונה חדרים שונים שבהם ילמדו אתכם על ההיסטוריה של השוקולד ושל המפעל בדרך אטרקטיבית במיוחד. חשוב להירשם מראש לסיורים - הם מוגבלים ל-20 משתתפים בקבוצה.
משם המשכנו לאזור אינטרלאקן (Interlaken) בנסיעה שכללה החלפת רכבת בעיר ברן, שהתגלתה כעיר עתיקה ויפהפייה וגם כמקום שבו התגורר אלברט איינשטיין. מברן המשכנו בנסיעה של חצי שעה לעיר שפיץ, שם גם העברנו את הלילה במלון שמחיר הלינה בו מתחיל ב-580 שקלים לזוג. גם כאן ארוחת הבוקר לא כלולה במחיר, ועבור קפה ומאפה באחד מבתי הקפה הסמוכים תשלמו 22 שקלים.
14 צפייה בגלריה
ברן
ברן
שווה ביקור. ברן
(צילום: גלעד ילון)
מהעיירה המנומנמת עלינו על רכבת שלקחה אותנו לעיר אינטרלאקן, שטובלת בטבע יפהפה ומציעה לא מעט אטרקציות. הפופולרית שבהן היא הרכבל המטפס לפסגת הרדר קולם (Harder Kulm) - הר המתנשא לגובה של 1,320 מטר עם תצפית מרשימה של אגמים והרים. הנסיעה ברכבל אורכת כשמונה דקות לכל כיוון והיא יקרה למדי - 140 שקלים לכרטיס הלוך ושוב. מיטיבי הלכת יכולים לוותר על הירידה ברכבל ולחזור ברגל, ועל הדרך גם ליהנות מנופים פסטורליים, וכך לחסוך חצי מעלות הכרטיס.
14 צפייה בגלריה
שוויץ
שוויץ
אומגה על הר פפינגסטג
(צילום: גלעד ילון)
במרחק שעה נסיעה משם, באזור גרינדלוואלד (Grindelwald), שוכנת עיירה קטנה וצבעונית שממנה אפשר להגיע לפסגה עוצרת נשימה. נסיעת אוטובוס קצרה תוביל אל רכבל, שתמורת מאה שקלים מעלה את הנוסעים לפסגת הר פפינגסטג (Pfingstegg). במקום מתקיימות מגוון פעילויות שמתאימות לכל הגילים, בהן גלישה במסילת מזחלות (21 שקלים), אומגה ביער (43 שקלים) וגם מסלולי הליכה באזור ומסעדה במחירים סבירים למדי. לא כדאי לפספס את קניון גרינוואלד (Glacier Canyon Grindelwald), שם ניתן לצעוד על מסלול שעובר בין שני הרים ונוצר כתוצאה מגילוף של קרחונים תמורת 68 שקלים.
מאינטרלאקן עלינו על רכבת לבאזל. הנסיעה עצמה ארכה שעתיים ועלתה 217 שקלים לכרטיס בודד. לא זול. מלבד הקשר ההדוק של העיר לחוזה המדינה בנימין זאב הרצל - שתמונתו המפורסמת עומד במרפסת מלון "שלושת המלאכים" על גדות נהר הריין כשהוא שקוע במחשבות מוכרת לכל ילד וילדה במדינת ישראל - יש בה גם לא מעט אתרים היסטוריים, חנויות ומסעדות.
14 צפייה בגלריה
באזל
באזל
יפה שם. באזל
(צילום: גלעד ילון)
שימו לב: ברוב המקרים טיסות הלואו-קוסט מבאזל יוצאות משדה התעופה בבאזל בשעות הבוקר המוקדמות. אם תרצו להניח את הראש לפני הטיסה, מומלץ לעשות זאת באחד המלונות הסמוכים לשדה (שבאופן משעשע למדי שוכן בעצם בשטחה של צרפת). לילה באחד מהם מתחיל בסכום של כ-367 שקלים לזוג, ורובם יציעו לכם גם שאטל חינמי לשדה התעופה לקראת הטיסה - בתיאום מראש.

  • התחבורה אומנם יקרה יחסית בשווייץ, אבל יש כרטיסי נסיעות חופשיות שיכולים להפחית עלויות במידה ניכרת בחופשות שכוללות כמה יעדים.
  • כרטיס ה"סוויס פאס" מציע מגוון אפשרויות תחבורה וכניסה ל-480 אטרקציות ברחבי שווייץ לפרקי זמן שונים. מומלץ לבדוק אם משתלם לרכוש אותו לפני ההגעה למדינה או במהלך החופשה עצמה.
  • מחירי האטרקציות שצוינו בכתבה מתייחסים לאדם מבוגר. ילדים ונערים, לעומת זאת, יזכו לרוב להנחות של עד 50% ממחיר הכרטיס.