(צילום: נויל האריס)

"לא יודעת אם להגיד שזה מפחיד, אנחנו לא מרגישים חשש או סכנה לחיינו, אבל אנחנו לא יוצאים החוצה כי אין לנו מה לעשות בחוץ, אפילו לבנק אנחנו לא יכולים ללכת ולכולנו נגמר הכסף. הכל סגור, גם בתי מרקחת, ואם משהו נפתח אז זה אולי לשעה-שתיים, אנחנו פשוט מקווים שזה ייגמר מהר" – כך סיפרה בשיחה מקוסקו שחר ששון, צעירה בת 22 ממודיעין, שנמצאת בעיצומו של הטיול הגדול בדרום אמריקה.
הממשלה החדשה בפרו הכריזה אתמול על מצב חירום לאומי. המדינה הדרום אמריקנית נכנסה בשבוע שעבר לסחרור לאחר שהנשיא פדרו קסטיו הודיע על פיזור הקונגרס, הואשם בהפיכה - ואז הודח ונעצר. בעקבות זאת, מאות אלפי מפגינים ברחבי פרו החלו למחות על מעצרו ועל מינויה של סגניתו לנשיאה החדשה של המדינה. לפחות שבעה מפגינים נהרגו עד כה בעימותים עם המשטרה, ובנוסף נפצעו עוד עשרות שוטרים ואזרחים.
בתחילת השבוע התפרצו מאות מפגינים למסלול ההמראה בשדה התעופה בארקיפה וגרמו להשעיית הפעילות. הם הבעירו צמיגים, חסמו את המסלול עם קרשים וסלעים וגרמו נזק לתאורה. המשטרה השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר אותם.
4 צפייה בגלריה
מחאות בפרו
מחאות בפרו
הפגנות אלימות בפרו, מוקדם יותר השבוע
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
לימה הפגנות פרו
לימה הפגנות פרו
מפגינים פצועים בבירה לימה
(צילום: EPA)
בשיחה עם אולפן ynet סיפרה שחר כי תכננת להיפגש עם אמה שנמצאת כעת גם בדרום אמריקה. "זה מתסכל מאוד, במיוחד כשזה דבר שאתה לא מצפה לו. התכוננו לזה והתרגשנו כל כך, אבל כרגע זה מבוטל וכל אחת נמצאת במקום אחר, למרות שאנחנו די קרובות. המון כסף הולך לפח".
4 צפייה בגלריה
שחר שושן בפרו
שחר שושן בפרו
שחר שושן בפרו, לפני שפרצו מהומות
רוי נעים מנתניה, שתקוע גם הוא בהוסטל בקוסקו, סיפר כי הוא מרגיש כלוא, וכי העובדים המקומיים ממליצים למטיילים לא להסתובב בחוץ. "כולם פה באווירה חברית", סיפר, "יושבים בחדרים, רואים טלוויזיה מנסים להרגיע את האווירה, בחוץ שורפים צמיגים וחוסמים כבישים, מי שנכנס עם רכב שוברים לו את כל הרכב, ככה זה עובד אצלם, המצב לא טוב".
בשיחה עם ynet הוסיף רוי וסיפר: "נלחמים לחפש מקומות פתוחים לאכול או לקנות סבון רחצה או משחות שניים. באמת המצב על הפנים. לאט לאט התקציב מתחיל להיגמר, לא כזה זול פה, אנחנו כל יום מנסים לבדוק מה קורה עם הטיסות ומתי נוכל לצאת מכאן. הייתי אמור להיות עכשיו בקולומביה, אבל אי אפשר לטוס, אז צריך לחשב מחדש את המסלול והטיול". לסיום, שחר ביקשה לומר מילה טובה על הפעילות של בית חב"ד במקום: "הם עוזרים לנו עם כל מה שאנחנו צריכים, מעבר לכל הציפיות".
4 צפייה בגלריה
רוי נעים בפרו
רוי נעים בפרו
רוי נעים בפרו
(צילום: שריי עשור)
פרו היא יעד פופולרי של מטיילים בדרום אמריקה, בין היתר בגלל המאצ'ו פיצ'ו ("הפסגה העתיקה"), האתר האיקוני ביותר של אימפריית האינקה ששלטה במשך מאה שנה באזורים גדולים בחלקה המערבי של דרום אמריקה. שלטונה הסתיים בתחילת הכיבוש הספרדי במאה ה-16. האתר, ששוכן כ-70 קילומטר מהעיר קוסקו, נמצא בפסגת הר ונבנה בין 1438 ל-1471. השרידים בו התגלו מחדש ב-1911 על-ידי החוקר האמריקני היירם בינגהאם השלישי, וב-1983 הכריז עליו אונסק"ו כעל אתר מורשת עולמי.